Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racefiets voor fietsreis kiezen - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Racefiets voor fietsreis kiezen

162 berichten
DennisM schreef:@Coureur:

Snelle reisfiets met racegeometrie, er moet ongeveer 10-12 kilo aan bagage mee, framemateriaal staal/aluminium/titanium, degelijke remmen die (wanneer nodig) onderweg gerepareerd kunnen worden, totale fiets ca. 12 kilo. Je zult grotendeels fietsen op goed wegdek, sporadisch wat bos- en gravelpaden meepikken. Tot slot moet je het een mooie fiets vinden. Je wilt er ‘iets’ mee hebben, zoals je zelf omschrijft.

Duidelijk verhaal.

Bagage: 10-12 kilo is op de meeste fietsen doorgaans geen probleem (ultralichte racers van carbon daargelaten).
Remmen: cantilevers, v-brake, schijfremmen, het maakt allemaal niet zo vreselijk veel uit. Doen allemaal hun werk naar behoren. Alle drie opties zijn over het algemeen goed te repareren onderweg. Met voldoende onderhoud, door de fiets even na te (laten) lopen vlak voor vertrek, is de kans op defecten minimaal. Daarbij ga je niet maanden op pad en fiets je in de bewoonde wereld vaak met voldoende fietsenmakers in de buurt. Loopt wel los.
Wegdek: bandjes van 28mm zijn voldoende voor de reis die je gaat maken. Geeft het gevoel van een racefiets, maar ook voldoende stabiliteit en comfort op langere afstanden. Bos- en gravelpaden geen probleem. Bredere banden geven wel meer comfort en stabiliteit bij echt slecht wegdek en modderpaden. Keuze voor type band is misschien wel belangrijker. Investeer in goede, sterke, soepele banden. Ik heb zelf Continental 4-season bandjes. Snel, behoorlijk comfortabel, lekbestendig en ongekende grip in alle omstandigheden. Een aanrader.
Mooi: is natuurlijk heel persoonlijk. Je zou eens kunnen kijken naar de door CarlW genoemde Cinelli Hobo. Valt wel een beetje in dezelfde categorie als de Pinarello.

Nogmaals een aantal opties opgesomd:
Licht en snel (<12 kg): o.a. Van Herwerden Roadmaster (!), VN Yukon/ Amazon, Cinelli Hobo, Thorn Audax MK3, Genesis Equilibrium, Trek 720.
Iets zwaarder (>12 kg), maar ook iets breder inzetbaar: o.a. Specialized AWOL, Surly Long Haul Trucker, Trek 920, Kona Sutra.

Nogmaals succes en fijne jaarwisseling alvast.

Dennis
Mooi verzicht Dennis! Dank en ook jij fijune jaarwisseling.

Ik mis de Santos in je overzicht...
CoureurAW schreef: Doet pijn aan mijn ogen....
Bovenstaande kan ik onderschrijven, al heeft dat voor mij niets met die tassen te maken :').
Matthie9001 schreef:titanium frame, carbon voorvork, ligstuurtje, klassieke wielen...
Prachtige fiets Mattie, alleen oh zo spijtig van die cantilever remmen, nu kan je er niet mee over asfalt rijden. Zo leer ik iedere dag weer iets nieuws.
henkfietst52 schreef:Super fiets is een handgebouwde BLACKSMITH van Reynolds staal...
Ik blijf jouw Blacksmith de mooise Mondo vinden die ik gezien heb. Fraaie kleurstelling (klassiek dat bruine, maar toch modern met de geanodiseerde onderdelen), prachtige afmontage.

Bevallen de White cranks je goed? Ik had gelezen dat de bijbehorende kettingbladen niet goed samenwerken met geïndexeerd schakelen. Of schakel je in frictiemodus?

Nog monstertochten in het vooruitzicht? :D
@ detrage,

Werkt perfect bij me, ook die white Industries, heb nooit hoeven na-stellen oid.
Ik schakel geïndexeerd met de Campa crossverstellers.
Deze fiets voelt gewoon lekker, id. snel en comfortabel, klassiek en modern in één.

Volgend jaar zeer zeker enkele mooie ritten op programma oa, Raid Pyreneeën, van west naar oost.

En misschien de Dutch Capital Tour... Brevet.

