Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Motortje in racefiets - Forum Wereldfietser

Motortje in racefiets

Er is bij WK-veldrijden iemand betrapt op een motortje in een Wilier-racefiets. Deze Italiaanse fietsenfabrikant is ziedend over het schaden van de goede naam van dat merk, de 'Rolls-Royce' onder de sportfietsen. Ik zou wel eens graag willen weten waar dat motortje zit en hoe hij eruit ziet en hoe aangedreven?
Afbeelding
Is gewoon te koop. Geïnteresseerd Martin? :wink:

https://www.salden.nl/nl/vivax-trapondersteuning.html
What Is 'Mechanical Doping'? uitgelegd in the GCN show.

https://www.youtube.com/watch?v=HJJ76n-ic1I
Zo'n motortje is al achterhaald door elektromagnetische wielen.
"Terwijl de oude technologie gebruik maakt van een motortje om de trapas aan te drijven, werkt de nieuwe technologie op basis van elektromagnetisme."
Weer een journalist die geen flauw idee heeft...

(Voor dummies: ook een electromotor werkt op basis van electromagnetisme)
Jij weet méér, Leon... Hmmm.. 8) :lol:
gios schreef:Is gewoon te koop. Geïnteresseerd Martin? :wink:

https://www.salden.nl/nl/vivax-trapondersteuning.html
Voor € 2999,– sla je daar steil van achterover! Daar kan je meerdere mooie fietstochten van mee bekostigen! Nee, ik laat me geen verkooppraatjes aansmeren. Ik ben alleen maar technisch geïnteresseerd hoe zo'n verborgen motortje eruitziet en werkt. Dus een soort van een staafmixer.... En hoe lang gaat die accu mee? Zeker geen 100 km.... En natuurlijk extra gewicht aan de fiets.
Martin E. van Doornik schreef:Ik ben alleen maar technisch geïnteresseerd hoe zo'n verborgen motortje eruitziet en werkt. Dus een soort van een staafmixer.... En hoe lang gaat die accu mee? Zeker geen 100 km.... En natuurlijk extra gewicht aan de fiets.
Je zou kunnen proberen de tekst die op de pagina staat eens te lezen, wat je wilt weten staat er gewoon.

Voor anderen: 1,8 kg. Denk aan een uur ondersteuning, op vol vermogen eerder een half uur. Voor ee recreant niet veel maar voor een wedstrijd meer dan genoeg om alle anderen te lossen, als die niet ook een motortje hebben natuurlijk.
Leon schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Ik ben alleen maar technisch geïnteresseerd hoe zo'n verborgen motortje eruitziet en werkt. Dus een soort van een staafmixer.... En hoe lang gaat die accu mee? Zeker geen 100 km.... En natuurlijk extra gewicht aan de fiets.
Je zou kunnen proberen de tekst die op de pagina staat eens te lezen, wat je wilt weten staat er gewoon.

Voor anderen: 1,8 kg. Denk aan een uur ondersteuning, op vol vermogen eerder een half uur. Voor ee recreant niet veel maar voor een wedstrijd meer dan genoeg om alle anderen te lossen, als die niet ook een motortje hebben natuurlijk.
Het blijft oneerlijk he, liever op 100% puur spierkracht dan de boel sodomieteren. De enige toegestane 'doping' is met de wind mee fietsen.... :lol:
Bergaf moet inderdaad ook verboden worden.
Ik oordeel niet, maar sinds de Ronde van Vlaanderen van 2010 zijn er veel bedenkingen over mechanische fraude.

Hierbij een video dat (zou kunnen) aansturen op kritische vragen:

Vuelta 2014, Hesjedal valt, fiets ligt na een tijd stil op de grond en maakt plots, totaal zelfstandig, een mooie maar verdachtmakende beweging.. :lol:
Toch mooi die reactie van de renner????


http://www.lequipe.fr/Cyclisme-sur-rout ... con/547773

(rubriek 4)
Toch wel vreemd dat Hesjedal zijn motortje zelfs nodig heeft in de afdaling.
Of is het powerknopje spontaan ingedrukt door die val?
Travelmaster schreef:Of dit is er aan de hand: https://www.youtube.com/watch?v=aN7HjwZ ... lpage#t=31
Zeker niet: de crank stond stil.
sjefke schreef:
Travelmaster schreef:Of dit is er aan de hand: https://www.youtube.com/watch?v=aN7HjwZ ... lpage#t=31
Zeker niet: de crank stond stil.
Het gaat dan ook niet om de crank maar om het achterwiel.

Renaat
Dit zijn bekende filmpjes die het gebruik van zo'n motor toch vrij glashelder illustreren lijkt mij. Vooral die val, maar ook het in zittende positie totaal zoek rijden van Boonen op een helling die zo ongeveer recht omhoog gaat is ook zeer onwaarschijnlijk.
Hoe kan het verschil tussen twee toprenners anders zo groot zijn?
Als het er heel raar uitziet, dan is het dat ook denk ik dan.
Georg schreef:Dit zijn bekende filmpjes die het gebruik van zo'n motor toch vrij glashelder illustreren lijkt mij. Vooral die val, maar ook het in zittende positie totaal zoek rijden van Boonen op een helling die zo ongeveer recht omhoog gaat is ook zeer onwaarschijnlijk.
Hoe kan het verschil tussen twee toprenners anders zo groot zijn?
Als het er heel raar uitziet, dan is het dat ook denk ik dan.
Ik vind het filmpje waar Travelmaster naar verwijst ook best overtuigend.

Als er altijd vuur zou zijn waar sommige mensen rook zien, dan zou de helft van de wereldbevolking achter de tralies zitten (of aan de drugs zijn, of ...).

Versta me niet verkeerd, ik sluit niet uit dat er iets aan de hand is, maar de zekerheid waarmee sommige mensen klaarstaan met een oordeel op basis van bijzonder weinig informatie vind ik bijzonder gevaarlijk. (Ik zou zelf stellen dat het zonder meer bijzonder gevaarlijk is en dat zo'n denkwijze al aan de basis van veel ellende heeft gestaan.)

Als jij die filmpjes als 'glashelder' bestempelt dan hoop ik dat je nooit in een positie verkeert waarin jouw oordeel over zo iets (of iets vergelijkbaar) van belang is.

En ja, er zijn best wel andere redenen te bekenden waarom de verschillen tussen twee toprenners op een bepaald moment zo groot kan zijn.

Renaat
https://www.youtube.com/watch?v=kv3CiyrRTMg
En hier nog het filmpje van Femke op de Koppenberg op 1 nov 2015