Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Levensduur riem - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Levensduur riem

cosnemo schreef:En eerlijk is eerlijk het schoonmaken van een ketting/ derailleur systeem gewapend met n afwasborstel en n emmertje koud water is een redelijk hopeloze exercitie in mijn ervaring :D
Daar is de wasstraat met van die hogedrukspuiten voor uitgevonden.
Zou ik niet doen, met hogedrukspuit kan het water zo tussen je keerringen door van je naaf en je crank. Daar wil je geen water en zeep hebben.
Dat zeggen ze he. Maar je moet niet alles geloven wat ze zeggen hoor.
Er is natuurlijk wel een wereld van verschil tussen oppassen waar je spuit en vol op de lagerdichtingen richten.
Met wat beleid en een lap als tijdelijke waterkering bespaar je jezelf een boel gepoets.

Of dat ook zo werkt bij een riem zou ik niet weten. Misschien is de HD-spuit slecht voor een riem.
Met beleid en wat gezond verstand moet een hogedrukspuit wel kunnen, niet te harde straal, niet van te dichtbij en niet op de dichtingen/lagers richten. Zelf pak ik gewoon een emmertje of een tuinslang. Ik ben geen poetser, maar af en toe schoon is wel handig. Bijvoorbeeld als je in het oogstseizoen door de polder rijdt. Overal modder.
Die riem hoeft ook niet vaak schoon, gewoon met de rest mee zo af en toe als het te vuil wordt.
Beetje OT maar nu we het er toch over hebben: onlangs heb ik de bekleding van mijn bestelbus goed schoon gekregen met een stoomspuit. Ook de oven blijkt er van te gaan blinken. Heeft iemand ervaring- of een mening over stoomspuit en fietsketting? Of moet ik het gewoon maar eens proberen en na verloop van tijd verslag doen?

Frank
frank bueters schreef:Beetje OT
Frank
Geen probleem hoor. Minstens voor mij :-)
Dat is een off-topic over en andere off-topic.

Terug naar de echte topic.
Zijn er ervaringen met een riem?
Hoe lang gaat een riem mee?

Ik ben verbaast hoe weinig mensen fietsen veel km. met een riem aandrijving.
Ik dacht dat riem was bedoeld voor kilometervreters.
Maar ja, Rohloff is ook zoiets.
Ik heb nu 15000 km met de CDC riem gereden en hij ziet er nog puntgaaf uit, wie weet haal ik wel de 30000.
frank bueters schreef:Beetje OT maar nu we het er toch over hebben: onlangs heb ik de bekleding van mijn bestelbus goed schoon gekregen met een stoomspuit. Ook de oven blijkt er van te gaan blinken. Heeft iemand ervaring- of een mening over stoomspuit en fietsketting? Of moet ik het gewoon maar eens proberen en na verloop van tijd verslag doen?

Frank
Hoi Frank, Ik heb zo'n ding en laatst gebruikt voor afzuigkap, werkt daar best goed door de vettige aanslag te smelten zodat je deze makkelijker eraf veegt. Heb het toen ook eens op de fiets geprobeerd, ook daar helpt het zeker wel wat, vooral bij derailleurwieltjes, cassette en de ketting hielp het ook wel wat. Maar of het beter is dan bijvoorbeeld ontvetten met een ander middeltje kan ik niet direct beoordelen. Het kan in ieder geval geen kwaad, gewoon weer netjes smeren daarna.

Om ook nog wat on-topic te zijn zou ik het niet op een riem doen met de hoge temperatuur en de ontbrekende noodzaak gezien geen vet/olie aldaar.
miro schreef:
Ik ben verbaast hoe weinig km fietsen de mensen met een riem aandrijving.
Ik dacht dat riem was bedoeld voor kilometervreters.
Maar ja, Rohloff is ook zoiets.
@miro waar lees je dat mensen met riemaandrijving weinig fietsen? De reageerders en ik hebben allen niet vermeld hoe oud de fietsen/riemen zijn. Definieer weinig...Ik zou 15.000km in bijv 6 maanden een waanzinnige hoeveelheid vinden.
cosnemo schreef:
miro schreef:
Ik ben verbaast hoe weinig km fietsen de mensen met een riem aandrijving.
Ik dacht dat riem was bedoeld voor kilometervreters.
Maar ja, Rohloff is ook zoiets.
@miro waar lees je dat mensen met riemaandrijving weinig fietsen? De reageerders en ik hebben allen niet vermeld hoe oud de fietsen/riemen zijn. Definieer weinig...Ik zou 15.000km in bijv 6 maanden een waanzinnige hoeveelheid vinden.
Uups verkeerd geschreven. Ik bedoel dat weinig mensen fietsen met riem aandrijving. De groep man mensen met riem aandrijving en veel km is nog kleiner.