Henk

http://www.kleurrijkleven.webklik.nl
Leuk en goed om te horen. Zelf overweeg ik de DCT ook; alternatief plan is om in dezelfde periode in krap een week (incl. treinreis terug) naar de Spaanse grens te rollen.
Leon schreef:
CoureurAW schreef:Mooi...ook jij bent minder negatief over canti's? Je durft er met 10-12 kg een alpenpas mee af?
Ik ben met mijn LX-canti's en 25 à 30 kilo bagage aan de steile kant van de Stelvio afgereden, geen enkel probleem. (rechts op de foto) Ik woog zelf 83 kilo en de fiets 17.
Waarom? Toen ik de fiets in 1999 kocht waren canti's de allernieuwste beste en meest krachtige remmen en supermodern.
Uiteraard zorgen die kilo's voor uitstekende modulatie :D
Afbeelding
Ik heb ook een paar jaar een tochjesfiets gehad die uitstekend geschikt was voor 13 kilo bagage. Het was een Snel Streetcross. Daar heb ik dus een hele tijd mooi op zitten zijn maar heb hem toch maar weggedaan omdat ik het frame veel te stijf vond en ik het gehobbel meer dan zat was, ondanks het geveerde B66-zadel. (op de foto zie je de fiets met een budgetzadeltje voor de verkoop, en ook zonder de tubus flydrager en zonder bar-ends)
Afbeelding

dank Dennis, inmiddels overtuigd. Leuk dat je ook de stelvio gedaan hebt.
Henk, iets als jouw fiets is ook precies wat ik in gedachten zou hebben. Vergeleken daarmee is die Santos niet zozeer stoer als wel gewoon lomp (en minder functioneel).
henkfietst52 schreef:[…] misschien de Dutch Capital Tour...
Geniet van het stukje Utrecht-Haarlem (van mijn hand). :D
Rijd jij zelf ook mee Alien?
Wim schreef:Henk, iets als jouw fiets is ook precies wat ik in gedachten zou hebben. Vergeleken daarmee is die Santos niet zozeer stoer als wel gewoon lomp (en minder functioneel).
Ik heb even op de site van black smith gekeken. Inderdaad heel fraai. Ik begrijp dat jullie staal beter geschikt vinden dan oversized Alu (en als ik de "wetten" goed begrijp is dat ook zo).

De Mondo Audax met 853 buizen kost echter 2600 euro (alleen het frame). Een beetje afbouwen en we gaan over de 4000 euro heen.......

Ik zag de fiets van Henk in de gallery staan op de site trouwens.
detrage schreef:Leuk en goed om te horen. Zelf overweeg ik de DCT ook; alternatief plan is om in dezelfde periode in krap een week (incl. treinreis terug) naar de Spaanse grens te rollen.
Dat betekent dus 150km per dag? Je moet ook nog een paar bergjes over dacht ik...

Ik kan best een beetje fietsen (zondachtochtend met gemak in groep 100k 34 /h in groep) maar hier ben ik toch van onder de indruk...
De fraaie Blacksmith van Henkfietst kan toch ook niet erg brede banden hebben? (gezien de remmen)
Ik weet niet wat een Blacksmith precies kost, maar een m-gineering frame met 853 buis kost iets van ruim 1300 euro. Tel daar een zelfde bedrag op voor een nette afmontage, en je zit binnen je budget. Marten bouwt frames met 57 mm remmen waar zelfs nog 35 mm banden onder passen.
Wim schreef:Ik weet niet wat een Blacksmith precies kost, maar een m-gineering frame met 853 buis kost iets van ruim 1300 euro. Tel daar een zelfde bedrag op voor een nette afmontage, en je zit binnen je budget. Marten bouwt frames met 57 mm remmen waar zelfs nog 35 mm banden onder passen.
Je vergeet dat het hele verhaal hier begon met de tekst:
CoureurAW schreef:Ik ga deze zomer ...
Marten gaat dat denk ik qua levertijd niet halen.
Misschien. Moet je Marten vragen. Mijn fiets was ook begin januari besteld en een week voor de buitenland trektocht in juni of zo klaar. Perfect. Ik geloof niet dat iemand ooit thuis heeft moeten blijven omdat Marten te laat was. Als je een perfecte en echt heel mooie fiets wilt voor een nette prijs dan is dit wat mij betreft de route. Maar ieder zijn ding, natuurlijk.
Het kwartje begint te vallen....

Ik begrijp dat jullie zeggen: Lekker licht -> Carbon prima maar mijn oorspronkelijke gedachte dat als carbon te fragile wordt vanwege de bagage die meemoet dat je dan automatisch bij Alu uitkomt is dus niet wat een ieder betreft een juiste conclusie....

