Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietshoogtepunten Zuid-Amerika - Forum Wereldfietser

Fietshoogtepunten Zuid-Amerika

Hallo Wereldfietsers,

Al een paar jaar gebruik ik dit forum als informatiebron voor het plannen van mijn fietstochten. Maar aangezien dit mijn eerste post is zal ik me even voorstellen. Ik ben Bob 22 jaar en inmiddels behoorlijk fietsverslaafd. De afgelopen drie jaar hang ik in de zomer al mijn vakantiespullen aan mijn fiets en trek een paar weken Europa door. Maar nu is het tijd voor het eerste grote avontuur.

Begin januari vertrek ik samen met een vriend naar Zuid-Amerika. Vanaf Ushuaia fietsen we richting het noorden. Het idee is om de Andes een beetje te blijven volgen en uit te komen in Colombia maar hier bijten we ons niet in vast. Voorlopig staat het retourticket op een half jaar later, maar dit is flexibel. Eigenlijk is het plan om zo lang als er geld en plezier is te blijven fietsen.

De uitrusting is inmiddels grotendeels rond en we zijn ons nu op een soort van route aan het oriënteren. Online zijn alle toeristische highlights wel te vinden. Ook heb ik wel wat mensen gesproken die zijn wezen backpacken of op de motor zijn geweest. Maar eigenlijk zijn we benieuwd naar de hoogtepunten vanuit het perspectief van de fietsers. Dus de vraag: Welk gebied, stad, dorp, berg of ervaring moet je echt niet missen als fietser in Zuid-Amerika?
Zomaar een paar van mijn persoonlijke hoogtepunten in willekeurige volgorde:
Paso Sico (Afgelegen grensovergang tussen Argentinië en Chili)
Dirtroads in Peru: http://andesbybike.com/peru/
Laguna route Bolivia: http://www.tour.tk/tour-guides-south-west-bolivia.htm
Cotopaxi national park Ecuador
In Bolivia: vanaf salar Uyuni naar Salar Copassa. Op de Salar Copassa heb je een landpunt met grote cactussen waar je helemaal alleen bent. Minstens zo mooi als het overvolle cactuseiland in de Salar Uyuni.
Vanaf Salar Copassa onverhard naar Sajama National park, tussen besneeuwde vulkanen doorfietsen richting hoofdweg naar La Paz.

Erik
Voor mij is het al 20 jaar geleden, dus deels misschien wat achterhaalt.
Mijn hoogtepunten:
-meren gebied tussen San Carlos de Bariloche en Osorno (waarschijnlijk heb je verder naar het zuiden al veel meer van deze groene berglandschappen, maar ik ben niet verder zuidelijk geweest)
-Paso de Aqua Negra op de grens tussen Chili en Argentinië
-indianen in hoogland Bolivia
-Cusco en omgeving (oa Machu Picchu)

Verder zou ik mijn route plannen zodat je niet alleen door het hooggebergte fietst maar ook een stuk door het regenwoud (bijvoorbeeld in Bolivia) en een stuk door een echte woestijn (bijvoorbeeld in Peru). Halfwoestijnen zul je waarschijnlijk genoeg tegenkomen.

Peru vond ik het mooiste land omdat je daar een de combinatie van hooggebergte, regenwoud en woestijnen hebt. Tevens ook indianen, oude ruïnes en fraaie steden. Aan de kust kun je ook nog een trip maken naar zeeleeuwen ed.

Groet Wilbert
wilbertgatochfietsen.nl
Nog even als aanvulling:
Op www.theglobelovers.com staan gps routes van La Paz naar Sajama, Coipassa en Uyuni. Omdat veel wegen niet op de kaart staan een echte aanrader om via de GPS route te reizen, zodat je zoveel mogelijk goed fietsbaar onverhard kunt rijden.

Erik
Top, bedankt voor de tips!
Er zitten een paar leuke nieuwe ideeën tussen die we zeker gaan proberen te pakken.

Eigenlijk waren we niet van plan om met GPS te fietsen. Maar als we daar veel mooiere routes mee kunnen vinden dan met een ouderwetse kaart, is het misschien wel het overwegen waard. Ik heb nu wel al een paar kaarten gekocht. Maar met een schaal van 1:1.500.000 geven ze niet heel veel detail.

Op Bicycle junks staat inderdaad veel nuttige informatie en geweldige foto's. Het heeft ons al veel geholpen tijdens onze voorbereiding. Ik kan me nog niet helemaal voorstellen dat ik over een paar maanden ook door die landschappen fiets.

Bob
Dag Bob,
Ik ben ook van het romantische kaartenwerk, maar afgelopen zomer in Bolivia had ik niet de mooie onverharde routes kunnen doen zonder GPS. Overigens hoef je de GPS alleen te gebruiken bij kruispunten of bij een check of je nog op de goede richting zit. Je kunt dus heel lang met batterijen doen. In Peru had ik geen GPS nodig omdat je daar meer fietsbare routes op de kaart hebt staan.

Geniet van de voorpret

Erik