Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racefietsmaker waarschuwt voor loskomen wiel - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Racefietsmaker waarschuwt voor loskomen wiel

JaapG schreef:Zoals anderen al vermoedden moet de code met een grote korrel zout worden genomen. Iets uit lang vervlogen tijden en zo......
Klopt, maar ondertussen.... :wink:
Je moet je er inderdaad wel aan houden, zeker als wereldfietser.
Shrek schreef: En dat 'probleem' wordt natuurlijk pas een probleem wanneer een debiele end user wil gaan fietsen met de snelspanner gemonteerd zoals op die foto.
Oops, had het inderdaad niet helemaal door. Een duidelijk geval van "Lepeltje-in-theekop-geeft-me-stekende-pijn-in-mijn-oog-als-ik-drink"-probleem.
Welke blunder? Pas door een extreem debiele gebruikersfout (gaan rijden met snelspanner open) kan het een probleem worden dat het hendeltje van de snelspanner zo ver 'open' kan staan dat die tegen de schijf aan kan komen.
Ik zou zeggen: hou op met die terugroepactie en just let Darwin sort it out.
Voor je mensen als debiel bestempeld is het nuttig om de feiten te kennen. En het feit is dat een snelspanner die bij velgremmen netjes toe blijft ook al staat hij niet staalhard aangetrokken, bij schijfremmen na een tijd kan loskomen. Bij schijfremmen moet je echt de snelspanner hard aandraaien om zeker te zijn dat ie blijft zitten, vandaar de opkomst van steekassen. Iedereen hier op het forum die de overstap naar schijfremmen maakt en nooit de gewoonte heeft gehad om zijn snelspanners erg hard vast te zetten zou dit probleem dus kunnen ervaren. (ik heb het zelf bv ook twee keer gehad toen ik pas een fiets had met schijfrem en snelspanner, en dat was heus niet mijn eerste fiets)

Fenomeen is trouwens echt wel schrikken, gebeurde ongeveer om de 300 km: ik zette snelspanner zoals ik gewoon was, voldoende klemkracht maar wel nog eenvoudig om terug los te zetten. Plot al rijdend hoorde ik een luide klik, even checken, ... snelspanner los. Eerste keer dacht ik dat mijn voortas er op een of andere manier had aan getrokken, tweede keer heb ik gegoogled en bovenstaande opgemerkt.
Kijk, dat is confronterend....

ik was ook al mijn ogen aan het draaien om deze actie, maar wat jij zegt is verdorie waar. Ik had dit al jaren geleden gelezen op een ander forum maar was het al weer vergeten omdat ik toen nog een fiets met schijfremmen had en toen ik later een MTB kocht met schijven ik inderdaad thru-axles had.

zowel de asymetrische krachten vereisen meer stijfheid en de neiging om het wiel uit de voorpatjes te trekken zijn heel, heel, heel goede redenen voor Thru-axles.

Zijn er geen snelspanners met een locking mechanisme zoals RAT thru-axles? Dat "snel" is voor de meeste mensen relatief van belang. Zolang je het eenvoudig zonder gereedschap kan losmaken is het prima. Of dat nou 5 of 15 seconden duurt is worst.
Ik ben benieuwd hoe vaak ik dit item in 2016 nog terug ga zien komen. In 2015 al zeker 3 of 4 keer voorbij gezien. Overigens kan het alleen gebeuren met de meest cheap-ass snelsluiters, die van een wat hoger niveau kunnen niet eens zo ver open.

Omdraaien is inderdaad een oplossing. Maar ook dan is fietsen met een losse snelsluiter niet aan te bevelen. Overigens lijkt mij dit niet dé reden van opkomst van de steekas. De reden daarvan zou meer in de mate van stijfheid liggen. Voordeel ervan is wel dat je je wiel dwingt recht in de vork te zitten, en dat je wiel er niet zomaar uit kan vallen. Ik heb op mijn MTB twee steekassen, die beide met een QR-hendel worden verwijderd. Dus ook daar zou in principe dit probleem de kop op kunnen steken.
Het probleem is niet eens dat hij vast komt te zitten in je schijf (al is dat hier wel een issue) het is ook dat als de snelspanner niet vast zit dat het wiel eruit kan worden getrokken door de krachten van de schijfrem. Bij een steekas is dat laatste veel minder waarschijnlijk.

En desondanks ben en blijf ik fan van de schijfrem :lol:
Is dat ooit voorgekomen? Bij iemand, ergens? En waarom zou dat met velgremmen niet hebben gekund?

Hier ook een fan van de schijfrem. Ook al merkte ik afgelopen week dat de sluitring van de voorste schijfrem zichzelf had losgedraaid waardoor de schijf in feite van het wiel los had kunnen komen. Die had ik nog niet eerder meegemaakt. Maar ja, de klauw houdt de schijf op z'n plek en de zijdelingse speling daardoor is niet groot. Toch zou ik het niet graag in een afdaling willen hebben.
Travelmaster schreef:Overigens lijkt mij dit niet dé reden van opkomst van de steekas. De reden daarvan zou meer in de mate van stijfheid liggen.
Misschien niet dé, maar zeker wel éen reden voor steekassen. Schijfremmen kunnen voorwielen met "traditionele (QR9) assen uit de vork trekken, en ze kunnen ook snelspanners langzaam loswrikken.
Voordeel ervan is wel dat je je wiel dwingt recht in de vork te zitten, en dat je wiel er niet zomaar uit kan vallen. Ik heb op mijn MTB twee steekassen, die beide met een QR-hendel worden verwijderd. Dus ook daar zou in principe dit probleem de kop op kunnen steken.
Niet per se, want bij steekassen zit de as nog altijd door de vork bevestigd als de snelspanner losgaat. Bij een QR9 snelspanner, kan het wiel vrijelijk uit de vork vallen. We noemen die voorpatten immers niet voor niets "uitvaleinden".
Travelmaster schreef:Is dat ooit voorgekomen? Bij iemand, ergens?
Ja. Zie eerder in dit draadje.
En waarom zou dat met velgremmen niet hebben gekund?
Omdat een velgrem boven de as zit, en een schijfrem erachter.
Ik bedoelde meer dat het probleem van het ver doorslaan van de hendel de kop op kon steken, dat het wiel er niet zomaar uitvalt had ik zelf ook al geconstateerd. Maar ik druk me wat ongelukkig uit, inderdaad. :wink:

Velgrem boven de as, schijfrem achter de as. Ik dénk dat ik 'm snap.

Oh, en ik lees inderdaad dat we een ervaringsdeskundige hebben :oops: .