Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 'Verplichte' stempel plaatsen naar Santiago? Bestaan die? - Forum Wereldfietser

'Verplichte' stempel plaatsen naar Santiago? Bestaan die?

Goedmiddag!

Ik ben na een aantal jaren fietsen nog steeds niet naar Parijs gefietst, en wil ook de tocht naar Compostella eens een keer doen, maar dan in stukken omdat ik anders er de tijd niet voor heb. Dus denk ik dan, ik rij dit of volgend jaar met een pelgrimage paspoort richting Parijs en ga gewoon stempeltjes verzamelen. Maar aangezien ik een eigenzinnig piepkuiken ben, heb ik misschien helemaal geen zin om de route van Sweeman te volgen, hoe voortreffelijk ook, maar doe ik misschien liever Onbegrensd naar Parijs, of een andere route.
Dus dan vraag ik me af, als ik onderweg gewoon bij plaatselijke kerkjes, VVV's of andere plekken stempel, ' bewijs' ik ook dat ik richting Compostella heb gereden. Maar als ik Sweeman volg, zullen er wel speciale Jacob stempelplaatsen in staan. Mij maakt het niet zoveel uit, maar als ik uiteindelijk eens in Compostella zou geraken, bestaan er dan zoiets als 'echte stempels' of maakt de route niet uit, als je de reis maar gedaan hebt?
Het schaamrood...ik had net zitten zoeken, op de site van het Jacob genootstschap de FAQ bekeken etc , maar niet er aan gedacht om specifiek het paspoort zelf te Googelen. Voor de hand liggend als je het zo ziet. maar bedankt Arno voor de oplossing!
naar aanleiding van dit topic en de linkjes van arnob lees ik:
"Volgens nieuwe regels van het bisdom van Santiago (die ingaan op 1 april 2016) krijg je alleen nog een Compostela als je een pelgrimspaspoort gebruikt van een geaccrediteerde organisatie, die op deze lijst staat."
Dus zelf een boekje(/paspoort/dagboekje) maken t..b.v. de stempels, is er voortaan niet meer bij!
Ik snap de lol van die stempeltjes niet zo. Kan iemand mij dat uitleggen?
Op de steppes van Mongolie, de 5000m hoge pieken in Tibet en de Pamir en in de woestijn van Oman,Iran en Marokko ... enzovoorts heb ik nooit verlangt naar een stempeltje. :wink:
Curieuze regel, als het echt gaat om de ervaring, zou het boekje waarmee je stempelt toch niet moeten uitmaken vind ik zelf. Dat het ivm de slaapplekken handig, of verstandig zou zijn om een ' officieel' paspoort te hebben, is misschien wel een punt nu ze dit instellen.
1 april 2016? Hm-hm.
Wit schreef:Ik snap de lol van die stempeltjes niet zo. Kan iemand mij dat uitleggen?
Op de steppes van Mongolie, de 5000m hoge pieken in Tibet en de Pamir en in de woestijn van Oman,Iran en Marokko ... enzovoorts heb ik nooit verlangt naar een stempeltje. :wink:
Anders moet je een hele film maken om te bewijzen dat je er bent geweest :wink: . Een stempeltje is gewoon een stuk efficiënter. :lol:

N.b. Doe mij die films maar overigens...
Op de Fiets- en wandelbeurs is een compleet pelgrimseiland. En daar kunnen ze vast wel uitleggen dat je de stempels nodig hebt voor een officieel getuigschrift, een compostellaat, om daarna vooraan in de kathedraal te mogen zitten en misschien ook nog wel om in sommige refugio's te mogen overnachten. In feite is het een overblijfsel uit de middeleeuwen toen (boete)bedevaartgangers moesten kunnen bewijzen in Santiago te zijn geweest.

En voor zover ik weet is de enige pelgrimage die je binnen Marokko maakt naar Hilloula https://www.google.nl/webhp?sourceid=ch ... q=Hilloula. Inderdaad, zzonder stempels.

