Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorstellen en vraag slaapzak - Forum Wereldfietser

Voorstellen en vraag slaapzak

Hoi, ik ben nieuw hier op het dorum al heb ik eerder wel veel gelezenen informatie gezocht.

Mijn vriend en ik gingen tot enkele jaren terug vaak op fietsvakantie. Sinds 3 jaar doen we dit met onze kinderen, nu 6 en 10, bij de eerste vakantie 4 en 8 (toen nog via ingerichte tenten, inmiddels op eigen houtje). Met de kinderen zijn we in Spanje (georganiseerd), Zweden en Frankrijk geweest, met z'n tweeën in o.a. Frankrijk, Duitsland, Hongarije. Voor komend jaar denken we aan Engeland.
We zijn geen grammenjagers, kicken niet op supersonische materialen, zijn geen techneuten, heel veel meer dan banden plakken en remblokjes afstellen kunnen we niet :oops: (ik wil t wel leren)

Ik ben nu op zoek naar een andere slaapzak. Ik heb een mummy maar daar kan ik niet in slapen, ik heb ruimte nodig voor zowel armen als benen. Ik slaap er nu altijd onder, leuk in Frankrijk, maar ook regelmatig te koud. Verder wil ik geen dons, om diverse redenen.
Mijn budget is maximaal €200,-.

Ik heb nu 2 modellen op het oog:
- de Nomad Triple S (deze kan ik zien en voelen bij Perry, goedkoopst bij Obelink ca. €100,-), ca. 1450 gr, net zo zwaar als wat ik nu heb
- of de Mammut OTI Vario (zag deze als prijswinnaar bij de Op Pad outdoorawards maar volgens mij testen ze daarvoor niet?). Alleen online, bijvoorbeeld via Bergfreunde.de voor €119,95. Ik kan m dus niet vooraf voelen. Ca. 1100 gr, scheelt dus 300 gr.

Leuke van beide is dat boven-en onderkant verschillen in dikte, dus je legt de warmste of juist koelste kant boven. Ze hebben ook beide een afritsbare capuchon, aan beide zijden aan te ritsen.
De mogelijkheid van Nomad om hem tot mummy aan te snoeren zal ik waarschijnlijk niet gebruiken.

Ik weet niet hoe ik links kan invoegen, maar wie wil met me meedenken? Alvast bedankt!
Welkom op het forum.

Je vraag is mij niet helemaal duidelijk. Je wilt dat we meedenken? Bij deze gedaan.
Wat wil je precies? Tips over waar je het beste kan vergelijken? Gebruikerservaringen? Moeten we ze proefliggen? :)

Zonder gekheid als je niet goed weet wat je wilt dan kan je het beste naar of een grote campingwinkel gaan of als gewicht wat meer meespeelt naar een grote buitensportzaak. De tweede hebben meer keus, beter advies maar het kost meteen een stuk meer. Je kan op sommige plaatsen in Nederland beide combineren. Zo zit er in Houten een Bever flagshipstore naast een grote campingwinkel (Frans de Witte).
Ook een prijzige aanrader is Zwerfkei te Woerden.

Het klinkt alsof je in ieder geval voor een dekenmodel zou moeten gaan.

Overigens gebruik ik zelf een cumulus slaapzak, je kan direct bij cumulus zelf bestellen en ze hebben eventueel ook synthetisch.
Suuske schreef:Ik ben nu op zoek naar een andere slaapzak. Ik heb een mummy maar daar kan ik niet in slapen, ik heb ruimte nodig voor zowel armen als benen. Ik slaap er nu altijd onder, leuk in Frankrijk, maar ook regelmatig te koud.
Wat voor matje gebruik je? Bedenk dat een slaapzak aan de onderkant slecht isoleert, je plet immers met je gewicht het solatiemateriaal. De warmte aan de onderkant wordt daarom voornamelijk bepaald door het matje. Als je het te koud vindt, wordt dat dus vaak bepaald door de zwakste van de twee: matje of slaapzak. Als het matje van een warm type is, is de noodzaak om in de slaapzak te liggen ook kleiner. Dan kun je rechtstroeeks op het matje liggen met de slaapzak over je heen, dat is lekker ruim; ik heb dan alleen mijn voeten nog in de slaapzak.
rockhopper schreef:Overigens gebruik ik zelf een cumulus slaapzak, je kan direct bij cumulus zelf bestellen en ze hebben eventueel ook synthetisch.
Cumulus, een bedrijf dat dierenleed betaalbaar en bereikbaar maakt voor de buitensporter? Mijn volgende slaapzak wordt synthetisch...

