Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vakantievaardige e-bikes - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Vakantievaardige e-bikes

Klopt, voor die ene motor. Niet voor de BBS01/02 en HD. Dat zijn motoren die je nadien in een fiets kunt inbouwen. De motor waar jij naar verwijst, is een concurrent voor de af fabriek ingebouwde type van Bosch, Shimano etc.
@CapoJan

Ja, dat zie ik nu inderdaad ook.

Gee
Ik heb voor de zekerheid nog even gebeld met de Fietsunie, die hier genoemde Bafang-modellen (op die ene na dus) hebben inderdaad een rotatiesensor en geen trapkracht sensor. Ze kunnen één en ander wel wat aanpassen maar in principe blijft snelheid gekoppeld aan ondersteuning. Je kunt b.v. niet 25/h fietsen met de laagste ondersteuning. Nou zijn er genoeg omstandigheden waarin ik dat juist wèl doe; afgaande op mijn eerdere ervaringen met deze motor wordt dit 'm dus niet, ook al is het een betrouwbaar en voor veel mensen prima functionerend systeem.
loknor schreef:
di 20 mar, 2018 20:44
Ik vind die BSP e-volt vooral een stadsfiets. Je gaat qua actieradius een stuk inleveren door de wel heel erg rechte zit. Een kratfiets heeft de bagage vrij hoog ipv rond de naafas, en is daardoor wat minder in balans.

Ik rij nu een half jaar op de BSP en je hebt natuurlijk niet helemaal ongelijk. Ik noem het dan ook de ene dag een vrachtwagen, de andere dag "The Beast", het is een zware fiets en je zit met het normale stuur aardig rechtop.
In het dagelijkse woonwerkverkeer dat ik doe kom ik niet echt in het binnenste van de stad, maar het is toch wel een route met heel wat bochten, kruispunten en andere momenten waar je ook wel even rechtop wil zitten.

Ik heb ondertussen met reden een een opzetstuur geplaatst, een M-Wave Opzetstuur Triatlon Aero 22,2 / 350 / 31,8 mm zwart
De reden is dat ik op wat langere rechte stukken (vooral in het weekend) een wat gestroomlijndere houding aan kan nemen waardoor :
1. ik mijn eigen energie spaar
2. ik accu energie spaar en dus een langere range krijg
3. zo af en toe 27 km/h haal en dus zonder ondersteuning een lekker tempo er in heb.

Op lange tochten in het weekend zie ik hierdoor de range oplopen tot boven de 100km, maar alles is natuurlijk afhankelijk van de tegenwind en hoelang ik die houding kan volhouden. Als mijn conditie eenmaal goed genoeg is hoop ik van Amsterdam naar Arnhem te fietsen op een enkele accu, dat moet kunnen.

Op de drager voorop heb ik al eens mijn rugzak geplaatst met twee binders, paste mooi onder het opzetstuur. Wel merkte ik dat direct doordat het stuur wat sneller opzij wilde vallen. Tijdens het fietsen zelf was het geen probleem. Ik kan het niet helemaal inschatten maar aan deze voordragers kunnen volgens mij nog wel een paar panniers hangen. Als je dan ook achterop aan de gang gaat heb je wel enorm veel mee.
Als je een vakantietocht doet met een partner die geen e-bike heeft en/of niet veel bagage kan meenemen, is de BSP wellicht een mooie vrachtwagen. Los daarvan is het voor iemand met mijn gewicht ook al handig om met een stevige fiets erop uit te gaan ;-) En wellicht een tweede accu te kopen a 599 euro ;-)

*viewtopic.php?f=59&t=31032
Gewoon weinig bagage meenemen en die achterop vervoeren in plaats van voorop. Verder kun je nog kijken naar je banden. Op zulke fietsen zitten vaak erg lompe banden met een hoge rolweerstand. To slot helpt het bij wat hogere snelheden om op je kleding te letten: geen fladderende jas etc.
Hans Keesom schreef:
wo 28 mar, 2018 19:33
Wel merkte ik dat direct doordat het stuur wat sneller opzij wilde vallen. Tijdens het fietsen zelf was het geen probleem.
Tijdens het fietsen zal een fiets met voorbagage iets slomer (stabieler) worden, maar bij stilstaan is het inderdaad wat minder stabiel.
Inmiddels zijn er twee fietsen overgebleven die op mijn verlanglijstje staan:
de E-Worldtraveller S (Signature) van Koga en de Scott E-Sub Sport 10 Men's Bike.
Mijn voorkeur gaat uit naar die Scott maar die heeft als nadeel de geveerde voorvork, dus geen nokjes voor lowriders. Ik vond daar wel oplossingen voor, zoals de Faiv Hoogar (wel heel duur) of de Cordo, maar gaat dat werken?
loknor schreef:
do 29 mar, 2018 21:09
Hans Keesom schreef:
wo 28 mar, 2018 19:33
Wel merkte ik dat direct doordat het stuur wat sneller opzij wilde vallen. Tijdens het fietsen zelf was het geen probleem.
Tijdens het fietsen zal een fiets met voorbagage iets slomer (stabieler) worden, maar bij stilstaan is het inderdaad wat minder stabiel.
Niet echt een probleem. En anders misschien een steerstopper bestellen.
https://www.youtube.com/watch?v=854mzApi7U4
Ook Thule heeft een drager geschikt voor een verende voorvork. Ik heb er geen ervaring mee, maar het schijnt goed te werken.
Die Thule heb ik bewust niet genoemd omdat het m.i. niet echt een lowrider is, het is meer een bagagedrager die je zowel voor als achter kunt gebruiken, zoals je op deze foto kunt zien. Naar mijn smaak ligt het zwaartepunt zo te hoog en het is ook geen gezicht (maar da's persoonlijk natuurlijk).