Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racefiets voor fietsreis kiezen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Racefiets voor fietsreis kiezen

162 berichten
Nog niet tersprake gekomen, maar ook de Planet X Kaffenback 2 valt binnen de gewenste specificaties.

Van Nicolas is natuurlijk ook erg mooie optie, wel een andere prijsklasse. 40 liter lijkt me niet het probleem. Zolang je ze maar niet te zwaar volstouwt.
Budget heb ik geloof ik nog niks over gelezen. Het lijkt mij raar een TM-frame in te zetten om een race-achtige zit te benaderen. Nogmaals: ik ken het budget niet, maar Santos heeft een mooi model in het gamma: de RaceLite. Zal wel alleen met Rohloff leverbaar zijn.
Dank weer voor de reacties.

Het begint me steeds duidelijker te worden: De Santos TM tot racer/randonneur ombouwen is niet erg voor de hand liggend. De fiets / het frame is eerder bedoeld voor langere reizen met zwaardere bepakking en ook vooral over niet verharde wegen. Ik ben een verhuiswagen aan het ombouwen tot formule1 oid...

De andere Santos fietsen hebben een Rohlof Naaf of kunnen vanwege de remmen geen racestuur hebben. Ik wil geen Rohlof naaf - wil gewoon een derailleur; staat een beetje los van de kosten). Travel/trekking lite zijn leuke frame's maar door de remmen kan er geen racestuur op.

Budget: voor 2500 euro moet er toch iets te maken zijn. Als ik ergens helemaal verliefd op ben kan het ook 3000 worden....

Dan over de bagage: De trip gaat ruim twee weken duren en ik wil voor 's avonds wat kleding meenemen; ondergoed, ook kleding voor als het wat warmer wordt; dus ook korte broek en polo en lange mouwen. Fleece voor 's avonds buiten. Dan natuurlijk een tweede set fiets kleding; warmer jack, toiletspullen, etc. die twee tasjes heb ik zo vol...maar ik begrijp dat het wel met die 40 liter moet kunnen. Ben een beetje een luxe reiziger denk ik...:)

Planet X Kaffenback 2 is een mooi straighforward frame - kost weinig. Waar koop je dat in NL?

VN Yukon is nu mijn favoriet met Van Herwerden op de reservebank. Santos zal t niet gaan worden...
Als je dan toch naar Italië rijdt...

Afbeelding

Valt het reizen tegen dan kan je er mee gaan cyclocrossen, daar leent deze Hobo zich zo te zien wel voor.
hey,

Ik ben op ook zoek naar een vakantiefiets met racegeometrie en in mijn zoektocht ben ik tot volgende mogelijkheden/beperkingen/bedenkingen gekomen op basis 'van horen zeggen' vs 'van horen liegen' :) :

+ punten voor mij
spatborden
oogjes voor bagagedrager achter
montage punt voor staander
bandbreedte 32
minder als 12 kilo

nodig verzet:
indien bikepackking: compact dubbel met mogelijkheid tot 32 cassette
of indien met bagagedrage voor tentje etc: triplle (als je 105 of ultegra wilt zal je model 2014 of 2015 dienen te zoeken, want word niet meer geleverd bij de meeste nieuwe fietsen, op duitse online winkels is triple wel nog te verkrijgen als je zelf wilt knutselen)

surly cross check
te zwaar + gebouwd als crosser dus niet ideaal voor asfalt
minpunt horizontale padden

surly pacer
racegeometrie
wordt in belgie naar't schijnt enkel als frame geleverd: moeilijk om maat te bepalen
geen oogjes voor bagagedrager
= staal, dus confortabeler
de vsf Road R-500 is een gelijkaardige fiets


van nicholas ventus se
op de website via outlet: grote korting 1300 of 1400 euro, afmontage compact apex dus 32 cassette, confortabele geometrie en titanium is comfort
minpunt: geen oogjes voor drager, volledig spatbord onmogelijk eventueel sks racegards mogelijk , 28 bandbreedte max
alle nicholas modellen vernoemd in bovenstaande reacties komen in aanmerking
- punt scheuren in frame, zie ook warrantypollici en internetfora

trek 720
lijkt mij goede optie (dragers, spatborden, gewicht,alu + carbon vork) maar
internet staat vol met reviews over gebroken spaken
model 2016 is volgens mijn fietsenmaker al uitverkocht

rose:
http://www.rosebikes.nl/bike/rose-team- ... aid:855438
ook in ultegra te verkrijgen
+ punt spatborden + mogelijkheid om standaard te monteren aan achtervork
verschillende reviews op internet

kaffenback
+ punt spatborden , bandbreedte,oogjes voor drager, goedkoop
- punt hoe maat te bepalen?

