Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pekel & Fiets - Forum Wereldfietser

Pekel & Fiets

Dat pekel niet fijn is voor je fiets is volgens mij een feit.
Daarom blijft mijn fiets (TM2.6 Rohloff/riem) in de schuur staan (koud en vochtig) tot de wegen weer een soort van zout vrij zijn, ik ben namelijk heel zuinig op m'n fietsie.
Maar tot het zout weg is tsja kan dus wel even duren....
Dat zou betekenen dat mijn fietstie misschien wel n maand of langer stilstaat in de schuur. Na alle regen die er de afgelopen maanden overheen is gegaan (echt droog wordt hij niet in zo'n schuurtje) vraag ik mij eigenlijk af:
- is stilstaan niet bijna net zo slecht?
- wat gaat er presies naar de knoppen als ik wel door pekel blijf karren (het was zo mooi vandaag ik zat echt te balen in de trein :(
(Ik rijdt door weer en wind (pekel dus uitgezonderd) voor woonwerk dagelijks 38km.)
- Waar ik bijvoorbeeld "bang" voor ben is dat het "build for life" frame dan toch niet een leven lang mee gaat...
- Dat mijn velgen van binnen uit wegrotten en dat ik heel snel nieuwe nodig heb...
- wat doet pekel op het remsysteem?

Kortom wat doen jullie en wat zijn je ervaringen?
Alvast dank voor jullie reactie/ervaring/mening
Wijziging: wat hieronder staat is anno 2015 allemaal onnodige praat.
Zoals Inge verderop vertelt moet je 'Gewoon de fiets - frame, velgen en spaken) behandelen met een hele goede vloeibare autosealant (eg Geyeon)en je hebt ook nergens last van.'


************************************************

Tijdens het fietsen is het effect van pekel beperkt tot de velgen en de remblokjes: die slijten als je remt harder. Wat blokjes betreft is dat een beperkt probleem en als je weinig remt kan het wat betreft velgen ook meevallen, al zullen je velgen bij dagelijks gebruik in de winter waarschijnlijk geen 50.000 km mee meegaan. Dan moet je ze als slijtage-onderdeel tellen.
Zodra de velgen helemaal droog zijn is er ook in de winter niet veel meer aan de hand qua velgslijtage. Van een (moderne alu) velg die van binnenuit is weggerot heb ik nog niet gehoord.

Het gemene van pekel op de rest van de fiets is dat de corrosie nauwelijks plaatsvindt in de relatief weinige uren dat je fietst, maar in de vele uren daarna waarin de vloeistof om te beginnen doordringt tot in de kleineste poriën en vervolgens heel langzaam opdroogt waardoor de zoutconcentratie ter plekke alleen maar toeneemt. Als klap op de vuurpijl werkt dit zout op het moment dat het vocht bijna verdampt is hygroscopisch (vochtaantrekkend). Dat betekent dat een fiets die in de winter gebruikt wordt vrijwel de hele winter niet echt droog wordt, tenzij je de fiets continu erg warm en droog stalt, dus min of meer in de huiskamer.
Het resultaat is dat je in de lente dan op de gemeenste plekjes roest kunt zien zitten. Alleen door de fiets heel erg nat af te spoelen kun je het proces dan stoppen.

Het is voor mij en vele anderen reden genoeg om voor in de winter een minder dure fiets erbij te hebben.
Als je je mooie fiets echt goed wilt houden moet je er dus voor zorgen dat er geen zout op komt, ook niet een klein beetje. Je stop dus met fietsen op die fiets vóórdat je de eerste keer door de pekel dreigt te rijden.
Je gaat pas weer fietsen met je goede fiets nadat er voor de laatste keer zout is gestrooit EN het daarna nog een flink heeft geregend zodat alle zout is weggespoeld.

Hoe meer kilometers je op een fiets maakt hoe minder het allemaal uitmaakt, want dan is de fiets eerder overleden door het gebruik dan door de corrosie.
Met 38 km per dag rijdt je dus zo'n 7500 km per jaar. Dan kun je je afvragen of je na 10 jaar toch al niet toe was aan een nieuwe fiets.
je kunt ook anti corrosie olie en andere produkten gebruiken om je fiets te beschermen. voor de ellende begint aanbrengen en na de winter er weer af..
Gewoon na elke pekelrit even afsoppen met een lauw sopje. Zo gepiept.
Heren,

