Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Marathon Mondial - Forum Wereldfietser

Schwalbe Marathon Mondial

Weet iemand wat het prijsverschil tussen een Schwalbe Marathon Mondial en een Schwalbe Marathon Mondial folding uitlegt. Uiteraard de ene kan je op plooien en de andere niet. Maar is er een verschil éénmaal gemonteerd?
Bedankt,

Michel
Waarschijnlijk is dat verschil minder merkbaar dan de makers je willen doen geloven. Maar het kán zijn dat het karkas van de band anders is geweven, waardoor de een (de vouwversie) soepeler zou moeten rollen. Maar gezien profiel en hoeveelheid dik rubber op die band, is dat niet iets waar ik al teveel waarde aan zou hechten.
met de mountainbike merk ik een groot verschil, brede banden natuurlijk. maar een vouw band is soepeler en lichter in gewicht. en als reserve band voor onderweg ideaal omdat je hem klein op kunt vouwen.

of je het op 35 mm bandjes zal merken durf ik niet te zeggen.
terunky schreef:met de mountainbike merk ik een groot verschil, brede banden natuurlijk. maar een vouw band is soepeler en lichter in gewicht. en als reserve band voor onderweg ideaal omdat je hem klein op kunt vouwen.

of je het op 35 mm bandjes zal merken durf ik niet te zeggen.
Goede aanvulling natuurlijk: ik ging in mijn verhaal in op mijn ervaring met 50mm brede 26" Marathon Mondials.
Vouwbanden zijn bijna altijd (veel) lichter dan draadbanden. De Marathon Mondial is een uitzondering: gewichtsverschil is er niet en de vouw 50-559 is zelfs grammen zwaarder dan de draadversie, aldus Schwalbe. Echter zowel het karkas/de lekbescherming, de rubbercompound als de zijwand (skin) is van een andere/betere/sterkere kwaliteit en de hieldraden natuurlijk ook.
Je mag verwachten dat dit leidt tot soepeler lopen.
Precies. Een vouwband hoort in principe hetzelfde te rijden, behalve dat hij wat lichter is. In werkelijkheid gebruiken fabrikanten voor vouwbanden soms een mooiere constructie, zoals een geraffineerder karkas, een duurdere rubber compound, etc. Zo van, als we toch bezig zijn voor klanten die eisen stellen... Dan heb je het dus in feite over twee verschillende banden die alleen de naam gemeen hebben. Sommige dure banden zijn daarom ook alleen maar als vouwband te krijgen (Compass bijvoorbeeld).
Op een nadeel van vouwbanden moet wel gewezen worden: als je een lekke band hebt kunnen ze makkelijker van de velg afschuiven. Dat is niet fijn als je met een flinke vaart van een berg afdaalt en je vlak voor de bocht een lekke band krijgt.
Wim schreef:Op een nadeel van vouwbanden moet wel gewezen worden: als je een lekke band hebt kunnen ze makkelijker van de velg afschuiven. Dat is niet fijn als je met een flinke vaart van een berg afdaalt en je vlak voor de bocht een lekke band krijgt.
De pasvorm van vouwbanden van 15 tot 10 jaar geleden was inderdaad waardeloos. Sinds ca. 2008 zitten ze heel strak op de velg, soms té! Dit is wel op basis van Schwalbe banden. Andere weet ik niet.
Wij (2 personen) zijn in augustus teruggekomen na een jaar fietsen.

We zijn vertrokken met de Marathon Mondial Evo banden (26x2, 50-559).
Na 10000 km hadden de banden toch behoorlijk wat geleden (totaal een lekke band of 10, maar wel 'beschadigingen' in de band) en hebben we er de Marathon Mondial Draadband opgelegd, omdat we onderweg niet aan de Evo versie konden komen.
Hier hebben we ook 10000 km mee gefietst, zonder een enkele lekke band!

We zijn zeer tevreden over de Mondial band.
Zowel met de Evo als de draadband. Met beiden hebben we ongeveer evenveel onverhard gereden. Ik merk niet echt een verschil (behalve de prijs dan).

Ik heb, na thuiskomst, Schwalbe gemaild met de vraag waarom zij op hun website voor een lange reis de Evo versie adviseren en wat de reden hierachter is.

Dit was hun antwoord: 'De reden dat wij de Evolution versie adviseren is, omdat deze is voorzien van het TravelStar compound voor de beste rijeigenschappen.
Tevens is de EVO versie voorzien van de Double Defense techniek en hierdoor is de zijkant ook beschermd en kan de band meer laadvermogen aan.
Ook is de band vouwbaar en dus lichter en makkelijker mee te nemen voor onderweg.'

Misschien geeft dit antwoord je ook wat inzicht.

Karin
wijzijnfietsen.weebly.com
Hoi Karin,

Dus besluit is .... ? met andere woorden, welke band zou jij nu kopen, folding of draad.

BTW, wij vertrekken binnen 3 weken vanuit Singapore naar Lijiang, China voor 6 maanden.
michelbuyckx schreef:Weet iemand wat het prijsverschil tussen een Schwalbe Marathon Mondial en een Schwalbe Marathon Mondial folding uitlegt.
Kevlar waarvan de hieldraad van een vouwband is gemaakt, is duurder dan staal, wat in een draadband zit. Dus dat om te beginnen. Maar er kan meer aan de hand zijn.
Uiteraard de ene kan je op plooien en de andere niet. Maar is er een verschil éénmaal gemonteerd?
Een vouwband is wat lichter dan zijn rigide equivalent, aangezien Kevlar ook wat lichter is dan staal. Verder is er in principe geen verschil.

Tenzij het twee verschillende banden zijn, ook al hebben ze dezelfde naam. Maar dan wordt het appelen met peren vergelijken.
Hoi Michel,

Wat zouden wij doen:
Als we nu 6 maanden in Tadjikistan zouden gaan fietsen met veel onverhard terrein, dan zouden we de evo kiezen. Net wat sterker aan de zijkant.
Als we nu 6 maanden in zuid oost Azie zouden gaan fietsen, zouden we kiezen voor de goedkoopste. Dus de draadband.

Goede reis,

Karin
Ik ga voor de evo. Die 20€ verschil op 10.000km (of een dikke 6 maand reizen) is absoluut geen punt.

Erg bedankt voor de input on the topic.

Michel
Als je wisselende omstandigheden verwacht kun je als je alleen maar vouwbanden meeneemt ook nog wat variëren met de reserveband(en). Zo kun je als je ook aardig wat goed asfalt verwacht als reserve een snellere band als een Supreme meenemen, en die zolang het wegdek goed is achter monteren. Als je veel off road verwacht met losse ondergrond kun je een wat steviger mtb band meenemen en die als het nodig is aan de voorkant monteren voor beter grip. Of zoiets zin heeft hangt natuurlijk sterk van de omstandigheden af, maar zo heb je tenminste nog wat meer aan dat gewicht van die reserveband.