Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Help: boebles in mijn Rohloff - Forum Wereldfietser

Help: boebles in mijn Rohloff

Gegroet
heeft er iemand dit al gezien: 3 "boebels" in de Rohloff, hier 2 zichtbaar (1 in het midden vh serienummer en de andere op de R van Rohloff).
Afbeelding

Geen 4 jaar oud; plots volgde de versnellingen niet meer wat ik vroeg, na een km werd trappen heel stroef, en kon ik niet meer verder. Inspectie vd Rohloff bracht me in lichte shock.

Ik ga er sowieso mee naar de fietsenmaker, maar hoor graag als iemand dit al heeft gezien...

alvast bedankt
Aksel
Soms komen de oliedrinkende kaboutertjes die in de naaf wonen met hun puntmutsjes tegen het omhulsel aan. Je kunt daarna maar beter niet meer in de regen fietsen want dan gaan ze klagen dat het lekt.
Het fenomeen is bij Rohloff bekend onder de noemer 'Zwergschaden'.
Lijkt er eerder op dat het planetenstelsel uit zijn baan is geraakt (Planeten aus dem Orbit), misschien door een kosmische inslag.

Wel vervelend voor Aksel. Dit is de eerste keer dat ik hier van hoor.
Spectaculair! Goed dat je dit hier post.
Laat je weten hoe Rohloff / jouw dealer dit afhandelen? Ik ben benieuwd.
Daar is iets goed mis gegaan :roll:
En nog nieuws?
Geen zorgen, Rohloff zal je wellicht zelfs dankbaar zijn. :)
Ik gok dat ze erg geïnteresseerd zullen zijn in zulke gevallen en alles ongetwijfeld netjes zullen afhandelen.

Een producent die in zijn producten gelooft is gewoonlijk erg dankbaar wanneer ie een product in handen krijgt dat om onverklaarbare reden of op een spectaculaire wijze gefaald heeft. Uit zo een falend exemplaar valt als producent nog iets te leren.
Dan mogen je kwaliteitscontrole en je testbank nog zo rigoureus zijn, een praktijktest en problemen die tijdens het dagelijks gebruik naar boven komen zijn voor een fabrikant gewoonlijk minstens even waardevol.

Greetz,
Bram
cycloantverpia schreef:Geen zorgen, Rohloff zal je wellicht zelfs dankbaar zijn. :)
Ik gok dat ze erg geïnteresseerd zullen zijn in zulke gevallen en alles ongetwijfeld netjes zullen afhandelen.

Een producent die in zijn producten gelooft is gewoonlijk erg dankbaar wanneer ie een product in handen krijgt dat om onverklaarbare reden of op een spectaculaire wijze gefaald heeft. Uit zo een falend exemplaar valt als producent nog iets te leren.
Dan mogen je kwaliteitscontrole en je testbank nog zo rigoureus zijn, een praktijktest en problemen die tijdens het dagelijks gebruik naar boven komen zijn voor een fabrikant gewoonlijk minstens even waardevol.

Greetz,
Bram
+1
nog nieuwe ontwikkelingen Aksel?

Hans
Wil ik ook wel weten ja, hoe is het met de boebles?
TS bezoekt niet vaak het wereldfietser forum.
Het laatste bezoek was op 10 April.
Net een pb gestuurd....
Excuses voor het late antwoord. (Heb het wiel pas na meer dan een week opgestuurd naar Duitsland omwille van onduidelijkheid met de fietsenmaker wie dit zou doen)

Bliksemsnelle reactie en keurige service van Rohloff: ze herstellen het zonder kosten; ze vroegen of de velg mocht vervangen worden (daar betaal ik enkel de kostprijs voor). Dat herspaken is nu aan de gang, dus weet niet of ze de Rohloff zelf effectief hersteld hebben, of simpelweg vervangen. Ik laat het jullie weten als het wiel hier thuis aankomt.

Over de oorzaak... blijkt een probleem te zijn met de lager: "The bearing has basically deteriorated. We will ship the remains back to the bearing manufacturer for assessment so I regret I am unable to state at this point what the issue was. We have since changed our bearing supplier so I am positive you will not experience such a fall-out again."

groetjes
Dit is een al even vaag verhaal als met mijn eigen naaf die destijds opnieuw "gecalibreerd" is.

Thuis blijft het een goede service van Rohloff uiteraard. Voor onderweg is het meer een horror scenario.