Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trekking schoenen welke is favoriet? - Forum Wereldfietser

Trekking schoenen welke is favoriet?

Ik ben op zoek naar MTB/Trekking schoenen met SPD.
Er zijn zo veel verschillende MTB / Trekking modellen en zo weinig testen dat ik me afvraag of iemand een goede tip heeft. Ik ga in April naar Spanje. Ik zou graag met de schoenen willen fietsen SPD maar ook comfortabel willen lopen ze hoeven niet waterdicht te zijn wat ventilatie is goed. Graag ook advies over de hardheid van de zool.
Ik heb een paar favorieten op basis van beschrijving en budget (max 120 euro)

Vaude Kelby/ Yara, of KIMON TR MTB
LAKE MTB/trekking shoes MX 102 https://www.rosebikes.co.uk/article/lak ... aid:450844
Scott- Trail https://www.bergzeit.nl/scott-mtb-trail ... oCr_bw_wcB or (Boa) http://www.bergfreunde.nl/scott-trail-b ... oCwfbw_wcB

bedankt,

Marc
Marc,

Ik gebruik Keen sandalen met Spd. Heerlijk luchtig en geen probleem met regen. Je kan er prima mee lopen maar voor serieuze lange wandeling zijn ze minder geschikt.

Spanje is een mooi land om naartoe en in te fietsen.
Veel plezier!!
Latten wij eerlijk zijn goede wandelschoenen zijn niet goede fietsschoenen. Volgens “mij” - Keen sandalen met sealskinz sokken is ietsje betere optie. Ideaal is het niet, wat duur wel :-)
Wat is jouw planning – ga jij lange wandel tochten maken of juist lange fiets tochten.

Mij puur personlijke meening – one size does not fit all, dus goede wandelschoenen + goede fietsschoen. Ik voel me prettiger en dus sneller zelf met meer bagage
miro schreef:Latten wij eerlijk zijn goede wandelschoenen zijn niet goede fietsschoenen. Volgens “mij” - Keen sandalen met sealskinz sokken is ietsje betere optie. Ideaal is het niet, wat duur wel :-)
Wat is jouw planning – ga jij lange wandel tochten maken of juist lange fiets tochten.

Mij puur personlijke meening – one size does not fit all, dus goede wandelschoenen + goede fietsschoen. Ik voel me prettiger en dus sneller zelf met meer bagage
dank voor je antwoord,
Lange fietstocht. Ik bedoel een Trekking schoen waar ik goed op kan lopen (boodschappen doen) niet een waar ik ook echt in de bergen lange wandeltochten mee hoef te maken. Ik vraag me af of de zool van die Keen sandaal wel stevig genoeg is zodat ik genoeg kracht op de pedalen krijg..?
mvooijs schreef:Ik ben op zoek naar MTB/Trekking schoenen met SPD.
Er zijn zo veel verschillende MTB / Trekking modellen en zo weinig testen dat ik me afvraag of iemand een goede tip heeft.
Naar een winkel gaan en passen?
North Wave Spider. Met een zool die maar een beetje minder stijf is dan die van mijn atb-schoenen, maar die wel prima loopt. Heb er er vorig jaar in Schotland lange stukken mee gelopen wegens onfietsbare paden. Geen centje pijn.

Ik geloof dat Specialized ook goede fiets-loop-schoenen heeft.