we hebben het hier wel over een gebruiksvoorwerp. :D
Pedalero schreef:Gewoon na elke pekelrit even afsoppen met een lauw sopje. Zo gepiept.
Nee! warme pekel is veel agressiever dan koude pekel. Afspoelen met veel koud water.
cosnemo schreef: - is stilstaan niet bijna net zo slecht?
Als je de boel goed invet kan je een fiets bijna oneindig laten stilstaan, denk ik.
- wat gaat er presies naar de knoppen als ik wel door pekel blijf karren (het was zo mooi vandaag ik zat echt te balen in de trein :(
Het zijn bij mij vooral de ketting en de cassette die extra hard gaan slijten, maar die heb jij niet, zie ik :).
Zolang het droog is heb ik eigenlijk nergens last van, maar als er natte slurrie op de weg ligt spoel ik de fiets af met veel koud water, zodat het zout niet kan inwerken op de metalen onderdelen. En daarna natuurlijk laten drogen op een warme droge plek.
(Ik rijdt door weer en wind (pekel dus uitgezonderd) voor woonwerk dagelijks 38km.)
- Waar ik bijvoorbeeld "bang" voor ben is dat het "build for life" frame dan toch niet een leven lang mee gaat...
Je zou openingen van je frame goed kunnen invetten, zodat zout weinig kans krijgt. Op de meeste plekken zit (hopelijk) al vet, zoals bij je balhoofd, trapas en alle montagepunten. Dan blijft eigenlijk alleen de zadelpen over (niet helemaal invetten, dat is niet handig).
- Dat mijn velgen van binnen uit wegrotten en dat ik heel snel nieuwe nodig heb...
- wat doet pekel op het remsysteem?
Mja, velgen zijn er om te slijten. En ik heb inderdaad licht roestende ijzeren bussen in mijn (goedkope zac19) velgen, maar ze doen het nog steeds prima. Wellicht hebben duurdere velgen daar geen last van.

Pekel doet nare dingen met ongelakt metaal/aluminium, dus zolang je dat afspoelt en invet kom je een heel eind, denk ik. Maar volledig beschermen lukt niet.

Ik vind het zonde om niet te fietsen in de winter, want dan zou ik een auto, bus of trein moeten pakken. En als ik 5x een trein pak kan ik van dat geld ook een nieuwe (goede) velg kopen.
Ik begrijp de zuinigheid op je fiets...maar uiteindelijk heeft Bert gelijk: het is een gebruiksvoorwerp. Als je graag fietst moet je dat vooral doen. Ik heb in het tienjarig bestaan van mijn 'dure' alu-fiets nog nooit pekel gemeden (ook nooit afgespoeld)...ik heb er enkel in de loop der jaren twee spatborden door verloren (opgevreten) en de lak onderaan mijn frame staat ook wel wat bobbelig. Maar voor de rest ... heb ik tien winters lang kunnen genieten van de koude en soms glibberige fietsavonturen. :-)
De onderzijde van de framebuizen insmeren met zuurvrije vaseline, de velgen zo nu en dan met véél koud water afspoelen en de ketting goed vet houden. Meer kun je eigenlijk niet doen. Ik was mijn fiets in ieder geval niet dagelijks of wekelijks. Straks als de vorst voorbij is en de wegen weer schoon zijn dan mag ie onder de douche met een sopje.
Ik heb een paar oogjes in het badkamerplafond geschroefd en zo'n spotgoedkoop fietsophangsetje van de Halfords aangeschaft. Als een fiets té goor begint te worden, hang ik 'm boven het bad en spoel 'm af met de douche.
Samen in de douche met je fiets Alien?
Doet me denken aan dit :-)
Afbeelding
Ik heb geen SMR-fiets, maar een ordinair alu derailleur Gazelle-ding, en ik heb doorgaans niet zoveel zin om een fiets te wassen. Ik zorg ervoor dat de zaak soepel blijft lopen dmv kettingsmeer/olie, een enkele keer als de vervuiling te gek wordt hang ik zo'n borstelbakje aan de ketting met een drupje Dreft erin, en dan een droge doek & kettingolie.
Aan het frame heb ik de afgelopen 6 jaar geen schadelijke gevolgen bemerkt van deze handelswijze. Er roest verder ook niets, de velgen zijn ook zonder problemen.
Het enige dat de neiging tot roesten heeft is naar mijn ervaring de ketting, en daarvoor is vet houden de remedie.
Ter lering en vermaak heb ik onlangs eens de wielnaven vernieuwd. Voor het eerst.
Ik fiets al vele jaren en heb mijn fiets nog nooit gewassen met een warm sopje. Waarom je fietsonderdelen ontvetten in de pekeltijd? Strooizout, NaCl, lost prima op in koud water. Het enige wat ik verwijder in de winter is de chainglider. Pekel in de chainglider heeft een verwoestende werking op de levensduur van de ketting.
Rij het hele jaar door op mijn Avaghon S28 en spoel alleen de bagger eraf en na de vorst de pekel. Na bijna 5 jaar ziet de fiets er nog prima uit. De fiets wordt gestald onder een afdak. Wat minder vochtig dan in een koude schuur.

