Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racefiets voor fietsreis kiezen - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Racefiets voor fietsreis kiezen

162 berichten
De kogel is door de kerk:
Het is een Santos Racing Lite geworden - Met Derailleur..... De eerste racinglite met ketting/derailleur. Santos vond het een mooi projectje.
Gaat nog twee maanden duren.
Mooie fiets met voldoende racebloed en toch ook voldoende stijf voor wat bagage.

Als ie er is zal ik een foto plaatsen
Gefeliciteerd! Altijd fijn als je weet wat je wil :wink:
Pics zien we naar uit!
Ik fiets al enkele jaren met een Race Lite en gebruik hem ook met veel plezier als vakantiefiets. Hieronder een afbeelding van mijn fiets gedurende mijn reis door Engeland.
Volgens Santos kan je de achterdrager belasten met maximaal 10 kilogram; sommige reviews schrijven dat je daar wel overheen kunt. Mijn ervaring leert dat het beter is om dat niet te doen. Zelf probeer ik rond de 9 kilo uit te komen, vandaar dat ik nog een zadeltas gebruik. Het totale gewicht van mijn spullen is rond de 13 kilo. Jij zult ongetwijfeld lichter gaan reizen, maar niettemin, het is mogelijk.
Ik wens je veel plezier met jouw nieuw fiets.


Afbeelding
Ram6 schreef:Volgens Santos kan je de achterdrager belasten met maximaal 10 kilogram; sommige reviews schrijven dat je daar wel overheen kunt. Mijn ervaring leert dat het beter is om dat niet te doen.
Wat gebeurt er als je er 10 kilo of meer op doet dan?
Een te groot gewicht gecombineerd met niet al te strakke wegen zorgde er in 2014 voor dat 2 bevestigingspunten bijna braken en dat mijn drager flink doorzakte. Met wat touw bleef de boel goed genoeg zitten om door te gaan, maar het was niet ideaal.
Sindsdien zorg ik altijd voor maximaal 9 kilo, dan kan ik onderweg nog wat boodschapjes toevoegen.
En sowieso probeer ik mijn bagage elke keer te verfijnen, zodat ik minder gewicht hoef mee te nemen; dat is altijd fijn.
Ik begreep dat 13/14 kg de max is...

Overigens worden op mijn frame ook de oogjes gemaakt voor een gewone drager. Als ik denk meer dan 13 kg nodig denk te hebben dan kan er een andere drager op(tubus vega). Mijn fiets is een speciaal projectje. Vooral ook door de derailleur.

Het is nog iets meer een racer en door de mogelijkheid van een andere drager kan er net iets meer mee mocht dat nodig zijn. Niet zoveel als net een travelmaster natuurlijk.

Super van Santos ! Eind maart is de fiets er.
Mijn Santos Racing Lite is geleverd - Het is echt de fiets geworden die ik bedoelde: Zoveel mogelijk het gevoel van een racer maar dan steviger. Top fiets
Probeer foto's in te voegen maar dat lukt niet (hoe gaat dat hier?)

enige nadeel/uitdaging: Als ik de normale achtertas op de stang hang krijg ik sterk de indruk dat er iets niet goed gaat.... De tas kan schuiven en bij een bobbel in de weg zal de tas er afvliegen.........

advies?
Je kunt de bevestigingshaken van de tas verschuiven, zowel de 2 bovenop als de haak onderaan de tas. Als je hier en beetje mee stoeit moet je uiteindelijk wel de juiste positie kunnen vinden. Niet te veel naar voren om aanraking met je voeten te voorkomen en niet te veel naar achteren om het gewicht beter te verdelen.
Ben benieuwd naar een foto!
http://imgur.com/9qKNAbaHierbij de foto's van mijn nieuwe santos racinglite

http://imgur.com/K6zaWuH
Prima kleur :)

Vreemd hoor, zo'n bekend frame, maar dan met derailleur!
En waarom zit jouw achterrem aan de andere kant van de achterbuis?
Veel plezier ermee. En laat je bevindingen maar weten, ik ben benieuwd.
Mooie fiets, even de foto's plaatsen :
Afbeelding
Afbeelding
den boete schreef:Mooie fiets, even de foto's plaatsen :
Afbeelding
Afbeelding
Deze fiets is op mijn verzoek zo gemaakt. Santos (Robbert) speelde al langer met het idee en ik wilde graag een fiets die stevig is en ook nog een beetje het race gevoel houdt. Met Rohloff wordt de fiets veel zwaarder. Het is natuurlijk ook een stuk goedkoper.

De rem viel mij ook direct op. Winkel heeft gebeld met Santos (op eerdere modellen was het niet zo) maar dit is een bewuste keuze. Weet eigenlijk niet meer precies waarom.

Eerste ervaring van de fiets: Hij voelt echt nog als een racer. Vanuit stilstand of lage snelheden uit het zadel voel je dat de fiets zwaarder is (dan mijn Pinarello). Verder vind ik 'm vooral ook mooi:)
Mooie fiets :)

Welke groep staat erop?
B M schreef:Mooie fiets :)

Welke groep staat erop?
Ultegra. 3*10.
Ze zullen de vorkbuis inmiddels wel op lengte hebben gemaakt? Echt een mooi ding, kan me voorstellen dat je daarmee graag weggaat!
Wellicht heeft deze plaatsing van de achterrem te maken met het feit dat jij bevestigingspunten voor een andere drager hebt laten maken. Volgens mij zie ik dat die punten ter hoogte van de achterrem zitten. Als je een andere drager plaatst, dan heb je geen past van de positie van de rem.
Ram6 schreef:Wellicht heeft deze plaatsing van de achterrem te maken met het feit dat jij bevestigingspunten voor een andere drager hebt laten maken. Volgens mij zie ik dat die punten ter hoogte van de achterrem zitten. Als je een andere drager plaatst, dan heb je geen past van de positie van de rem.
Wellicht is dat het idd. Ik heb dus idd die bevestigingspunten laten maken. Er kan dan altijd nog een iets grotere drager op (Tubus vega wordt genoemd) en daarmee is de fiets ook voldoende veelzijdig.
Ram6 schreef:Wellicht heeft deze plaatsing van de achterrem te maken met het feit dat jij bevestigingspunten voor een andere drager hebt laten maken. Volgens mij zie ik dat die punten ter hoogte van de achterrem zitten. Als je een andere drager plaatst, dan heb je geen past van de positie van de rem.
Goed over nagedacht door Santos. Mooi opgelost.
Mooi fietsje geworden :). Ziet er fraai uit, mooier dan de Rohloff variant naar mijn mening. Veel plezier er mee!
stef.l schreef:Mooi fietsje geworden :). Ziet er fraai uit, mooier dan de Rohloff variant naar mijn mening. Veel plezier er mee!
Dankjewel - ben dus niet de enige die geen Rohloff fan is.. :wink: