Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racefiets voor fietsreis kiezen - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Racefiets voor fietsreis kiezen

162 berichten
Travelmaster schreef:Da's mooi, én vrij uitzonderlijk. Maar het is ook een beetje appels met peren vergelijken denk ik.
Natuurlijk is het appels met peren vergelijken. Ik verbaas me alleen over de werelden van verschil die tussen het een en het ander zit. En dan komt er intussen ook nog iemand met foto's uit 1958 met fietsen die maattechnisch gezien... :D
Mooi he! 8)
Dank weer voor de boeiende reacties en discussies :)

Hierbij mijn reactie(s) en update vwb mijn gedachten.

Pinarello en bagage - Het is, zoals Berger en Leon al lijken te begrijpen, ook een beetje een etiquette kwestie - Onder een Italiaans pak draag je geen spekzolen en aan een Pinarello hang je geen bagage. Zo zijn mijn gedachtes...
Los nog of het goed is voor het carbon...

Fietsen is emotie...Zo ook deze keuze een beetje...

Ik heb de VanNicholas inmiddels gezien.... Heeft iets van een "fixie fiets" - mooi maar het raakt mij niet echt.....Ik glunder niet als ik er naar kijk... Dat doe ik zeker wel als ik naar een Pinarello Dogma F8 kijk...

Ik ben er maar eerlijk in.... behalve dat het moet werken moet ik ook een beetje van de fiets "kunnen houden".

Gek genoeg heb ik dat meer bij de Santos. De TM is me teveel tractor. Iemand wees me op de 4.29; die heeft dezelfde geometrie als de Cross lite (die weer niet met derailleur kan). De foto's van de Crosslite, met racestuur, geven een goed beeld hoe die 4.29 er uit kan zien: ziet er stoer uit.... Santos geeft matige informatie op de website over gewicht, geometrie etc van de frames. Iemand verder nog ervaring over De 4.29?

Dan werd ik eerder door een van jullie gewezen op de gravelracer van Bulls. In de Fiets van November werden diverse exemplaren getest. Qua specs zijn deze fietsen eerlijk gezegd het best passend: Racy maar net iets langere wielbasis, nokjes voor dragers en er kunnen wat bredere banden onder. Meestal met hydraulische discremmen. Licht maar weer niet te "rank". Die moeten onderweg niet kapot gaan want dan weet ik niet wat ik moet doen.... Verder top... Ik moet er nog een beetje van gaan houden...

Maatwerk staal spreekt me minder aan en ik wil er ook geen maanden op wachten.

Is een fiets van 2500 euro of meer nodig voor mijn tocht? Zoals Wim al zegt... Nee, waarschijnlijk niet. Net zoals ik ook mijn zondagochtend groepje wrs ook wel bij kan houden met een Alu racer ipv de carbon Pinarello. Leuk is het wel. Ik trakteer mezelf op een kleine sabatical waarvan drie weken ri Venetie (incl de laatste dagen daar samen met gezin) met fiets. Die fiets moet doen waar ie voor bedoeld is en ik moet er van gaan glunderen...als een kleine jongen :)

Ik zal het rustig aan gaan doen met bagage. Twee zijtassen maar niet vol zodat ik lekker de Stelvio op kan jakkeren! Wil wel een beetje fatsoenlijk gekleed op Italiaanse terrasjes kunnen zitten 's avonds :)
Als Santos je aanspreekt zou ik daar maar ns een praatje gaan maken voor een 4.29 met racestuur.

Als je tweedehands overweegt heb ik ook nog een Avaghon met Rohloff ruim binnen budget.... Als de geometrie het toelaat voor jouw lichaamsbouw kan daar binnen budget ook nog een racestuur op. En derailleurs zelfs, HS66 met goed zoeken, schijfremmen, mogelijkheden genoeg...

Wel leuk zo'n budget en specifieke wensen.

Al zou ik persoonlijk met zo'n reis zonder kampeerbagage gewoon voor een racefiets/cyclocrosser kiezen met bikepacking tassen tussen en op het frame. Stuurtas vind ik niet fijn rijden. Als je je kleding regelmatig wast en/of uitspoelt kun je het met weinig redden onderweg.
Zeurpiet :wink: . Wat een luxeproblemen :P !
@CoureurAW; de woorden (wieler)etiquette en carbon kunnen wat mij betreft niet in 1 zin voorkomen...Carbon is naar mijn bescheiden mening een spuuglelijk materiaal voor een fiets. En kwetsbaar bovendien.
De mooiste Pinarello's (of überhaupt racefietsen) zijn van staal, met horizontale bovenbuis...en daar past weer prima een zadeltas aan.

