Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 152 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3705 berichten
Jurr schreef:
zo 16 aug, 2020 16:26
Polariteit schreef:
vr 14 aug, 2020 19:45
Hierbij een plaatje van mijn nieuwe fiets, een Santos travelmaster 3+
Mylène schreef:
zo 16 aug, 2020 12:57
Vorige maand opgehaald, nual zoveel plezier van gehad; mijn Surly Ogre
Echt heeel erg blij mee.
Fraaie fietsen allebei! Veel plezier ermee!

Enne, wel even vies maken ;)
Je wil niet weten hoe vies mijn fiets vorige week was na thuiskomst door al het stof :D
Polariteit schreef:
ma 17 aug, 2020 08:37
Je wil niet weten hoe vies mijn fiets vorige week was na thuiskomst door al het stof :D
Foto! :wink:
Grandonneur schreef:
ma 17 aug, 2020 08:47
Polariteit schreef:
ma 17 aug, 2020 08:37
Je wil niet weten hoe vies mijn fiets vorige week was na thuiskomst door al het stof :D
Foto! :wink:
Zo is tie idd op zijn mooist :D
Polariteit schreef:
ma 17 aug, 2020 08:37

Je wil niet weten hoe vies mijn fiets vorige week was na thuiskomst door al het stof :D
Eigenlijk dus juist wel ja ;)

Screenshot_20200817-094832_Gallery.jpg
Hehe hij was stoffig, niet blubberig :lol:

Maar volgende keer zal ik er erg in houden, tuinslang was er alweer overheen gegaan bij thuiskomst :roll:
Jurr schreef:
ma 17 aug, 2020 09:45
Eigenlijk dus juist wel ja ;)


Screenshot_20200817-094832_Gallery.jpg
Wat weegt dat nou?

:D
Grandonneur schreef:
ma 17 aug, 2020 10:15

Wat weegt dat nou?
15.6 kilo, met iets minder modder. Met 4 bidonhouders maar zonder vouwslot en zonder tassen.

Mag nodig eens op dieet.. ;)

Maar ach, die banden in breedte tractor gooien best wat gewicht in de schaal en de schijven formaat pizza en ook de Rohloff wordt 'ie niet lichter van....
Jurr schreef:
ma 17 aug, 2020 11:55
Mag nodig eens op dieet.. ;)

Maar ach, die banden in breedte tractor gooien best wat gewicht in de schaal en de schijven formaat pizza en ook de Rohloff wordt 'ie niet lichter van....
Maak je idd niet al te veel illusies qua grammen-schaven. Rohloff en dikke wielen/banden vallen moeilijk te compenseren... en zo veel andere zaken hangen er bij jouw fiets niet meer aan ;)
Fedor schreef:
ma 17 aug, 2020 12:18


Maak je idd niet al te veel illusies qua grammen-schaven. Rohloff en dikke wielen/banden vallen moeilijk te compenseren... en zo veel andere zaken hangen er bij jouw fiets niet meer aan ;)
Carbon voorvork gaat nog wel wat kunnen schelen, achterste schijf kan nog van een massieve idworx naar een geventileerde, en vooral de achterband is flink zwaar.... Carbon velgen zouden ook nog kunnen.... maar echt een lichtgewicht gaat mijn fiets nooit worden nee.

Maar onverhard naar beneden kunnen denderen met zo min mogelijk remmen en zoveel mogelijk vliegen vraagt nu eenmaal ook wel wat van het materiaal ;) Zeker als je dan ook nog eens 's avonds comfortabel in een tentje wil slapen.

