Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 3-4 maanden fietsen, naar waar? met welk budget? - Forum Wereldfietser

3-4 maanden fietsen, naar waar? met welk budget?

Ik herinner mij een topic over het reisbudget, maar vind het niet. Iemand die weet of dit bestaat en waar ik het vind.

Zo neen: wat was jullie dagbudget? Wat zit hier in? Hoe lang was je onderweg? Of wat was het totaalbudget (en wat zat hier in, aankoop materiaal reken ik apart, we hebben al veel, maar moeten wel hier en daar vervangen)

Ik wil volgend jaar graag even loopbaanonderbreking nemen. Dit zou betekenen dat ik 6-7 maanden verlof heb. De helft van het verlof zou ik met mijn lief in Italië gaan wonen, de andere helft zouden we fietsen.

Wat zijn budgetvriendelijke en interessante bestemmingen als je een 3 tot 4 maanden hebt? (voorlopig zelf echt nog geen voorkeur) Op welke routes kom je zo het meest afwisseling (cultuur-en natuurgewijs) tegen? De temperaturen mogen wisselen. Ik wil wel geen 3 maanden winters Siberië (vertrekdata zijn nog te bepalen). Is 20 dagen per maand fietsen realistisch of fietsen jullie een pak meer/minder? Ik wil wel ergens geraken, maar ik wil ook wel rondkijken. Ik denk dat 80 km per dag een goed gemiddelde is. Het zal in het begin minder zijn, in de bergen ook, maar op vlakke stukken waarschijnlijk meer.

We zijn met twee vrouwen en ook al lees ik dat er vrouwen alleen reizen en deed ik dat zelf ook al, ben ik hier wat onzeker over. Is wildkamperen wel een aanrader? Is er ergens een site met info over waar dit wel en niet te doen? Ik lees dat veel mensen bij lokale bevolking logeren. Gebeurt dit toevallig op uitnodiging? Vragen jullie dit? Gaat dit dan over kamperen?

Iemand die het fietsreizen al combineerde met andere manieren van reizen? Ik zou graag ook even zeilen, maar misschien zie ik dat dan beter als een aparte reis.
Op de meeste vragen heb ik geen antwoord maar mijn eerste gedachte bij een verblijf in Italie is fiets er naartoe en terug en maak de omweg zo groot als je zin en tijd hebt.
Hoi Juut,

Relevante vragen!
Wat betreft budget heb ik net in een ander topic ook wat informatie gepost. Wij rekenen op 20 euro per dag incl visa, verzekeringen etc. zijn nu 21 maanden onderweg. Het kan voor minder, veel mensen die wij hebben ontmoet zitten tussen 5 en 10 dollar per dag, kamperen vaak en eten heel simpel. Het kan ook voor veel meer, die mensen hebben we ook ontmoet die altijd in een B&B overnachten en toeristische trips doen onderweg.

Budgetvriendelijk: Oost Europa, Balkan, Azie (Centraal, Oost en Zuid-Oost, behalve Japan en Korea). Die gebieden bieden ook allemaal binnen niet alteveel afstand behoorlijk wat afwisseling.

Wij kamperen wild, slapen bij lokale bevolking en slapen in guesthouses onderweg. We hebben onze eigen regels wat betreft wildkamperen en zijn daar ingegroeid. In sommige gebieden is dit gemakkelijker dan andere gebieden. Als er minder mensen wonen is het direct een stuk gemakkelijker om ergens uit zicht te staan en dat niemand weet dat je er bent. In Europa was het voor ons makkelijker om mensen te vragen of we op hun land mogen staan. Wat betreft slapen bij lokale mensen heb je sites als Warmshowers en Couchsurfing waar je dat van tevoren kunt vragen. Wij hebben meer geluk in bepaalde landen onderweg waar we uitgenodigd zijn door mensen om mee naar huis te komen. Vooral Turkije en Iran staan hier bekend om vanwege de cultuur en religie die dit ondersteunt.

