Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ik kon geen geld pinnen in Belgie!? Hoe is dit in Frankrijk? - Forum Wereldfietser

Ik kon geen geld pinnen in Belgie!? Hoe is dit in Frankrijk?

Hoi,

Vandaag ben ik van Eindhoven via Belgie naar Maastricht gefietst.

Het probleem is alleen dat ik nergens in Belgie kon pinnen (KBC & Dexia geprobeerd). Bij het insteken van de kaart krijg je de melding 'kaart wordt niet geaccepteerd'. PS: Het was wel een geavanceerd automaat. Zo hebbben deze pinautomaten ook een alfabet toetsenbord. Je kunt met deze automaten waarschijnlijk ook geld overboeken, automatische betalingen regelen etc. (ze zijn schijnbaar in belgie wat verder dan bij ons :lol: )

Ik heb een Europas van de Rabobank (RaboTotaal pakket). Op de pinpas staat het Maestro logo en op de pinautomaten ook, maar wordt desondanks toch niet geaccepteerd. Ja er stond wel genoeg geld over, want net over de grens kon ik wel weer pinnen. Toen ik bij het grens pondje was (over de maas) bleek ineens dat het gratis was voor fietsers. :lol: Gelukkig maar anders had ik flink om moeten fietsen!

Heeft iemand recentelijk ook deze ervaring? Hoe zit dit in Frankrijk? Komt dit toevallig omdat Pinnen in Belgie voor Nederlanders gratis moet zijn? (de kosten mogen max net zo hoog zijn als pinnen in zijn eigen lidstaat. Aangezien pinnen in NL gratis is, moet dit in Belgie ook gratis zijn!). Hebben ze het daarom dicht gezet?

Groetjes,

Jos

Aha! Bekend verhaal. Twee jaar terug zou ik een weekje in de B-Ardennen gaan fietsen. Ik had bijna geen geld op zak, maar geen nood, dacht ik, want ik heb mijn Europas! (eveneens van de Rabo, maar of dat er wat mee te maken heeft is me onbekend, dit is de bank met de hoogste Standard&Poor's index, tenslotte :D )

Maar mooi dat er geen geld uit die Belgische muren wilde komen! In allerlei andere landen heb ik echter weinig problemen gehad met die pas (in F, maar tot in de US toe!) Misschien dat de Belgen geen fiducie in de pasjes van die zuinige 'Ollanders hebben?

Ik zou even bij je bank binnenlopen. Rabobank staat bekend om zijn service, dus ze zouden dit zo voor je moeten kunnen uitzoeken/uitleggen.
Ik heb tot nu toe geen problemen gehad met de pas. Ik heb geen rabo, maar mijn ex heeft Rabo en we hebben er in Noorwegen, Duitsland, Belgi? en Frankrijk probleemloos mee kunnen pinnen. We hielden eigenlijk nooit rekening met wat voor logo's er op de automaat stonden. Maar ik denk dat de maatstaf altijd is geweest of er een Maestro logo op stond.

Bekend probleem inderdaad, wij hebben een ING en een Postbank-pas, maar ook wij hadden problemen in Belgie... zelfs bij een door de ING opgekochte bank!

In Frankrijk hebben we nergens problemen gehad hoor.

Groetjes,
El & El

Iemand anders nog een idee waarom ik geen geld kon pinnen in BE.

josr schreef:Iemand anders nog een idee waarom ik geen geld kon pinnen in BE.
De KBC etc. is dacht ik een soort Krediet- en Handelsbank voor de Locals.
Ik zorg dat ik min. € 150,00 als noodfonds heb (door ervaring geleerd) en knabbel hier alleen aan als het ECHT nodig is. Daarnaast start ik met ? € 80,00 kas, die ik ook steeds weer pin. Mijn noodfonds gebruik ik tussendoor als het ?cht moet en de laatste dagen gebruik ik het als kasgeld.