zeker na te zien:
salsa marakech
salsa vaya
salsa colossal (zonder oogjes achterdrager)

ridley xbow all road :
spatborden+ oogjes dragers
goedkoop maar enkel met sora afmontage te verkrijgen

indien het bike packking wordt moeite om na te zien:
cannondale synaps
cannondale caad
(in belgie zijn 2015 modellen momenteel aan 20of30% korting te verkrijgen)
alle endurance modellen van eender welk merk

alle gravelgrinders zijn betere opties als cyclocrossers daar deze meer gemaakt zijn voor comfort en lange afstanden

blacksmith
staal, op maat en naar wens gemaakt, hier opt forum rijdt ook iemand met zon fiets rond, mooi zie maar voor foto's , wel duur

kona:
de rove zolang er niet teveel bagage aan gehangen wordt, leuk met een ligstuur, rechtdoor rijgedrag

verschillende fietsen zoals vsf randonneur, kona sutra en andere vallen af daar ik het gevoel heb dat dit gewoon tractors zijn met een racestuur en een simpele mountbikegroup, cantilevers en barend shifters? maar is smaak

jan janssens
heeft ook een leuk 105 model , google maar

tip: als je voor een bagagedrager gaat, hang er dan frontrollers aan, kan je minder meenemen en zal je hiel de tassen niet raken als je voor een fiets met racegeometrie kiest



als ik ergens in de mist ga met mijn redenaties, hoor ik het graag, want ik ken er geen bal van af, is allemaal maar van horen zeggen :)

grts

jan
min punt Van Nicholas - scheuren? Kon zo snel niets vinden...

Is dit een bekend probleem met deze frames? Als ik idd meerdere berichten hierover vind dan zal deze (helaas) afvallen....
Waarom geen;

650b
Alu spatborden
Drager voor, evt zijdrager achter
Stuurtassen
Naafdynamo
Ruimte voor 37-42mm banden

Zie ook (6 parts):
https://janheine.wordpress.com/2011/01/ ... d-to-ride/
van de website van nicholas:

"Under the influence of surface tensions between the coating and the fork material, small cracks can occur located at glued joint connections. This does not mean that there is a problem with the construction. Micro fractures in the coating which occur after a year of usage are not covered by warranty."

als je googled 'van nicholas cracks' vind je het één ent ander

ik heb wel begrepen dat van nicholas niet moeilijk doet en snel een nieuw frame geeft als er een probleem zich voordoet

met internetreviews is het altijd wel oppassen, voor iedere 10 slechte commentaren zijn er waarschijnlijk wel 100den die geen probleem hebben, is enkel niet leuk als het net met jouw droomfiets gebeurd die je zo zorgvuldig hebt uitgekozen...

is trouwens ook zo met koga en bij uitbreiding andere merken, veel gebroken framefotos terug te vinden opt net, maar is zeker niet zo dat iedere koga breekt

bottom line van nicholas is bij mij nog altijd in the running

grts
jan
al de fietsen in bovenstaande reacties zijn altijd ok

het grootste probleem is dat je deze fietsen bijna altijd uit de catalogus moet bestellen en dus nooit kan proberen, het is dus altijd een beetje gokken

en als het dan toch over lange afstanden etc gaat is een goed passende fiets veel belangrijker dan de group, schijf of velg rem, carbon vs alu vs staal vs titainium...

ik hoop dat er ooit eens een fietsenboer komt die voldoende stock in huis heeft waar je kan testen met verschillende maten, modellen, merken, een gat in de markt volgens mij , maar dit is misschien een ander toppic...

(en dit geldt ook voor de tractors)
De juiste maat.....Ik hoor mezelf praten

Ik ben bij Santos in Nieuw Vennep geweest en daar kun je alle maten en alle modellen proberen.... Dat dan weer wel.... Van de tractor weet ik de juiste maat.

Ik kies overigens vooral obv de maat van de bovenbuis. Vaak wordt er gekeken naar beenlengte. Zadel hoogte is makkelijker aan te passen dan zeker het verkorten van stuurpen.... Liever een langere zadelpen uit de buis dan een korte stuurpen...

