Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vakantievaardige e-bikes - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Vakantievaardige e-bikes

Een pracht fiets, duidelijk een goede doorwrochte keuze.

Stille middenmotoren zijn helaas momenteel niet echt te vinden. Er is nu vanuit de ION jongens een Yamaha die stiller is, maar dat hebben ze gedaan door het vermogen terug te schroeven en meer pakking aan te brengen.
Ja een pracht fiets en rijd lekker.
Daar gaat het toch om uiteindelijk.
Denk ook niet dat het zo hard opschiet met stille midden motoren.
Je leest er weinig over althans.

Fiets lekker!
Het kan alleen stiller door meer pakking of door sterk te gaan "knijpen". Een middenmotor heeft een interne overbrenging en die maakt lawaai. Je kan dat net als bij een naaf weglaten, maar dan doe je de voordelen van een middenmotor te niet, namelijk ze kunnen een veel hoger toerental draaien, wat heel prettig is voor het vermogen.

vermogen=torque*rpm

Ik verwacht dus niet dat er echt stille middenmotoren komen. Aan de andere kant went het bij de meeste mensen heel snel, dus is het blijkbaar toch net zo'n groot probleem voor de verkoop.
loknor schreef:Het kan alleen stiller door meer pakking of door sterk te gaan "knijpen". Een middenmotor heeft een interne overbrenging en die maakt lawaai. Je kan dat net als bij een naaf weglaten, maar dan doe je de voordelen van een middenmotor te niet, namelijk ze kunnen een veel hoger toerental draaien, wat heel prettig is voor het vermogen.

vermogen=torque*rpm

Ik verwacht dus niet dat er echt stille middenmotoren komen. Aan de andere kant went het bij de meeste mensen heel snel, dus is het blijkbaar toch net zo'n groot probleem voor de verkoop.

Of fabrikanten bedenken een andere ( stille ) constructie.
Vrij nieuw in de ebike-markt is het merk Brose.
Brose gebruikt een middenmotor, waarbij geen direkte tandwieloverbrenging is, maar in hun middenmotor zit een getande riem.

http://www.brose.com/de/Presse/Pressemi ... rmany.html
En weer een bruikbaar model van Batavus; de dinsdag (vreselijke naam).

https://www.batavus.nl/elektrische-fiet ... m#BE500291

Afbeelding

Licht, vaste vork met nokken, Yamaha motor, Nexus 8, Shimano Schijfremmen. Zit positie iets meer rechtop dan de Razer, al hangt dat ook van de afstelling en maat af.
jumbo schreef:
loknor schreef:Het kan alleen stiller door meer pakking of door sterk te gaan "knijpen". Een middenmotor heeft een interne overbrenging en die maakt lawaai. Je kan dat net als bij een naaf weglaten, maar dan doe je de voordelen van een middenmotor te niet, namelijk ze kunnen een veel hoger toerental draaien, wat heel prettig is voor het vermogen.

vermogen=torque*rpm

Ik verwacht dus niet dat er echt stille middenmotoren komen. Aan de andere kant went het bij de meeste mensen heel snel, dus is het blijkbaar toch net zo'n groot probleem voor de verkoop.

Of fabrikanten bedenken een andere ( stille ) constructie.
Vrij nieuw in de ebike-markt is het merk Brose.
Brose gebruikt een middenmotor, waarbij geen direkte tandwieloverbrenging is, maar in hun middenmotor zit een getande riem.

http://www.brose.com/de/Presse/Pressemi ... rmany.html

In praktijk vond ik brose en shimano steps even veel geluid maken. Bosch is de luidste.

Als je in een grote fietswinkel loopt en steel je eisen voor fluisterstille midden motor dan ben jij direct gericht op “bafang max drive”.
In praktijk vind ik dat bafang heeft duidelijk het laagste geluidsniveau.

