Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dopjes lichtkabel verwijderen - Forum Wereldfietser

Dopjes lichtkabel verwijderen

Voor een nieuwe lakbeurt heb ik vanmiddag alle onderdelen van het frame van mijn oude Gazelle-randonneur gehaald. Alle onderdelen? Nee, één ding blijft hardnekkig weerstand bieden: de rubber/plastic stopjes in gaatjes in het frame die schijnbaar dienen voor de kabels van het (allang verdwenen) dynamolicht. Is hier wellicht een simpel trucje voor?

Ik heb al geprobeerd ze er met de hand, met een schroevendraaier of een klein inbussleuteltje uit te friemelen, maar het enige resultaat daarvan is dat de kop afbreekt. Er zit dan nog steeds een stuk plastic in het frame. Dat kan nog wel 's viezigheid gaan geven als het frame verhit wordt bij het poedercoaten.

Foto:

Afbeelding
Als je geluk hebt kun je het overblijfsel de onderbuis indrukken zodat hij daar los in komt te liggen. De onderbuis heeft hopenlijk dan een groot gat naar de bracket zodat je al rammelend daar het eruit kunt krijgen. Wellicht zit er ook een gat van de onderbuis naar de balhoofdbuis, maar die is misschien van een kleiner formaat.
Dat kan waarschijnlijk ja, maar ik ben ook wel benieuwd of er een nette manier is om ze er onbeschadigd uit te krijgen.
Ha, ik dacht dat die al kapot was. Ik kreeg ze er soms zelf niet heel uit, hij haakt aan de binnenzijde achter het frame. Misschien komt het ook omdat het rubber oud en stug is geworden. Soms zijn die dingen van een vrij hard kunststof overigens. Hoe dan ook trok ik dan zo'n welwillend reservedopje uit een sloopframe bij de vuilnis. Ze lijken te bstaan in verschillende formaten. Misschien dat een plaatselijke fietsenmaker die dopjes ook heeft (zou me verbazen).
Ik bedenk me dat het heel licht verwarmen van het dopje hem net flexibel genoeg kan krijgen om hem eruit te wippen. Misschien eens een fohn proberen?
Let bij die fietsen goed op eventueel beginnende framebreuken o.a. op de uiteinden van de lugs van de boven- en onderbuis. Misschien kun je naar de coater gaan op het moment dat het frame helemaal schoongemaakt is.
Met de lak erop zie ik van buiten en van binnen geen tekenen van ernstige schade. Ik moet nog prijsopgaves vragen, maar stralen + coaten schijnt voor ruim onder 100 euro te kunnen. Dan durf ik het risico wel te lopen dat het achteraf een slechte investering blijkt te zijn geweest. Zo'n frame zelf helemaal schoon maken met verfverwijderaar en schuurpapier lijkt me iig geen aangename tijdsbesteding.
ReinierLamers schreef:Ik moet nog prijsopgaves vragen, maar stralen + coaten schijnt voor ruim onder 100 euro te kunnen
Mijn oortjes zijn gespitst! Hou ons op de hoogte. Ben erg benieuwd waar je zo al tegenaan loopt
Voor degenen die nog met spanning zitten te wachten: het is niet gelukt de dopjes heel te houden. Nog wel geprobeerd met de föhn van de onderbuurvrouw, maar de dopjes hebben weerhaken als een wandplug.
ReinierLamers schreef:
Ik moet nog prijsopgaves vragen, maar stralen + coaten schijnt voor ruim onder 100 euro te kunnen

Mijn oortjes zijn gespitst! Hou ons op de hoogte. Ben erg benieuwd waar je zo al tegenaan loopt
Ook mijn oren gespitst, maar dan benieuwd waar het stralen en coaten voor zo'n gering bedrag gaat gebeuren. Ik heb voor mijzelf ook zo'n klusje nog te maken.
BVD
Erik