Ik heb hetzelfde vraag als jij?

@ Martinderoo & – dank voor jullie input.
@ hildepl - dit is de eerste keer wanneer ik zie een versleten tandriem.
@ cosnemo - Teoretisch zou je 15,000km met alle riemen rijden. Maar wat dan als een tak tussen de riem en tanden komen en jij bent niet in een westerse land? Dit is geen issue voor een record-pogging doener. Hij heeft support overal in de wereld en budget speelt geen rol.
frank bueters schreef:Beetje OT maar nu we het er toch over hebben: onlangs heb ik de bekleding van mijn bestelbus goed schoon gekregen met een stoomspuit. Ook de oven blijkt er van te gaan blinken. Heeft iemand ervaring- of een mening over stoomspuit en fietsketting?
Een ketting is voor 100% gemaakt van staal- en/of aluminiumlegeringen. Die hebben heus geen last van een temperatuur van 100 graden.
Ik vraag me wel af af je er een ketting goed mee schoon krijgt. Ik heb wel eens zo'n goedkope stoomspuit gehad maar daar kwam nauwelijks meer dan een wolkje damp uit. Ik kon mijn hand zo in de straal houden en mijn hand is nog steeds prima.
Proberen op de metalen ketting kan echter geen kwaad.
miro schreef:@ hildepl - dit is de eerste keer wanneer ik zie een versleten tandriem.
Ja de fietsen hebben we gekocht in januari 2014. Dus dit is riem nummer 1.
@miro ja inderdaad het is een kleine groep met nog een kleiner deel kilometervreters.
En toch hoop ik hier nog wat meer getallen te zien, wellicht t topic over n tijdje weer n schopje geven :)
Mijn man en ik rijden allebei op een Santos met CDC riem.
Beiden nu ongeveer 25.000 km gefietst, waarvan 19.000 tijdens onze wereldreis (regelmatig onverhard).
We rijden beiden nog met onze eerste riem.
De blauwe kleur is er inmiddels wel af.
Hallo,

Ik ben nu aan mijn tweede CDC riem toe. De eerste riem ging ongeveer 17 a 18000 kilometer mee. Toen deze de neiging had om er achter af te lopen (zo zag het eruit - bleef nog wel zitten), veel herrie maakte en ik een klein scheurtje ontdekte was het tijd voor een nieuwe.

De tweede zit er nu bijna twee jaar op en doet het nog prima. De blauwe kleur was ook nu weer redelijk snel weg.

Ik gebruik de fiets voor woonwerk verkeer, het hele jaar door en rij door best wel vieze omstandigheden (deels door het bos).

Martijn
Afgelopen zomer is mijn Santos TM 2.8 gestolen. Er stond 22000 km op de teller en de riem was nog (lang) niet aan vervanging toe.

Groet, Tim
thoppen schreef:... Santos TM 2.... Er stond 22000 km op de teller en de riem was nog (lang) niet aan vervanging toe.
Maar hoe weet je dat?
Vlak voor de diefstal is de Rohloff-naaf gereviseerd in Duitsland en samen met de fietsenmaker daarna uitgebreid de toestand van de riem bekeken en deze (de riem, niet de fietsenmaker) toonde nauwelijks tekenen van slijtage.

Groet, Tim
DeRiemRijder schreef:Hallo,
Ik gebruik de fiets voor woonwerk verkeer, het hele jaar door en rij door best wel vieze omstandigheden (deels door het bos).

Martijn
Bedankt voor de info Martijn. 17,000...18,000km is veel. Uit eigen ervaring weet ik dat woonwerk verkeer door het bos en winters bluber is de meest slopende voor een ketting.
Zelf fiets ik in soortgelijk omgeving meet een ketting - 3000km winter+ nate herfst/lente. of 5....7000km bij mooi weer zomer.

Kan ik conclusie trekken dat een CDC aandrijving doet 4x keer langer dan een goede KMC ketting?