Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Upgraden naar schijfrem? - Forum Wereldfietser

Upgraden naar schijfrem?

Hoi,

Ik ben al een tijdje een reis aan het plannen naar de Balkan landen, waarbij ik vanuit Nederland via Duitsland over de alpen zal fietsen.
In eerdere avonturen in Duitsland heb ik wel eens getwijfeld over mijn huidige v-brakes. Ik rijdt vrij agressief doch calculerend. Ik zoek bewust de recreatieve routes op (off-road) om zover en zoveel mogelijk weg te blijven van lawaaierig en vies gemotoriseerd spul.
Om deze reden reis ik dan ook met minimale uitrusting, geen tent, geen kampeer spullen, geen extra kleren. Hooguit wat ondergoed en een extra T-shirtje. Zo blijf ik zeer wendbaar, snel en kan ik routes rijden die voor de meeste vakantiefietsers te avontuurlijk worden.

Afbeelding

Mijn strategie is geheel om de smartphone heen georganiseerd. Navigatie, Muziek een slaapplek worden allemaal via de telefoon geregeld. Liefst door middel couchsurfing anders het meest eenvoudige onderkomen wat beschikbaar is op de kaart.
De routes zijn vooraf berekend met Komoot en als iets onderweg veranderd wordt Brouter geraadpleegd. Hiermee ben ik echt op de meest idiote routes terecht gekomen, dwars door mais velden en hele stukken langs wandelroutes. Aangezien mijn volgende avontuur waarschijnlijk nog langere afdalingen zal bevatten vroeg ik mij af of het allicht tijd wordt voor een schijfremmetje.
Een kennis heeft ooit zijn racefiets in de wilgen moeten hangen toen hij op een lange afdaling zijn band deed smelten en zodoende zwaar verongelukte.
Nu is een racefiets een stuk fragieler en was mijn kennis geen geweldig goede fietser, maar dit kan natuurlijk iedereen overkomen.

Op mijn MTB gebruik ik al een paar jaar een mechanische schijfrem op het voorwiel, dit systeem hapt iets minder als een v-brake en heb daarnaast ook wat meer gevoel bij het remmen.
Aangezien deze fiets waarschijnlijk vervangen wordt, zou deze overgezet kunnen worden naar de reisfiets.

Heeft iemand de grens van v-brakes al eens op reis ontdekt en wat zijn de ervaringen van mensen met schijfremmen onderweg?
Schijfremmen en onderweg zijn nog geen ervaringen maar ben erg blij met mijn BB7's. Geen problemen om op tijd bij regen, sneeuw stil te staan. Makkelijk te repareren indien nodig. En maken af en toe ene heerlijk hard geluid bij het remmen ( is na een sec 0f 5 weer over) maar werkt soms beter dan een bel om erop mensen attent te maken dat jij er ook nog bent.

Ik zou nu meer niet anders willen en dat terwijl ik vroeger met V-brakes gewoon veilig voelde en hard de bergen af ging (wel geasfalteerd)
Aan de foto te zien lijkt je fiets niet voorbereid op schijfrem montage. Bij een schijfrem voor zul je dan dus een andere voorvork en voornaaf nodig hebben. Let op een mogelijk verschil in wielmaat met je mountainbike als donor. Ook is die waarschijnlijk voorzien van een verende voorvork, waarbij de hoogte daarvan best kan verschillen van je huidige voorvork. Als je die mee overzet kan dat wel eens negatief voor het rijgedrag uitpakken.

Als je ook een schijfrem achter wil monteren komen er de achternaaf en het frame bij die geschikt zullen moeten zijn voor schijfrem montage. Een andere fiets als uitgangspunt nemen is dan kostentechnisch waarschijnlijk een betere optie. Of misschien je mountainbike als basis nemen?

Let verder op je remtechniek, zodat je je remmen ook tijd geeft om af te koelen in een afdaling. Op het forum genoeg over geschreven.

Rij zelf al jaren met XT 4-pot schijfremmen, afgewisseld met HS33 Magura. Bevallen beide prima.
Eens met Jurr.

Oneens met het alternatief gebruik van de schijfrem die Inge1 aanhaalt, als reden om te kiezen voor een schijfrem :wink: .
Denk bij een schijfrem, nog los van of het past, ook aan de kracht die o.a. op de vork, naaf en spaken vrijkomt tijdens remmen.
jooch schreef:wat zijn de ervaringen van mensen met schijfremmen onderweg?
Ik ken twee mensen die schijfremmen op hun nieuwe reisfiets hadden. Beide keren ging het bij de eerste lange afdaling mis. De eerste keer (Giant) was tijdens de afdaling van Vrsicpas in Slovenie, de tweede keer (Koga) tijdens de afdaling van de Grote St Bernard in Italie. Beide keren liep de schijfrem aan, ik meen door de hitte. Het luistert natuurlijk erg nauw met schijfremmen. Beide keren moest er 'mechanisch geweld' aan te pas komen om het tijdelijk te herstellen. Gevolg was wel dat de daaropvolgende afdalingen niet meer zo zorgeloos verliepen. De Koga is direct na de fietsvakantie verkocht, vooral vanwege de remmen.

Ik wil niet beweren dat schijfremmen een verkeerde keus zijn. Er zijn veel mensen die erbij zweren. My guess is dat er een flink kwaliteitsverschil is. Dus laat je goed voorlichten.
Hoe lang is dat geleden, Willem? Ik vraag het omdat met name Giant-MPH-remmen door hitte konden vastslaan. Het design van de huidige generatie remmen zit anders in elkaar.

En als je zoveel hitte creëert dat de schijfrem gaat aanlopen (vloeistof zet uit, denk ik dan?) dan was er óf om te beginnen al iets niet goed, óf er valt nog wat te verbeteren aan de remtechniek (slepende remmen).

Begrijp me goed, ik ben geen schijfrem-adept maar bovenstaande problemen zijn eigenlijk niet meer van deze tijd. Ik heb inmiddels (MTB-ervaring) met verschillende setjes (low-budget tot XT-niveau) en heb er gekke dingen mee uitgehaald. Pak 'm beet zes jaar terug, offroad afdaling van Puy de Dome, op lage snelheid. Kont ver achter het zadel. Je rook de blokken, was goed heet. Maar vastslaan? Nee.
Ervaringen? Ik heb op een salsa fargo (avid bb7's) enkele weken door cuba gefietst en het beviel prima, ben door het hoogste en één-na-hoogste gebergte gefietst en heb zonder problemen hard afgedaald, wel zonder al te veel bagage. M.i. is deze fiets ook gemaakt voor dit soort tochten.

Problemen.. Ik zou bij transport net als de achterderailleur de disc's fysiek van de naaf afhalen want ze kunnen makkelijk verbuigen. Die schijven kunnen inderdaad behoorlijk verhitten, ik weet niet welke remmen theoretisch in het voordeel zijn, heb zelf het idee (maar het is niet meer dan dat), dat schijfremmen sneller overhitten.

Technisch... Je fiets is niet geschikt voor schijfremmen, daarvoor heb je speciale nokken nodig op je voorvork en je achtervork. Nu heb je zo te zien een stalen frame dus is het wel mogelijk om dat er op te laten zetten, maar die kosten zijn denk ik de eerste afweging die je zult maken t.o.v. wat je er exact mee op schiet.

