Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 120 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3705 berichten
Dennis1987 schreef:Dat kan toch haast niet lekker fietsen zoveel gewicht voorop en niks achter ?
Wat extra info: tassen voor vs. achter. http://www.cyclingabout.com/best-carry- ... -panniers/

De distributie van je eigen gewicht op je fiets zal in de meeste gevallen vooral bij het achterwiel zijn, Maar dat zal ook wel afhangen van de geometrie van je fietsframe.
Is toch lekker aero :D Mooie fiets, leuk die blauwe details.
Leon schreef:
alois schreef:Weet ik. Alleen met achter remmen betekent slippen. Anderzijds brengt mijn lijf zoveel gewicht in de schaal dat over de kop gaan niet zo snel zal gebeuren.
Je eerste zin ontkracht de tweede min: als je al is opgevallen dat je vrij snel met het achterwiel slipt betekent dat dat je zwaartepunt vrij ver naar voren terecht is gekomen.

Zie deze afbeelding
Afbeelding

Als alfa de hoek is tussen het (horizontale) wegdek en de lijn tussen het raakpunt van het voorwiel met de grond en het zwaartepunt van het geheel dan geldt:
Frem / (m * g) = tan ( 90 - alfa)
Waarin
Frem = de maximaal te bereiken remkracht voordat je over de kop gaat
m = de massa van fiets, bagage en berijder

Merk op dat nadelig zijn:
* plaatsing van bagage voorop
* lange berijder
* sportieve zit
* korte gebouwde voorkant van fiets
* lichte fiets (maar dat scheelt niet zo gek veel, maar toch)
Wanneer je domme uitspraken van mensen die praten over zaken waar ze geen verstand van hebben wilt corrigeren, zul je didactisch een andere aanpak moeten proberen, meer toegespitst op het publiek dat domme uitspraken doet. Ik kan er nu niet veel chocola van maken, behalve dan dat ik mocht ik ooit op een racefiets zonder bagage gaan fietsen, ik beter twee stukken lood van tien kilo aan mijn achteras kan bevestigen. Maar dat heb ik vast verkeerd begrepen.
Dat slippen van het achterwiel gebeurt mij heel af en toe wanneer ik vlak voor een stoplicht de remmen helemaal blokkeer. Kan verder niet veel kwaad denk ik. En mijn opmerking over gewicht was vanuit de gedachte dat bij een berijder zoals mij van 100 kg 10 kilo bagage achter minder uitmaakt dan bij een berijder van 50 kg. In het algemeen heeft bij een groter persoon dezelfde hoeveelheid bagage minder invloed op het rijgedrag dan bij een lichter persoon, dunkt me. Dat mijn lengte in het nadeel is wil best geloven. Overigens heeft mijn fiets een minder diepe zit dan het lijkt; mijn armen zijn nogal lang.
ik heb dit weekend een 2de fiets bij gekocht voor om een beetje naar me werk te gaan en voor dag tochten,en hij fiets heerkijk licht top fiets https://myalbum.com/photo/UQnwtOWQty3x/1k0.jpg
gr marcel
alois schreef:Wanneer je domme uitspraken van mensen die praten over zaken waar ze geen verstand van hebben wilt corrigeren, zul je didactisch een andere aanpak moeten proberen, meer toegespitst op het publiek dat domme uitspraken doet.
Mijn doel is meer het beschermen van het publiek dat overspoeld wordt door domme uitspraken dan het beschermen van de personen die de domme uitspraken doen. Dat laatste laat ik wel aan de evolutie over. :wink:
Pat schreef:
Dennis1987 schreef:Dat kan toch haast niet lekker fietsen zoveel gewicht voorop en niks achter ?
Wat extra info: tassen voor vs. achter. http://www.cyclingabout.com/best-carry- ... -panniers/
Dat het hele woord brake niet eens in dit artikel voorkomt vind ik best wel schokkend en een treffend voorbeeld van een ja-maar-het-staat-op-internet-onzin. Want onzin wil ik het toch echt wel noemen als je het belangrijkste veiligheidsaspect - de remmen - van een voertuig niet eens belicht.
Mijn fiets is een Idworx oPinion BLT Ti. Ik ben er blij mee.