Qua bagage valt er ook nog wel wat te winnen trouwens :)
Ik doelde trouwens vooral op het gewicht van de modder hoor, voordat mensen gaan denken dat ik een mening heb :wink:
Grandonneur schreef:
ma 17 aug, 2020 12:46
Ik doelde trouwens vooral op het gewicht van de modder hoor [...]
Da's te laag, de kleur van het frame is nog steeds te herkennen namelijk ;)
Als iedereen dan in de sloot springt met een oranje fiets, dan spring ik er wel bij. Dacht ik even origineel te zijn met de kleur :)
Had ook in "mijn nieuwste aanwinst" kunnen staan, maar bij deze dus mijn nieuwe vakantiefiets:

Afbeelding

Koga Worldtraveller-S met Rohloff riem (50-22 tandwielen, dus die moet wat leuke hellingen aankunnen).



Redenen om een andere fiets te willen:
  • Bij mijn huidige (herstel, oude) fiets zat ik aan de max qua bagagegewicht. Niet dat ik heel veel meer mee wil gaan nemen, maar met name bij nachtjes wildkamperen zat met boodschappen en extra water over de limiet van de Tubus Fly drager, en ik wist niet zeker hoeveel de fiets nog aan zou kunnen (ik ben zelf al 100kg dus niet de lichtste).
  • Als hobbyfotograaf neem ik nogal wat gadgets mee dus een naafdynamo begon wenselijk te worden.
  • Onder mijn oude frame konden hooguit 23mm bandjes. Dan had ik nog 2mm ruimte tot mijn frame, met alle toestanden soms van dien. Hoewel het lekker doorreed, voelde ik elk takje en steentje waar ik overheen reed direct in het stuur. Bij kasseien (bv oude binnensteden) trilden meteen al m'n kiezen los. Gravelfietspaden gingen prima maar wat meer modderige of zanderige paadjes waren een probleem. Het lijkt me leuk wat meer variatie aan te kunnen brengen in mijn routes.
  • Ik wilde mijn racefiets weer kunnen gebruiken als dedicated racefiets zonder elke keer de ortlieb tashouder en bagagedrager te hoeven afmonteren.
  • Ik geniet van klimmen, maar mijn versnellingen waren te zwaar. Achter kon ik weinig meer doen dus zou het neerkomen op een nieuwe crankset, en die zijn niet goedkoop. Goedkoper dan een nieuwe fiets natuurlijk, maar bij de afweging komen ook de andere argumenten in beeld.
  • Spatborden waren niet mogelijk op m'n oude fiets. Achter ving m'n tentje de modderklappen nog wel op maar aan de voorkant spatte de troep vol op de ketting en m'n benen.
  • Ik wilde de mogelijkheid voor lowriders. Niet dat ik daar met zekerheid mee wil gaan fietsen maar ik wil wel de optie hebben. Met de carbon vork van m'n oude fiets ging dat niet.
Reden voor om voor deze fiets te gaan:
  • M'n werk gaf een covid-bonus en door het thuiszitten spaarde ik bovendien het e.e.a. uit, dus ik had wat te besteden
  • Hoewel ik niet vies ben van een beetje sleutelen, begon ik wel te verlangen naar een redelijk onderhoudsvrije fiets. Geen knarsend zand in de ketting, geen versnellingen die ondanks eindeloos afstellen moeilijk blijven doen tussen de 4 en de 5, geen eindeloos geborstel van remmen en derailleurs etc.
  • Ik wilde een goede fiets waar ik 20, 25 jaar lang moeiteloos mee zou kunnen rijden. En als ik dan toch wat de besteden heb, dan meteen ook maar goed-goed.
  • Idworks heeft mooie fietsen maar vond ik te duur. Prima dat ze 3 jaar R&D besteden aan een antiomklapstuurnokje maar daar ga ik geen 500 euro extra voor betalen. Bovendien ligt hun website er constant uit, en dat doet toch de nodige afbreuk aan een fabrikant die er prat op gaat absolute topkwaliteit te leveren.
  • Ik heb wat proefgereden op een Santos en op de WTS, en vond ze allebei goed rijden. Ik vond wel dat ik bij Koga meer waar kreeg voor mijn geld. Bij een vergelijkbare configuratie was de Santos TM3+ een kleine 15% duurder.
  • Het frame. Over smaak valt natuurlijk niet te twisten maar damn, wat een geweldig mooi elegant frame. Zeker in vergelijking met de "Hee Theo, ik heb nog wat grote buizen gevonden onder de aardappelen, kan je daar iets mee"-frames van Santos. Nogmaals, allemaal persoonlijk en kwestie van smaak. En aangezien ik er tot m'n ouwe dag tegenaan kijk (ook lang nadat ik de kosten ben vergeten) vond ik dat ook een belangrijke factor.
Dussss... zodoende. Rohloff dus, SON naafdynamo + verlichting, 50mm Schwalbe Almotions, Brooks Cambium zadel. En ik heb er een Denham stuur op laten zetten, zo'n beetje de allerlaatste die in Europa nog verkrijgbaar was. Heb heel erg getwijfeld tussen de Denham en de Jones, uiteindelijk bood de Denham mij de handpositie die ik ook op mijn racestuur het meest hanteerde dus dat gaf de doorslag.

