Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koude benen onder fietsbroek - Forum Wereldfietser

Koude benen onder fietsbroek

Beste allemaal,

Sinds dit jaar fiets ik ook met kouderweer, met het bekende laagjessysteem. Dit gaat heel goed, en ik heb hrt precies warm genoeg op de fiets, met 1 uitzondering: mij viel de afgelopen weken op dat mijn benen, precies waar mijn korte fietsbroek zit ijskoud zijn als ik thuiskom.
Mijn "setup" is dan een merinowollen legging, een korte fietsbroek, en een winter hardlooplegging. Mijn onderbenen zijn dan prima warm (behalve mijn voeten die ook altijd koud zijn na een fietstochtje), maar het deel van mijn benen dat onder de fietsbroek zat is ijskoud (ook als ik de foetsbroek als onderste laag heb). Heeft iemand hiervoor een verklaring en/of een tip om dit te verhelpen?

Alvast bedankt!
Carlijn
Benen insmeren met warme zalf, en korte broek niet te strak kopen. Ook de andere lagen mogen niet te strak zitten. Zelfs een dun laagje lucht ertussen isoleerd veel beter. :wink:
Ik fiets met deze broek in de herfst en de winter dan heb je al die laagjes niet nodig, de broek is 100 % winddicht. Afbeelding
Wat ook helpt: ander traptempo. Kou is een keuze;).

Ik draag een korte koersbroek en eroverheen een lange zonder zeem. Die laatste is een klein beetje gevoerd, met een fleecelaagje, zeg maar.

Enne, insmeren met warme zalf... Hoe houd je die zalf dan warm :) ?
speedycyclist schreef:Benen insmeren met warme zalf, en korte broek niet te strak kopen. Ook de andere lagen mogen niet te strak zitten. Zelfs een dun laagje lucht ertussen isoleerd veel beter. :wink:
Volgens mij is het insmeren met warme zalf juist nadelig:poriën gaan dan open staan en de kou heeft nog meer toegang, waardoor je benen nog kouder worden.
Wat betreft de kleding ben ik het wel met je eens.
Dirk
Halo Carlijn,
Ik heb twee vragen.
1. Heb je koude bovenbenen tijdens de fietsen of wanneer je stopt/tuis komt? – synthetische materiaal is altijd beitje vochtig – ik vervang mij kleren zsm na fietsen. Een warme douche is nog aangenamer. Volledig merino wol is ideaal voor start-stop lagere inspanningsniveau. Synthetische materialen zijn ideaal voor hogere inspanningsniveaus, maar dan heb ik koud voor de eerste 15….30min na stoppen.
2. Heb je dit probleem bij koude weer of meer van de regen die loopt over je jas naar beneden?
Ik herken het probleem wel, ik merk het na het fietsen. Maar tussentijds wordt het ook al koud (bv. bij een tussenstop om naar het toilet te gaan). Het komt bij mij van de koude buitentemperatuur die door de broek heengaat.

Mij is ooit uitgelegd geworden dat met name de delen met meer lichaamsvet sneller koud kunnen worden. De plekken als kuiten en bovenbenen blijven over het algemeen warmer door goede doorbloeding. Maar de dijen en billen worden sneller koud, met name bij vrouwen door een andere vetverdeling. Of dit klopt, weet ik niet. Ik vond het aannemelijk klinken.
Misschien goed om te kijken naar winddicht materiaal om afkoeling te voorkomen op deze plekken?
dik5 schreef:
speedycyclist schreef:Benen insmeren met warme zalf, en korte broek niet te strak kopen. Ook de andere lagen mogen niet te strak zitten. Zelfs een dun laagje lucht ertussen isoleerd veel beter. :wink:
Volgens mij is het insmeren met warme zalf juist nadelig:poriën gaan dan open staan en de kou heeft nog meer toegang, waardoor je benen nog kouder worden.
Wat betreft de kleding ben ik het wel met je eens.
Dirk
Beste, de zalf op zich is koud maar verwarmt de spieren in de benen. Veel coureurs gebruiken dat in de herfst en winter. Ga maar eens naar een fietsspeciaalzaak waar men veel racefietsen verkoopt en vraag daar even naar zalf om je spieren te verwarmen tijdens de kou. Je zal merken dat ze direct een tube of potje voor je klaar hebben.
Travelmaster, ik denk niet dat het aan het tempo ligt, zonder bagage trap ik altijd door (rond de 22 km/u of meer), dus koud heb ik het niet als ik aan het fietsen ben.
En de lange broek met fleece laagje binnenin draag ik nu ook, lekker warm, tot ik ga fietsen helaas :s

Miro, de koude bovenbenen zijn denk ik op de fiets ook al koud (al merk ik dat niet echt door de lagen), maar het moment dat ik van de fiets stap en voel dan is de huid ijskoud. Regen heeft er niks mee te maken, ook bij droog weer krijg ik koude benen (al is het natuurlijk wel erger als het er ook nog bij regent! Dan is alles koud!).

Misschien is een winddichte broek inderdaad wel een goed idee om te proberen, veel meer isolatie lagen kan ik denk ik niet aandoen (anders zie ik er als een mummy uit). Al weet ik niet of dat helpt als de kou komt door het synthetisch materiaal van mijn fietsbroek... Heeft iemand nog tips voor winddichte broeken? Welk model is de broek van craft "goldenlion"?