Donderdag a.s. vetrek ik voor een trip richting de Champagnestreek. Ik ga er vier dagen fietsen. Weet iemand of je een vignet of iets dergelijks nodig hebt om door het Parc naturel régional de la Montagne de Reims te fietsen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mefistofele schreef:Weet iemand of je een vignet of iets dergelijks nodig hebt om door het Parc naturel régional de la Montagne de Reims te fietsen?
Een Parc Naturel Regional in Frankrijk heeft niet de status die je met een vignet in gedachten voor ogen hebt. De bescherming die de naam biedt is beperkt.
Maar het zijn vaak wel erg mooie gebieden.
Veel fietsplezier.

https://fr.wikipedia.org/wiki/Parc_natu ... _de_France
Vertaald door google:
https://translate.google.nl/translate?s ... edit-text=
Mefistofele schreef:Mijn fiets is een Idworx oPinion BLT Ti. Ik ben er blij mee.
Dat kan ik me voorstellen, hij is erg mooi! Veel fietsplezier en veilige kilometers gewenst!
Neusje van de zalm. Daar ga je plezier van hebben. Kan er ook eventueel een riem op later?
Wat een mooie fiets zeg. Ik wens je er heel veel plezier mee.

Groet, Tom.
Zeker een hele mooie fiets, dat de bagagedrager zo'n enorm eind naar achter zit heeft denk ik ook een (nu nog onbekende) achterliggende gedachte. Ik neem even aan dat je niet schoenmaat 55 draagt.
Mefistofele schreef:Mijn fiets is een Idworx oPinion BLT Ti. Ik ben er blij mee.
Inderdaad een mooie fiets. Beetje nieuwsgierig, wat weegt je BLT? Ik heb naar de specs gekeken op hun site maar schrok nogal van de prijs. Ik had geen idee van de prijs................. mijn Toyata Yaris is goedkoper.
_Peter_ schreef:Zeker een hele mooie fiets, dat de bagagedrager zo'n enorm eind naar achter zit heeft denk ik ook een (nu nog onbekende) achterliggende gedachte. Ik neem even aan dat je niet schoenmaat 55 draagt.
Ik ben daarom ook wel benieuwd naar de chainstay lengte. Volgens bike and trekking 476mm, voldoende ruimte voor grote schoenmaten. Ik snap daarom ook niet waarom die drager zover naar achteren zit.
_Peter_ schreef:Zeker een hele mooie fiets, dat de bagagedrager zo'n enorm eind naar achter zit heeft denk ik ook een (nu nog onbekende) achterliggende gedachte. Ik neem even aan dat je niet schoenmaat 55 draagt.
Schoenmaat 43, soms 42 en dan weer 42,5. Maar zeker geen 55. Haha

De Tubus Logo is te klein. Of het wiel te groot. Als de bagagedrager namelijk direct op het achterpad wordt gemonteerd, komen de bevestigingsoogjes tegen het spatbord. En dat geeft - zeker onverhard - een tikkend geluid. Waarschijnlijk een bekend probleem bij Tubus, want ze hebben daarvoor speciaal verlengstukjes op de markt gebracht. Gevolg is dat de drager zo'n 1,5 cm naar achter komt.

