Additionally, paste this code immediately after the opening tag: As van Bob yak - Forum Wereldfietser

As van Bob yak

Vorig jaar heb ik een probleem gehad met de as van mijn bobyak. Het schroefdraad was versleten, hierdoor kon hij niet meer vastgemaakt worden. Erg lullig als je net aan het overstappen bent met de trein en je hebt geen achteras meer. :(
We hebben bij de fietsenmaker een nieuwe as kunnen krijgen, bobyak nokkeltjes erop er weer verder fietsen.
Nu wil ik opnieuw met bepakking op vakantie, maar twijfel over het volgende. Ik ga een nieuwe fiets aanschaffen, ga ik met een bob rijden of hang ik de bagage aan mijn fiets. Ik ga tijdens het rijden wel wat bergjes op en af.
De Bobyak heb ik 2e hands gekocht en kreeg daar 2 asjes bij.
Heeft iemand een idee hoe het kan dat de schroefdraad weg kan zijn gegaan. Fiets te vaak gevallen, verkeerde as, toch te zwaar beladen, te vaak aan en afkoppelen? heb er niet eerder over gelezen.
Is die as van bobyak zelf, of bedoel jij soms de snelspan-as?
de snel-span as.
Dan kan ik me er wel iets bij voorstellen. Nu ken ik niet de precieze constructie, maar kan me voorstellen dat wanneer je de "nokkeltjes"(ik ken dat woord alleen met een "m", maar goed;)) niet goed vastzet, ze over het schroefdraad kunnen draaien (wanneer de kar op en neer gaat, praktisch bij elke verkeersdrempel dus al). Dat zou je dan ook aan je achterpatten moeten kunnen zien. Je hebt zeker geen foto?
dan is nokkeltjes vast dialect.
Met nokkeltjes bedoel ik waar de bob yak op de as haakt, vervolgens veiligheidspin erdoor en rijden maar.
Het schroefdraad van de snelspanner was.... foetsie.
Waar wil je een foto van hebben? de oude as heb ik niet meer.
Hoi Daan

Ik heb inmiddels mijn bob yak verkocht, maar ik heb nooit problemen gehad
gedurende mijn 10 weken lange fietsreis (4000km). Dus een nieuwe as monteren en een oude als reserve mee voor de zekerheid lijkt mij meer dan voldoende.
Kijk eens op www.fietskarren.com. Daar zijn ook losse assen te bestellen.
Grt. Timo
Ik gebruik mijn bobyak eigenlijk alleen als ik teveel bagage bij me heb om alles op de fiets te hangen. Wat bijvoorbeeld het geval is wanneer ik ergens naar toe ga waar ik langer op een plaats wil staan en luxe wil kamperen.

Een bobyak is leeg al 6,5 kg extra. Een extra wiel zal ook altijd wat weerstand geven. Ik heb wel eens 50 km/ uur gereden met een bobyak, maar dat is wel veel harder dan bobyak zelf opgeeft.

Ik heb nooit problemen gehad met de as. Erg strak spannen is de enige factor die ik zou kunnen bedenken.