Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vakantievaardige e-bikes - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Vakantievaardige e-bikes

Wind mee of tegen? Glooiend gebied. Hoeveel kan jouw vrouw zelf aan vermogen leveren.
Wat is haar gemiddelde snelheid. Allemaal zaken die van invloed zijn hoe lang een accu je ondersteund.
Klopt allemaal. Echter op een fietstocht van Maastricht naar Langres of verder heb je het niet altijd voor het zeggen waar de wind vandaan komt of hoe de weersomstandigheden zijn. Daarbij is het de ene dag vlak, de ander dag heuvelachtig tot bergachtig. En natuurlijk is je eigen kracht uiteraard een gegeven die wel of niet een besparing geeft op de actieradius. Ze is een middelmatige fietser die overigens wel van doorzetten weet, maar ze zal de fiets best wel eens in de turbostand zetten (haar kennende :lol: ).
Maar waar het omging is natuurlijk een goede e-bike om dit soort tochten mee te fietsen en dan is een Rose E-bike een goed alternatief tegen een redelijke prijs (ca 4300 euro met Rohloff)
Koga heeft naast de "gewone" e-Worldtraveller nu ook een Signature-versie met Rohloff.

Opvallend: zowel de derailleurversie (24,3 kilo) als de Rohloff-versie (29 kilo) zijn echt loeizwaar vergeleken met andere e-bikes zoals de PowerRohler. Ik vraag me af waar het verschil in zit. Enorm zwaar uitgevoerd frame?
Fedor schreef:
ma 29 jan, 2018 12:03
Koga heeft naast de "gewone" e-Worldtraveller nu ook een Signature-versie met Rohloff.

Opvallend: zowel de derailleurversie (24,3 kilo) als de Rohloff-versie (29 kilo) zijn echt loeizwaar vergeleken met andere e-bikes zoals de PowerRohler. Ik vraag me af waar het verschil in zit. Enorm zwaar uitgevoerd frame?
Dealer heeft het bij KOGA nagevraagd (hij vond het zelf ook nogal aan de zware kant) maar de gewichten kloppen. M.n. het frame is zwaarder uitgevoerd, net zoals de voorvork (zitten ook meer nokjes op).
Ik heb geen Powerrohler, maar de Razer weegt inc accu 23 kg. 5kg extra voor de Koga is natuurlijk fors, dat kan niet allemaal uit het alu frame +vork komen...

Wat ik zo al zie: Bidonhouder? Pomp? Dat is al snel een kilotje extra. Bandjes zijn zwaar (scheelt 200g met de Powerrohler en 800gram met de Razer).
loknor schreef:
do 14 jan, 2016 11:25

De liefdesverklaring voor de Nuvinci deel ik weer niet, maar goed :lol:
Ben me aan het oriënteren, en ben wel gecharmeerd van de R&M Charger GH Nuvinci met dual batteries.

Wat zijn voor jou de kritische punten met de Nuvinci?

Gee
Sowieso is een Nuvinci niet zo ontzettend efficient, dus dat scheelt actieradius.

Maar de zo populaire Harmony vind ik echt een gruwel: Ik wil dat als ik meer vermogen moet leveren ik meer toeren kan maken. Een vast toerental heeft wat mij betreft geen waarde.
Ik heb tot een viertal jaren geleden een velomobiel gehad waarvoor ik een wiel met NuVinci N360 gemaakt had. Die naaf heeft één groot voordeel: traploos, dus altijd de gewenste trapfrequentie (binnen het bereik). Daar stonden voor mij wel enkele belangrijke nadelen tegenover. Om te beginnen betekent het lagere rendement dat de autonomie vermindert. Met eenzelfde acculading raak je gewoon minder ver. Voor een reisfiets is dat een probleem.
Schakelen onder belasting ging enkel naar een kleiner verzet. Anders moest je even inhouden, maar dat is met een versnellingsnaaf altijd zo (nu een E-Orca als velomobiel, met Rohloff: veel fijner). In de winter heb ik enkele keren voorgehad dat de versnellingskabels vastvroren. Dat lag aan het concept: de schakelbox was er gevoelig voor.
Het kan zijn dat het systeem ondertussen verbeterd is, maar ik was er niet echt enthousiast over.
In de velomobiel was het bereik ook te beperkt, maar dat zal je op een vakantiefiets niet zo snel hebben.
Ik ben ook alweer een tijdje op zoek naar vervanging van mijn Koga E-Deluxe en heb op dit forum al wat topics doorgespit. Aangezien ik last heb van artrose in de linkerhand moet het een fiets zijn zonder druk van handen/armen op het stuur, dus gewoon relaxed rechtop. Wat dat betreft bevalt de Koga me goed, en vooral ook omdat het ION-systeem werkelijk 100% stil is. Toch zitten er wat minpuntjes aan, zoals het ontoereikend zijn of zelfs stilvallen van de ondersteuning bij wat steilere, langere hellingen en het ontbreken van nokjes voor lowriders aan de geveerde voorvork. In de zomer maak ik vaak wat langere fietstochten (in ieder geval meer dan 1000 km) en dan is alle bagage op de achterdrager (+ ook nog eens de accu) een nadeel. De Koga is m.i. vooral in z'n element op kortere ritten in de Hollandse polder e.d.

