Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Upgraden naar schijfrem? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Upgraden naar schijfrem?

Maar betekent dit dat TS zou moeten overstappen (ik laat up- of downgraden maar even in het midden, omdat sommigen dit niet snappen) naar schijfremmen?
Ik hoop dat Jooch inmiddels duidelijk is dat wanneer zijn toch zo ruig wordt dat schijfremmen nodig worden er toch al een andere fiets moet komen dan die op zijn foto.
(Afgezien van de complicaties van het overzetten van de schijfrem)
FransD schreef:
derdekeer schreef:
_Peter_ schreef:(een test bergaf (mooi rechtuit) bij Villach leerde me dat ik binnen 25 meter stilsta als ik 80 ga, zonder blokkerende wielen of aanlopende remmen)
Dat is indrukwekkend. Ik heb hier even wat zitten kribbelen op een blad papier. Stel dat jij plus fiets plus bagage etc. 100 kg weegt.
(Niet correct wellicht, maar we hebben het hier over grootteordes)
Dan kom ik uit dat je (ongeveer) 2,25 s nodig had om stil te staan. Je ondervond een versnelling van (opnieuw ongeveer) 1 g.
Je had een kinetische energie van iets minder dan 25 000 J toen je 80 reed.
Stel dat die geabsorbeerd wordt door de remschijf (of de velg).
Dat is genoeg om (ruwweg) 400 g aluminium op te warmen van 20 naar 100 °C.
Aan alu van 100 °C brand je je vingers.
Of 170 g van 20 naar 200 °C, of 110 g van 20 naar 300 °C. Nog heter.
De velgen (of remschijven) geven ook warmte af, maar in 2,25 s zal dat niet zoveel zijn. Ook de remblokjes worden heet, natuurlijk.

Misschien kan iemand dit narekenen?
Ik kom ongeveer op dezelfde waarden uit. De kinetische energie is volgens mij wat hoger: 0,5*massa * snelheid ² = 0,5 * 100 * 25² = 31250 J. De benodigde vertraging is 11,1 m/s², meer dan een goed auto weet te halen en fors meer dan een motorrijder haalt (bron Wikipedia).
Remschijven wegen ongeveer 150 gram. Als 2/3 van de energie door de voorrem wordt opgenomen dan levert dat een temperatuurstijging van 150 graden op. De snelheid van remmen maakt daarbij alleen verschil doordat in de langere tijd meer energie wordt afgegeven aan de omgeving.
Voor de rekenaars onder ons, het remmen gebeurde op beide 20" voorwielen van een trike (achterwiel remt niet) die leeg 23 kilo is, met bepakking en mezelf erbij kom je dan al snel aan de 125 kilo. Of het wat uitmaakt weet ik niet maar het was een graad of 20 en er stond weinig wind en de weg was voorzien van een mooie gladde laag asfalt. Ik heb de schijven achteraf niet vastgepakt om te voelen hoe heet ze waren.
_Peter_ schreef:Ik heb de schijven achteraf niet vastgepakt om te voelen hoe heet ze waren.
Gelukkig maar!
(Ik zit er over te denken om zometeen de grillpan weer eens te gebruiken voor een varkenslapje of voor courgetteplakjes :wink: )
derdekeer schreef: Je had een kinetische energie van iets minder dan 25 000 J toen je 80 reed.
Stel dat die geabsorbeerd wordt door de remschijf (of de velg).
Dat is genoeg om (ruwweg) 400 g aluminium op te warmen van 20 naar 100 °C.
Aan alu van 100 °C brand je je vingers.
Of 170 g van 20 naar 200 °C, of 110 g van 20 naar 300 °C. Nog heter.
De velgen (of remschijven) geven ook warmte af, maar in 2,25 s zal dat niet zoveel zijn. Ook de remblokjes worden heet, natuurlijk.

Misschien kan iemand dit narekenen?
Remschijven zijn van staal, en de soortelijke warmte van staal is flink lager dan die van alu!
Dus de remschijven worden nog heter dan je voorrekende ;)
Met schijfremmen is het goed remmen. Je kunt er heel hard mee remmen, maar dat is niet alles. Ik vind ze vooral wat beter doseerbaar dan velgremmen. Met goed afgestelde, moderne remsystemen met v-brakes of magura hydrostop rem je ook hard genoeg. Je velg slijt er alleen van. Een velg (laten) omspaken is duurder dan een nieuwe schijf. Bij koersfietsen met hele dure wielen geldt dat helemaal. Ook voor schijfremmen geldt dat je ze regelmatig moet afstellen voor de beste prestaties. Ik heb persoonlijk geen enkel probleem met hydraulische systemen, dat is ook wat ik gewend ben van de motorfiets en de auto. Ik heb op mijn racefietsen nog gewone remmen, want een hele systeemwissel (frame, groep) loopt mij momenteel teveel in de papieren. Maar als ik weer iets nieuws zou bouwen dan wel met schijven. Ze bevallen mij op mijn dagelijkse fiets erg goed.

Shimano Deore niveau zijn momenteel ook al erg goede schijfremmen. Een maatje groter qua schijf -vooral aan de voorkant- is voor intensiever gebruik wel aan te raden, dan zit je op ongeveer 180mm. Ik heb op mijn eigen fiets een 205mm schijf voor en 160mm achter met Shimano SLX klauwen.
Als je nog meer geld uitgeeft voor Hope of de duurdere series van Shimano; Saint, XT(R) bijvoorbeeld, dan heb je een remsysteem waarmee ze ook downhill mtb doen en dat harder remt dan wat dan ook. Daar moet je wel mee om kunnen gaan. Hellingen moet je wel leren rijden, en met name afdalen. Maar goed, daar is al genoeg over geschreven. Materiaal is een ding, het onderhouden en er goed mee om kunnen gaan zijn minstens zo belangrijk.
Ik heb op mijn pedelec(45km fiets) de nieuwste generatie Shimano XT schijfremmen. Op mijn nieuwe gravel crosser heb ik Ultegra Di2 met (ST-RS685) ice tech schijfremmen.

Om een heel lang verhaal kort te maken: beide systemen remmen subliem! Enorme hoeveelheid zeer doseerbare remkracht. Je kan dit geen zins vergelijken met velgremmen. Hs33 komt in de buurt maar qua comfort niet.
August schreef:... en dat harder remt dan wat dan ook.
Dat is een onzinnige kreet: ook de cantilevers uit de jaren 90 remden al zo hard dat je er een voorwielwheelie mee kon maken, al lukt me dat de eerste keren niet en ging ik grandioos met een parabolische boog over de kop.
Je bedoelt waarschijnlijk de doseerbaarheid.

Ik snap dat schijfremmers hun kerk verdedigen maar enig weer woord mag ook wel. Verreweg de meeste fietsers doen het al heel lang en nog steeds met velgremmen.
Als ik mijn berekeningen mag geloven, dan ik denk ik: geweldige remkracht, die schijfremmen.
Maar als ik dan kijk naar de krachten die ermee gemoeid zijn, dan denk ik ook: wat als het misgaat? Zulke rem bestaat ook maar uit metaal en kunststof, aangevuld met een kabeltje of wat vloeistof.
Er gaat wellicht niks mis met de alledaagse transportfiets, waarmee je geen 80 km/u gaat rijden. Idem voor de racefiets of de MTB die doorgaans mooi schoongemaakt en onderhouden worden na de rit.
Maar als je met de reisfiets dag in dag uit met rotzooi op het wegdek te maken krijgt, eventueel over zand, modder en klei moet rijden etc. en je de boel niet fatsoenlijk schoon kunt houden?
Mijn (niet erg uitgebreide) ervaring zegt dat gewone remmen en cantilevers op dat punt nogal coulant zijn. V-brakes zijn al wat gevoeliger.
Maar heeft iemand ervaring met schijfremmen in die omstandigheden?
derdekeer schreef:
Maar heeft iemand ervaring met schijfremmen in die omstandigheden?
Ja, de MTB wedstrijdsporters die vele male viezer worden dan vakantiefietsers hebben hier ervaring mee. Schijfremmen zijn veel minder gevoelig voor rotzooi dan Velgremmen.

@Leon: je weet ook dat harder blokkeren niet hetzelfde is als harder remmen. Ik heb ook prima ervaringen met V-Brakes, maar ze zijn toch minder goed te doseren (en Cantis zijn helemaal binair). En dan heb ik het maar niet over regen/modder waar een schijfrem ontegenzeggelijk superieur is.

Een heel andere vraag is of de ontegenzeggelijke voordelen van een schijfrem opwegen tegen de ontegenzeggelijke nadelen, maar dat de remkracht echt een stuk beter is (constanter in alle omstandigheden) is echt niet meer ter discussie.
Schijfremmen lijken me in principe prima dingen als het gaat om het tot stilstand brengen van een fiets, maar twee zaken houden mij er vanaf; de kwetsbaarheid van de schijf bij transport van de fiets, en de noodzaak van een structureel sterkere voorvork, een compromis/aanpassing in het ontwerp ten koste van de rijkwaliteit van de fiets.
Remmen is belangrijk, maar wat ij betreft niet ten koste van hoe een fiets rijdt als je de rem niet gebruikt, en dat is de meeste tijd die je op een fiets doorbrengt.
Horses for courses, als je met weinig bagage veel offroad wil kunnen raggen zijn disc brakes een hele logische keuze. Maar ik zou ze niet op deze fiets zetten.

Een normaal uitgevoerde discbrake gaat de rijkwaliteit natuurlijk niet echt beïnvloeden, doordat het beter moduleert, beter remt, geen velgslijtage veroorzaakt en minder moddergevoelig is eventueel wel in positief opzicht ;-).