Bij een snelle lichtere vakantie/tochten-fiets van NLse makkelijk moet ik onmiddellijk aan van Herwerden denken.
CoureurAW schreef:Wil wel een beetje fatsoenlijk gekleed op Italiaanse terrasjes kunnen zitten 's avonds :)
Als er Italiaanse dames in de buurt zijn is het prettiger om er goed uit te zien 8)
Er is voldoende lichtgewicht, strijkvrije en sneldrogende kleding in de luxere buitensportwinkel.
Het kost wat, maar als je daarmee voorkomt dat je een extra stevige fiets nodig hebt omdat je anders volle tassen hebt is het denk ik wel een goede investering.
@Georg: Volgens mij zijn in dit topic alleen de esthetische overwegingen van CoureurAW van belang. Het doet er niet toe wat wij ervan vinden, het gaat om wat híj mooi vindt.

En hoewel ik carbon niet als materiaal zou kiezen van een vakantiefiets, valt aan jouw bewering over de kwetsbaarheid van dat materiaal nog wel wat af te dingen hoor. Tenminste, ervan uitgaande dat wij dezelfde definitie van kwetsbaarheid hanteren.
Georg schreef:@CoureurAW; de woorden (wieler)etiquette en carbon kunnen wat mij betreft niet in 1 zin voorkomen...Carbon is naar mijn bescheiden mening een spuuglelijk materiaal voor een fiets. En kwetsbaar bovendien.
Dit is natuurlijk volledig off topic, maar carbon is een geweldig materiaal voor een fiets. Ik heb staal, aluminium en carbon in huis, en carbon is erg, erg goed voor een racefiets. En je kunt er perfect licht bepakte, weeklange lange-afstandstochten mee maken als je op asfalt blijft. Dat heb ik deze zomer gemerkt.

Alle fietsen zijn anders, dus is het heel moeilijk om materialen rechtstreeks te vergelijken. Maar aluminium is het materiaal dat me het minste bevalt. Het geeft een ietwat lomp, "dood" gevoel, zeker vergeleken met staal en carbon. Het absorbeert trillingen ook niet zo goed, al hangt dat ook af van het zadel, van de banden en van de bandenspanning.

Mocht ik de OP zijn, dan zou ik de voorkeur geven aan staal voor mijn nieuwe fiets. Niet zo licht als aluminium waarschijnlijk, maar aangenamer om uren aan een stuk op te zitten. Intussen heb ik Groene Weg naar de Middellandse Zee drie keer gedaan, op staal, aluminium en carbon. Van die drie was aluminium misschien niet onaangenaam, maar toch het minst aangenaam. En de klassieke look van een stalen frame heeft wel iets, dat moet ik toegeven.
Ik lijk een beetje een doodlopende weg in geslagen te zijn. Als ik op een Santos fiets (danwel de TM danwel de 4.29) een racestuur zet dan betekent het dat ik een zeer beperkte keuze heb vwb remmen: Cantilevers. Daarover hoor ik echt veel te vaak en te consistent dat ik dat niet moet willen op de weg. Eventueel kun je met een "travel agent" de fiets geschikt maken voor v-brakes. Beetje geknoei vind ik dat. Ik ga dit nog eens voorleggen aan de zaak waar ik in gesprek was over de Santos. Een racelite met derailleur zou ik wrs direct kiezen...

Blijven de Gravel Grinders over.... Ik las dat deze fietsen vooral ook opgekomen zijn door de disc remmen. Eerder waren ze ongeschikt voor de weg vanwege de cantilever remmen (bevestiging dat ik daar weg van moet blijven).

Nu moet ik dus opletten dat ik niet een crossfiets kies met een wielbasis van een meter die bedoeld is voor een uurtje dollen in het bos. Zo een is niet lekker voor uren rechtdoor. De eerder genoemde Bulls is een interessante; BMC heeft er ook een (die noemen ze wel weer cross..).

