Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 114 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3705 berichten
Ik zal hem maken als ik hem weer gaat gebruiken.en ik heb de kar gelijk ook gestabiliseerd door extra wielen te plaatsen. Want ik had hem als gewoonlijk te zwaar beladen maar wilde gewoon alles bij mijn hebben,maar probeer wel op het gewicht te letten.
Wybi schreef:mijn vakantiefiets 2016, eerst maar in nederland geweest om zo alle bevindingen aan te passen of te herstellen.
Qua krachtenspel denk ik wel dat de twee lassen links en rechts van het balhoofdstel van de aanganger zwaar en op een vervelende manier - torsie - belast worden.
Afbeelding
Bij de bekende Bob Yak wordt dit probleem omzeild door twee achtervorken naar de achteras te laten lopen, een driehoeksconstructie. Die achtervorken kunnen daardoor ook flink wat lichter zijn.
Afbeelding
Bij de BOB is dat wel sterker, maar lijkt me toch niet dat dit zwaarder belast wordt dan een voorvork? Zeker omdat je toch minder belasting achterin hebt?

De Chela wordt redelijk positief beoordeeld. Er zijn we wat issues, maar dat is meer met boutjes/rammels dan met die constructie.

Ik zou voor een eenwieler altijd een BOB aanraden (of een Oxtail!), daar niet van, maar ik denk niet dat de eigenaar zich zorgen moet maken over dat deel van de kar.
Mijn grootste bezwaar tegen de Chela is dat het ding leeg al bijna net zo zwaar is als mijn totale bagage.
Dat is de keuze die ik gemaakt heb, omdat ik een goede fietser bent, dus gewicht voor mij niet in zo vere belangrijk is, en de mogelijkheid om err een stoeltje met tafeltje ervan te maken is gaf mij de doorslag. Ben er nu mee weggeweest en heb hem zodanig aangepast dat ik nu tervreden bent hoe hij zich gedraagt achter mijn fiets. Met een paar extra wielen om het onbalans met het vele gewicht eruit te halen kan ik nu over alle wegen fietsen dat geeft gelijk dat torsie verhaal een hele andere wending kan foto niet uploaden via tablet hoe dat het er nu uitziet.
Afbeelding
dus het onbalans wat overgebracht wordt naar de kar is hierdoor opgelost. moet wel gelagerde wielen zien te scoren voor de volgende trip.
Wybi schreef:AfbeeldingAfbeelding
mijn vakantiefiets 2016, eerst maar in nederland geweest om zo alle bevindingen aan te passen of te herstellen.
Ik kan de foto's ook niet zien, jammer want ik ben altijd nieuwsgierig naar MTB's met een trailertje. Ik zie wel de foto van de 4 zijwieltjes. :)
Wybi schreef: Met een paar extra wielen om het onbalans met het vele gewicht eruit te halen kan ik nu over alle wegen fietsen [..]
Leuk bedacht. Met 'alle wegen' bedoel je dan ook offroad of schroef je die zijwieltjes er dan af, lijk mij nl dat ze snel dubbel zullen klappen?
Hoe zwaar is die kar met bagage nou ongeveer? Is dat te vergelijken met mijn hondenkar plus hond erin? Dat is ongeveer 23 kilo woef en 13 kilo kar of iets meer nog eigenlijk. Dat zit heel anders aan de fiets vast?
Wybi schreef:Afbeelding
dus het onbalans wat overgebracht wordt naar de kar is hierdoor opgelost. moet wel gelagerde wielen zien te scoren voor de volgende trip.
Ik ben bang dat mijn 'enge plek' van de vorige foto verschoven is. Als een eenwielige kar dit soort zijwieltjes (nodig) heeft is er denk ik iets flink mis met het ontwerp van het geheel van fiets, kar plus bagage.
Leuk van alle reactie en suggesties. Ik zal even uitleggen tegen welk probleem ik aan liep. Ik wilde gewoon een kar achter mijn fiets, veel filmpjes bekeken welke ik zal moeten nemen, een 1 wieler of een 2 wieler maar eigenlijk zag ik maar weinig goede filmpje zodat je kon zien hoe hij achter je fiets reageert, dus voor het ontwerp gekozen. Tijdens mijn tocht kwam het volgende probleem naar voren. het gewicht van de bagage ging een rol spelen met de snelheid die ik haalde, ik ging dus door de druk op de pendaal lichtje overhellen en dat ging door naar de kar, omdat hij op de achteras gemonteerd was aan beide kanten zoals je kan zien. dus eerst het zware gewicht verplaats naar onder of naar voren van alles geprobeerd. het vlaggetje dat zwaaide van links naar rechts, mensen die mijn wilde passeren die durfde dat niet, bang geraakt te worden Met deze oplossing was ik dat dus kwijt en kan nu een goede snelheid rijden.

Yopie: de kleine wieltje zijn skate wielen om als je hem als bagage wil gebruiken voor in de trein of vliegtuig door de andere wielen te verwijderen, dus offroad kan rijden

max 2015: zoals je al zei dat gewicht is zo"n 40 kilo kar met bagage

leon: of iets met mijn fietstechniek maar dat betwijfel ik omdat ik aardig stil op de fiets zit.
Wybi schreef: Yopie: de kleine wieltje zijn skate wielen om als je hem als bagage wil gebruiken voor in de trein of vliegtuig door de andere wielen te verwijderen, dus offroad kan rijden
Deze zin snap ik niet zo goed. Bedoel je dat je alleen die zijwieltjes erop zet als de kar niet aan de fiets vastzit, bv in de trein? :)
Yopje je heb gelijk als ik de zin weer lees snap ik het zelf ook niet. Maar ik bedoel dat je het wiel van de kar eruit kan halen en de twee zij wieltjes los kan maken dan hou je de twee skate wielen over zodat je hem als een koffer kan meenemen met het vliegtuig of trein.
Aha nu snap ik het, dat is idd handig bedacht. :)
Sorry, maar ik vind dit echt bezigheidstherapie.
Krachten opvangen, off-road fietsen met bagagekar, zijwieltjes zus, zijwieltjes zo. Disselwiel ontbreekt nog? Fietsen zijn niet ontworpen om met zware lasten ( 40 kg ) off- road te gaan rijden. En dan maar jammeren dat er schade is aan fiets en of kar.
Ik fiets al jaren met een Radical Design Cyclone kar, 2 wielen, en ben daar echt tevreden van. Als ik off- road ga, dan zonder kar.