Sowieso bedankt voor het meedenken!
carlijnbr schreef:Travelmaster, ik denk niet dat het aan het tempo ligt, zonder bagage trap ik altijd door (rond de 22 km/u of meer), dus koud heb ik het niet als ik aan het fietsen ben.
En de lange broek met fleece laagje binnenin draag ik nu ook, lekker warm, tot ik ga fietsen helaas :s

Miro, de koude bovenbenen zijn denk ik op de fiets ook al koud (al merk ik dat niet echt door de lagen), maar het moment dat ik van de fiets stap en voel dan is de huid ijskoud. Regen heeft er niks mee te maken, ook bij droog weer krijg ik koude benen (al is het natuurlijk wel erger als het er ook nog bij regent! Dan is alles koud!).

Misschien is een winddichte broek inderdaad wel een goed idee om te proberen, veel meer isolatie lagen kan ik denk ik niet aandoen (anders zie ik er als een mummy uit). Al weet ik niet of dat helpt als de kou komt door het synthetisch materiaal van mijn fietsbroek... Heeft iemand nog tips voor winddichte broeken? Welk model is de broek van craft "goldenlion"?

Sowieso bedankt voor het meedenken!
Hoi Carlijn

Kijk even in deze rubriek van Craft er staan verschillende broeken die lekker warm zijn voor de winter, het is de XC collectie onder aan de site zie je een balk met de producten van deze line. http://www.craft.se/products.html?tx_md ... lvl3%5D=XC
carlijnbr schreef: Mijn "setup" is dan een merinowollen legging, een korte fietsbroek, en een winter hardlooplegging. Mijn onderbenen zijn dan prima warm (behalve mijn voeten die ook altijd koud zijn na een fietstochtje), maar het deel van mijn benen dat onder de fietsbroek zat is ijskoud (ook als ik de foetsbroek als onderste laag heb).
Klopt het dat hier geen winddichte laag bij zit? Want dat zal je daar veel met kunnen oplossen. (Er bestaan fietsbroeken met windstopper en zelf ondergoed met windstopper.)

En voelt je huid gewoon koud aan of zijn die bovenbenen, kruis, ... ook echt onderkoeld? Het tweede is zeker te voorkomen, het eerste hoeft niet erg te zijn. In bepaalde weersomstandigheden gebeurt het dat ik lekker warm gefietst ergens aankom maar dat mijn huid toch behoorlijk koud aanvoelt.

Renaat
Dag Carlijn, met traptempo bedoelde ik niet zozeer je snelheid. Bij 22 km/u kun je gebruik maken van een zwaar verzet, of een heel licht verzet. De toeren die je maakt (of cadans, hoe je het ook wil noemen), verschillen dan. Maar ik denk dat je gelijk hebt hoor, dat jij meer geholpen bent met een winddichte laag. Maar kijk uit, want daardoor zou je het wel eens erg warm kunnen krijgen - hoewel dat bij mijzelf meer opgaat voor het bovenlijf.
speedycyclist schreef: Beste, de zalf op zich is koud maar verwarmt de spieren in de benen.
Spieren verwarmen zichzelf.
Het enige wat zo'n zalf doet is de huid irriteren, waardoor de doorbloeding van de huid toeneemt en de huid warmer wordt en aanvoelt. Maar precies daardoor verlies je juist meer warmte aan de buitenlucht.
speedycyclist schreef:Ga maar eens naar een fietsspeciaalzaak waar men veel racefietsen verkoopt en vraag daar even naar zalf om je spieren te verwarmen tijdens de kou. Je zal merken dat ze direct een tube of potje voor je klaar hebben.
Er zijn wel meer producten die fietsenwinkels, vooral die waar veel racefietsen verkocht worden, zó van de plank trekken. Dat zegt helemaal niks over de werkzaamheid of heilzaamheid van die producten.
Waar verkopen ze racefietsers :shock: ?!
Alien schreef:
speedycyclist schreef:Ga maar eens naar een fietsspeciaalzaak waar men veel racefietsen verkoopt en vraag daar even naar zalf om je spieren te verwarmen tijdens de kou. Je zal merken dat ze direct een tube of potje voor je klaar hebben.
Er zijn wel meer producten die fietsenwinkels, vooral die waar veel racefietsen verkocht worden, zó van de plank trekken. Dat zegt helemaal niks over de werkzaamheid of heilzaamheid van die producten.
Waarbij de vraag of je het spul in je kruis moet smeren wel even gesteld mag worden, of wil je het zelf proberen? :oops: :shock:
Leon schreef:
Alien schreef:
speedycyclist schreef:Ga maar eens naar een fietsspeciaalzaak waar men veel racefietsen verkoopt en vraag daar even naar zalf om je spieren te verwarmen tijdens de kou. Je zal merken dat ze direct een tube of potje voor je klaar hebben.
Er zijn wel meer producten die fietsenwinkels, vooral die waar veel racefietsen verkocht worden, zó van de plank trekken. Dat zegt helemaal niks over de werkzaamheid of heilzaamheid van die producten.
Waarbij de vraag of je het spul in je kruis moet smeren wel even gesteld mag worden, of wil je het zelf proberen? :oops: :shock:
Ik stel voor dat Alien dat een keer doet dan merkt hij direct of het werkt of niet. Weten wij tenminste wie het bij het rechte eind heeft.... :P :P :lol:
Hm.

Lijkt me billijker dat degene die al deze wondermiddelen aanraadt ze lekker op zichzelf uitprobeert.
Leon schreef:Waarbij de vraag of je het spul in je kruis moet smeren wel even gesteld mag worden, of wil je het zelf proberen? :oops: :shock:
En daarna je lenzen uitdoen :lol:
goldenlion schreef:Ik fiets met deze broek in de herfst en de winter dan heb je al die laagjes niet nodig, de broek is 100 % winddicht. Afbeelding

Mooie broek! Volgens mij een schaatsbroek! Heb je dan geen last van niet platte naden?