Verklaring voor techneuten.
Het geluid komt van de hooge torenttal gedelte. De riem bij Brose is bij de tweede trap – lagere toeren.
Bafang gebruikt schuin tandwielen in de eerste stage/trap - https://en.wikipedia.org/wiki/Gear#Helical
https://www.youtube.com/watch?v=Of3UsjiBvtU

Helical gears voor dummies –
Jaren 50 Citroen introduceert auto aandrijving met de helical gears. 10 jaar later bijna alle personen autos zijn met helical gears. Tegenwording niemand steel de vraag waaroom autoandrijving is stil

Fiestindustrie
R14 naaf – spur gear/rechte tanden - met zo genoemde Duitse koffiemolen geluid.
Shimano alfine 11 – helical gear - https://www.sheldonbrown.com/images/Alfine11-21c.jpg
Lowrider voor geveerde voorvork, heb deze al eens gemonteerd en zijn hun geld meer dan waar , ruim 15 kg draagvermogen, degelijke montage http://faiv.de
Ben ook op zoek naar e-bike. Kwam de test van outdoor guru tegen van santos travel Lite e-bike. Deze kost bijna 8000 euro. Vrij veel. Vond de test toch wat te positief. Een achterwiel motor is toch kompleer onbruikbaar in de bergen ? Ook vond de tester dat wel slim maar heb daar me bedenkingen over. Hij heeft de fiets niet eens getest in de bergen. Hij had toch wel eventjes naar Limburg kunnen gaan en een par heuvels kunnen doen. Zo fiets koop je toch niet alleen voor fietsen in Nederland.

Ook zijn er goedkopere e-Bikes zoals de R&M charger GX voor 4300. Dan heb je geen Pinion en een band maar gewoon derailleur. Maar voor dat geld maakt me dat niks uit.

Ook Koga heeft een e-bike voor 4000 euro. Wordltraveler e geloof ik. Vraag me af of de travellite van santos goed verkoopt aangezien je betere en goedkopere alternatieven zijn.

Zelf neig ik naar de koga:
https://www.koga.com/nl/trekkingfietsen ... tm?frame=H

Ziet er mooi uiteen met de Bosch motor kom je wel de bergen op. Met een tweede accu misschien zodat je ook een keer in de natuur kunt overnachten, lijkt me dit toch een betere deal.
Die nieuwe Koga ziet er inderdaad erg mooi uit en is goed uitgerust. Ik heb er één met een achtermotor en die heb ik gekozen omdat ik mij stoorde aan het geluid van de midden-motor. Als je vaak de heuvels op rijdt (ik woon in Zuid-Limburg) en de fiets gebruikt tijdens fietsvakanties wil ik graag stilte hebben of alleen het geluid van de banden op de weg. De fiets werkt goed ook in de bergen van Noorwegen, Engeland en Schotland. Afhankelijk van de mate van ondersteuning en de zwaarte van het dagtraject heb ik meestal nog meer dan 50% energie over en kan dus nog een tweede dag rijden.
BertKremer schreef:Die nieuwe Koga ziet er inderdaad erg mooi uit en is goed uitgerust. Ik heb er één met een achtermotor en die heb ik gekozen omdat ik mij stoorde aan het geluid van de midden-motor. Als je vaak de heuvels op rijdt (ik woon in Zuid-Limburg) en de fiets gebruikt tijdens fietsvakanties wil ik graag stilte hebben of alleen het geluid van de banden op de weg. De fiets werkt goed ook in de bergen van Noorwegen, Engeland en Schotland. Afhankelijk van de mate van ondersteuning en de zwaarte van het dagtraject heb ik meestal nog meer dan 50% energie over en kan dus nog een tweede dag rijden.
Mag ik vragen welke achtermotor je hebt dan? Ik hoor alleen verhalen dat ze in de bergen over verhit raken. Ook bij de test van de fietsen bond kwam de idworx slecht uit de test. Welke fiets heb jij dan? Het geluid van de middenmoter is inderdaad storend als je door de natuur rijdt. En dat je nog 50% over hebt is helemaal ideaal. Ik heb nog tijd om te kopen en zal nog goed rondkijken.
Fiets-avontuur schreef:
BertKremer schreef:Die nieuwe Koga ziet er inderdaad erg mooi uit en is goed uitgerust. Ik heb er één met een achtermotor en die heb ik gekozen omdat ik mij stoorde aan het geluid van de midden-motor. Als je vaak de heuvels op rijdt (ik woon in Zuid-Limburg) en de fiets gebruikt tijdens fietsvakanties wil ik graag stilte hebben of alleen het geluid van de banden op de weg. De fiets werkt goed ook in de bergen van Noorwegen, Engeland en Schotland. Afhankelijk van de mate van ondersteuning en de zwaarte van het dagtraject heb ik meestal nog meer dan 50% energie over en kan dus nog een tweede dag rijden.
Mag ik vragen welke achtermotor je hebt dan? Ik hoor alleen verhalen dat ze in de bergen over verhit raken. Ook bij de test van de fietsen bond kwam de idworx slecht uit de test. Welke fiets heb jij dan? Het geluid van de middenmoter is inderdaad storend als je door de natuur rijdt. En dat je nog 50% over hebt is helemaal ideaal. Ik heb nog tijd om te kopen en zal nog goed rondkijken.
De beste combi is een Bosch performance/cx motor met XT 10 of 11 groep, inmiddels ook mogelijk met 2 x 500 watt accu voor meer dan 200 km bereik.
Velodeville schreef:watt
wattuur
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kilowattuur
Leon schreef:
Velodeville schreef:watt
wattuur
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kilowattuur


