Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onbegrensd fietsen naar Barcelona - Forum Wereldfietser

Onbegrensd fietsen naar Barcelona

Hallo fietsfanaten,

Reeds eerder heb ik via dit forum aangegeven plannen te hebben om naar Barcelona te fietsen.
Plannen zijn concreter geworden waarbij ik gedacht heb om eind augustus-September voor 4 weken uit te trekken.
1. Is, gezien mijn leeftijd 63 en ongeoefend, dat haalbaar? Let wel mensen die mij nog niet kennen en afgaan op mijn conditie schatten mij op +/- 50.
Ik ben ook hevig aan het oefenen om mijn fietsconditie te verbeteren.
2. eind Augustus-September is dat een goed periode om te gaan? Dat met het oog op vroeg donker worden. Ik ben van plan om gemiddeld per dag +/- 100km-120km te halen.
3. Welk vervoer kan ik het best nemen om van Barcelona naar Nederland te gaan: vliegtuig, bus of trein?
4. En last but not least als er medefietsers ook plannen hebben rond die tijd dezelfde richting op te gaan, laat het me weten.

Even wat tipjes:

Bart Sitters heeft een boek geschreven over fietsen in Spanje. Boek is niet zo duur en ik heb gezien dat bike4travel.nl het o.a. verkoopt.

Verder nog wat over de kaartjes van Paul Benjaminse:

Regel nog wel een aantal andere kaarten naast de kaartjes die bij route van Paul Benjaminse zitten. De kaartjes van Paul zien er fantastisch uit ook omdat hij (expres) wat detail weglaat waardoor het kaartje overzichtelijk blijft.

Er zijn daarom mensen die kritisch zijn over de routes van Benjaminse. Zie b.v. http://www.patrickenmaureen.net/Content ... ugblik.php die zijn route naar Rome hebben gefiest. Er zijn nu eenmaal mensen die liever cryptische routebeschrijvingen hebben ('na 330 m. bij st. r') waar ieder detail in staat. Er zijn uiteraard ook heel veel reisverslagen te vinden van mensen die positief zijn over de routes van benjaminse.

Bij de fietsvakantiewinkel.nl kun je zien welke extra kaarten aangeraden worden bij iedere route. De fietsvakantiewinkel geeft niet van de gehele route de bijhorende kaarten (b.v. niet in Belgie). Ik ga deze zomer fietsen naar Parijs, en ik heb er een aantal kaarten over Belgie nog zelf bijgezocht (ook bij de fietsvakantiewinkel). Ik heb nu de hele route gedekt met andere kaarten. Dit is mischien een beetje overdreven (en duur ook, vooral die Belgische kaarten), dus dat is een overweging.

Ik heb in 2001 volgens de route van Benjaminse van Amsterdam CS naar Den Bosch CS gefiest (deel 0, wegen naar het zuiden). Hoewel er veel detail ontbreekt op de kaartjes van Benjaminse ben ik toch maar 1 keer de weg kwijt geraakt (in het Amsterdamse bos).

Dus waarschijnlijk heb je de kaarten niet nodig, maar het is toch handig ze bij te hebben naar mijn idee. Vooral als je van plan bent af en toe wat van de route af te wijken. Verder zul je altijd zien dat in lokale boekhandels de goede kaarten altijd zijn uitverkocht omdat iedereen die koopt. :D

Als je twijfelt of je als 60+ naar Barcelona kunt fietsen, kun je natuurlijk eerst een keertje naar Parijs fietsen vanuit Maastricht (490km), als generale repetitie ;-). De route via Barcelona loopt weer anders in frankrijk dus dan rij je dat zeker niet dubbel.

Groetjes en veel plezier,

Jos

Bij twijfel laat je toch een sport keuring doen?
Kom trouwens erg vaak 'oudere' mensen op fietsvakantie tegen.
Gewoon rustig aan.
In sommige gevallen is 100 km gewoon veel.
Dan maar 80 zonder forceren.
Goed eten en goed drinken.
Plezier hebben onderweg.
Het jaargetijde lijk me prima.
De ergste hitte voorbij.
Minder drukte.
Om een uur of vijf 's middags moet je gewoon zijn waar je bent.
Dan is het nog licht genoeg.
Vroeg op pad.
In de ochtend leg ik altijd het grootste gedeelte af.
De middag is toegift.
Stel elke dag een haalbaar doel plus twee reserve doelen: een verder en een dichterbij.
Verheug je op de bierbeloning.
Een jaar geleden werd ik op mijn snelle state of the art Hurricane ligfiets in de Haarlemmermeer volledig zoek gereden door een 'oudere' bukfietser op een (hele mooie) oude racefiets.
veel plezier!
niko

Jos, Nico,

Bedankt voor de tips.