Piet.
Bert van Sprang schreef:Heren,

we hebben het hier wel over een gebruiksvoorwerp. :D
Inderdaad! ik heb onder andere voor dit weer een hele dure Santos met riem gekocht om lekker door te kunnen fietsen zonder al te veel te hoeven schoonmaken.
De laatste 6 jaar met een derailleur fiets door de pekel gefietst. De ketting en tandwielen waren de enige onderdelen die gingen roesten. Daarom maakte ik deze onderdelen elke week schoon :(
peter1980 schreef:De ketting en tandwielen waren de enige onderdelen die gingen roesten. Daarom maakte ik deze onderdelen elke week schoon :(
Ik maak mijn winterfiets nooit in de winter schoon. Dat heeft namelijk alleen zin als je alles tot in de porien schoonmaakt - wat ondoenlijk is- en het duur totdat de fiets de volgende keer nat wordt.

Merk op dat elke frame/vork plaatsen heeft waar tegelijk geen lak zit (of kapot is) én er water in blijft staan (tenzij recent met montagevet gedaan) én waar je niet bij kunt met poetsen of vaseline:
* De contactvlakken met de naven/asssen
* De schroefdraad van de bracketpot
* Alle schroefdraden van M5-bevestigingsboutjes
* Het glijvlak van de zadelpen in de zitbuis. (Al komt daar niet gauw water)
* De nokken en binnekanten van V-brakes
Dus eigenlijk bijna overal waar er iets aan het frame vastzit.

Dat zijn dus eigenlijk de *enige* plaatsen die je hoeft schoon te maken aan het frame. (en niet andersom)
Zo! Iedereen dank voor de duidelijke en uitgebreide antwoorden!
Ik heb als mogelijke winterfiets alleen nog een borrelfiets (zo'n fiets die men niet snel jat in de stad), meer past er niet in de schuur. En om die fiets nu te gaan pakken in de winter haha nee dan nog liever de trein..

Overweeg nu toch om 'm op de genoemde plekken extra in te vetten dan maar te zien wat er na zo'n winter gebeurd. Dank voor alle tips hiervoor!

Wordt wel echt blijer van fietsen dan OV. Als ik het zo lees zijn er (tot nu toe) geen echte horror verhalen over fietsen met "pekelschade", een stel nieuwe spatborden is acceptabel :D de trein is tenslotte ook niet gratis,

Samengevat: invetten met zuurvrije vaseline/montagepasta en niet remmen (spaart velg en voorkomt glijpartij :wink: ) en veel koud water na fietsen in de blubberpekel, klinkt als een waardig strijdplan

Hoop toch eigenlijk niet dat m'n fiets over 10 op is, streven is om samen minimaal de 100.000 te halen en dat ik hem dan over 20 jaar hier http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 23&t=26405 mag posten :D
uiteraard zal er dan wel al n velg en bandje en riempje of wat vervangen zijn maar dat hoort erbij.
Eén tip wil ik nog wel meegeven: zorg dat als je niet hydraulisch remt, dus met een kabeltje, je ervoor zorgt dat er geen water in de leidingen zit of kan komen voor je met water in de weer gaat. Je remmogelijkheden zouden maar zo tot 0 zijn gereduceerd met een beetje nachtvorst.
cosnemo schreef:..., een stel nieuwe spatborden is acceptabel :D
Dat was bij mij pas na een winter of 6 in de pekel hoor...
cosnemo schreef:Hoop toch eigenlijk niet dat m'n fiets over 10 op is ...
Die tien jaar is de huidige stand van zaken bij mijn fiets. Het fietsje fietst nog bijna als nieuw, dus ik hoop er nog ettelijke jaren bij te doen.

Have (winter)fun!
Wat mij na vorige winter opviel, is dat er ook aardig wat (pekel)water blijft staan in/om de spaakbusjes. Vroeger poetste men de velgen en spaken wel met zuurvrije vaseline, wellicht is dat hier ook nog aan te raden.

Overvloedig schoonspoelen met water kan geen kwaad, na een pekelperiode. Ik zou het zeker niet elke dag gaan doen.
Gewoon de fiets - frame, velgen en spaken) behandelen met een hele goede vloeibare autosealant (eg Geyeon)en je hebt ook nergens last van.