Het valt niet mee. Of doe ik gewoon te moeilijk...
Ja :P Vroegah fietste ik de wereld over op een stalen randonneur van Vittorio met canti's en 32mm banden. Het is dus mogelijk, tegenwoordig schijnbaar "not done".
CoureurAW schreef:Ik lijk een beetje een doodlopende weg in geslagen te zijn. Als ik op een Santos fiets (danwel de TM danwel de 4.29) een racestuur zet dan betekent het dat ik een zeer beperkte keuze heb vwb remmen: Cantilevers. Daarover hoor ik echt veel te vaak en te consistent dat ik dat niet moet willen op de weg.

(...)

Het valt niet mee. Of doe ik gewoon te moeilijk...
Nee hoor, je bereid je gewoon goed voor. Maar 't is met fietsen zoals met rugzakken: pas als je er een hebt, weet je wat je wil. En als je dan de verkeerde hebt ...

De slechte reputatie van cantilevers lijkt me overdreven. Ik heb er tochten van 600 tot 1000 km mee gemaakt (met ongeveer de bepakking die jij denkt mee te nemen) en ik kan er niet over klagen. Het nieuwe modewoord voor remmen is, sinds de opkomst van discbrakes, "modulatie". Cantilevers moduleren niet zo goed. De remkracht precies doseren gaat beter met bv. Shimano 105 of Ultegra of iets dergelijks op de racefiets. Maar ik vind ze wel betrouwbaar - als ze goed afgesteld zijn. Dat schijnt niet zo eenvoudig te zijn. Zelfs mijn fietsenmaker vervangt de kabeltjes etc. niet met plezier. Maar eens goed afgesteld, heb ik er nog nooit problemen mee gehad. Remblokjes zelf vervangen etc. is me tot nu toe altijd gelukt.

Ik ben eigenlijk minder enthousiast over V-brakes. Daar heb ik onderweg wel al ellende mee gehad. Wiel eruit om binnenband te vervangen, en plots moest ik die rem weer afstellen. Vervelend. Ander punt (maar ik ben geen groot materiaalkenner, dus ik laat me graag corrigeren): er is met V-brakes een soort trade-off. Wil je lekker remmen, dan ben je aangewezen op remblokjes die relatief snel slijten. Wil je duurzamere blokjes, dan "moduleren" ze minder goed. Ik heb ook de Route des Grandes Alpes gedaan, 14 000 of zo hoogtemeters. Achteraf was het schrikken hoe weinig remblokje ik nog over had.

Remmen zijn trouwens meer dan remmen. Velgen, remhendels, remblokjes etc. Het moet allemaal goed op elkaar afgestemd zijn.
Je probleem is dat je niet goed weet wat de eisen zijn waaraan zo'n fiets moet voldoen, en je laat afleiden door concrete fietsen. Probeer rationeel langs een beslisboom tot een fietstype te komen. Dan zal blijken dat de keus ineens klein wordt.

Dus de allereerste vraag is hoeveel bagage je mee wilt nemen. 5-6 kg is eigenlijk nauwelijks bagage, en zou in een kleine zadeltas op je Pinarello kunnen (natuurlijk zet je daar geen achterdrager op: dat is niet alleen geen gezicht, maar het kan ook eigenlijk niet). Neem je daarentegen 10-15 kg mee dan moet je frame daar wel op zijn gebouwd, met als onvermijdelijke consequentie dat je fiets veel minder als een koersfiets voelt. Maar nog altijd zou ik de echte zware vakantiefietsen vermijden, want die zijn nog weer logger.

De tweede vraag is of je alleen op asfalt wilt fietsen, of ook over bos weggetjes. Hoe meer je dat laatste wilt doen, hoe breder de banden moeten zijn. Ik ben in de zomer van 2014 uit Italië naar Nederland gefietst via de prachtige route van Reitsma, en was wat blij met mijn 42 mm banden. Eigenlijk waren die op sommige stukken nog iets te smal, dus ik heb nu een set 53 mm Compass Rat Trap slicks liggen die erop gaan zodra de brede spatborden er zijn. Dit zijn heel lichte snelle banden. Daarmee is mijn fiets een gravel grinder geworden, maar wel een heel snelle.

