Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gezocht: een fietscomputertje met temperatuur meter - Forum Wereldfietser

gezocht: een fietscomputertje met temperatuur meter

Heeft iemand een tip voor een fietscomputertje die: energiezuinig is, voorzien is van een groot display, tegen een stootje kan, simpel bedienbaar is EN de temperatuur kan aangeven?
Mijn fietspartner heeft een Cateye commuter die dat doet. Het werkt, met dien verstande dat de temperatuur op de fietscomputer snel oploopt als de fiets een tijdlang in de zon staat. Maar dat laat zich leren.
Haar probleem is dat de computer zich soms reset door de wat merkwaardige manier van bediening: selecteren van het menu geschiedt door het op de computer drukken waardoor een schakelaartje aan de onderzijde wordt bediend. Op erg slechte wegen gebeurt dat soms spontaan waardoor de dagafstand kan worden gereset; op onze tocht van vier maanden een keer of vier.
En het ding is nogal prijzig: ergens tussen de € 60 en € 70.
Alles bij elkaar is ze te toch blij mee. Het scherm is bijvoorbeeld erg goed afleesbaar.
Ik ben heel tevreden met deze Sigma. EUR 21 op Amazon.de

http://www.amazon.de/dp/B0093GEDGY/ref= ... 8O1VUJS50F
Ik heb een VDO met temperatuur en hoogte meter bevalt goed.
Wel met draad zou ik altijd doen nooit geen problemen mee gehad.
En zou zo weer een VDO nemen misschien de M4.
Die van VDO (MC 1.0 dacht ik) is fijn. Temperatuur en hoogtemetertje is ook leuk. Ik heb de draadloze, die zou ik niet weer nemen omdat die regelmatig op hol slaat...
Die van VDO (MC 1.0 dacht ik) is fijn
Zeker, ooit gehad, maar wordt niet meer geleverd.. :cry:
martinderoo schreef:Ik heb een VDO met temperatuur en hoogte meter bevalt goed.
Wel met draad zou ik altijd doen nooit geen problemen mee gehad.
En zou zo weer een VDO nemen misschien de M4.
Ik heb de VDO M4. Mooi compact ding voor op mijn racefiets.
Deze is m.i. echter niet robuust genoeg voor een fietsvakantie in regenachtige gebieden. Kijk maar naar de knoppen. Ik denk dat-ie nauwelijks 1 week IJsland haalt :-)
willem.m schreef:Deze is m.i. echter niet robuust genoeg voor een fietsvakantie in regenachtige gebieden. Kijk maar naar de knoppen. Ik denk dat-ie nauwelijks 1 week IJsland haalt :-)
De VDO M4 heb ik sinds een half jaar en voldoet prima. Ook in Schotland (juni) en Bretagne (oktober) geen enkel probleem gehad met de regen, die soms met bakken uit de hemel kwam. In IJsland en Noorwegen had ik een ouder model van VDO, dat het ook goed bleef doen (die heb ik helaas gemold met een naald, zie dit topic).
Mijn Garmin Edge 520 heeft een temperatuursensor aan boord. Mijn ervaring is dat dat ding wel erg beïnvloedbaar is door rijwind en andere externe factoren. Tijdens het fietsen geeft-ie steevast een te lage temperatuur aan; zodra je stopt loopt die een paar graden op. Hou ik het ding in de hand, dan wordt het al gauw tropisch. Zomer heb ik er nog niet mee meegemaakt, ben benieuwd wat een dagje fietsen in de volle zon voor resultaat geeft.

Ik heb weleens overwogen een Garmin Tempe ANT+ temperatuursensor te kopen, voor op de fiets maar ook voor bij het skiën. Mijn idee was om die bijvoorbeeld onder het zadel te monteren, enigszins uit de wind en uit de zon. Onderop een rugzak leek me ook wel een goede plek, om dezelfde redenen.
Die 520 is dan weer wel wat meer dan een eenvoudig fietscomputertje. Zal ook in een andere prijscategorie liggen.
Zeker. Hij voldoet ook aan andere eisen van TS niet. Maar mocht zij 'm tóch overwegen, vanwege de temperatuursfunctie, dan help ik haar graag uit die droom.

Daarnaast is het een algemene overpeinzing over fietscomputers met ingebouwde temperatuursensoren, en wat de plaatsing daarvan voor invloed heeft op de werking.
Ik heb jaren ciclomaster CM4.4 A gehad (van ciclosport), dit is vast de nieuwe versie . Fijn computertje, geen idee meer van de prijs. Drie "schermpjes" vond ik altijd wel handig, met snelheid, afstand, hoogtemeter. En snel schakelen naar andere info.