Wat betreft fietsende vrouwen kun je een kijkje nemen in deze groep op Facebook: https://www.facebook.com/groups/Bicycle ... =bookmarks. Ik ken inmiddels meerdere solofietsende vrouwen en ook vrouwen die samen hebben gefietst.

Wij hebben tijdens onze reis ook geWWOOFt en geHelpXt. Leuke manier om vrijwilligerswerk te doen tijdens het reizen. ALs je nog een contact zoekt in Mola di Bari, Italie voor vrijwilligerswerk laat het dan even weten.

Succes met voorbereidingen!
Hoi Juut,

Ik hield in het begin mijn uitgaven netjes bij maar dat heb ik opgegeven ;). Uiteindelijk denk ik dat ik zo'n €3500 euro heb uitgegeven in 5 maanden. Grote uitgaven daarin waren trein/boot-reizen (~300 euro als ik t me goed herinner). Daarnaast gaf ik per dag het meeste geld uit aan campings. Ik was alleen, dus eten (zelf smeren/koken) is dan ook (net als campings) wat duurder dan met z'n tweeën. Aankoop materiaal e.d. dus idd niet meegerekend. Ik sliep bijna elke nacht op campings, als je bij mensen thuis slaapt wordt t uiteraard goedkoper (dat deed ik niet omdat ik me ongemakkelijk voel als ik 'op bezoek' ben, had dus niks met veiligheidsoverwegingen te maken).
Op deze site heeft iemand wél netjes alle uitgaven bijgehouden en geanalyseerd.

Ik fietste een rondje door west/centraal Europa. Hongarije, Slowakije en Polen (vooral Polen) waren duidelijk veel goedkoper dan westelijker landen (uitschieters: Zweden (vooral campings waar je voor een plaats betaalt ipv per persoon en tent) en Zwitserland). Qua natuur vond ik Hu, Sk en Pl echter het minst interessant, maar ik fietste er in juli dus het was overal erg heet en droog, misschien is het voor- of najaar interessanter.
Qua natuur vond ik helaas de duurste landen het mooist: de Zwitserse Alpen en Zweden. Voordeel van de Zwitserse Alpen is dat 't dicht bij Italië ligt (idee van LHTJoost vind ik wel een goeie) en dat het een uitgebreid fietsroutenetwerk heeft.

Het aantal dagen dat ik per maand fietste wisselde maar meestal hield ik het volgende schema aan: 5 dagen fietsen, 1 dag rust. Ik merkte echter onderweg dat het fijner was om je gewoon nog een keer om te draaien als het flink regent of lekker door te fietsen als het goed gaat en er geen interessante plek is voor een rustdag.

80 kilometer per dag bleek voor mij prima (niet erg sportief, wel jong :) ).

Ik ben ook een jonge vrouw alleen en heb slechts enkele nachten 'wild'gekampeerd (shelters in Denemarken en gesloten camping in Duitsland). Ik heb het verder niet gedaan omdat ik er een beetje onzeker over was, qua veiligheid. Met z'n tweeën is denk ik wel anders dan alleen. Tips en trucs en wetgeving rondom wildkamperen in Europa vind je hier.
Nog wat linkjes die ik tussen mijn bladwijzers vond over als vrouw alleen reizen (hoewel je er al ervaring mee hebt en met z'n tweeën bent staat er misschien iets nuttigs tussen): Columbus magazine, kilroyworld en singles-vakantie.

Veel plezier!
bedankt voor de uitgebreide antwoorden!
Ik weet niet of het zinvolle informatie is, want ik ben geen lowbudget reiziger en het is ook alweer een paar jaar geleden (2006-2009) maar op mijn website heb ik onder wereldreis een kopje met voorbereiding waar ik de uitgaven onderweg heb aangegeven.

Succes met je voorbereidingen.

Groet Wilbert
wilbertgatochfietsen.nl