Er zijn juist veel goede ervaringen met vakantiefietsen en v-brakes dus ik zou niet upgraden omdat je bang bent dat de boel ineens kan exploderen (wel velgslijtage in de gaten houden...)
@Jooch; ik heb weinig (alleen wat ATB) ervaring met schijfremmen, maar meer ervaring met V-brakes. Ik heb zelf, met kampeerbagage van rond 15kg, bijvoorbeeld vanaf de Pyreneeën
nooit een probleem met V-brakes gehad, en de remkracht is naar mijn idee ook ruim voldoende. Het lijkt me dat gezien de weinige bagage die je meeneemt ook voor jou prima moet volstaan.
Het verhaal van de vriend met de gesmolten band lijkt me een geval van voortdurend remmen in een afdaling, en dat is met fietsen maar bijvoorbeeld ook met auto's (schijfremmen!) een af te raden praktijk. Af en toe stevig snelheid reduceren is beter, en dan weer een tijdje laten rollen. En katoenen velglint monteren.
Georg schreef:... een geval van voortdurend remmen in een afdaling, en dat is met fietsen maar bijvoorbeeld ook met auto's (schijfremmen!) een af te raden praktijk. Af en toe stevig snelheid reduceren is beter, en dan weer een tijdje laten rollen.
Dit is een methode die deels wel helpt, maar het punt is dat er genoeg afdalingen zijn waar je rem even loslaten geen optie is.

Het zijn niet de grote beroemde cols. Die zijn zelden echt steil (sorry wielrenners) en daar bereik je zoveel snelheid (> 40 km/u) dat je luchtweerstand aardig meehelpt bij het kwijtraken van de energie en dat de rijwind de velgen goed koelt. Het zijn juist de kleinere naamloze afdalingen, wel met een hoogteverschil van een paar honderd meter, die zulke steile (15-20%) en bochtige afdalingen hebben dat je 100% van de tijd fors moet remmen en je sneilheid niet zwaar kunt laten oplopen. Ik ben op zulke hellingen menigmaal gestopt om de twee gloeiende velgen wat te laten afkoelen.
Maar problemen heb ik nooit gehad. De cantileverremmen die ik toen had waren toen uiteraard de topmodellen en hadden een onovertroffen remkracht.
Waar ik nooit op bezuinigd heb zijn stevige banden (niet de lichtste), zorgvuldig oppompen tot ca. 80%

Aanvulling: mijn totaalgewicht was meestal 135 kg.
Travelmaster schreef:Hoe lang is dat geleden, Willem? Ik vraag het omdat met name Giant-MPH-remmen door hitte konden vastslaan. Het design van de huidige generatie remmen zit anders in elkaar.

En als je zoveel hitte creëert dat de schijfrem gaat aanlopen (vloeistof zet uit, denk ik dan?) dan was er óf om te beginnen al iets niet goed, óf er valt nog wat te verbeteren aan de remtechniek (slepende remmen).

Begrijp me goed, ik ben geen schijfrem-adept maar bovenstaande problemen zijn eigenlijk niet meer van deze tijd. Ik heb inmiddels (MTB-ervaring) met verschillende setjes (low-budget tot XT-niveau) en heb er gekke dingen mee uitgehaald. Pak 'm beet zes jaar terug, offroad afdaling van Puy de Dome, op lage snelheid. Kont ver achter het zadel. Je rook de blokken, was goed heet. Maar vastslaan? Nee.
Giant was 2000 en Koga was een jaar of vier geleden. My guess is inderdaad dat er een hoop verbeterd is, maar kan me voorstellen dat er ook nog wel rommel op de markt is. Verder wil ik me niet mengen in de discussie, want ik heb er geen verstand van, en vind berichten over fietsreizen ook veel leuker dan over fietstechniek 8)
Upgraden? Downgraden bedoel je?
Schijfrem Deore op de mountainbike, veel minder kracht en (mede daardoor?) minder te doseren. Rijdt shit. Wellicht dat BB7 en andere varianten goed zijn, maar Shi(t)mano zeker niet.

Vanwege de eenvoud zou ik altijd voor een mechanische gaan, al heb ik nog nooit problemen gehad met v-brakes. Ook niet bij 70+ km/u naar beneden over asfalt, of onverhard met 40 kg een hellinkje van zo'n 4.000 meter hoogteverschil naar beneden.