Let op: ik schrijf in de verleden tijd. Ik heb er inmiddels in 8 jaar tijd 2 versleten en doe nu alleen nog maar met GPS of niets. Ja, ik vond het een fijn ding, maar baal wel dat vooral de tweede het niet lang heeft gedaan (maar mss had ik pech).
Ik heb de Sigma BC 14.12 Alti: https://www.youtube.com/watch?v=F5TZUXv61KM
Die is bedraad, goedkoop, goed afleesbaar, heeft een hoogtemeter en geeft de temperatuur aan.
Is verder niet handig te bedienen (mn door de vele knoppen, het resetten van de dagafstand is uitermate omslachtig) en kan ook niet echt tegen een stootje want dan schiet ie een beetje uit de houder en registreert die niets. Kortom geen aanrader. :|
Ik ben heel tevrden met de O-synce Macro High X, ik gebruik hem nu al zeker vier jaar elke dag en heb pas 1 keer de batterij vervangen, van de bijhorende draadloze sensor zelfs nog niet 1 keer. Overdracht tussen sensor en computertje vindt plaats dmv ANT+ dus de sensor hoeft niet in een rechte lijn van vaak max 60cm gemonteerd te worden. Als je goed zoekt kan het verschil in hoogste en laagste prijs behoorlijk zijn.

http://www.o-synce.com
Ik heb op al mijn drie fietsen een VDO en dat bevalt me prima. Niet voor niets ook m'n twee andere ermee uitgerust. De oudste is een Mc 1.0 en de andere twee Mc 2.0 allebei wireless en nooit problemen daarmee gehad.
Ik gebruik al 10 jaar verschillende van die draadloze, van zonnecellen voorziene (waardoor batterijen lang meegaan) apparaatjes van de Aldo en Lidl (Ascot en Tronic). Deze kennen zo'n +/- 20 functies, waaronder TEMPERATUUR. Direct beschenen wordt de temperatuur natuurlijk veel te hoog aangegeven, maar in de schaduw zoals het hoort, zijn ze zeer nauwkeurig.

Hoewel je daar niet naar vroeg zijn deze modellen vergeleken met de grote merken extreem goedkoop, maar kwalitatief prima (en die ene keer dat er na twee jaar eentje kapot ging, die is onder garantie vervangen!). Je kunt ze ook nog eens op twee verschillende fietsen naast elkaar gebruiken.

Enige NADEEL is wat mij betreft het valse signalen opvangen. De maximumsnelheid staat meestal binnen een paar uur op ergens tussen de 60 en 99 km p/u. Dit als gevolg van kortstondige valse signalen, die door de korte duur de dag-afstand etc. echter niet beïnvloeden. Dit is anders met valse signalen die soms bij verkeerslichten opgepikt worden, of nog erger bij de schuifdueren van supermarkten. Dan kan er, geparkeerd dus, zomaar 25 km bijgeschreven worden. Intussen automatisme geworden om bij ingangen te kijken of dit euvel zich voordoet. En desnoods de dag-afstand na shoppen even opnieuw invoeren.
Ik denk dat-ie nauwelijks 1 week IJsland haalt :-)
@willem.m Dat is erg jammer want daar was het net voor bedacht, komende zomer, off road ijsland. 8) Die wordt het dus niet. Moet bestand zijn tegen 2 weken gruis rijden met op z'n tijd een flink wasbord..
of nog erger bij de schuifdeuren van supermarkten. D
@mikefiets: Daar zal ik dan geen last van hebben :P, maar bedankt voor de tip.

Het idee was om de gps niet zoveel te gebruiken, omdat we heel veel offroad gaan rijden en geen zin hebben om druk te zijn met opladen van de batterijen, als dat al lukt. Het dynamowiel gaat ook niet mee omdat zwemmen niet de specialiteit is. Die gps hoeft op IJsland niet continu aan, vandaar het tellertje (toch leuk wat real time specs)

Ik had gehoopt dat er iets simpels en stevig op de markt zou zijn, maar ik neig nu naar het monteren van een cateye enduro 8. Dan maar geen temperatuur. (of af en toe via de gps en een ant dingetje voor de temp)
Weer stof tot mijmeren in ieder geval, dank!
Iets simpels en stevigs op de markt dat ook temperatuur aangeeft ?
De Bontrager Trip 200.
Bovendien is het scherm uitzonderlijk goed afleesbaar, zelf in het halfduister en zelfs vanuit een erg schuine hoek.
Ok, je krijgt er ook een functie "calorieverbruik" bij en die is echt brol. Maar voor de rest is dit tot nog toe de beste "stevige en simpele" fietscomputer die ik al heb gehad.
Maar, ehm… als het je er alleen maar om gaat om te weten hoe koud het is op het moment zelf, waarom hang je dan niet gewoon een goedkope thermometer ergens aan je fiets?
Alien schreef:Maar, ehm… als het je er alleen maar om gaat om te weten hoe koud het is op het moment zelf, waarom hang je dan niet gewoon een goedkope thermometer ergens aan je fiets?
Afbeelding
Stemcaptain