En wat is er tegen stempeltjes verzamelen? Vroeger verzamelde ik stokplaatjes op mijn wandelstok en ik zie onderweg veel caravans en campers van boven tot onder beplakt met stickers. Nu sparen we magneetjes ...
Berger schreef:
Wit schreef:Ik snap de lol van die stempeltjes niet zo. Kan iemand mij dat uitleggen?
Op de steppes van Mongolie, de 5000m hoge pieken in Tibet en de Pamir en in de woestijn van Oman,Iran en Marokko ... enzovoorts heb ik nooit verlangt naar een stempeltje. :wink:
Anders moet je een hele film maken om te bewijzen dat je er bent geweest :wink: . Een stempeltje is gewoon een stuk efficiënter. :lol:
Heeft niet iemand een boek over fietsen in Stempelstan geschreven?
Berger schreef:
Anders moet je een hele film maken om te bewijzen dat je er bent geweest :wink: . Een stempeltje is gewoon een stuk efficiënter. :lol:

N.b. Doe mij die films maar overigens...
Ik film niet voor het bewijs!
Maar de laatste tijd zijn ze wel erg goed om terug te kijken. Geloof haast niet dat ik dit echt gedaan heb. Dus toch bewijs ... maar dan enkel voor mijzelf :lol:
Wit schreef:Ik snap de lol van die stempeltjes niet zo. Kan iemand mij dat uitleggen?
Op de steppes van Mongolie, de 5000m hoge pieken in Tibet en de Pamir en in de woestijn van Oman,Iran en Marokko ... enzovoorts heb ik nooit verlangt naar een stempeltje. :wink:
Nu begrijp ik dat de steppes van Mongolië natuurlijk onéindig veel interessanter en stoerder zijn dan dat 'stempeltjestochtje' naar Santiago, maar als oud-Santiago-fietser moet ik toch wel erkenen dat het best een leuk rally/estafette/toertocht-effect heeft, die stempelkaart. Aanvankelijk vond ik het ook maar een knorrending, maar later zag ik er toch de lol wel van in. Als je oud bent en niet meer kunt fietsen, kun je altijd nog herinneringen ophalen aan de stempelplaatsen. ;-)
Dus niet te snel geoordeeld!
Ik oordeel niet - dat is jouw uitleg n.a.v mijn vraag. :wink:
En zo stoer vind ik mezelf of mijn reizen niet. Dat doen er zo veel tegenwoordig. Mensen die eeuwen geleden reisde naar verre landen die waren pas stoer. Enne als je mijn video log goed bekijkt zie je dat ik net zo geniet van België, Schotland (zie afbeelding) of Zuid Frankrijk, Nederland en... als van Tibet of Mongolie. Dus!

Afbeelding
In antwoord op de Wits' vraag, maar ik zie dat er intussen andere reacties tussen staan (edit).
volgens mij vormen die stempels het 'bewijs' dat je op verschillende momenten op plekken op de route geweest bent.

De lol, of misschien beter gezegd het nut, bestaat er volgens mij uit dat je daarmee:
- in Compostela je credencial kan krijgen
- onderweg kan aantonen dat je op weg naar Compostela bent en daarmee je slaapplek-behoefte hard kan maken

Credencial is voor een hoop mensen gewoon een bewijsje dat je de tocht gedaan hebt. Misschien te vergelijken met zoals sommigen hun Elfstedentocht-kruisje koesteren, of trots zijn op hun Elfstedenfietstocht-medaille.
Maar voor sommigen heeft het ook een religieus aspect. Ik heb bijvoorbeeld een hoop Spanjaarden ontmoet, die telkens een deel de route in afzonderlijke weekenden fietsen. En soms op deze wijze de route al meerdere malen, al fietsend, afgelegd hebben. Én dus meerdere credentials verdiend hebben. Sommigen zeiden dan met een dikke knipoog "dan kan ik er nog een derde vriendin op nahouden". Maar anderen waren echt bloedserieus met het religieuze aspect bezig!
".....krijg je in Santiago in het Oficina del Peregrino de oorkonde “Compostela” op naam en in het Latijn overhandigd.
Voor de liefhebber: het geeft recht op een volledige aflaat. Dat was vooral van belang voor de tot deze tocht veroordeelde misdadigers in de middeleeuwen (en natuurlijk de ware gelovige)!"
In sommige refugio's kom je er zonder 'bewijsstuk' niet in, in sommige pas na een bepaald tijdstip, dan hebben bewijsstukhouders tot die tijd voorrang. En waar je als fietser desnoods nog een 20 km extra kan afleggen, daar ligt dat voor de wandelaars toch echt even anders. Dus voor hen is zo'n boekje/paspoort zo'n beetje een must.