Het lastige is dat de markt vooral bestaat uit lichte fietsen met smalle bandjes en zware logge fietsen met brede. Lichte fietsen met bredere banden zijn schaars. De klassieke Franse randonneurs met 650B ballonbanden waren eigenlijk ideaal, maar moderne incarnaties worden in Nederland nauwelijks kant en klaar aangeboden.

De andere vragen lossen zich dan vanzelf wel op. Bij remmen bijvoorbeeld hangt het vooral af van de breedte van de banden en het schakelsysteem. 57 mm diepe sidepulls gaan als de framebouwer zijn werk goed gedaan heeft met spatborden tot ongeveer 32 mm banden, de diepere tektro R559 tot iets van 37 mm, en daarboven ga je via centre pulls (in ruimste vorm zoals Mafac Raid tot 42 mm banden) naar cantilevers, v brakes of Magura HS 66 hydraulisch. Hiervan remt de alleen nog via ebay verkrijgbare HS 66 het beste, en de canti het minst goed. Maar de canti is (behalve centrepulls etc) de enige die gecombineerd kan worden met sti remgrepen voor een racestuur. Goede cantis zijn wat mij betreft goed genoeg, maar als je betere remmen wilt hebben zit je vast aan crosscommandeurs (bar end) of de klassieke schakelaars op de onderbuis. Dus wat vind je belangrijker: schakelgemak of remmen? Schijfremmen zou ik bij jouw gebruik een onnodige en zware complicatie vinden.
Wim schreef:Je probleem is dat je niet goed weet wat de eisen zijn waaraan zo'n fiets moet voldoen, en je laat afleiden door concrete fietsen. Probeer rationeel langs een beslisboom tot een fietstype te komen. Dan zal blijken dat de keus ineens klein wordt.

Dus de allereerste vraag is hoeveel bagage je mee wilt nemen. 5-6 kg is eigenlijk nauwelijks bagage, en zou in een kleine zadeltas op je Pinarello kunnen (natuurlijk zet je daar geen achterdrager op: dat is niet alleen geen gezicht, maar het kan ook eigenlijk niet). Neem je daarentegen 10-15 kg mee dan moet je frame daar wel op zijn gebouwd, met als onvermijdelijke consequentie dat je fiets veel minder als een koersfiets voelt. Maar nog altijd zou ik de echte zware vakantiefietsen vermijden, want die zijn nog weer logger.

De tweede vraag is of je alleen op asfalt wilt fietsen, of ook over bos weggetjes. Hoe meer je dat laatste wilt doen, hoe breder de banden moeten zijn. Ik ben in de zomer van 2014 uit Italië naar Nederland gefietst via de prachtige route van Reitsma, en was wat blij met mijn 42 mm banden. Eigenlijk waren die op sommige stukken nog iets te smal, dus ik heb nu een set 53 mm Compass Rat Trap slicks liggen die erop gaan zodra de brede spatborden er zijn. Dit zijn heel lichte snelle banden. Daarmee is mijn fiets een gravel grinder geworden, maar wel een heel snelle.

Het lastige is dat de markt vooral bestaat uit lichte fietsen met smalle bandjes en zware logge fietsen met brede. Lichte fietsen met bredere banden zijn schaars. De klassieke Franse randonneurs met 650B ballonbanden waren eigenlijk ideaal, maar moderne incarnaties worden in Nederland nauwelijks kant en klaar aangeboden.

De andere vragen lossen zich dan vanzelf wel op. Bij remmen bijvoorbeeld hangt het vooral af van de breedte van de banden en het schakelsysteem. 57 mm diepe sidepulls gaan als de framebouwer zijn werk goed gedaan heeft met spatborden tot ongeveer 32 mm banden, de diepere tektro R559 tot iets van 37 mm, en daarboven ga je via centre pulls (in ruimste vorm zoals Mafac Raid tot 42 mm banden) naar cantilevers, v brakes of Magura HS 66 hydraulisch. Hiervan remt de alleen nog via ebay verkrijgbare HS 66 het beste, en de canti het minst goed. Maar de canti is (behalve centrepulls etc) de enige die gecombineerd kan worden met sti remgrepen voor een racestuur. Goede cantis zijn wat mij betreft goed genoeg, maar als je betere remmen wilt hebben zit je vast aan crosscommandeurs (bar end) of de klassieke schakelaars op de onderbuis. Dus wat vind je belangrijker: schakelgemak of remmen? Schijfremmen zou ik bij jouw gebruik een onnodige en zware complicatie vinden.