Ik weet niet of het handig is, maar wellicht is het een idee om twee minder dikke slaapzakken te kopen zodat je deze bij koudere omstandigheden kunt combineren?
jeroen_ schreef:Ik weet niet of het handig is, maar wellicht is het een idee om twee minder dikke slaapzakken te kopen zodat je deze bij koudere omstandigheden kunt combineren?
Dat deed ik in mijn diensttijd: mijn outdoorslaapzak ging in de groene zak die mij van overheidswege verstrekt was.
Gelukkig had ik een motorvoertuig tot mijn beschikking voor het transport. :-)

Twee slaapzakken in elkaar zijn dan wel warm, maar omdat je twee tijken, ritsen en sets schotten en naden hebt is het geheel wel zwaarder dan één even warme slaapzak. Tijk etc. dragen namelijk in minder mate bij tot de isolatie dan het isolatiemateriaal zelf.
Suuske schreef: Ik ben nu op zoek naar een andere slaapzak. Ik heb een mummy maar daar kan ik niet in slapen, ik heb ruimte nodig voor zowel armen als benen. Ik slaap er nu altijd onder, leuk in Frankrijk, maar ook regelmatig te koud. Verder wil ik geen dons, om diverse redenen.
Mijn budget is maximaal €200,-.
Ik vind een mummy ook minder fijn en gebruik sinds een jaar of drie een zogenaamde quilt, wat me erg goed bevalt. Synthetische versies worden o.a. gemaakt door As Tucas (Spanje) en Enlightened Equipment (USA) Die komen wel iets boven je budget uit helaas. Als je een naaimachine hebt zou je er zelf een kunnen maken, Climashield APEX (een erg geschikt isolatiemateriaal) en lichtgewicht nylon kun je kopen bij extremtextil.

Een goede slaapmat is wel een must vind ik. Helaas ook niet goedkoop :(
Bedankt voor de reacties tot dusver. Mijn vraag heb ik inderdaad niet zo duidelijk geformuleerd.

Poging 2: is er iemand hier mer ervaring met deze slaapzakken? Wat zijn argumenten voor/tegen een van de twee, afgezien van het gewichtsverschil? Zijn er andere merken/types die ik in mijn vergelijking mee kan nemen?

Ik heb een goede mat, 5 cm selfinflating (van de Perry weliswaar). Maar liggend onder de slaapzak krijg ik het bij lagere temperaturen koud langs de zijkant, omdat die niet afgesloten is.
En rechtstreeks op het matje liggen vind ik weer niet zo fris, je kunt m immers niet in de was gooien. Daar gebruikte ik eerder een zelfgemaakte molton hoes voor, maar dat is ook weer gewicht en volume.

Bij Bever hier zijn nauwelijks dekenslaapzakken. Wat ze hebben is dan weer gauw dons, en al helemaal niet met capuchon.

Een quilt heb ik wel eens over gelezen maar ken ik eigenlijk niet.

Aanvulling: een lakenzak vind ik geen optie, heb daar nogal claustrofobische herinneringen aan :(
En zo'n quilt, zo slaap ik nu inderdaad. Gebruik je daar een lakenzak bij of toch direct op de mat?
Het is misschien maar een eenvoudig ideetje maar ik heb het zelf ook : twee gaten in de lakenzak om je armen door te steken !
Volledige vrijheid voor je armen en toch trek je de zak dicht , over de schouders .
En dan kun je wellicht combineren met 1 of 2 dekens , van Therm-a-Rest . Deze hebben sinds dit jaar meerdere modellen , verkrijgbaar bij eerdergenoemde Bergfreunde .
Die kun je om je heen slaan ( inwikkelen ) , of om de mat haken met een daarvoor bedoeld systeempje . Omdat je dan dus toch een lakenzak gebruikt lig je dan heerlijk op je mat verder .
Ook het totaalgewicht zou moeten meevallen:idea:

Groetjes .
Ik heb zelf een donzen van Cumulus. Maar ze hebben zoals eerder genoemd ook synthetische http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categ ... eping-bags. Die je naar eigen wensen kunt laten aanpassen. Ik heb de mijne met 1 baan laten verbreden.

