Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks opspannen - Forum Wereldfietser

Brooks opspannen

Ik heb een B67 Select die ik wil opspannen maar welke kant ik ook op draai er lijkt niks te gebeuren. Ik snap er niks van , vanmorgen de fiets langsgebracht bij de fietsenmaker en die heeft er ook aan lopen sleutelen maar ik kan nu niet zeggen dat hij strakker staat.

Hoeveel slagen moet je die schroef geven voordat je ziet dat er iets gebeurd ? Ik heb al meerdere malen de schroef rondgedraaid linksom en rechtsom.
Dennis,

Als je onder je zadel kijkt, zie je dat je spanbout een schroefdraad heeft. Als je oplet bij het draaien aan deze bout zie dat hij bij rechtsom draaien (met de klok mee) het dek ontspant en bij linksom draaien (tegen de klok in) het dek spant.

sukses ermee!

Bert
Ik heb hem wel 40 slagen tegen de klok in gegeven maar er gebeurd niks ?
Foto?
Het is wel een slechte foto want ik heb weinig licht.

Afbeelding

Afbeelding
Moer rechtsom draaien zonder dat de bout meedraait!
Als het goed is zit op die bout een uitsstulping die past in het voorste gedeelte, tenzij ze dat ook al wegbezuinigd hebben, die uitstulping zou er voor moeten zorgen dat je de moer met de speciale sleutel een paar slagen aan kan draaien zonder dat de bout meedraait. Anders proberen of je met een smalle tang de bout kan vastklemmen, en dan de moer proberen te draaien. (en anders aan de achterkant van de bout)
Bij mij draait de bout ook mee, als je er geen rekening mee houdt is het bijna niet te zien. Gewoon met een smal tangetje de bout effe tegenhouden.
Okeej

Bedankt voor de tips , ik heb geen tang maar ik zal Dinsdag terug gaan naar de fietsenmaker. Met zijn hulp zal het dan wel lukken denk ik.
Afbeelding

Dit is de bout die ik bedoel, voor €6,55 bij hier te koop. dus ook wel bij je fietsenmaker, ik zie trouwens dat er voor hetzelfde model zadel ook bouten zonder uitsparing/uitstulping te koop zijn.
Dennis1987 schreef:Ik heb een B67 Select die ik wil opspannen maar welke kant ik ook op draai er lijkt niks te gebeuren. Ik snap er niks van , vanmorgen de fiets langsgebracht bij de fietsenmaker en die heeft er ook aan lopen sleutelen maar ik kan nu niet zeggen dat hij strakker staat.
Wat een oelewapper die fietsenmaker.

Het is een bekend probleem van Brooks, dat men misschien al 130 jaar - sinds de aanvang van hun fietszadelproductie in 1880 - kent maar waar men om redenen van eigenwijsheid niks aan wil doen.

Ik grijp de bout altijd met de waterpomptang aan de binnenkant. Dat is officieel niet goed voor de schroefdraad, maar dat heeft nooit gevolgen gehad.
Als het inderdaad gewoon komt doordat de bout meedraait, zou ik eens uitkijken naar een fietsenmaker die wel technisch inzicht heeft.
Het is idd de bout die mee draait. Ik zit nu zelf te klooien en het wil maar niet lukken. Ik heb het zadel van de zadelpen af moeten halen omdat ik er anders niet met de tang bij kom. En de tang krijgt maar geen grip op die kl*teschroef , ook niet met een stukje stof tussen de tang en die bout , telkens als ik aan die moer draai draait die bout mee. Dit is ook de reden dat ik zo'n hekel aan sleutelen heb , er is altijd wel iets.

(Bij mijn 2e B67 Select draait de bout ook mee zie ik net)


En dit had helemaal niet gehoeven als Brooks gewoon een gat voor een inbus op de voorkant van de bout zou maken. Hier bij de rode pijl. Zo kon je met een inbus de bout tegenhouden en met het sleuteltje het dek opspannen.

Afbeelding




Hoe span je een GB Mente op , is dat ook zo'n gedoe of hebben ze er daar wel over nagedacht ?


Het is dat de Brooks zadels er mooi uit zien en lekker zitten maar de kwaliteit laat toch wel te wensen over. Bij de B135 ging tot 2 keer toe de zadelstrop kapot. Die slipte door z'n vertanding waardoor het zadel naar achteren kantelde. En bij beide B67's draaien de spanbouten mee :x
Brooks quality control is… "very British".
Ja idd


Ze maken mooie fietstassen maar ik koop nooit meer een zadel van Brooks. Wie verzint er nu een constructie waarbij de spanbout vrolijk mee draait als je met het sleuteltje aan de moer draait. Zoiets moet helemaal niet kunnen.
De tassen komen uit Italië. :lol:
Op mijn GB zit inderdaad een inbusbout die je aan kan draaien, daarnaast kan het hele lederen dek er af door de schroeven die mooi verzonken liggen los te draaien.

Wat je nog kan doen is aan de achterkant van het zadel de veren losmaken aan de bovenkant, dit is ook even priegelen. Het zorgt er wel voor dat er op de hele constructie geen spanning meer staat en je zou nu de bout er uit moeten kunnen halen, ik denk namelijk dat je op een bepaalt moment de moer te ver hebt teruggedraait waardoor deze nu klem zit op de bout als het ware. In elkaar zetten is overigens ook priegelen.
Ik laat de fietsenmaker het verder uitzoeken en anders koop ik me wel een GB. Ik ben zelf niet zo'n sleutelaar , ik ben te lomp en beschadig dingen eerder dan dat ik ze repareer.
Op de smallere/duurdere zadels van Brooks zit een bout met inbus. Het is mij onduidelijk waarom deze niet op alle zadels zit.
Bert van Sprang schreef:Op de smallere/duurdere zadels van Brooks zit een bout met inbus. Het is mij onduidelijk waarom deze niet op alle zadels zit.
Je zegt het zelf. Die zijn duurder. Ze willen voor die bout van een euro inkoop, die bij de Gamma €3,95 zou kosten liever zelf €27,95 extra vragen omdat het zo geweldig is.

Laat me raden: die smalle zadels zijn niet goedkoper ten opzichte van de brede omdat er minder van het exclusieve leer aan zit :lol: