Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Electrische fiets; accu - Forum Wereldfietser

Electrische fiets; accu

Hai,
Ik heb net mijn Koga E-lement opgehaald. De actieradius is volgens de folder 160 km. In de winkel gaf de accu aan dat ik op de ecostand nog 101 km kon rijden. Ik vroeg hoe dat zat en het antwoord was dat de accu natuurlijk iets was leeggelopen. Thuis gekomen heb ik de accu opgeladen, dit duurde ca 3 kwartier, toen ik de accu vervolgens terugplaatste gaf het display aan dat ik er nu 119 km mee kon rijden. Niet de beloofde 160 km. Uiteraard ligt het uiteindelijk aan mijn gewicht, de tegenwind de heuvels of ik er ook daad werkelijk 160 km mee kan rijden.
Maar de fiets geeft nu al aan dat het max 116 km zal zijn. Het is een fiets uit de winkel. Waar mij mij heeft verzekerd dat dat niets uitmaakt.
Moet ik me zorgen maken?
Gr. Monique
Tsja, met een auto haal je ook nooit de fabrieksopgave qua verbruik... :wink:

Zorgen maken? Nee - gewoon goed je dagafstanden plannen.
Monique1403 schreef:Het is een fiets uit de winkel. Waar mij mij heeft verzekerd dat dat niets uitmaakt.
Maar wat wilde men zeggen met die vreemde uitspraak?

Renaat
De actieradius wordt geschat door de software: Men extrapoleert de laatste kilometers. Een schatting van 120 km doet mij in ieder geval niet schrikken, ik zie zelf ook onderweg enorme sprongen in actieradius afhangend van het parkoers.

Als ze dus in de winkel zeggen dat er niks aan de hand is en dat de actieradius op de display niet zorgwekkend is kan ik me daar wel in vinden. Ik kijk eigenlijk zelden op de actieradius, ik weet uit ervaring hoever ik kom met het accuniveau.

Hou er trouwens rekening mee dat de accu percentages ook een schatting zijn! De laatste 10% kan extreem snel opgaan omdat dan blijkt dat die capaciteit niet bestaat. Ik probeer daarom niet in dat bereik te komen (ook niet zo goed voor je accu), al is het wel eens onvermijdbaar.

Over de geadverteerde actieradius:

Ik haalde met een Yamaha (4/5 van de Koga accu, Yamaha is vermoedelijk ietsje zuiniger) met windkracht 2-3 een rondje van 140km met behoorlijke snelheid (23 gemiddeld), maar dat was wel echt heel erg scherp rijden:

- Geen bagage
- Wielerkleding (dat scheelt veel weerstand)
- Ik ben vrij licht (<70kg in wielerkleding)
- Ik lag grote stukken op mijn stuur (sowieso zit ik vrij diep)
- Ik pak elk stukje luwte
- Heel kalm wegrijden (sowieso zijn stops erg slecht voor de actieradius... probeer te blijven rollen!)

Met de 500 wh van de Koga is dus die 160km wel te halen, maar daar moet je wel je best voor doen. Voor normaal gebruik is max 120km veel realistischer. In de heuvels gaat de actieradius dramatisch naar beneden.
Loknor: Inderdaad het schijnt inderdaad precies zo te zitten zoals jij beschrijft. Ging vanmorgen weg en de accu gaf aan dat ik 119 km kon fietsen. Op de plaats van bestemming gaf hij aan dat ik nog 120 kon fietsen. Heel erg bedankt voor je antwoord. En nu snel een 100+ rit maken!
Ik heb een jaar de Koga Xtension en ben daarmee op vakantie geweest in Noorwegen. Mijn ervaring is dat de aangegeven actieradius elke morgen verschilt. Volgens mij afhankelijk van de vorige dag gebruikte energie. Ook als de fiets bij de dealer is geweest is de aangegeven actieradius veel lager dan na een paar fietstochten.
Monique1403 schreef:Loknor: Inderdaad het schijnt inderdaad precies zo te zitten zoals jij beschrijft. Ging vanmorgen weg en de accu gaf aan dat ik 119 km kon fietsen. Op de plaats van bestemming gaf hij aan dat ik nog 120 kon fietsen. Heel erg bedankt voor je antwoord. En nu snel een 100+ rit maken!
Verhaal van Loknor klopt helemaal. Wij rijden beiden met de EXtra Watt van Rose en bij ons schommelt het bereik ook. We kijken veel maar naar de streepjes van de accu. Overigens is Claudia met deze fiets afgelopen zomer van Maastricht naar Lyon gefietst en heeft geen problemen gehad met het bereik. Veelal fietsend in de ecostand, haalde ze tussen de 100 en 130 km. Wel op tijd schakelen ( niet met de motor) . Ze had ongeveer 25 kilo bagage en een redelijk vlakke route.
En als de temperatuur ook nog kouder wordt dan gaat je kilometrage ook achteruit. Swinters haal ik stukken minder uit mijn accu dan in de zomer.
Het verbruik van een auto is afhankelijk van het type verkeer dat je doet. Stadsverkeer met regelmatig stoppen en optrekken zorgt per kilometer voor een stuk hoger brandstofverbruik dan een constante snelheid op de snelweg.

Het verbruik van een elektrische voertuig is uiteraard eveneens functie van de klassieke parameters: rijstijl, reliëf van de weg, bandendruk etc.

Die fabrieksopgaven zijn wellicht ook bij fietsen de meest optimistische waarden.

Greetz,
Bram
cycloantverpia schreef:Het verbruik van een elektrische voertuig is uiteraard eveneens functie van de klassieke parameters: rijstijl, reliëf van de weg, bandendruk etc.
Op een gewone fiets merk je direct als je de dikke antilekbanden halfzacht hebt staan. Je concludeert al snel dat je moet pompen of dat je flink ziek aan het worden bent.
Wat betreft electrische fietsen denk ik, met aan zekerheid grenzende waarschijlijkheid, dat heel veel van de stroom in de accu's besteed wordt aan het vervormen van slecht opgepompt rubber en wat er vaak nog meer voor groot en zwaar spul aan die fietsen hangt.
Leon schreef: Wat betreft electrische fietsen denk ik, met aan zekerheid grenzende waarschijlijkheid, dat heel veel van de stroom in de accu's besteed wordt aan het vervormen van slecht opgepompt rubber en wat er vaak nog meer voor groot en zwaar spul aan die fietsen hangt.
Dat denk ik ook. Een deel van de huidige gebruikers van elektrische fietsen zou nog niet met ondersteuning rijden als ze eerst eens hadden geproefd van een niet al te zware kwaliteitsfiets met goede banden en onderdelen die er niet voor de show opzitten.

Renaat
Leon, Revanho... ik geloof daar dus geen bal van.

1. te zachte banden fietsen juist op een ebike vreselijk vanwege de snelheid. Je bochtengedrag en je doorstoot risico zijn immers veel kritischer. Ik ben er zeker van dat juist ebike gebruikers hun banden op de juiste spanning houden.
2. De gemiddelde fabrieks ebike heeft relatief goede banden. Schwalbe Marathon in de een of andere vorm is bij fietsen boven de 2k de norm.
3. Zo ook onderdelen. ebikes zitten in het hogere segment en zijn relatief goed afgemonteerd.

Betreft het verhaal dat als iemand op een goede fiets zou rijden hij geen ebike nodig heeft? We hebben het over 100-200% ondersteuning bij een moderne middenmotor. Dat haal je niet in de verste verte met de meest fantastisch afgestelde fiets.
quote="loknor"
>1. te zachte banden fietsen juist op een ebike vreselijk vanwege de snelheid.
Welke snelheid. Ze gaan max 25 km/u.

>Je bochtengedrag
Ik zie hier zelden e-bikers die een boch met een bepaalde 'snelheid' nemen.

>en je doorstoot risico
Ik zie hier zelden e-bikers die van het asfalt af gaan.

>Ik ben er zeker van dat juist ebike gebruikers hun banden
> op de juiste spanning houden.
Er een aantal kennende hebben velen geen idee wat een manometer of een bar is.

>De gemiddelde fabrieks ebike heeft relatief goede banden.
> Schwalbe Marathon in de een of andere vorm is bij fietsen
>boven de 2k de norm.
en juist die ken ik maar al te goed (>100.000 km) als banden die zwaar gaan rijden als ze net even te zacht zijn.
De moderne Schwalbe Marathon is nu precies zo'n stugge antilek band die slecht rolt.
Tja, of je ook zonder ondersteuning vlot kunt fietsen hangt van van alles af, en allereerst natuurlijk van jezelf. Punt is natuurlijk wel dat je om op vakantie de actieradius groot te houden de ondersteuning zwak moet houden. Dat zal vast nog wel meer vermogen opleveren dan je kunt besparren door efficienter gewoon te fietsen, maar de mogelijkheden van dat laatste moet je zoals Renaat zegt toch niet onderschatten (en heb je ook nodig om het bereik, van een Ebike groot te houden, zeker als er ook geklommen moet worden). Maak dat gewone fietsen efficienter en je bent al een heel eind. Dus een lichte fiets met een efficiente houding (bijvoorbeeld een racestuur), strakke kleding, weinig bagage (liever 10-15kg dan de hier ook genoemde 25 kg, en snelle banden scheelt samen heel wat.
Wat mij opvalt bij deze berichten is dat juist het klimmen de accu leegt zuigt. Dat is niet gek, want dat is ook bij niet ondersteund fietsen de grootste belasting. En hier is dus het antwoord gelijk: klimmen is een gevecht tegen de zwaartekracht, en dat win je door gewichtsbesparing, door af te vallen, en door ook je fiets en uitrusting op dieet te zetten.
Hier vandaag een electrische fiets bij een van de buurtjes afgeleverd (Stella) en al ik dan zie hoe slecht die is afgesteld - zadel zo laag als kan en stuur zo hoog als kan. Hoezo veilig fietsen.
Wat zegt dat nou? Niet elke fiets hoeft een sportieve geometrie te hebben. En juíst een e-bike kan wat luier zijn.

Nou weet ik natuurlijk niet welk gebruiksdoel je buuv voor ogen heeft.
Maar het valt wel op dat veel ebikes inderdaad gevaarlijk zijn afgesteld, met een te laag zadel (hoezo slechte knieen?), en het stuur zo hoog en dichtbij dat er nauwelijks druk op het voorwiel is en controle niet goed mogelijk is. Veel ebikes zijn ook een maat te groot. Het zal allemaal met de onkunde en de leeftijd van de berijders samen hangen.
Allereerst:

Ik vind het absurd om in een post van iemand die een top ebike met prima afstelling dit soort discussies over zithouding en bandenspanning erin te knallen. De OP heeft een heel mooie fiets en ik vermoed dat ze niet met chopperstand rondrijd.

Als de gebruikster een Avagnon had gekocht had ze vast niet te maken gekregen met dit soort stereotiepen.

Leon, Revanho,

Waar baseren jullie je op dat de ebiker een koekenbakker is tov de gemiddelde stadsfietser? Ik wil wel wat bewijzen vinden voor deze stigmatisering.

@ Leon. Wel eens met 25 kmpu over een hobbel gegaan met zachte banden? Een 25kmpu ebike gaat echt ietsiepietsie harder dan de gemiddelde fietser en krijgt dus echt hardere klappen.

Zo ook bochtgedrag, links of rechtsom, een ebiker gaat harder en gaat dus ook wat harder door een bocht.

Ik ken ook zat gewone fietser die geen manometer kunnen onderscheiden van een thermometer. Maar vanwege bovenstaande zaken zijn zachte banden op een ebike zelfs voor die oliedomme ebikers direct te merken.

Leon, was de kritiek dat de banden slecht zijn of besluit je om het doel toch maar wat te verplaatsen? De kritiek was dat de banden slecht zijn, dat argument is feitelijk onjuist. Het punt van de zachte banden lijkt me vrijwel zeker minder erg dan van de gewone huis-tuin en keuken fietser, juist omdat je het bij een ebike sneller merkt.

Verder zeg je dat er van alles zwaars aan die fiets hangt. Betreft de motor en accu... uiteraard, maar de rest van de onderdelen van ebikes is niet extreem slecht tov standaard fietsen. (En de OP heeft een E-Lement, heb je enig idee wat voor fiets dat uberhaupt is?)

Ik begrijp dat het argument is:

Een ebiker heeft zoveel power, die merkt de extra weerstand niet. Dat is juist. Maar hij merkt andere nadelen van zachte banden eerder, juist omdat hij harder gaat. Om met zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te stellen dat een ebike meestal zachte banden heeft is dus uiterst discutabel. Er zijn goede redenen om aan te nemen dat het wel mee zal vallen.

@ Wim, links of rechtsom, 100-200% extra ondersteuning haal je niet, ook niet met jouw ultra lichte uitrusting en de mooiste fiets. Omd ese maar even in zfertjes duidelijk te maken. 15 kg minder bagage is op het systeem gewicht grofweg een procent of 15. Op het vlakke is dat voordeel erg klein, bergop oplopend tot ongeveer dat percentage. 250%? Niet in de verste verte....

Het fiets purisme waarbij de ebiker hier wordt weggezet als de onbenul die gewoon niet weet hoe een echte fiets rijdt is flauwekul. Lees de gebruikers fora en je zal je verbazen over de discussies over onderdelen, bandenspanning, vermogen etc.

Net al bij gewone fietsers heb je mensen die er weinig om geven en mensen die er alles van weten.

En net als dat je een Gazelle Orange hebt en een Santos heb je een Batavus Modena en een Fyts E4.11.

@Inge1. Tsja. Ik zie zo vaak gewone fietsen met de chopperstand. Ik zie ook ultra sportieve forenzen op fantastische fietsen... en forenzen die met aggressief afgestelde ebike rondrijden.
Loknor - die zie ik ook vaak genoeg.

Travelmaster helemaal mee eens. Echter dit is zo een typisch voorbeeld van frame te groot en op chopperstand afgesteld. Deze gaat vermoedelijk gebruikt worden voor rond het huis. Althans het is het type fiets wat daarvoor gebruikt wordt. En dan met boodschappen in achtertassen ga je vanzelf steigeren vermoed ik. Wel leuk als je op 1 wiel wilt rijden :D . Echter veilig voor geen......

Ik heb geen enkel probleem met niet aerodynamische fietsen of ze nu elektrisch of niet zijn. Alleen snap niet dat er nog zoveel fietsenmakers de fietsen zo slecht afstellen en niet kijken naar de grootte van de persoon i.v.m. framemaat.

Als ik dichter bij school woonde en ze niet zo knetter duur waren dan kwam er een speedpedelec om naar het werk te rijden.
Ik heb toch ook niet gezegd dat je dat haalt? De vraag is of dat voor iedereen nodig is. Ik heb alleen gezegd dat als je snelle banden monteert, strakke kleding aantrekt en flink minder bagage meeneemt je toch ook een heel aardige winst kunt boeken ten opzichte van wat ik vaak zie: een zware rechtop fiets met Marathon Plus banden, voor en achtertassen en een roltas, en fladderende kleding. Dat zou genoeg kunnen zijn. Ik zie op wereldfietser weekends genoeg oudere deelnemers die met de juiste spullen prima meekomen. Wie niet meer zo sterk is moet slimmer zijn.