Het is ook niet voor niets dat vrijwel alle fatbikes en offroad reisfietsen met discbrakes worden uitgevoerd ;-).
Matthie9001 schreef:Het is ook niet voor niets dat vrijwel alle fatbikes en offroad reisfietsen met discbrakes worden uitgevoerd ;-).
Juist! En die zijn op dit forum erg in de minderheid want hier zitten toch vooral mooi-weer-asfaltfietsers die af en toe een grusweg pakken en dat gaat prima met velgremmen.
derdekeer schreef:Maar als je met de reisfiets dag in dag uit met rotzooi op het wegdek te maken krijgt, eventueel over zand, modder en klei moet rijden etc. en je de boel niet fatsoenlijk schoon kunt houden?
Maar heeft iemand ervaring met schijfremmen in die omstandigheden?
Ik heb mechanische schijfremmen op de fatbike en fiets alleen maar over zand, blubber, sneeuw, ijs, rotsen enzo. Ook heeft de fiets al vele keren aan/op auto's gehangen, zo ook in pickups/vrachtwagens, sneeuwscooters, sleeën, bootjes (vaak met de wielen in het water) en heeft ook een paar keer zelfstandig moeten zwemmen doordat hij door wild water uit mijn handen werd gerukt. Een prachtfiets met de beste remmen die je voor extreme tochten kunt wensen want met velgremmen had ik zeker weten al tig keren mijn nek gebroken.
Heb ook bewust voor mechanische remmen gekozen, heb geen zin in lekke remleidingen ergens in de wildernis en ook fiets ik bij extreem lage temperaturen en mijn ervaring is dat hydraulische remmen dan onbetrouwbaar worden.

Verder heb ik op de racefiets wel velgremmen, remmen prima, ook op lange tochten met bagage. Op de MTB zitten ze ook maar daar is het niks: worden razendsnel door modder opgegeten, remmen slecht, zijn slecht doseerbaar, verzamelen rotzooi (blubber, sneeuw) en bij vorst remmen ze voor geen meter. Op de trekkingfiets zitten hydraulische velgremmen, prima remmen maar dus niet in vorst omdat de olie stroperig dik kan worden, door ijsvorming op velgen/blokjes heb ik ook al heel wat keertjes moeten lopen en ze remmen toch minder goed dan schijfremmen.

Dus ik ben het helemaal met Matthie eens:
Matthie9001 schreef:Horses for courses, als je met weinig bagage veel offroad wil kunnen raggen zijn disc brakes een hele logische keuze. Maar ik zou ze niet op deze fiets zetten.
ik prefereer hydraulische schijfremmen.

de remkracht is perfekt, en bij de betere modellen is ook de remprogressiviteit instelbaar. iets wat bij mechanisme schijfremmen en velgremmen lastiger in te stellen is. net als de doseerbaarheid.
Matthie9001 schreef:ik zou ze niet op deze fiets zetten.
Dat lijkt mij ook het beste antwoord op de oorspronkelijke vraag :lol:
ik kan dat enthousiasme voor hydraulische schijfremmen (Deore, dus gemiddeld) op mountainbikes niet helemaal thuisbrengen. Mijn fietsenmaker in deze doet zelf aan veldrijden en is waarschijnlijk 1 van de beste wanneer het dus op onverhard zonder bagage fietsen gaat.. Toch presteren mijn remmen, zegt hij, op hun maximum. Als ik met mijn mountainbike met Deore hydraulische schijfremmen rem, dan piept de achterrem vaak behoorlijk, maar remt wel redelijk. De voorrem echter remt bijna niet!

Heel anders dan v-brakes, die op al mijn andere fietsen zitten. Eenvoudig af te stellen, piepen daarom dan ook vrijwel niet, en het belangrijkste: zowel voor als achter remmen met grote kracht en zijn zeer goed te doseren!

Ik neig er dan toch naar dat mijn voorrem absoluut niet goed is en wellicht onder garantie vervangen zou moeten worden. Ik heb het al sinds de eerste rit en het is voor mij de reden om nooit hydraulische schijfremmen te nemen. Mechanische alleen voor een fatbike, als ik die ooit aanschaf. Niet omdat schijfremmen zo goed zouden moeten zijn, maar om dan in ieder geval een mechanische (en blijkbaar betrouwbare) rem te hebben. Nee, ik blijf voorlopig ver weg van hydraulische (schijf)remmen.
leuke discussie
bladerdeeg schreef: genuanceerd relaas
Ik wíst dat je het in je had :wink: .
Yopie schreef:Juist! En die zijn op dit forum erg in de minderheid want hier zitten toch vooral mooi-weer-asfaltfietsers die af en toe een grusweg pakken en dat gaat prima met velgremmen.
Hoho, op asfalt kan het ook héél slecht weer zijn hoor.
Georg schreef:Hoho, op asfalt kan het ook héél slecht weer zijn hoor.
Oja das waar, was dat ff voor het gemak vergeten denk ik. :D