Foto's zeggen meer dan duizend woorden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Meneer Zwijn schreef:Neusje van de zalm. Daar ga je plezier van hebben. Kan er ook eventueel een riem op later?
Ja. Tandwielen vervangen, riem erop en klaar ben ik.
Pat schreef:(...) mijn Toyata Yaris is goedkoper
Haha. Ik heb geen Toyota Yaris, dus ik had die vergelijking zelf nog niet gemaakt. :D
Mefistofele schreef:De Tubus Logo is te klein. Of het wiel te groot. Als de bagagedrager namelijk direct op het achterpad wordt gemonteerd, komen de bevestigingsoogjes tegen het spatbord. En dat geeft - zeker onverhard - een tikkend geluid. Waarschijnlijk een bekend probleem bij Tubus, want ze hebben daarvoor speciaal verlengstukjes op de markt gebracht. Gevolg is dat de drager zo'n 1,5 cm naar achter komt.
Ik denk niet dat dat voor tubus de reden was om die verlengstukjes te maken.
Dat Tubusdragers te kort kunnen zijn op fietsen met korte achtervorken was al lang een probleem; ik vermoed dat het het meeste voorkwam bij de Cargo, maar dat weet ik niet zeker. Je komt dan met de hakken tegen de tassen.
De fiets heeft aan de overzichtsfoto te zien geen erg korte achtervork.
Bovendien is het drageroog op het patje zelf ook al meer dan een centimeter naar achteren verplaatst; bij veel fietsen zit het er recht boven. Een standaarddrager zit op deze fiets dus al best goed naar achteren.
Met de extra stukjes zit de drager behoorlijk ver naar achter.
Voor het fijnste fietsgedrag zou je de tassen middels de verstelbare haken dus zo moeten afstellen dat de tassen zo ver mogelijk naar voren komen te zitten, zonder dat je er met de hakken tegen aan komt.
Ik snap niet dat, nu ik de uitleg weet, dat men hier bij IdWorx mee wegkomt, voor het geld wat dit ding kost kun je een hele mooie fiets precies op maat laten maken die zeker niet onderdoet voor deze waarbij de bagagedrager wel zonder noodoplossing gemonteerd zit en je ook niet met je hakken tegen de tassen komt.
Ach. Ik wilde deze fiets. Vandaar dat ik me niet met zelfbouw heb bezighouden. Maar als de berg niet tot Mohammed komt, zal Mohammed tot de berg gaan. Ik zal eens met Tubus bellen of ze een drager willen maken met een langer en iets rechter onderpad. Op zich is het maar een kleine aanpassing. Gaat dus goedkomen, zo schat ik in.
_Peter_ schreef:Ik snap niet dat, nu ik de uitleg weet, dat men hier bij IdWorx mee wegkomt, voor het geld wat dit ding kost kun je een hele mooie fiets precies op maat laten maken die zeker niet onderdoet voor deze waarbij de bagagedrager wel zonder noodoplossing gemonteerd zit en je ook niet met je hakken tegen de tassen komt.
Dan zal je het ook wel raar vinden dat er een fietsbel van 60 Euro op zit. Ik heb er een van 2 euro en die pingt ook prima, zolang ie het doet.

Een Idworx is een totaalconcept. Alles in het kader van onbezorgd doorfietsen, in het bos in dit geval. Met die drager komt het wel goed. In het echt zijn de ze trouwens nog een stuk mooier dan op de foto. Ik vind het een prachtfiets.
Coendert2017 schreef:
_Peter_ schreef:Ik snap niet dat, nu ik de uitleg weet, dat men hier bij IdWorx mee wegkomt, voor het geld wat dit ding kost kun je een hele mooie fiets precies op maat laten maken die zeker niet onderdoet voor deze waarbij de bagagedrager wel zonder noodoplossing gemonteerd zit en je ook niet met je hakken tegen de tassen komt.
Dan zal je het ook wel raar vinden dat er een fietsbel van 60 Euro op zit. Ik heb er een van 2 euro en die pingt ook prima, zolang ie het doet.

Een Idworx is een totaalconcept. Alles in het kader van onbezorgd doorfietsen, in het bos in dit geval. Met die drager komt het wel goed. In het echt zijn de ze trouwens nog een stuk mooier dan op de foto. Ik vind het een prachtfiets.
Dat dat belletje €60,- kost wist ik. Ik heb zelf een crane, en die wordt door de meesten ook prima gehoord.
Het totaalconcept wat jij aanhaalt klopt dus niet, het is niet af, die bagagedrager is er bij verzonnen heb ik het idee. Als ze hier echt werk van hadden willen maken hadden ze net als ze bij Santos wel voor elkaar krijgen een speciale versie van de achterdrager kunnen bedenken en laten maken. Ze (IDWorx) weten het bij Hope tenslotte ook voor elkaar te krijgen een speciale versie van de schijfremmen te maken.