Geen ervaring dus met schijfremmen bij meerdaagse tochten. Maar voldoende op de mountainbike om bij meerdaagse tochten bij v-brakes te blijven. (En op den duur weer geheel over te stappen op v-brakes.)
Hieronder een typische snelheids-vermogenskromme voor een vakantiefietser met een totaalgewicht van 120 kg en een luchtweerstand waarbij je een helling van 10% met een constante snelheid van 52 km/u af gaat. De grafiek geldt voor een afdaling van een helling van 10%.
Op de horizontale as de snelheid in km/u.
Op de verticale as het vermogen in W. Geen wind.
Een positief vermogen betekent meetrappen om de snelheid constant te houden.
Een negatief vermogen betekent remmen om de snelhied constant te houden.
Als je met remmen de snelheid constant houdt kun je in de grafiek aflezen hoeveel warmte-vermogen er vrij komt bij welke snelheid.
Duidelijk te zien is dat je de hoeveelheid warmte kun beperken door niet te remmen. Ook duidelijk is dat je de warmte kunt beperken door héél langzaam te gaan. Ook duidelijk is dat er een heel groot gebied is waar onvermijdelijk een flink vermogen aan de remmen vrijkomt. Merk wel op dat je bij lage snelheid minder rijwind hebt. Juist als je langzaam gaat - eenderde tot de helft van de snelheid die je zou gaan als je niet zou remmen - is de vrijkomende warmte het meest een probleem.
De vorm van de grafiek is bij andere gewichten en luchtweerstande nauwelijks anders.
Afbeelding
Maar al met al zijn vrijkomende vermogens van 500W nooit een probleem. Bij een afdaling van een helling van 20% wordt dat anders: (verder dezelfde gegevens)
Afbeelding
Je ziet dat onze fietser al bij 5 km/u over de 500W gaat en bij 20 km/u al over de 1000 W remvermogen. Alleen door harder te fietsen dan 60 km/u is die 1000 W weer te vermijden. 60 km/u van een helling van 20% af fietsen is voor een gewone sterveling die niet in een grote koers fietst waarbij het wegdek gecontroleerd is en het verkeer wordt weggehouden volgens mij echter vrij suicidaal.
Conclusie is dan ook dat een grote warmte-ontwikkeling van de remmen vanaf een steile helling niet te vermijden is, ook niet met pompend remmen.
Toch ben ik ook op zulke hellingen niet in de problemen gekomen. En dan zijn er nog tandems met bepakking....
Zie dikwijls mensen die nauwelijks kunnen omgaan met remmen. Veel en onnodig remmen, te constant enz. Als het dan misgaat, gelijk het materiaal de schuld geven. Voor die mensen geldt; blijf (vaker) met je vingers van de remhendel af en leer fatsoenlijk sturen en anticiperen.
jooch schreef: Mijn strategie is geheel om de smartphone heen georganiseerd. Navigatie, Muziek een slaapplek worden allemaal via de telefoon geregeld. Liefst door middel couchsurfing anders het meest eenvoudige onderkomen wat beschikbaar is op de kaart.
De routes zijn vooraf berekend met Komoot en als iets onderweg veranderd wordt Brouter geraadpleegd. Hiermee ben ik echt op de meest idiote routes terecht gekomen, dwars door mais velden en hele stukken langs wandelroutes. Aangezien mijn volgende avontuur waarschijnlijk nog langere afdalingen zal bevatten vroeg ik mij af of het allicht tijd wordt voor een schijfremmetje.
Mijn ervaring is dat betere remmen helaas niet kunnen compenseren voor navigatiefouten en slechte kaarten. Zelf beland ik helaas ook regelmatig op wegen die overgaan in een wandelpad, en vervolgens een maisveld, sloot, hek, afvoerkanaal of ander obstakel. Soms is het mogelijk om lopend er doorheen te worstelen of een fiets ergens overheen te tillen, maar ook soms is dat niet mogelijk of veilig en kan je terug of kilometers omrijden. Mijn fiets heeft al schijfremmen (Avid BB7) en die konden daar nooit echt mee helpen.
Op mijn MTB gebruik ik al een paar jaar een mechanische schijfrem op het voorwiel, dit systeem hapt iets minder als een v-brake en heb daarnaast ook wat meer gevoel bij het remmen.
Aangezien deze fiets waarschijnlijk vervangen wordt, zou deze overgezet kunnen worden naar de reisfiets.

