Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pijn aan pols en onderarm na enkele uren fietsen. - Forum Wereldfietser

Pijn aan pols en onderarm na enkele uren fietsen.

Dag iedereen,

Na ongeveer een klein jaar te fietsen met mijn VSF T700 heb ik geregeld last van pijn aan de polsen en aan de onderarm wanneer ik meer dan 2 uur fiets.

Na het fietsen gaat deze pijn meestel wel onmiddelijk weg. Ik heb al vanalles geprobeerd zoals het zadel te verzetten in hoogte en lengte naar stuur toe, de handvaten te verzetten maar de pijn blijft. Wanneer ik iets verstel kan het zijn dat bijvoorbeeld mijn rechterarm ok is, maar vooral mijn linkerarm pijn doet. Wanneer ik daarna weer iets anders probeer, is het de rechterarm en pols die pijn geeft. Ik ben ten einde raad. Het kan niet de bedoeling zijn dat ik na enkele uren fietsen meteen pijn krijg aan de pols, arm en soms aan schouder. Daardoor weet ik dat de fiets nog steeds niet goed afgesteld staat voor mij. En als trekkingsfiets waar comfort voor lange afstanden toch erg belangrijk is, zou dit eigenlijk zeker geen problemen geven. Kan dit liggen aan het type fiets? de VSF T700 met een sportievere voorovergebogen houding? Ik ben zelf niet groot (1m68) en soms denk ik dat misschien de fiets niet voor mij geschikt is, daar de kaderlengte van stuur tot zadel wat langer is dan gemiddeld en dat dit daarom problemen geeft. Heeft er hier iemand ervaring mee of enkele tips om uit te proberen? Enkel het stuur zelf heb ik nog nooit verzet. Ik zou in de zomer een trip willen maken van 6 dagen, elke dag 70km ,maar zou dit graag doen zonder al te veel last te hebben. Voor de rest vind ik de fiets echt een super gemonteerd, zeer robuust maar de pijn die ik ervaar ben ik soms echt beu.
Indien iemand ooit dezelfde problemen heeft ervaren , hierover wil praten en/of mij goede tips kan geven ,zou dit enorm geapprecieerd worden!

Groeten
Dit kan van alles zijn en is dus lastig te diagnosticeren via het internet.

Ga langs bij een goede fietsenmaker (bijvoorbeeld de Vakantiefietser in Amsterdam), wellicht kan hij/zij je goede tips geven.
De geometrie van VSF is heeeel lang gerekt en bij sommige modellen lijkt het stuur meer op een bezemsteel dan een stuur.
Ja sorry hoor. Je geeft wel je lichaamslengte op maar voor rest geen info. Hoe groot is je fiets wat is de afstand punt zadel tot aan de stuurpen.
Nog beter: met de lengte van de zitbuis is in de VSF-geometrie tabellen (die zijn er gelukkig weer) op te zoeken welk type je hebt. Ook nog belangrijk: T700 met ketting- of naafversnelling.
Iedereen, hieronder de gegevens van de fiets

Zadelpen 520
Bovenbuis 573
Stuurbuis 140
achterste lengte 455
wielbasis 1078
Max. Reifenbreite 47-622

die ik heb teruggevonden in de geometrie tabel.
De T700 versie met ketting.

Grtz
Kun je met ontspannen schouders en ligt gebogen armen bij je stuur? Of overstrek je? In dit geval heb je wrs baat bij een kortere stem.

Indien je niet overstrekt, maar je vermoedt dat de draaiing van de pols een probleem is kan een iets meer gebogen stuur prettig zijn.

Heb je met name last bij trillingen, bijv op kinderkopjes, probeer dan eens goede handschoenend of handvaten met betere demping.
mrenaerts schreef:Bovenbuis 573
Je hebt gelukkig wel de kleinste van de 3.

Ik ben het eens met Loknor.
Je zou vragen moeten beantwoorden als: wat voor zadel heb je? Hoe ver staat het naar voren/achteren, onder welke hoek, hoe hoog staat het stuur, hoe ver staat het stuur naar voren, wat is de vorm van het stuur, wat is de breedte, wat is het type, wat voor handvatten, hoe houd je het vast, hoe zit je op het zadel (sommigen zitten verder naar voren of achteren), hoe verhouden je armen en benen zich, hoe hoog staat het zadel, heb je vering in het zadel, hoe zit je op je fiets qua buiging van je rug en hoeveel steun je op het stuur (dat is vooral afhanelijk van of je hard fietst of niet) en hoe ver heb je je armen gebogen tijdens het fietsen?
Ik heb vast nog wel een paar relevante vragen gemist.