Laten we het eens proberen Wim:
Vraag 1 - bagage: Ik schat 10-12kg bagage. Kan ook zijn dat het er uiteindelijk 9 of 13 zijn maar dit is het "richtgetal"
Vraag 2 - Ik wil 98-99% op asfalt rijden. Als er een keer een kilometertje gravel tussen zit doe ik het voorzichtig en moeten natuurlijk niet direct de banden springen. Banden: 28mm; max 32mm dacht ik zo.
Verder belangrijk:
- Het race stuur (soms overweeg ik het te laten schieten - de santos trekking lite komt dan in beeld.
- Veiligheid en stabiliteit (ik denk dus een iets langere wielbasis dan de gemiddelde crosser. Dus zeg 103-105 cm)
- Een "mooie fiets". Het moet echt mijn vriend zijn. Ik moet er iets mee hebben..


Wat past hier het beste bij ?
(Ik heb trouwens ook nog een 8 jaar oude Alu Koga met triple in de schuur staan... maar die gaat het niet worden - inruilen is een aardig idee).

Het remmen probleem: Ik zie nu weer wat genuanceerdere tekst over de canti's. Ik hoopte dat iemand zou zeggen:"als je nu die canti's neemt dan zijn de traditionele nadelen niet meer van toepassing". Bijv. Avid Shorty ultimate.
Disc remmen zijn technisch ingewikkeld en maken het idd gecompliceerd... Ik was daar een beetje overheen aan het stappen maar het ik vind het wel een nadeeltje..
Ik wil geen geklungel met een ouderwetse commandeur
derdekeer schreef:
CoureurAW schreef:Ik lijk een beetje een doodlopende weg in geslagen te zijn. Als ik op een Santos fiets (danwel de TM danwel de 4.29) een racestuur zet dan betekent het dat ik een zeer beperkte keuze heb vwb remmen: Cantilevers. Daarover hoor ik echt veel te vaak en te consistent dat ik dat niet moet willen op de weg.

(...)

Het valt niet mee. Of doe ik gewoon te moeilijk...
Nee hoor, je bereid je gewoon goed voor. Maar 't is met fietsen zoals met rugzakken: pas als je er een hebt, weet je wat je wil. En als je dan de verkeerde hebt ...

De slechte reputatie van cantilevers lijkt me overdreven. Ik heb er tochten van 600 tot 1000 km mee gemaakt (met ongeveer de bepakking die jij denkt mee te nemen) en ik kan er niet over klagen. Het nieuwe modewoord voor remmen is, sinds de opkomst van discbrakes, "modulatie". Cantilevers moduleren niet zo goed. De remkracht precies doseren gaat beter met bv. Shimano 105 of Ultegra of iets dergelijks op de racefiets. Maar ik vind ze wel betrouwbaar - als ze goed afgesteld zijn. Dat schijnt niet zo eenvoudig te zijn. Zelfs mijn fietsenmaker vervangt de kabeltjes etc. niet met plezier. Maar eens goed afgesteld, heb ik er nog nooit problemen mee gehad. Remblokjes zelf vervangen etc. is me tot nu toe altijd gelukt.

Ik ben eigenlijk minder enthousiast over V-brakes. Daar heb ik onderweg wel al ellende mee gehad. Wiel eruit om binnenband te vervangen, en plots moest ik die rem weer afstellen. Vervelend. Ander punt (maar ik ben geen groot materiaalkenner, dus ik laat me graag corrigeren): er is met V-brakes een soort trade-off. Wil je lekker remmen, dan ben je aangewezen op remblokjes die relatief snel slijten. Wil je duurzamere blokjes, dan "moduleren" ze minder goed. Ik heb ook de Route des Grandes Alpes gedaan, 14 000 of zo hoogtemeters. Achteraf was het schrikken hoe weinig remblokje ik nog over had.

Remmen zijn trouwens meer dan remmen. Velgen, remhendels, remblokjes etc. Het moet allemaal goed op elkaar afgestemd zijn.
Mooi...ook jij bent minder negatief over canti's? Je durft er met 10-12 kg een alpenpas mee af? En is er dan een Canti die de traditionele nadelen doet vergeten?