Ik heb in het verleden wel eens gekeken naar Keen sandalen met spd, maar die zolen vind ik echt te slap om mee te fietsen.
Ik heb dichte Shimanoschoenen (voorloper van SH-MT71) en Keensandalen (Commuter 4), beide met spd. Dat de Keensandalen te slap zijn is niet mijn ervaring. Beide schoenen bevallen uitstekend. De Keensandalen zijn handig bij warm weer en als je af en toe door een rivier/beek wilt, maar wat mij betreft ongeschikt om langdurig mee te wandelen/fiets omhoog te duwen over steile paadjes. De Shimanoschoenen zijn warmer en steviger om mee te wandelen. Als ik nu weer naar IJsland zou gaan zou ik de Keensandalen meenemen (in combinatie met Sealskinzsokken). Beide paren gewoon via internet besteld, dus niet een winkel binnengestapt.
Mijn vrouw en ik hebben beide de vaude Yara TR (http://www.vaude.com/nl-NL/Producten/Sc ... g-red.html) en zijn daar beiden zeer tevreden over. Loopt erg comfortabel en de zool is voor het fietsen prima stijf. Wij hebben er onlangs nog een maand in Thailand mee gefietst en is voor dat klimaat ook zeker luchtig genoeg.

Groeten Robert
Ik gebruik voor zowel de SPD sandalen als de dichte SPD schoenen Keen. Bevallen mij goed voor het doel.

klitteband is nmm bij intensief gebruik niet echt diurzaam. Maar ja een losgeraakte veter heb ik ook ooit eens in de ketting gehad; dat was echter eenmalig.

Walter.
Omdat iedereen andere voeten heeft is een suggestie doen eigenlijk niet goed mogelijk. Ga naar zoveel mogelijk goed gesorteerde fietsenwinkels en laat je informeren en ga vooral passen, binnen een merk zijn er vaak nog verschillen in pasvorm. Laat de €120,- grens los. Slecht passende maar binnen het budget vallende schoenen kunnen je vakantie in het water doen vallen en van goed passende heb je na deze vakantie ook de volgende nog plezier (plus de tijd die er tussen zit)
Wij zweren allebei bij Keens. Heerlijk voor op de fiets maar ook voor 's avonds rond de tent of als je naar een dorp of stad loopt! Meerdere schoenen ben ik erg voorzichtig mee daar ik vind dat schoenen erg onpractisch zijn om in te pakken.Of je genoegen neemt met de stugheid hangt ook grotendeels af van het type pedaal.
Nooit meer spd, daar ben ik inmiddels zo vaak mee gevallen dat de angst er aardig in zit.
Ik gebruik al jaren de shimano spd sandalen in combinatie met combi pedalen zodat je ook "los" kan fietsen.
Mijn ervaring is wel dat je de sandalen een maatje groter moet nemen.
Ook ik ben een groot fan van Keen Commuter Sandalen. In combinatie met waterdichte Sealskin sokken en eventueel overschoenen om de wind van je voeten te houden een goede oplossing voor alle temperaturen vanaf circa 0 graden. De Mount Everest kan je er niet mee beklimmen, maar een stevige wandeling is zonder meer mogelijk. Ik ben inmiddels aan mij derde paar bezig (bij de eerste serie scheurde na verloop van tijd het elastiek bij de hielband en liet de binnenzool los van de onderzool) en ik heb nog nooit de adviesprijs betaald.
Ik heb vorig jaar de Giro Rumble fietsschoenen gekocht. Na drie dagen fietsen was het mesh-gedeelte van mijn linkerschoen kapot. Mogelijk een fabrieksfoutje. Netjes geld teruggekregen van de winkel. Vond de stijfheid van de zool tegenvallen en de pasvorm voor mijn brede hobbitvoetjes te smal. Kortom, zou ik niet aanraden.

Er zijn al wat suggesties gedaan. Bontrager Multisport is nog niet genoemd. Zou je nog in overweging kunnen nemen. Voor een echt stijve zool zou ik kijken naar MTB schoenen van Fizik, Specialized, etc. Ga dan niet voor een combinatie van een trekking/MTB schoen.
Ik rij op de Pearl Izumi X-Alp Seek IV. De schoen zit bij mij perfect en ik heb er zonder klachten leuke dagwandelingen mee gemaakt van 10 - 15 km in de bergen. Ze zijn dan weer niet bepaald luchtig en bij regen worden het zware doorweekte klompen (ook de WRX-versie!). Ik ben er erg tevreden mee, maar ik heb nog nooit andere wandelbare fietsschoenen gebruikt.