Die Nicholas passen wordt nog een uitdaging.... of maar weer kiezen obv bovenbuis maat...

Ik begrijp Jan dat je zegt dat het met 2500 euries niet echt fout kan gaan als je maar de juiste maat kiest:)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alle posts heb doorgelezen dus wellicht schrijf ik nu iets dubbel. Is dit niet wat voor je:
Afbeelding

Is een van onze favoriete fietsen. Meer plaatjes vind je op http://www.marcomeijerink.nl/index.php/ ... enparadijs

veel succes met keuzes maken. Leuk om te doen.

Marco
Marco Meijerink schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alle posts heb doorgelezen dus wellicht schrijf ik nu iets dubbel. Is dit niet wat voor je:
Afbeelding

Is een van onze favoriete fietsen. Meer plaatjes vind je op http://www.marcomeijerink.nl/index.php/ ... enparadijs

veel succes met keuzes maken. Leuk om te doen.

Marco
Die Race Lite had ik ook getipt, maar hij wil geen Rohloff. En dat mag:).
Travelmaster schreef:
Marco Meijerink schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alle posts heb doorgelezen dus wellicht schrijf ik nu iets dubbel. Is dit niet wat voor je:
Afbeelding

Is een van onze favoriete fietsen. Meer plaatjes vind je op http://www.marcomeijerink.nl/index.php/ ... enparadijs

veel succes met keuzes maken. Leuk om te doen.

Marco
Die Race Lite had ik ook getipt, maar hij wil geen Rohloff. En dat mag:).

Idd is dit een mooie fiets - waarom maakt Santos dit ook met een derailleur..... Schijnt dat ze vinden dat er al voldoende derailleur racefietsen zijn..
Santos heeft een mooie uitstraling maar de TM is de enige die je met een racestuur en derailleur kunt afbouwen. En de TM is nu weer een beetje een tractor ben ik hier gaan begrijpen...
Marco Meijerink schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alle posts heb doorgelezen dus wellicht schrijf ik nu iets dubbel. Is dit niet wat voor je:
Afbeelding

Is een van onze favoriete fietsen. Meer plaatjes vind je op http://www.marcomeijerink.nl/index.php/ ... enparadijs

veel succes met keuzes maken. Leuk om te doen.