Philmar
Philmar schreef:Sorry, maar ik vind dit echt bezigheidstherapie.
Mwah, volgens mij is Wybi nog een beetje aan het experimenteren, is juist leuk vind ik. Dat dat vaak met vallen en opstaan gaat weet iedereen maar gelukkig kun je van fouten leren. Ik ben nu ook aan het klooien met een slee achter de fiets. Ik krijg enorm veel negatief commentaar, dat het gevaarlijk, onmogelijk, slecht voor de fiets en bladibla is maar ik heb ondertussen wel een hoop plezier en ooit knal ik ermee naar de Zuidpool. :)
Toen de kinderen klein waren fietste ik ook met een (voorloper van de Radical) kar met 40 kg. Maar dat was bijna alle bagage van een heel gezin. Die tweewieler kar was heel fijn en stabiel, maar zodra het ook maar een beetje omhoog ging werd het onvermijdelijk heldenwerk.
Deze Koga kar weegt als ik me goed herinner zelf iets van 11 kg (onze kar woog 6 kg) dus dat betekent iets van 30 kg bagage. Mijn advies zou zijn dat bagagegewicht eerst maar eens te halveren. Dan rijdt die kar vast een stuk beter. Daarna kun je besluiten dat 15 kg ook prima in twee achtertassen past.
Wim schreef:...dus dat betekent iets van 30 kg bagage. Mijn advies zou zijn dat bagagegewicht eerst maar eens te halveren. Dan rijdt die kar vast een stuk beter. Daarna kun je besluiten dat 15 kg ook prima in twee achtertassen past.
Dus:

Stap 1a: halveer bagagegewicht van 30 naar 15kg
Stap 1b: weg met die kar en stop de bagage in twee achtertassen

Stap 2a: halveer bagagegewicht van 15 naar 7,5kg
Stap 2b: weg met die achtertassen en stop de bagage in frame- en zadeltassen

Stap 3a: reduceer bagagegewicht nog verder
Stap 3b: weg met die frame- en zadeltassen en stop de bagage in een rugzak

Hoger doel: word zo stoer als Toffel!
Zou kunnen. Mijn ervaring is dat je op een solotocht in Europa de bagage vrij goed tot onder de 15 kg kunt verminderen zonder echt aan comfort in te leveren. En daar krijg je heel veel fietsplezier voor terug. Onder de ongeveer 12 kg wordt het vrij snel een ander verhaal. Ook dat kan, natuurlijk.
Philmar schreef:Fietsen zijn niet ontworpen om met zware lasten ( 40 kg ) off- road te gaan rijden.
Ik heb wel eens met 70 kilo bagage gereden. Gelukkig trapte die bagage goed mee. Offroad ging ook, al was die fiets daar niet speciaal voor gemaakt; daar heb je andere versies voor.
Sorry, maar ik vind dit echt bezigheidstherapie.
Krachten opvangen, off-road fietsen met bagagekar, zijwieltjes zus, zijwieltjes zo. Disselwiel ontbreekt nog? Fietsen zijn niet ontworpen om met zware lasten ( 40 kg ) off- road te gaan rijden. En dan maar jammeren dat er schade is aan fiets en of kar.
Ik fiets al jaren met een Radical Design Cyclone kar, 2 wielen, en ben daar echt tevreden van. Als ik off- road ga, dan zonder kar.

Philmar


philmar : als je nu eerst eens goed gaat lezen en dan pas commentaar of suggesties geeft of juist ervaringen van jezelf door geeft waar wij misschien wat aan kunnen hebben dat zou beter en leuk zijn om te reageren, jij gaat met jouw kar weg maar zeg niet dat het onhandig is om alles in 1 tas te doen terwijl deze kar verschillende tassen heeft en ik overal bij kan, ondanks de vele bagage die ik mee heb zonder alles eruit te hoeven halen. ik kan mijn nu niet voorstellen dat de kar van jouw probleemloos achter je fiets rijdt, ik heb er nu een hoop voorbij zien gaan maar ze doen allemaal het zelfde iets wat wij niet willen.

Maar goed we dwalen af. Ik die alle mijn fietsen zelf opbouw en onderhoud ( dus jammeren dat doe ik niet ) en heel veel fiets met race en moutainbike kan het gewicht zeker bergop aan. Want ik ga van de zomer de 10 hoogste passen van de Alpen fietsen

yopie : als je gaat ga ik wel misschien wel mee hahaha

wim: ik begrijp het terug brengen van gewicht, maar ik wil wel alles bij me hebben wat nodig is op de reizen die ik wil gaan maken, en niet zo als ik van velen zien dat ze bijna niets bij zich hebben

willem : dat is wat ik bedoel ik wil wel dingen bij mijn hebben die ik nodig heb. ik doe heel veel tourtochten op de mtb maar met een rugtas met zoveel gewicht dat ga je op een keer tegen staan. ik ga het ook niet opzoeken met een kar erachter alleen als het moet.