Het enige wat er niet op zit is een oplader. Ik wilde eigenlijk de Cing Plug 5 erop maar ik begreep dat die zoveel kuren heeft ivm water en vocht, dat ik het voor nu even achterwege heb gelaten. Maar vroeg of laat komt er wel eentje op. Hij heeft trouwens pitlock skewers. Dus ik hoef niet altijd de wielen vast te zetten aan het frame, leek me ook wel fijn voor de gemoedsrust. Het vaste ringslot is ook praktisch, nou zit ik alleen wel te puzzelen over een tweede slot om 'm ergens aan vast te kunnen.

/edit - het is overigens een custom kleur. Dezelfde kleur als de limited edition oranje versie die ze twee jaar geleden hadden. Kostte wel iets meer, maar de standaardkleuren waar je bij Koga uit kunt kiezen zien eruit alsof ze zijn bedacht door iemand die twee maanden onafgebroken naar Ferry Mingelen heeft moeten luisteren, daar zit werkelijk geen enkele levensvreugde in.
Haha, like!

Klinkt alsof je goed over je nieuwe aanschaf hebt nagedacht, leuk!

Als lader, een Forumslader wellicht? Of zo'n NC17 Appcon 3000 zoals ze bij onder andere Bike4Travel aanbieden?
Dat zijn inderdaad wel interessante opties. Maar ik doe het mijn aanstaande reis (sept) vooralsnog even met een powerbank. Qua gewicht scheelt dat niet heel veel ten opzichte van de USB-oplossingen, en dan ga ik daarna wel even in alle rust kijken naar de opties. Die Plug 5 zat in de configuratiemogelijkheden die Koga bood, vandaar dat ik die wel al had overwogen.
Jurr schreef:
ma 17 aug, 2020 11:55
15.6 kilo, met iets minder modder. Met 4 bidonhouders maar zonder vouwslot en zonder tassen.
Wat voor vouwslot heb je eigenlijk? Bordo Lite?
Anders schreef:
ma 17 aug, 2020 19:55
  • Idworks heeft mooie fietsen maar vond ik te duur. Prima dat ze 3 jaar R&D besteden aan een antiomklapstuurnokje maar daar ga ik geen 500 euro extra voor betalen. Bovendien ligt hun website er constant uit, en dat doet toch de nodige afbreuk aan een fabrikant die er prat op gaat absolute topkwaliteit te leveren.
  • Ik heb wat proefgereden op een Santos en op de WTS, en vond ze allebei goed rijden. Ik vond wel dat ik bij Koga meer waar kreeg voor mijn geld. Bij een vergelijkbare configuratie was de Santos TM3+ een kleine 15% duurder.
  • Het frame. Over smaak valt natuurlijk niet te twisten maar damn, wat een geweldig mooi elegant frame. Zeker in vergelijking met de "Hee Theo, ik heb nog wat grote buizen gevonden onder de aardappelen, kan je daar iets mee"-frames van Santos. Nogmaals, allemaal persoonlijk en kwestie van smaak. En aangezien ik er tot m'n ouwe dag tegenaan kijk (ook lang nadat ik de kosten ben vergeten) vond ik dat ook een belangrijke factor.
:lol: :lol:

Heel herkenbaar ;)
Fedor schreef:
ma 17 aug, 2020 21:58

Wat voor vouwslot heb je eigenlijk? Bordo Lite?
Dit is er eentje van de Action die je al vanaf kilometers aan hoort komen rammelen. Normaliter een cijferslot variant van Trelock. Die zit met een rubber klemband een stuk beter vast.

Al twijfel ik wel om eens wat lichters te nemen, het blijft een klomp gewicht zo'n vouwslot, en op slotgebied is er met weinig investering best een hoop te winnen. Maar ja, die paar keer dat 'ie dan bij zo'n veel te grote buitenlandse hypermarché voor de deur staat ben je wel weer erg ver van je fiets verwijderd.... Keuzes keuzes keuzes...
Jurr schreef:
ma 17 aug, 2020 22:04
Al twijfel ik wel om eens wat lichters te nemen, het blijft een klomp gewicht zo'n vouwslot, en op slotgebied is er met weinig investering best een hoop te winnen. Maar ja, die paar keer dat 'ie dan bij zo'n veel te grote buitenlandse hypermarché voor de deur staat ben je wel weer erg ver van je fiets verwijderd.... Keuzes keuzes keuzes...
Is idd lastig. Heb nu een Bordo Granit en daar blijven de luie dieven wel van af. maar ja... ook bijna een kilo zwaarder dan een Bordo Lite...
Anders schreef:
ma 17 aug, 2020 19:55
Als iedereen dan in de sloot springt met een oranje fiets, dan spring ik er wel bij. Dacht ik even origineel te zijn met de kleur :)
Had ook in "mijn nieuwste aanwinst" kunnen staan, maar bij deze dus mijn nieuwe vakantiefiets:

Afbeelding

Koga Worldtraveller-S met Rohloff riem (50-22 tandwielen, dus die moet wat leuke hellingen aankunnen).