Ik zoek dus een e-bike met middenmotor, flinke actieradius, rechte zit èn nokjes in de voorvork. De Gaastra is dan natuurlijk mooi maar wat buiten mijn budget. De Merida E-Spresso sport 511 lijkt me ook wel wat maar die heeft dan weer een geveerde voorvork zonder nokjes. Daar kun je iets aan doen met de faiv lowrider Gepäckträger of de Thule Tour Rack maar ik heb daar geen ervaring mee en weet dus niet hoe dat in de praktijk werkt. Iemand hier?

Bij Batavus kom ik drie modellen tegen die dicht in de buurt komen van wat ik zoek: de Razer, de Zonar en de Dinsdag E-go. Het verschil tussen de Razer en de Zonar lijkt me naaf tegenover derailleur maar het verschil tussen de Razer en de Dinsdag E-go is me niet helemaal duidelijk, of het moet de geometrie zijn: op de Dinsdag E-go zit je wat meer rechtop, zo lijkt me, afgaande op de foto's.

Tenslotte komt de BSP E-Volt Urban EC10, afgaande op de specs, ook wel dicht in de buurt van wat ik zoek. Deze fiets heeft van zichzelf al een handig rekje bij het stuur, ik vraag me af of je daar Ortlieb-tasjes aan kunt hangen of dat het meer bedoeld is voor een rugzakje o.i.d. Al lezend kom ik dan ook nog op fietsen als de Rennstahl 853 E-Reiserad Pinion, ROSE XTRA WATT-3 HEREN, Mavaro Performance 4, Cube Kathmandu Hybrid Pro 500, Kalkhoff Pro Connect b10 of Winora Sinus Tria 10 maar dat is allemaal onbekend (vaak Duits) terrein voor me.

De fiets is dus bedoeld voor langere afstanden, met voor- en achtertassen + stuurtas (Ortlieb), zowel in NL en daarbuiten, over asfalt èn onverharde, soms behoorlijk slechte wegen. Op mijn Koga rij ik bijna altijd in de ECO-stand, soms in de cruise-stand (dat is de 2de van 5 standen), vrijwel nooit daarboven. M'n gemiddelde dagafstand zit altijd zo'n beetje rond de 125 km. Welke fiets komt wat betreft specs en kwaliteit nou echt in de buurt van wat ik zoek?
Tsja, ik zou zeggen dat gebaseerd op rechte zit, budget en actieradius je kijkt naar de Dinsdag. Of je moet een dames Razer/Zonar bekijken, die zijn ook wat rechterop.

Verschil tussen Razer en Dinsdag is de Geo en schijfremmen, maar het is vooral een symtoom van een verward gamma. IMHO is Batavus teveel modellen die op elkaar lijken aan het uitbrengen.
Dank je, maar heb jij, of heeft iemand anders, nog ervaringen met die Thule of Faiv voordragers? Op zich lijkt me dat wel wat want er zijn tot mijn grote verbazing bijna geen gewone 'consumenten' e-bikes met nokjes in de voorvork, met dank aan die eeuwige, kennelijk zo vreselijk nodige vering. Zoiets beperkt de keuzemogelijkheden dan toch wel behoorlijk. Is die BSP E-volt niks? Leek me, afgaande op de specs en de reviews, toch wel aardig. Ik wil 'm in ieder geval wel even bekijken en, indien mogelijk, uitproberen.
Ik vind die BSP e-volt vooral een stadsfiets. Je gaat qua actieradius een stuk inleveren door de wel heel erg rechte zit. Een kratfiets heeft de bagage vrij hoog ipv rond de naafas, en is daardoor wat minder in balans.

Ik zou zeker al die modellen testen, maar ik denk dat je vooral het Batavus gamma moet bekijken. Frame en motor zijn gewoon goed (dat is niet alleen mijn mening, ook bij Tweakers is men hierover heel duidelijk). De afmontage is niet anders als van de andere standaard Hollandse merken in die prijsklasse (je zal bij Gazellle, Koga, BSP ook geen Ritchey voorbouw tegenkomen^^).

Anecdote: Ik zit op 30.000 km en behalve een doorgesleten velg (slijtage), een opgevreten chainglider (onnodig) en een derde stel pedalen (een keer een valpartij door een Amerikaanse vriend en de fiets is twee keer omgelazerd door domheid). Het meeste gebeurde trouwens in de eerste 1.5 jaar, ik ben nu alweer tijden schadevrij (afkloppen!!!). Ik rij elke dag door Amsterdam met een kind achterop en/of een wagen erachter, dus die fiets heeft echt wel wat te verstouwen.

Ik ben helemaal niet ontevreden over die basis Duitse (china) onderdelen. Het is lomp spul, maar het is stevig genoeg voor flink gebruik. Sowieso hoor ik ook over andere merken nooit wat over dat soort problemen. Het draait letterlijk om de betrouwbaarheid van je motor+accu. De rest kan je als je echt pech hebt nog een keer door wat chiquers vervangen.
Ja, die Batavussen zijn idd wel aantrekkelijk, alleen al door de prijs/kwaliteitverhouding.
Afgelopen zaterdag was ik trouwens op dat zogeheten 'E-Bike event' van 12GO Biking in Moordrecht, vanwege de kou hadden ze het proefritparcours in de buitenlucht naar binnen gehaald, met als gevolg dat je door de drukte niet veel kon beginnen. Maar binnenkort ga ik er op een rustige ochtend nog wel eens naartoe om die Batavussen en de Merida beter te bekijken en een proefrit te maken. Donderdag a.s. ga ik een proefritje maken op de Cannondale Performance Mavaro 4, lijkt me ook een prima fiets voor lange tochten. Misschien ook een keer naar Bocholt, lijkt me een leuke zaak. Voorzover ik zie op internet worden in Duitsland toch wel mooie dingen gemaakt, maakt een mens nieuwsgierig :)
Jep, niet alleen Bulls, Cube en Haibike, er zijn ook Duitse merken als Pegasus en Victoria met interresante modellen. Sowieso vind ik Duitse modellen net even iets beter afgemonteerd, al is er wel vaak een typsich Duitse (niet-Nederlands?) eigenaardigheid met de combi open kettingkast en Nexus 8.

Wij hebben zelf gekozen voor een fiets die mijn FM kon leveren/ondersteunen, wij zijn gewoon te afhankelijk van zijn service (snel worden geholpen, leenfiets etc.)om rond te shoppen. Ik had mazzel dat de Razer testbaar was en direct beviel, want de rest van het Accell gamma beviel me totaal niet. Wat dat betreft is het dealer systeem behoorlijk beperkend (het is zoals het is).
Vandaag kwam ik op de site van Fietsunie en zag daar verschillende ombouwsets met een Bafang motoren, van 250watt (zoals deze) tot 1000watt. Dat is voor mij ook een optie omdat ik heel goede ervaring heb met Azor-fietsen, oerdegelijk spul, het zou een alternatief kunnen zijn: zo'n Azor kopen (kun je zelf samenstellen) en dan tot e-bike laten ombouwen. Je kunt zelfs een accu van 36v 20.4Ah (= dus zo'n 734Wh) kiezen, toch niet verkeerd. Hoe is de kwaliteit van die Bafang motoren (en vooral het geluid dat ze produceren in vergelijking met Yamaha of Bosch)? Iemand hier verder ervaring met een tot e-bike omgebouwde fiets?
Een belangrijk verschil is dat bij Bafang geen kracht- of koppelsensor ingebouwd is. Dat fietst dus anders, omdat de motor geen rekening kan houden met hoe hard je zelf trapt. Anderzijds zijn de instelmogelijkheden (met datakabel en de nodige software) wel heel ruim voor de gebruiker, leerde ik. Maar: zelf heb ik er geen ervaring mee.
O, dat maakt het idd wel anders, als ik je tenminste goed begrijp: heb je het over een e-bike met alleen een rotatiesensor? Mijn eerste e-bike had n.l. zo'n motor en dat is één van de hoofdredenen waarom ik 'm al gauw verkocht heb: de ondersteuning was gekoppeld aan de snelheid waarmee je fietst, dus als je b.v. boven de 20/u ging móést je een hogere ondersteuning kiezen anders had je helemáál geen ondersteuning meer. Totaal onlogisch en in de praktijk zeer irritant, dus nooit meer zo'n fiets.
Tja, zoiets is het inderdaad. Maar - als ik het goed heb - kun je per ondersteuningsgraad de maximale snelheid instellen. Ook het aantal stappen in de ondersteuning valt te definiëren. Het is gewoon een andere benadering, eerder zoals versnellingen.
Je zou ook eens naar Tongheng kunnen kijken. Gelijkaardig, maar met torque sensor.
Ik herinner me nu dat ik die instellingen destijds samen met de leverancier aangepast en uitgeprobeerd heb maar het resultaat voelde voor mij onnatuurlijk aan. Ik vrees dat ik inmiddels teveel 'verwend' ben door de trapkrachtsensor om zo'n rotatiesensor überhaupt in overweging te nemen. Maar voor de zekerheid zal ik de mensen van Fietsunie nog eens bellen en vragen hoe of wat. Bedankt in ieder geval voor je nuttige info.
CapoJan schreef:
do 22 mar, 2018 20:40
Een belangrijk verschil is dat bij Bafang geen kracht- of koppelsensor ingebouwd is. Dat fietst dus anders, omdat de motor geen rekening kan houden met hoe hard je zelf trapt. Anderzijds zijn de instelmogelijkheden (met datakabel en de nodige software) wel heel ruim voor de gebruiker, leerde ik. Maar: zelf heb ik er geen ervaring mee.
Volgens mij heeft de Bafang middenmotor 3 sensoren, waaronder een trapkrachtsensor.

"The mid-drive motor constantly samples relevant information at a frequency of up to 80k Hz via a torque sensor and two speed sensors which are all highly sensitive." (http://www.bafang-e.com/en/components/c ... 20220.html)

Gee