Niet dat ik er dan veel mee zou kunnen, het beste is om iemand te zien fietsen.
573 mm is wel erg lang voor een bovenbuis als je 168 cm bent. Hoe ver gaat je stuurpen naar voren (horizontaal gemeten). Ik weet niet wat voor stuurpen op deze fiets zit, maar als je een kortere (minder ver naar voren stekende) hebt liggen zou ik eerst daarmee experimenteren.
ik denk dat ik qua houding wel goed lijk te zitten op de fiets.. mijn armen zijn echter wel bijna nauwelijks gebogen door de sportieve houding van de fiets zelf. Ook werd het ergo stuur reeds gemonteerd op comfortabel.
mrenaerts schreef:ik denk dat ik qua houding wel goed lijk te zitten op de fiets.. mijn armen zijn echter wel bijna nauwelijks gebogen door de sportieve houding van de fiets zelf. Ook werd het ergo stuur reeds gemonteerd op comfortabel.
Sportieve houding wil niet zeggen met gestrekte armen. Ook met sportieve houding moet je op een fiets de armen gebogen kunnen houden tijdens het fietsen.

Zie bijv: http://images.supersport.com/2016/1/Chr ... 19G300.jpg

Veel sportiever wordt het niet.

Het klinkt dan ook alsof de afstelling van de fiets mogelijk niet optimaal is. Is het mogelijk om een zijaanzichts foto te maken terwijl je op de fiets zit?
Ik weet niet of de foto goed genoeg is om hier iets uit af te leiden.

http://mrenaerts.tumblr.com/image/138869334280
ik zie een knik in je polsen. Je armen moeten recht op je handen staan een rechte lijn met je schouders, Als je ook zo fiets is het logisch dat je pijn krijgt,

Mario
Wat zou ik hieraan kunnen doen? Zadel hoger, of ligt dit aan de kader?
Je lijkt wel erg ver naar voren te zitten. Heb je ook een foto van de zadelstand? Gewoon de hele fiets van opzij fotograferen.
Is je zadelhoogte goed?

Het is geloof ik een Ahead-balhoofdstel . Het stuur hoger en naar je toe brengen kan dan met een andere voorbouw of met een ander stuur.
Op het plaatje hieronder zie je drie sturen. Je hebt nu ongeveer de vorm van de bovenste.
Afbeelding

Maar ik zou eerst de andere optie nagaan want je stuur staat al niet heel ver weg.
mrenaerts schreef:Wat zou ik hieraan kunnen doen? Zadel hoger, of ligt dit aan de kader?
Belangrijkste is vaak letten op houding. Steun niet af op de polsen. Verwissel de handvatten eventueel voor handvatten zonder verlijdelijke polssteunen.

Bovendien kent dit stuur slechts 1 houding. Voor langere ritjes is dit al snel belastend. Monteer barends om van positie van de pols te kunnen wisselen.
stef.l schreef:
mrenaerts schreef:Wat zou ik hieraan kunnen doen? Zadel hoger, of ligt dit aan de kader?
Belangrijkste is vaak letten op houding. Steun niet af op de polsen. Verwissel de handvatten eventueel voor handvatten zonder verlijdelijke polssteunen.
Wees voorzichtig met zulke adviezen. Ik had ooit last van mijn polsen. Toen heb ik Ergon polssteunen gekocht. Deze heb ik zo vast gemaakt dat mijn polsen geen knik meer maakten. Weg polspijn. Ik zal niet beweren dat het voor iedereen een (afdoende) oplossing is, en uiteraard moet je zoiets doen in combinatie met een juiste zithouding, maar om handvatten met polssteunen meteen als onzin te verkopen, dat gaat me te ver.

En "verlijdelijk" is wel een erg lelijke spelfout hoor :?
Mrenarts,

Na die foto's durf ik wel iets van te zeggen al blijf ik erbij dat je naar een kenner moet om je even te helpen en mee te kijken (statische fotos doen het niet):

Je fiets staat volgens mij niet goed afgesteld, ik denk dat Leon de spijker op zijn kop slaat. Je zit heel ver naar voren en je armen staan recht naar beneden wat een knik in je polsen oplevert. Mijn eerste advies zou zijn een stuk meer setback te nemen (zadel een stuk naar achteren*) zodat je zwaartepunt naar achteren gaat en je juist wat gestrekter zit, dan wordt de druk op je armen lager en neemt die knik in je polsen af.

Ik denk ook niet dat je meer rechtop moet, want dat doet niks aan die knik. Je neemt wel wat druk weg op de armen, maar je zit eigenlijk al heel erg rechtop, waardoor je je perineum ook al aardig onder druk zet.

Maar ga naar iemand die hier ervaring mee heeft (de vakantiefietser of iets dergelijks), want adviseren aan de hand van een foto is lastig.

* Je hebt een ZERO-setback pen, gecombineerd met een zadel dat door de vorm van zijn rails heel ver naar voren staat. Ik ben stiekem een beetje bang dat als je naar achteren wil je naar een andere pen kijkt. Ga dus naar een goede FM om je te helpen.
Mijn indruk is toch dat het frame te groot is. Over het algemeen is er meer ruimte tussen het zadel en de bovenbuis.
Zie deze tabel
Frame maat 47, 48 of 49.