Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met AQUA LOGIC TRAVEL MATE waterfilter? - Forum Wereldfietser

Ervaringen met AQUA LOGIC TRAVEL MATE waterfilter?

Hallo,

In de zoekfunctie zie ik maar 1 onderwerp met de AQUA LOGIC TRAVEL MATE waterfilter. zijn er toevallig meerder personen die hier ervaring mee hebben?
Op de website (http://www.aqualogicfilters.com/nl/drin ... tieve-kool) staat slechts een beknopte informatie.

Kan iemand bevestigen dat het een goed apparaatje is, of kan ik er beter met mijn handen vanaf blijven...

Paul
Geen idee of je ook alternatieven zoekt? Ik heb geen ervaring met de aqua logic travel mate, maar wel met een vergelijkbaar iets: de Care Plus waterfilter (http://www.bever.nl/care-plus-waterfilt ... obapa82001.

Daar ben ik best wel enthousiast over: klein, betrouwbaar en nog goedkoper dan datgeen waarnaar jij verwijst.
Geen ervaringen met de door TS voorgestelde filter. Maar de site boezemt me niet veel vertrouwen in. Geen gegevens over dichtheid filter, vervanging filter / hoeveel liter,...

Wel met de Care Plus / Sawyer. Is een superfilter, megalage kostprijs (zeker per L :)), geen vervanging van filters nodig,... Niet twijfelen en hiervoor gaan. Sinds deze filter op de markt is, is het marktaandeel van alle andere (grote) merken ingezakt. Deze waren meestal duurder in aanschaf, veeeeel duurder per L (filters vervangen om de +-3000L), groter, zwaarder, meestal grotere filter (0.3micron ipv 0.1micron) enz...

Was zelf enkele maanden geleden op zoek naar waterfilter. Was een uitgemaakte zaak na alle info te hebben verzameld + winkeladvies.
Voor nood is de care inderdaad erg handig maar voor grotere hoeveelheden water zou ik liever uitwijken naar de MSR miniworks
Dank je voor de reacties,

Ik hoor dat er een sterke voorkeur is; De Care plus.
Mij leek de Aqua logic geschikt omdat deze alle vier de vervuilers filtert voor een concurrerende aanschafprijs.
1. Protozoa
2. Bacteriën
3. Virussen
4. Chemicaliën

Dat zie ik overigens alleen terug bij de MSR mini works, maar ons doel is om te filteren in noodgevallen.

Dank voor het delen van ervaringen. Wij zullen ze nog eens vergelijken.
Paul
Ik ben ook een zeer tevreden gebruiker van de hierboven vermelde Care Plus-filter. Gezien het aantal liter waarvoor deze geschikt is, gaat die filter ook heeeeel lang mee.

Voor chemicaliën is deze inderdaad niet geschikt en heb je een koolstoffilter nodig (die dan wel weer regelmatig vervangen moet worden). Maar ik weet niet wat de garantie is dat zo'n filter allerlei mogelijke giftige stoffen (zware metalen, olieproducten, ...) wel uit het water weet te halen? Kan men dus het risico van het drinken van chemische verontreinigd water wel nemen met zo'n filter? (Op het www zal het antwoord vast en zeker te vinden zijn. Als zal het waarschijnlijk nodig zijn om het koren tussen het vele kaf van informatie te vinden.)

Wat virussen betreft hangt het er sterk van af naar waar men reist of zo'n Care Plus-filter volstaat. Als mijn geheugen me niet in de steek laat had ik begrepen dat op de meeste locaties er geen gevaarlijke vrijlevende virussen voorkomen. De meeste virussen zijn dus gebonden aan andere levende organismen en worden dus er ook uit gefilterd door de Care Plus-filter.

Op locaties waar toch problematische vrijlevende virussen voorkomen zou ik zelf eerder gaan voor de combinatie van een Care Plus-filter met een tweede systeem (b.v. een uv-waterzuiveraar, chloor, ...).

Dus enkel als je het filteren van chemische verontreiniging essentieel vind zou ik de optie van een koolstoffilter overwegen.

Ik weet dat er op dat gebied ook heel veel terug te vinden is (en kennis aanwezig is) op o.a.: http://www.hiking-site.nl/prikbord/index.php
Je kan je licht (na gebruik van de zoekfunctie natuurlijk) ook daar eens opsteken.

Renaat
Ik ben net terug van ruim 4 maanden fietsen in China, Laos en Vietnam - waarvan drie maanden in de tropen - lees: veel drinken - met twee personen.
En heb met volle tevredenheid de CarePlus / Sawyer gebruikt.

En we hebben onderweg heel weinig flessenwater gekocht. Naast functionaliteit ben ik zeer te spreken over formaat en gewicht.

We hebben vooral kraanwater gefilterd (dat is zonder filter niet te drinken) en op de Tibetaanse hoogvlakte met name oppervlaktewater.

Eerder ging ik op pad met een Katadyn HikerPro filter. Deze heeft een grotere doorlaat in het membraan (dan de CarePlus), en een actief koolfilter.
Hier een algemeen beeld waar ik me deels op gebaseerd heb:

http://www.outdoorgearlab.com/Backpacki ... er-Reviews

Ieder heeft natuurlijk zo zijn stokpaardjes om bepaalde dingen te kopen en geeft eigen prioriteiten aan eigenschappen van een product.

membraangrootte, koolstoffilter of niet, prijs, gewicht, gebruiksgemak,...

Voor mij blijft de membraangrootte van 0.1micron, prijs per liter, gebruiksgemak het belangrijkste. Chemicaliën zuiveren, tjaaaa. Als het is om kraanwater te zuiveren en uit bergbeekjes te drinken is het niet nodig. Ga je echter uit een stroom drinken net na een industriepark, ga dan voor een koolstof.
Halen de waterfilters ook de chloorsmaak uit het leidingwater?
Voor mijn gevoel is dat chemicaliën en halen maar weinig filters die eruit..... :oops:
daantjuh schreef:Halen de waterfilters ook de chloorsmaak uit het leidingwater?
Voor mijn gevoel is dat chemicaliën en halen maar weinig filters die eruit..... :oops:
Dat is een kwestie van het water een uurtje (of twee) (al dan niet in een koelkast) te laten staan. Daar is dus helemaal geen filter voor nodig.

Renaat
Wij gaan deze zomer vertrekken in Turijke voor één jaar te fietsen, beginnend met de Zijderoute. Een filter hebben we nog niet en zijn dus ook op zoek. Ik twijfel momenteel nog steeds tussen een doorloppfilter in de stijl van careplus/sawyer OF een pompmodel van msr/kathadyn. Pimmm hoelang moest jij telkens wachten met de doorloopfilter van careplus? Met welk type van zak werkte je, want mij lijken die systemen toch trager dan de pompen. Darm in water, pompe. en klaar. Of zie ik dit helemaal fout?
Ik gebruik de care plus ook ben er op zich tevreden mee, Hij is vrij klein en makkelijk mee te nemen.
Toch kook ik vaak ook nog mijn water als ik het niet vertrouw.
En hoe lang duurt het dan op pakweg 5l water te filteren? gebruik je dan zo een knijpzak of laat je het doorlopen door de zwaartekracht :-).
Met de CarePlus ruim 1 liter per minuut (maar ik doe rustig aan, het kan iets sneller, tot anderhalve liter/m maar die 1,7 l/m uit de advertentie heb ik nooit gehaald). Als ik helemaal geen haast heb laat ik een 2-liter PETfles op zwaartekracht leeglopen en dat gaat op de helft van het tempo.