Dat de werking sterk afhankelijk is van de afstelling had ik al begrepen....
CoureurAW schreef:Mooi...ook jij bent minder negatief over canti's? Je durft er met 10-12 kg een alpenpas mee af? En is er dan een Canti die de traditionele nadelen doet vergeten?

Dat de werking sterk afhankelijk is van de afstelling had ik al begrepen....
Ieder heeft zijn eigen ervaringen. Maar ik ben met die cantilevers ooit de Ventoux afgedaald in de mist en de (lichte) regen en ik voelde me geen seconde onveilig.

Met canti's zou ik dat trucje niet uithalen, waarbij je in een afdaling een auto in een linkse haarspeldbocht voorbijgaat door heel laat te remmen en 'm dan aan de binnenkant te passeren. Daarvoor moet je Ultegra's of zo hebben, en vijftien jaar jonger en gekker zijn dan ik nu ben.

Goeie remmen op een racefiets zijn nu eenmaal beter dan canti's.

Maar Reitsma's reis naar Venetië met 10 kg op de achterdrager, op een fiets die me voor de rest bevalt? Laat de canti's maar komen. Persoonlijk heb ik nooit iets meegemaakt dat me "nee" zou doen zeggen. Maar YMMV, zoals ze in het Vlaams zeggen.

EDIT: voor alle duidelijkheid: ik weeg 65 kg en neem altijd zo weinig mogelijk bagage mee. Iemand van 1,90 m die 85-plus weegt en het keukenfornuis bijheeft - netjes aan de linker voorvork bevestigd - heeft misschien een andere visie op canti's.
Question:
"Why do you use cantilever brakes when everyone else is using V-brakes or disc brakes?"

http://www.rodbikes.com/articles/brakes.html
Nog een laatste vraag: hoe zwaar ben je zelf?

Maar goed, als je echt vasthoudt aan 32 mm banden en het bagagegewicht tot 10 kg beperkt (heel makkelijk) is er helemaal geen remmen probleem. Dan kun je als de framebouwer het zichzelf niet te makkelijk heeft gemaakt gewoon 57 mm diepe sidepulls nemen en ook nog spatborden monteren. Dit laat dus ook sti rem schakelgrepen toe. Dan heb je dus de klassieke brevetfiets waarmee Parijs Brest Parijs gereden wordt en zo. Off the peg heb je dan de Thorn Audax mk3. M-gineering levert deze frames in Nederland, en kan ze op elke manier die je wilt afmonteren, van basic tot luxe. Omdat hij ook maatframes bouwt weet je zeker dat als hij je heeft opgemeten je goed op je fiets zult zitten.

Zo'n Thorn Audax is ook een heel mooie trainingsfiets voor de winter, met spatborden, eventueel naafdynamo voor echte verlichting, en ruimte voor winterbanden.

Wil je dit concept echt luxe, dan zit je vast aan maatwerk voor het frame.
Wim schreef:Nog een laatste vraag: hoe zwaar ben je zelf?

Maar goed, als je echt vasthoudt aan 32 mm banden en het bagagegewicht tot 10 kg beperkt (heel makkelijk) is er helemaal geen remmen probleem. Dan kun je als de framebouwer het zichzelf niet te makkelijk heeft gemaakt gewoon 57 mm diepe sidepulls nemen en ook nog spatborden monteren. Dit laat dus ook sti rem schakelgrepen toe. Dan heb je dus de klassieke brevetfiets waarmee Parijs Brest Parijs gereden wordt en zo. Off the peg heb je dan de Thorn Audax mk3. M-gineering levert deze frames in Nederland, en kan ze op elke manier die je wilt afmonteren, van basic tot luxe. Omdat hij ook maatframes bouwt weet je zeker dat als hij je heeft opgemeten je goed op je fiets zult zitten.

Zo'n Thorn Audax is ook een heel mooie trainingsfiets voor de winter, met spatborden, eventueel naafdynamo voor echte verlichting, en ruimte voor winterbanden.

Wil je dit concept echt luxe, dan zit je vast aan maatwerk voor het frame.

Ik weeg 72-73kg. Bagage bedoelde ik 10-12 kg..
Friso* schreef:Question:
"Why do you use cantilever brakes when everyone else is using V-brakes or disc brakes?"

http://www.rodbikes.com/articles/brakes.html
Leuk artikel. ervaring met de cantilevers die zij zelf maken?