Misschien ook een optie voor je.

Of misschien een rect - staan onder de downslaapzakken maar vragen of ze die synthetisch kunnen vullen.

Ze zijn in ieder geval een heel stukje lichter als je nu hebt. En ook al ben je geen grammenjager daar waar je kunt besparen toch fijn, lijkt me.
Wij hebben de Nomad tennant creek. Fijne maar zware zakken die tot een graad of 8 wel voldoen (meer als je muts e.d. draagt). Alleen de moeite als je hem veel goedkoper kan krijgen ( wij hebben er 80 per stuk voor betaald voor uitloop modellen).

Er is gewoon weinig spannends aan dit soort zakken. Het is en blijft synthetisch dus zwaar. Als het warmer moet zit je met dekenmodellen eigenlijk altijd op dons. Ik ken iig geen 0 graden dekens vqn polarshield en dergelijke synthetische materialen.
Suuske schreef: Aanvulling: een lakenzak vind ik geen optie, heb daar nogal claustrofobische herinneringen aan :(
En zo'n quilt, zo slaap ik nu inderdaad. Gebruik je daar een lakenzak bij of toch direct op de mat?
Ik ben nogal een grammenjager, dus direct op de mat :) Je zou een lakenzak om je matje kunnen doen (e.e.a. afhankelijk van de maat van je mat en de maat lakenzak), of een lichtgewicht hoeslaken (zo'n 180 gram, geen info over pakvolume helaas)
PeterFokkinga schreef:Ik ben nogal een grammenjager, dus direct op de mat :) Je zou een lakenzak om je matje kunnen doen (e.e.a. afhankelijk van de maat van je mat en de maat lakenzak), of een lichtgewicht hoeslaken (zo'n 180 gram, geen info over pakvolume helaas)
Zelf een hemdje aan doen is lichter. (Als het echt warm is slaap ik zonder hemdje rechtstreeks op de mat, maar het is natuurlijk persoonlijk of je dat fijn genoeg vindt.)
Haha, wat een viespeuken hier :lol:
Ik zag de Mammut op de site van Spac in Nijmegen, dat is in de buurt. Ik zal eens informeren of ze m op voorraad hebben om m te bekijken.

Off topic, wellicht: ik zie dat de specificaties op de site van Bergfreunde soms nogal afwijken van die op andere sites. Een slaapzak die bij hun 1100 gram weegt, is elders zomaar 1850 gram. Wel de moeite om voor specificaties verschillende sites te raadplegen dus.

Leuk idee, die lakenzak met armsgaten.
Graag gedaan hoor , heb ik ook eens een goede tip kunnen geven ...
De kogel is door de kerk. Ik heb de Mammut OTI Vario bij Spac bekeken en proefgelegen :wink:
Lijkt me een prima slaapzak, voldoende ruim en door de 2 verschillende zijden een ruim temperatuurbereik. Capuchon kan aan beide zijden of helemaal eraf. Aparte rits om de voeten wat zuurstof te geven.

Vervolgens besteld via Bike24 voor €89,23 incl. verzendkosten, scheelt zomaar €30,- !

Bedankt voor jullie input.
Ze zullen bij Spac blij zijn met zulke klanten.
Ja ik ben nu te laat natuurlijk.

Legerdumps zijn ook geweldig. Het materiaal is vaak niet het lichtste, maar heeft soms een robuustheid waar ook wel wat voor te zeggen is.

Ik heb nu een USGI MSS buitenzak, dat is een zomerslaapzak van ca. een kilo. De lol is dat hij 85 cm breed is op de schouders (dat is breed), en dat waar de marketing divisie van slaapzakkenfabrikanten reppen over een reepje materiaal dat moet voorkomen dat de rits vast komt te zitten in de stof waar die niet werkt, deze in deze slaapzakken wel werkt. Toegegeven, de kans dat je midden in de nacht echt je slaapzak uit moet omdat je basis wordt overlopen is minder tijdens een fietsvakantie, maar het is toch plezierig.

Nadelen waren wel drie maanden luchten om de kamfergeur eruit te krijgen en dat de "hood" ondiep is en niet zo heel lekker werkt. Voordeel is de modulariteit. I zou hem nog steeds niet aanraden voor mensen boven 180 cm.
FransD schreef:Ze zullen bij Spac blij zijn met zulke klanten.
Dat zou mooi zijn.