Ik hoop dat Jooch inmiddels duidelijk is dat wanneer zijn toch zo ruig wordt dat schijfremmen nodig worden er toch al een andere fiets moet komen dan die op zijn foto.
(Afgezien van de complicaties van het overzetten van de schijfrem)
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Voor de rekenaars onder ons, het remmen gebeurde op beide 20" voorwielen van een trike (achterwiel remt niet) die leeg 23 kilo is, met bepakking en mezelf erbij kom je dan al snel aan de 125 kilo. Of het wat uitmaakt weet ik niet maar het was een graad of 20 en er stond weinig wind en de weg was voorzien van een mooie gladde laag asfalt. Ik heb de schijven achteraf niet vastgepakt om te voelen hoe heet ze waren.FransD schreef:Ik kom ongeveer op dezelfde waarden uit. De kinetische energie is volgens mij wat hoger: 0,5*massa * snelheid ² = 0,5 * 100 * 25² = 31250 J. De benodigde vertraging is 11,1 m/s², meer dan een goed auto weet te halen en fors meer dan een motorrijder haalt (bron Wikipedia).derdekeer schreef:Dat is indrukwekkend. Ik heb hier even wat zitten kribbelen op een blad papier. Stel dat jij plus fiets plus bagage etc. 100 kg weegt._Peter_ schreef:(een test bergaf (mooi rechtuit) bij Villach leerde me dat ik binnen 25 meter stilsta als ik 80 ga, zonder blokkerende wielen of aanlopende remmen)
(Niet correct wellicht, maar we hebben het hier over grootteordes)
Dan kom ik uit dat je (ongeveer) 2,25 s nodig had om stil te staan. Je ondervond een versnelling van (opnieuw ongeveer) 1 g.
Je had een kinetische energie van iets minder dan 25 000 J toen je 80 reed.
Stel dat die geabsorbeerd wordt door de remschijf (of de velg).
Dat is genoeg om (ruwweg) 400 g aluminium op te warmen van 20 naar 100 °C.
Aan alu van 100 °C brand je je vingers.
Of 170 g van 20 naar 200 °C, of 110 g van 20 naar 300 °C. Nog heter.
De velgen (of remschijven) geven ook warmte af, maar in 2,25 s zal dat niet zoveel zijn. Ook de remblokjes worden heet, natuurlijk.
Misschien kan iemand dit narekenen?
Remschijven wegen ongeveer 150 gram. Als 2/3 van de energie door de voorrem wordt opgenomen dan levert dat een temperatuurstijging van 150 graden op. De snelheid van remmen maakt daarbij alleen verschil doordat in de langere tijd meer energie wordt afgegeven aan de omgeving.
Remschijven zijn van staal, en de soortelijke warmte van staal is flink lager dan die van alu!derdekeer schreef: Je had een kinetische energie van iets minder dan 25 000 J toen je 80 reed.
Stel dat die geabsorbeerd wordt door de remschijf (of de velg).
Dat is genoeg om (ruwweg) 400 g aluminium op te warmen van 20 naar 100 °C.
Aan alu van 100 °C brand je je vingers.
Of 170 g van 20 naar 200 °C, of 110 g van 20 naar 300 °C. Nog heter.
De velgen (of remschijven) geven ook warmte af, maar in 2,25 s zal dat niet zoveel zijn. Ook de remblokjes worden heet, natuurlijk.
Misschien kan iemand dit narekenen?
Dat is een onzinnige kreet: ook de cantilevers uit de jaren 90 remden al zo hard dat je er een voorwielwheelie mee kon maken, al lukt me dat de eerste keren niet en ging ik grandioos met een parabolische boog over de kop.August schreef:... en dat harder remt dan wat dan ook.
Ja, de MTB wedstrijdsporters die vele male viezer worden dan vakantiefietsers hebben hier ervaring mee. Schijfremmen zijn veel minder gevoelig voor rotzooi dan Velgremmen.derdekeer schreef:
Maar heeft iemand ervaring met schijfremmen in die omstandigheden?
Juist! En die zijn op dit forum erg in de minderheid want hier zitten toch vooral mooi-weer-asfaltfietsers die af en toe een grusweg pakken en dat gaat prima met velgremmen.Matthie9001 schreef:Het is ook niet voor niets dat vrijwel alle fatbikes en offroad reisfietsen met discbrakes worden uitgevoerd .
Ik heb mechanische schijfremmen op de fatbike en fiets alleen maar over zand, blubber, sneeuw, ijs, rotsen enzo. Ook heeft de fiets al vele keren aan/op auto's gehangen, zo ook in pickups/vrachtwagens, sneeuwscooters, sleeën, bootjes (vaak met de wielen in het water) en heeft ook een paar keer zelfstandig moeten zwemmen doordat hij door wild water uit mijn handen werd gerukt. Een prachtfiets met de beste remmen die je voor extreme tochten kunt wensen want met velgremmen had ik zeker weten al tig keren mijn nek gebroken.derdekeer schreef:Maar als je met de reisfiets dag in dag uit met rotzooi op het wegdek te maken krijgt, eventueel over zand, modder en klei moet rijden etc. en je de boel niet fatsoenlijk schoon kunt houden?
Maar heeft iemand ervaring met schijfremmen in die omstandigheden?
Matthie9001 schreef:Horses for courses, als je met weinig bagage veel offroad wil kunnen raggen zijn disc brakes een hele logische keuze. Maar ik zou ze niet op deze fiets zetten.