Wil

Ik sta er van te kijken dat er problemen zijn in Belgi? met pinnen. Ik kom ongeveer 10 keer per jaar in de ardennen en pin dan gewoon met mijn giropas. Nooit problemen gehad. Meestal pin ik bij de Fortis bank maar ook bij andere geen probleem! Laat je toch maar niet ontmoedigen, het lukt vast wel een keer.
MiaV

beste Wil,

KBC is niet echt 'een soort Krediet- en Handelsbank voor de Locals', maar wel degelijk op Fortis na de grootste bank van België.

Dirk
Pinnen kan in Belgie niet bij alle banken. Belangrijk is het Mastercard logo. Kijk op de site: www.mastercard.com

In België willen idd niet alle geldautomaten buitenlandse passen accepteren. Dat is al jaren zo. Maar de laatste jaren neemt het aantal automaten dat buitenlandse pasjes accepteert steeds meer toe. In andere landen heb ik eigenlijk nooit problemen gehad met m'n pinpasje, tot diep in Rusland heb ik geld gepind.

Hallo.

Ook ik had afgelopen zomer last van het niet kunnen pinnen in Belgie met mijn rabopas .
dit schijnt (naar ik toen begreep) alleen zo te zijn bij de kleinere banken.
men zei me toen dat: zodra ik een grotere bank tegen zou komen ik het daar moest proberen ( uit ervaring weet ik nu dat dit klopt) daar kunje altijd gewoon pinnen.

Groetjes Bas
Een vergelijkbare vraag liep al eerder op dit forum. En het antwoord is: pinnen doe je in B bij "Mister Cash", herkenbaar aan een mannetje in een blauw rechthoekje met de naam eronder. Die zijn geschikt vor alle Maestro enz. kaarten. Alle andere machines zijn "self-banking" kantoren van de desbetreffende bank, en voor niemand anders....

Groetjes,

Astrid

Donald Knollenburg <donald.knollenburg@pandora.be> heeft me het volgende bericht gestuurd:

Hierover graag even het volgende. Bij bankautomaten buiten de kantoren kan je m.i. overal geld uithalen dmv. je PIN kaart. Echter bij self-bank automaten binnen (zie alfanumerike toetsenbord) lukt dit enkel ook voor Belgen die een rekening hebben bij de desbetreffende bank (opm. dus niet noodzakelijk bij dat bepaald kantoor), bv. een Fortis klant kan niet bij KBC self-banking pinnen, enz. Deze situatie zou echter binnenkort gaan veranderen en zodoende zal het aantal voor iedereen toegangelijke PIN automaten in Belgie flink vergroten. Gebruik van credit cards om geld af te halen = veel duurder dan pinnen.

mvg

Donald

Nogmaals, kijk voor een geschikte geldautomaat in Belgie en waar ook ter wereld op de site: www.mastercard.com

bert sitters schreef:Nogmaals, kijk voor een geschikte geldautomaat in Belgie en waar ook ter wereld op de site: www.mastercard.com
`
Het Bert,
Dus als jij ergens in de binnenlanden van Spanje geld moet hebben ga je eerst naar een internetcafé? Daar geloof ik niets van.
Ik gebruik in België meestal geld om te betalen.
Leon

Leon,

In Spanje is dat niet nodig, want in elke plaats van meer dan 1500 inwoners is wel zo'n automaat. In Belgie dus niet. Kun je van te voren even plannen waar je langs je langs je route zo'n automaat kunt vinden.
Ja als je betaalt onderweg, kan het wel eens noodzakelijk zijn om je stapeltje geld wat aante vullen.

Vroeger had je in Belgie meer automaten buiten (de gekende muur zeg maar) een heel groot deel is ondertussen vervangen door een self-bank. Ook voor ons Belgen is het soms zoeken naar een automaat buiten, of naar een self-bank van onze eigen bank.

Ondertussen is het probleem in België opgelost, de banken zijn nu verplicht geworden om geldafhaling in de zogenaamde self-banks (waar je binnen geld afhaalt) voor iedereen toegankelijk te maken.
Enig verschil bij ING is dat als je geen klant bent, geen briefjes van €5 kan afhalen.

Zie alles over fietsen in Belgie en ook praktische zaken in mijn nieuwe gids FIETSEN BIJ DE ZUIDERBUREN www.fietswegen.nl