Redenen om een andere fiets te willen:
  • Bij mijn huidige (herstel, oude) fiets zat ik aan de max qua bagagegewicht. Niet dat ik heel veel meer mee wil gaan nemen, maar met name bij nachtjes wildkamperen zat met boodschappen en extra water over de limiet van de Tubus Fly drager, en ik wist niet zeker hoeveel de fiets nog aan zou kunnen (ik ben zelf al 100kg dus niet de lichtste).
  • Als hobbyfotograaf neem ik nogal wat gadgets mee dus een naafdynamo begon wenselijk te worden.
  • Onder mijn oude frame konden hooguit 23mm bandjes. Dan had ik nog 2mm ruimte tot mijn frame, met alle toestanden soms van dien. Hoewel het lekker doorreed, voelde ik elk takje en steentje waar ik overheen reed direct in het stuur. Bij kasseien (bv oude binnensteden) trilden meteen al m'n kiezen los. Gravelfietspaden gingen prima maar wat meer modderige of zanderige paadjes waren een probleem. Het lijkt me leuk wat meer variatie aan te kunnen brengen in mijn routes.
  • Ik wilde mijn racefiets weer kunnen gebruiken als dedicated racefiets zonder elke keer de ortlieb tashouder en bagagedrager te hoeven afmonteren.
  • Ik geniet van klimmen, maar mijn versnellingen waren te zwaar. Achter kon ik weinig meer doen dus zou het neerkomen op een nieuwe crankset, en die zijn niet goedkoop. Goedkoper dan een nieuwe fiets natuurlijk, maar bij de afweging komen ook de andere argumenten in beeld.
  • Spatborden waren niet mogelijk op m'n oude fiets. Achter ving m'n tentje de modderklappen nog wel op maar aan de voorkant spatte de troep vol op de ketting en m'n benen.
  • Ik wilde de mogelijkheid voor lowriders. Niet dat ik daar met zekerheid mee wil gaan fietsen maar ik wil wel de optie hebben. Met de carbon vork van m'n oude fiets ging dat niet.
Reden voor om voor deze fiets te gaan:
  • M'n werk gaf een covid-bonus en door het thuiszitten spaarde ik bovendien het e.e.a. uit, dus ik had wat te besteden
  • Hoewel ik niet vies ben van een beetje sleutelen, begon ik wel te verlangen naar een redelijk onderhoudsvrije fiets. Geen knarsend zand in de ketting, geen versnellingen die ondanks eindeloos afstellen moeilijk blijven doen tussen de 4 en de 5, geen eindeloos geborstel van remmen en derailleurs etc.
  • Ik wilde een goede fiets waar ik 20, 25 jaar lang moeiteloos mee zou kunnen rijden. En als ik dan toch wat de besteden heb, dan meteen ook maar goed-goed.
  • Idworks heeft mooie fietsen maar vond ik te duur. Prima dat ze 3 jaar R&D besteden aan een antiomklapstuurnokje maar daar ga ik geen 500 euro extra voor betalen. Bovendien ligt hun website er constant uit, en dat doet toch de nodige afbreuk aan een fabrikant die er prat op gaat absolute topkwaliteit te leveren.
  • Ik heb wat proefgereden op een Santos en op de WTS, en vond ze allebei goed rijden. Ik vond wel dat ik bij Koga meer waar kreeg voor mijn geld. Bij een vergelijkbare configuratie was de Santos TM3+ een kleine 15% duurder.
  • Het frame. Over smaak valt natuurlijk niet te twisten maar damn, wat een geweldig mooi elegant frame. Zeker in vergelijking met de "Hee Theo, ik heb nog wat grote buizen gevonden onder de aardappelen, kan je daar iets mee"-frames van Santos. Nogmaals, allemaal persoonlijk en kwestie van smaak. En aangezien ik er tot m'n ouwe dag tegenaan kijk (ook lang nadat ik de kosten ben vergeten) vond ik dat ook een belangrijke factor.
Dussss... zodoende. Rohloff dus, SON naafdynamo + verlichting, 50mm Schwalbe Almotions, Brooks Cambium zadel. En ik heb er een Denham stuur op laten zetten, zo'n beetje de allerlaatste die in Europa nog verkrijgbaar was. Heb heel erg getwijfeld tussen de Denham en de Jones, uiteindelijk bood de Denham mij de handpositie die ik ook op mijn racestuur het meest hanteerde dus dat gaf de doorslag.

Het enige wat er niet op zit is een oplader. Ik wilde eigenlijk de Cing Plug 5 erop maar ik begreep dat die zoveel kuren heeft ivm water en vocht, dat ik het voor nu even achterwege heb gelaten. Maar vroeg of laat komt er wel eentje op. Hij heeft trouwens pitlock skewers. Dus ik hoef niet altijd de wielen vast te zetten aan het frame, leek me ook wel fijn voor de gemoedsrust. Het vaste ringslot is ook praktisch, nou zit ik alleen wel te puzzelen over een tweede slot om 'm ergens aan vast te kunnen.

/edit - het is overigens een custom kleur. Dezelfde kleur als de limited edition oranje versie die ze twee jaar geleden hadden. Kostte wel iets meer, maar de standaardkleuren waar je bij Koga uit kunt kiezen zien eruit alsof ze zijn bedacht door iemand die twee maanden onafgebroken naar Ferry Mingelen heeft moeten luisteren, daar zit werkelijk geen enkele levensvreugde in.
Welkom in de oranje sloot! :lol:

Mooi!
Hey, dit draadje heet niet 'Quote eens een lange post integraal' 🤔