Als we zo beginnen :roll: op zaterdag ochtend , 36 volt x 13,4 amp. geeft 482,4 Wh de motor verbruik 250 wh , 482,4 : 250 = 1,9 uur ondersteuning op vol vermogen :idea:
Velodeville schreef:
Leon schreef:
Velodeville schreef:watt
wattuur
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kilowattuur
Als we zo beginnen :roll: op zaterdag ochtend , 36 volt x 13,4 amp. geeft 482,4 Wh de motor verbruik 250 wh , 482,4 : 250 = 1,9 uur ondersteuning op vol vermogen :idea:
Mijn uitleg was te kort.... excuus. Lees dit eens:
https://nl.wikibooks.org/wiki/Basis_ICT ... rotechniek
Met name de stukjes Vermogen en Energiegebruik.
Leon schreef:
Velodeville schreef:
Als we zo beginnen :roll: op zaterdag ochtend , 36 volt x 13,4 amp. geeft 482,4 Wh de motor verbruik 250 wh , 482,4 : 250 = 1,9 uur ondersteuning op vol vermogen :idea:
Mijn uitleg was te kort.... excuus. Lees dit eens:
https://nl.wikibooks.org/wiki/Basis_ICT ... rotechniek
Met name de stukjes Vermogen en Energiegebruik.