Ik vond die refugio's overigens een drama (soms slaapzalen, slechte bedden, gehorig, wandelaars die al om 05.00 beginnen met opstaan etc.). En heb ze dan ook zoveel als mogelijk gemeden. Of indien toegestaan, mijn tentje in de tuin van de refugio gezet. Op de noordelijke route heb ik de refugio's overigens als veel aangenamer ervaren.
mikefiets schreef: Ik vond die refugio's overigens een drama (soms slaapzalen, slechte bedden, gehorig, wandelaars die al om 05.00 beginnen met opstaan etc.). En heb ze dan ook zoveel als mogelijk gemeden. Of indien toegestaan, mijn tentje in de tuin van de refugio gezet. Op de noordelijke route heb ik de refugio's overigens als veel aangenamer ervaren.
Tent bij Refugio was ook mijn idee ja...wat bedoel je met Noordelijke route?
om daarna vooraan in de kathedraal te mogen zitten en misschien ook nog wel om in sommige refugio's te mogen overnachten.
correct, indien je lang genoeg wacht tot alle wandelaars ter plaatse zijn en er dan nog slaapplaatsen beschikbaar zijn. (uiteraard logisch dat wandelaars voorrang krijgen).

ikzelf reis liever vrij, ongebonden...

toeval, 22 januari 2016: Groningse wandelfanaat werft mede-pelgrims :
http://www.dvhn.nl/groningen/Groningse- ... 19428.html

Sint-Jacob is beslist een grapjas :lol: :
Zonder deze pas krijgen de lopers geen stempel als ze zijn aangekomen en zonder stempel telt de tocht eigenlijk niet mee.
piet
mikefiets schreef:In antwoord op de Wits' vraag, maar ik zie dat er intussen andere reacties tussen staan (edit).
volgens mij vormen die stempels het 'bewijs' dat je op verschillende momenten op plekken op de route geweest bent.

De lol, of misschien beter gezegd het nut, bestaat er volgens mij uit dat je daarmee:
- in Compostela je credencial kan krijgen
- onderweg kan aantonen dat je op weg naar Compostela bent en daarmee je slaapplek-behoefte hard kan maken

Credencial is voor een hoop mensen gewoon een bewijsje dat je de tocht gedaan hebt. Misschien te vergelijken met zoals sommigen hun Elfstedentocht-kruisje koesteren, of trots zijn op hun Elfstedenfietstocht-medaille.
Maar voor sommigen heeft het ook een religieus aspect. Ik heb bijvoorbeeld een hoop Spanjaarden ontmoet, die telkens een deel de route in afzonderlijke weekenden fietsen. En soms op deze wijze de route al meerdere malen, al fietsend, afgelegd hebben. Én dus meerdere credentials verdiend hebben. Sommigen zeiden dan met een dikke knipoog "dan kan ik er nog een derde vriendin op nahouden". Maar anderen waren echt bloedserieus met het religieuze aspect bezig!
".....krijg je in Santiago in het Oficina del Peregrino de oorkonde “Compostela” op naam en in het Latijn overhandigd.
Voor de liefhebber: het geeft recht op een volledige aflaat. Dat was vooral van belang voor de tot deze tocht veroordeelde misdadigers in de middeleeuwen (en natuurlijk de ware gelovige)!"
Sommigen zijn dus op zoek naar een 'aflaat'.
Dat maakt de Santiogangers wel een beetje 'verdacht' :wink:
Tent bij Refugio was ook mijn idee ja...wat bedoel je met Noordelijke route?
je hebt verschillende, van de mainstream afwijkende, routes. Waaronder een zogenaamde 'noordelijke'.
Google op 'santiago camino del norte / noordelijke route'.

Overigens wijkt de wandelroute sowieso af van de fietsroute.
(hoewel ik een fietser tegenkwam die de volledige wandelroute deed. Wel op een mountainbike, met slechts 8 kg bagage op de rug)
Wit schreef:Ik snap de lol van die stempeltjes niet zo. Kan iemand mij dat uitleggen?
Op de steppes van Mongolie, de 5000m hoge pieken in Tibet en de Pamir en in de woestijn van Oman,Iran en Marokko ... enzovoorts heb ik nooit verlangt naar een stempeltje. :wink:
Gewoon zelf een keer naar Santiago gaan fietsen, na een week of twee fietsen weet je het antwoord op je vraag wel.
Nee dank je Peter! Ik heb de indruk dat het nogal druk is op die route en kies daarom liever andere paden zelf getrokken op een kaart. En ook geen behoefte aan een aflaat. :wink:

Veel plezier voor een ieder die wel voor de aflaat, stempels en/of Santiago gaat!