Kon het niet laten even te snuffelen:
- Black Smith - inderdaad mooi spul; beetje aan de dure kant...
- M-Engineering - levertijd een uitdaging.
- Surly(!) - extreem goedkoop - beetje merkwaardige geometrie (lang). Eerlijk gezegd voor wat ik ga doen en het feit dat het niet onwaarschijnlijk eenmalig is (ben een brave hardwerkende huisvader die hier 1 keer ruimte voor kan maken). Ziet er wel uit als een fiets van 20 jaar oud...
- vHErwerden - vind ik duur - is gewoon confectie..

Ik geniet van de voorpret en jullie commentaren - dank daarvoor. Zal tzt een foto posten van de fiets die het geworden is..

(thuis worden ze er ondertussen gek van als ik alweer naar cycle sites zit te turen :) )
Ik zag bij Blacksmith (maatbouw)frameprijzen van zo'n 2500 euro staan voor een 'Mondo', dat is idd niet voor niets.
Wat de breedte van banden betreft keek ik nog eens bij de Engelse framebouwers, wat me dan toch weer opvalt is hoe verschillend 'wij' hier in NL inmiddels denken over bandbreedte ten opzichte van wat in de rest van de wereld gebruikelijk is; bijv een Bob Jackson tourfiets (world tour) kan maar liefst tot 32mm banden aan....
Hier is 50mm toch wel de vakantiefiets-standaard geworden dacht ik.
Voor een fiets als die TS zoekt is het weer anders natuurlijk, maar er zijn er weinig te vinden met ruimte voor iets minder smalle banden, en je krijgt dan ook weer het besproken rem-passingsprobleem.
Is een titanium Colnago niets voor je?. Compleet met Campinolo record en Mavic kyserium ssc wielen.
Evt contact voor foto's enz. R.van.gent1@kpnplanet.nl
detrage schreef:
Matthie9001 schreef:titanium frame, carbon voorvork, ligstuurtje, klassieke wielen...
Prachtige fiets Mattie, alleen oh zo spijtig van die cantilever remmen, nu kan je er niet mee over asfalt rijden. Zo leer ik iedere dag weer iets nieuws.
Wat bedoel je precies dat canti's niet geschikt zijn voor asfalt? ik heb geen klachten wat betreft remkracht eigenlijk en ik heb redelijk wat vergelijkingsmateriaal (klauw, v-brake, mechanisch disc). De fiets zou je ook op kunnen bouwen met een disc-brake vóór natuurlijk... remklauwen kan niet bij dit frame voor zover ik weet.
CoureurAW schreef:
detrage schreef:Leuk en goed om te horen. Zelf overweeg ik de DCT ook; alternatief plan is om in dezelfde periode in krap een week (incl. treinreis terug) naar de Spaanse grens te rollen.
Dat betekent dus 150km per dag? Je moet ook nog een paar bergjes over dacht ik...

Ik kan best een beetje fietsen (zondachtochtend met gemak in groep 100k 34 /h in groep) maar hier ben ik toch van onder de indruk...
Het plan is meer zo'n 300km per dag. Vroeg starten, lange dagen maken, niet teveel de toerist uithangen (kunnen die nette kleren voor op het terras ook weer thuis blijven), stukken in het donker fietsen vind ik ook heerlijk rustgevend. De exacte route heb ik nog niet uitgedacht maar wil wel wat hoogtemeters meepakken.
Matthie9001 schreef:
detrage schreef:
Matthie9001 schreef:titanium frame, carbon voorvork, ligstuurtje, klassieke wielen...
Prachtige fiets Mattie, alleen oh zo spijtig van die cantilever remmen, nu kan je er niet mee over asfalt rijden. Zo leer ik iedere dag weer iets nieuws.
Wat bedoel je precies dat canti's niet geschikt zijn voor asfalt? ik heb geen klachten wat betreft remkracht eigenlijk en ik heb redelijk wat vergelijkingsmateriaal (klauw, v-brake, mechanisch disc). De fiets zou je ook op kunnen bouwen met een disc-brake vóór natuurlijk... remklauwen kan niet bij dit frame voor zover ik weet.
Het was een verwijzing naar iets wat eerder in dit topic geschreven werd ergens op pagina 5 of 6), wellicht had een knipoog of lachebekje het duidelijker gemaakt. Bij deze dan: :wink: :lol: Ik heb er zelf niets op tegen, ga binnenkort ook weer een fiets (her)opbouwen met canti's.