Ik put uit 5 jaar "Bosch" ervaring met meer dan 1000 verkochte E-Bike's waarvan de helft Speed, vele "live" testen gedaan met klanten, live pak je altijd de werkelijke omstandigheden waarin iemand zich begeeft, geloof het of niet maar Arnhem is heuvelachtiger dan Zwolle.
Velodeville schreef:
Leon schreef:
Velodeville schreef:Als we zo beginnen :roll: op zaterdag ochtend , 36 volt x 13,4 amp. geeft 482,4 Wh de motor verbruik 250 wh , 482,4 : 250 = 1,9 uur ondersteuning op vol vermogen :idea:
Mijn uitleg was te kort.... excuus. Lees dit eens:
https://nl.wikibooks.org/wiki/Basis_ICT ... rotechniek
Met name de stukjes Vermogen en Energiegebruik.
Ik put uit 5 jaar "Bosch" ervaring met meer dan 1000 verkochte E-Bike's
Dan wordt de tijd dat de rest van de wereld er eens wat aan gaat doen en de leerboeken aanpast!
Vooraleer dit hier ontaardt: het gaat hier om het door elkaar halen van eenheden: wattuur (Wh) en watt (W). Dat doet bij het lezen een beetje pijn aan Leon's ingenieurs-ogen en hij zet dat recht. Ik begrijp dat wel.
Het gebruik van verkeerde eenheden klinkt een beetje als volgende wereldfietserdialoog:
" He, gisteren heb ik een heel eind gefietst, van Valence naar Avignon, en dat was ongeveer 140 km/u. Een dezer dagen doe ik ook nog de Mont Ventoux, ik wil die afdaling doen tegen gemiddeld 50 km."
Zo klonk die eenheden mix-up in Leons oren denk ik. Vandaar de commentaar. Niet, Leon?
Aniphys schreef:Vooraleer dit hier ontaardt: het gaat hier om het door elkaar halen van eenheden: wattuur (Wh) en watt (W). Dat doet bij het lezen een beetje pijn aan Leon's ingenieurs-ogen en hij zet dat recht. Ik begrijp dat wel.
Het gebruik van verkeerde eenheden klinkt een beetje als volgende wereldfietserdialoog:
" He, gisteren heb ik een heel eind gefietst, van Valence naar Avignon, en dat was ongeveer 140 km/u. Een dezer dagen doe ik ook nog de Mont Ventoux, ik wil die afdaling doen tegen gemiddeld 50 km."
Zo klonk die eenheden mix-up in Leons oren denk ik. Vandaar de commentaar. Niet, Leon?

Het is van mij uit absoluut niet de bedoeling dat het ontaard, maar ervaringen en kennis delen is zinvol voor alle lezers.
Velodeville schreef:Het is van mij uit absoluut niet de bedoeling dat het ontaard, maar ervaringen en kennis delen is zinvol voor alle lezers.
Ik ben het volledig met je eens Velodeville. Jij deelt jouw ervaring met elektrische fietsen, Leon deelde zijn kennis van de fysica. Hij had misschien minder cryptisch moeten zijn. Hij had denk ik een probleem met jouw niet-zo-nauwkeurig gebruik van eenheden. Ik zal dus wat rechtstreekser het probleem benoemen (maar ik ben geen expert in die zaken):
Velodeville schreef:36 volt x 13,4 amp. geeft 482,4 Wh de motor verbruik 250 wh , 482,4 : 250 = 1,9 uur
1. volt x ampere = watt (niet wattuur, zoals je schreef)
2. Je deelt 482.4 Wh door 250 Wh, dus zou je een dimensieloze 1.9 moeten krijgen, maar je krijgt 1.9 uur. Dus het is duidelijk dat er iets niet klopt met de eenheden.
Maar, hey, een foutje is niet erg hoor. Je laten verbeteren ook niet.
Geniet vooral van het fietsen :-)
Wij rijden beiden op een Rose E-bike. Mijn vrouw heeft deze inmiddels 2,5 jaar en ik heb er eentje in 2016 gekocht. Allebeide uitgevoerd met Rohloff naaf met kettingaandrijving, Bosch middenmotor, eentje met een batterij van 400 watt en de ander met eentje van 500 watt.
Deze fietsen bevallen ons prima, worden ook gebruikt voor meerdaagse fietstochten en de prijs is redelijk t.o.v. andere merken met Rohloff.
Wel neemt mijn vrouw, wanneer ze een meerdaagse tocht maakt, de accu van mijn fiets erbij mee om op deze manier een hoge actieradius te hebben. Ze fietst met redelijk VEEL bagage en dagafstanden van meer dan 100 km is haalbaar.
Natuurlijk is op een Rose E-bike ook wel wat op aan te merken maar gezien de prijs een goede prijs/kwaliteits verhouding.