Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskleding in de tropen: lekker katoen of DryCoolClima? - Forum Wereldfietser

Fietskleding in de tropen: lekker katoen of DryCoolClima?

Deze zomer fietsen we drie weken lang door Maleisie. Volgens alle info op dat moment geen regenseizoen alhoewel altijd kans op een flinke bui. Temperaturen minimaal 20c, 30c is geen uitzondering en een permanente luchtvochtigheid van zeker 80%. Dat leidt bij ons tot een discussie. Ik heb zelf een paar kunststof shirts van o.a. Helly Hansen en Nike die speciaal hun capaciteit tot het afvoeren van transpiratie promoten. Echter, mijn vriendin is zeer stellig in het feit dat je in zulke klimaten veel beter katoen kan dragen. Wie heeft ervaring met kleding in zo'n klimaat? En wat is handig qua fietsbroek, vast niet te strak, maar wat is handig?

Het klinkt raar, maar probeer eens Merinowol? Je weet niet wat je meemaakt!

Wij hebben vorig jaar 2 maanden in Thailand gefietst. Ik vind zelf katoen niet prettig om mee te fietsen, omdat het zo langzaam droogt. Zoals je zelf al zegt is de luchtvochtigheid in de tropen erg hoog en draagt dat niet bij aan de droogsnelheid. Wij fietsen in de vakanties bijna altijd in warme landen en ik draag al een aantal jaren bij voorkeur zo dun mogelijke kunststof shirts. Ik meen me te herinneren dat er in dit forum al eens een vraag is geweest over het dragen van strakke fietsbroeken in verre oorden. Ik zou me er zelf zeer ongemakkelijk in voelen. Je hebt tegenwoordig veel keuze in gewone wijde korte broeken met binnenbroek met zeem. Ik vind dat qua comfort prima fietsen. Je hebt ook nog losse binnenbroeken met zeem, dan heb je nog meer keuze in de broek die er over heen gaat. Jullie gaan ook nog eens in een islamitisch land fietsen, dus daar zou ik zeker rekening mee houden. Er zitten vast wel mensen op dit forum die zelf in Maleisie gefietst hebben en die hun ervaring daarover kwijt willen. Veel plezier.
Martin

Ik heb ooit een jaar lang gewerkt in North Carolina, in het vochtig warme zuiden van de Verenigde Staten. Ik kwam er aan met mijn nette katoenen zomerkleding uit Nederland, maar die was inderdaad niet prettig: te dik, te snel vochtig, en te warm. Dun en luchtg was het prettigste, en ik ben maar snel wat goedkope dunne half kunstof overhemden met korte mouwen gaan kopen. Hoe dunner de stof is, hoe lekkerder het is, en dat kan prima met goedkope overhemden met nogal wat kunstof. Op de fiets zou ik het niet anders doen (ook al heb ik nooit in Maleisie gefietst), met dien verstande dat ik dan wel een hemd met lange mouwen zou dragen als bescherming tegen de zon.
Wim