Marco
Mooie foto's trouwens. Zag een ervan ook ergens in een winkel hangen.
Al eens gedacht aan een 4.29 van Santos met schijfremmen en derailleur. Hier kan je wel een leuk racy fietsje van maken. Geometrie is identiek aan de cross lite.
Ik denk dat je eerst meer moet nadenken over je bagage en even wat minder over de fiets. De bagage voor zo'n tocht past prima in een zadeltas van iets van 15-20 liter, en dat weegt dan een kilo of 6. Klassiek zijn de zadeltassen van Carradice als de Nelson Longflap, maar Arkel heeft voor het voorjaar ook een nieuwe lichtgewicht zadeltas aangekondigd (ik heb ze gesuggereerd iets langere riempjes aan de bovenkant te monteren opdat je er een natte regenjas onder kunt binden). Een stuurtas zou ik niet gebruiken op een lichte carbon fiets, maar in plaats daarvan een klein afneembaar tasje op de bovenbuis voor paspoort, geld en telefoon.
Daarvoor heb je geen andere fiets nodig, al zou ik in plaats van eventuele carbon zadelpen een alu zadelpen monteren en nog een paar kleine aanpassingen doen. Maak maar eens een stapeltje van je bagage: 40 liter tassen zijn al tamelijk ruim voor een kampeervakantie in Europa, en totale overkill voor een hoteltocht.
Een andere fiets is alleen zinvol als je ook ultralichte kampeerspullen mee wilt kunnen nemen (10-12 kg) of als je over onverharde paadjes wilt kunnen fietsen. Maar als je dat wilt dan zijn fietsen met 28 inch bandjes ook geen goed plan, en lijken teveel op de fiets die je al hebt. Met Friso ben ik van mening dat je dan het beste kunt kijken naar een 650B randonneur met 42 (of misschien zelfs 48) mm banden. Als je 2500-3000 euro wilt uitgeven is een m-gineering binnen bereik, mits je snel bestelt. Een zo licht mogelijke fiets waarop je toch over slechte wegen en paden kunt rijden is een koorddans act. Iets te zwaar en het lichte soepele gevoel is weg en je hebt een stijve stugge fiets, iets te licht en het zwabbert en is instabiel met bagage. Een maatbouwer zet je op de weegschaal, neemt je bagagegewicht mee in zijn ontwerp, en kiest dan precies de juiste buizenset vor de perfecte balans tussen souplesse en stijfheid. En je hebt een fiets die echt past - hetgeen wel zowat het belangrijkste is voor comfort op lange afstanden.
Maar zoals gezegd, ik zou eerst eens goed kijken naar je bagage. Lees dit eens als achtergrond, ook al gaat het vooral over tochten met kampeerbagage: http://wiki.vakantiefietser.be/images/c ... kantie.pdf
Veel plezier,
Wim
Wim schreef:Ik denk dat je meer moet nadenken over je bagage even even wat minder over de fiets. De bagage voor zo'n tocht past prima in een zadeltas van iets van 15-20 liter, en dat weegt dan een kilo of 6. Klassiek zijn de zadeltassen van Carradice als de Nelson Longflap, maar Arkel heeft voor het voorjaar ook een nieuwe lichtgewicht zadeltas aangekondigd (ik heb ze gesuggereerd iets langere riempjes aan de bovenkant te monteren opdat je er een natte regenjas onder kunt binden). Een stuurtas zou ik niet gebruiken op een lichte carbon fiets, maar in plaats daarvan een klein afneembaar tasje op de bovenbuis voor paspoort, geld en telefoon.
Daarvoor heb je geen andere fiets nodig, al zou ik in plaats van eventuele carbon zadelpen een alu zadelpen monteren en nog een paar kleine aanpassingen doen. Maak maar eens een stapeltje van je bagage: 40 liter tassen zijn al tamelijk ruim voor een kampeervakantie in Europa, en totale overkill voor een hoteltocht.
Een andere fiets is alleen zinvol als je ook ultralichte kampeerspullen mee wilt kunnen nemen (10-12 kg) of als je over onverharde paadjes wilt kunnen fietsen. Maar als je dat wilt dan zijn fietsen met 28 inch bandjes ook geen goed plan, en lijken teveel op de fiets die je al hebt. Met Friso ben ik van mening dat je dan het beste kunt kijken naar een 650B randonneur met 42 (of misschien zelfs 48) mm banden. Als je 2500-3000 euro wilt uitgeven is een m-gineering binnen bereik, mits je snel bestelt. Een zo licht mogelijke fiets waarop je toch over slechte wegen en paden kunt rijden is een koorddans act. Iets te zwaar en het lichte soepele gevoel is weg en je hebt een stijve stugge fiets, iets te licht en het zwabbert en is instabiel met bagage. Een maatbouwer zet je op de weegschaal, neemt je bagagegewicht mee in zijn ontwerp, en kiest dan precies de juiste buizenset vor de perfecte balans tussen souplesse en stijfheid. En je hebt een fiets die echt past - hetgeen wel zowat het belangrijkste is voor comfort op lange afstanden.
Maar zoals gezegd, ik zou eerst eens goed kijken naar je bagage. Lees dit eens als achtergrond, ook al gaat het vooral over tochten met kampeerbagage: http://wiki.vakantiefietser.be/images/c ... kantie.pdf
Veel plezier,
Wim
Ik zal eens een stapeltje maken Wim en dan kijken wat ik nodig heb. Ik vind het echter zonde om tassen aan mijn Pinarello te hangen.....
Misschien moet ik twee voortassen als achtertas nemen en kan ik uit met een kleine/lichte drager.

Ruim twee weken weg betekent voor mij wel dat ik echt wel wat kleding mee wil nemen.....
Het blijft voor mij elke keer weer verrassend dat er op dit forum binnen no-time naar een maatfiets (en dan wel van wordt gewezen terwijl er toch echt wel wat bruikbare "off the shelf" alternatieven worden aangewezen.

Met dat budget "binnen bereik"? Ik heb zo'n vermoeden dat CoureurAW met 3.000,- aan de max zit, en het liefst nog vóór 2018 zijn fiets wil hebben.

Maar ik ben dan ook nog niet bekeerd he. Daar kan het ook aan liggen 8) .
Koen & Sam schreef:Al eens gedacht aan een 4.29 van Santos met schijfremmen en derailleur. Hier kan je wel een leuk racy fietsje van maken. Geometrie is identiek aan de cross lite.
De rijwielzaak waar is vorige week was deed dezelfde suggestie... Blijft een beetje raar idee: een racestuur op een MTB...