Heeft iemand de grens van v-brakes al eens op reis ontdekt en wat zijn de ervaringen van mensen met schijfremmen onderweg?
V-brakes hebben de grens van mijn geduld al menig maal bereikt met het afstellen, afgebroken bouten, smerige velgen, remblokken die niet goed passen, aanlopen enz. In het hogere segment is het wel iets beter, maar schijfremmen hebben tegenwoordig mijn voorkeur. De Avid BB7's die ik heb zijn de afgelopen jaren superbetrouwbaar gebleken, stijle afdalingen zijn een fluitje van een cent. Remblokken gaan lang mee, afstellen is simpel en eenvoudig zonder viezigheid. Enige "probleem" is dat ze wat kunnen aanlopen en geluid maken, dat is met goed afstellen weer te verhelpen en prestaties lijden er niet onder.
bladerdeeg schreef:Upgraden? Downgraden bedoel je?
Schijfrem Deore op de mountainbike, veel minder kracht en (mede daardoor?) minder te doseren. Rijdt shit. Wellicht dat BB7 en andere varianten goed zijn, maar Shi(t)mano zeker niet.

Vanwege de eenvoud zou ik altijd voor een mechanische gaan, al heb ik nog nooit problemen gehad met v-brakes. Ook niet bij 70+ km/u naar beneden over asfalt, of onverhard met 40 kg een hellinkje van zo'n 4.000 meter hoogteverschil naar beneden.

Geen ervaring dus met schijfremmen bij meerdaagse tochten. Maar voldoende op de mountainbike om bij meerdaagse tochten bij v-brakes te blijven. (En op den duur weer geheel over te stappen op v-brakes.)
Gutteguttegut... :? Ach ja, het is jouw keuze, en dat mag. Maar de eerste alinea getuigt niet bepaald van enige nuance.
Misschien komt dat wel omdat ik ervaring heb met een schijfrem van Shimano. Jij ook? Klantreview heet zoiets in moderne termen. En ach gutteguttegut, mag dat niet meer negatief zijn? Moet het altijd maar positief zijn?
Om het enigszins relevant te maken zou het helpen als je zegt WELKE schijfrem van Shimano gebruikt.
bladerdeeg schreef:Misschien komt dat wel omdat ik ervaring heb met een schijfrem van Shimano. Jij ook? Klantreview heet zoiets in moderne termen. En ach gutteguttegut, mag dat niet meer negatief zijn? Moet het altijd maar positief zijn?
Ik heb alléén maar ervaring met schijfremmen van Shimano. Dat had je ook al kunnen lezen. Toevallig ook op Deoreniveau, maar ook no-name (lager dan Deore) en XT's uit 2010. Nu op twee fietsen Deore-niveau-remmen (no-name, maar in dezelfde serie. Kan er geen fouten aan ontdekken). Ok, en een setje van Hayes (Stroker Ryde). Die vind ik beduidend minder, is minder moduleerbaar.

En ik hoop dat je inziet dat ik niet aansla op een negatieve review, maar op de woordkeuze. Shit en Shi(t)mano. Nou ja, als dat de manier is waarop jij je review wil neerzetten, is dat aan jou, maar dáár kwam mijn bedoeld betuttelende toon vandaan. Mijn ervaring is anders, en mijn woordkeus om dat duidelijk te maken, zou dat ook zijn. Wat dat betreft is de rest van je betoog al beter, al proef ik iets van "kijk mij eens gaaf doen met m'n ervaring". Maar dat kan aan mij liggen.
Shimano maakt over het algemeen uitstekende kwaliteit onderdelen. De naam 'shitmano' lijkt me dan ook niet terecht.