Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bob mee in trein - Forum Wereldfietser

Bob mee in trein

Weet iemand of ik fiets en aanhanger (BOB) in de trein mee mag nemen? Betreft trein Apeldoorn - Rotterdam buiten de spits
Technisch gezien mag je het niet meenemen. Destijds kocht ik daarom een cycloon van radical design omdat je de wielen er af kan halen en het daardoor een handtas is geworden. https://www.google.nl/search?q=cyclone+ ... sQ_AUIBigB

en nog wat andere redenen maar die gaan niet over je vraag :)
Inderdaad , het mag officieel niet .

Voor 1 keer zal het misschien wel lukken zonder problemen maar bij mij werd er letterlijk de tweede keer over gevallen maar de bob , fiets en ik werden er niet uitgezet .

Het reglement zal misschien het meest gemaakt zijn t.o.v. de grote(re) " gezinsaanhangers " .
Je kunt de Bob een beetje verstoppen onder de klapstoelen , dan neemt hij eigenlijk nog maar minimale ruimte in , ...
en de fiets minder vanwege het ontbreken van tassen , maar wie zegt dat je die anders zou hebben gehad ? ?

Succes ! :(
Het mag op zeker niet, maar als je de drukte mijdt en zorgt dat niemand last ervan heeft zal de gemiddelde conducteur je er niet uit gooien.

Wij gaan regelmatig met de tandem in de trein (mag ook niet) en daarvoor geldt ongeveer hetzelfde. Ga het binnenkort proberen met tandem + aanhanger :D
CorneK schreef:Wij gaan regelmatig met de tandem in de trein (mag ook niet) en daarvoor geldt ongeveer hetzelfde. Ga het binnenkort proberen met tandem + aanhanger :D
Sinds wanneer zou je niet met de tandem in de trein mogen? In het verleden regelmatig gedaan, en nog nooit een conducteur over horen klagen. Zie er ook niks van op de NS site staan?

Roef
Rongyos schreef:
CorneK schreef:Wij gaan regelmatig met de tandem in de trein (mag ook niet) en daarvoor geldt ongeveer hetzelfde. Ga het binnenkort proberen met tandem + aanhanger :D
Sinds wanneer zou je niet met de tandem in de trein mogen? In het verleden regelmatig gedaan, en nog nooit een conducteur over horen klagen. Zie er ook niks van op de NS site staan?

Roef
Letterlijke tekst op de site:
Uw elektrische fiets, ligfiets of tandem in de trein?
Wanneer u op grond van uw beperking gebruik maakt van een elektrische fiets, ligfiets of tandem, en u kunt dit aantonen door middel van de officiele logo-sticker of door het tonen van een van de volgende pasjes Gehandicaptenparkeerkaart, WMO Vervoerspas (regiotaxi), Valys pas of OV-begeleiderskaart), dan kunt u deze meenemen in de trein.

Gelukkig hebben wij niet een dergelijke beperking, dus mag een tandem niet.

In de algemene voorwaarden staat de tandem juist weer wel als 'fiets' benoemd. Het is dus niet klip en klaar en als de situatie de conducteur niet bevalt dan wordt je er heus uit gezet, hoewel ik dat gelukkig nog niet zelf heb meegemaakt.
CorneK schreef: Letterlijke tekst op de site:
Uw elektrische fiets, ligfiets of tandem in de trein?
Wanneer u op grond van uw beperking gebruik maakt van een elektrische fiets, ligfiets of tandem, en u kunt dit aantonen door middel van de officiele logo-sticker of door het tonen van een van de volgende pasjes Gehandicaptenparkeerkaart, WMO Vervoerspas (regiotaxi), Valys pas of OV-begeleiderskaart), dan kunt u deze meenemen in de trein.
Dat staat inderdaad op de NS-site, maar onder het hoofdstuk Reizen met een functiebeperking. Val je in die categorie, dan hoef je geen fietskaartje te kopen en mag je ook in de spits reizen met je fiets. Maar dat hoofdstuk geldt dus niet voor de niet-functiebeperkte reiziger met fiets.
In de algemene voorwaarden staat onder 5.4 dat onder fietsen ook tandems worden verstaan. Dus voor een tandem gelden dezelfde voorwaarden als voor een gewone fiets: buiten de spits en met fietskaartje toegestaan. Over e-bikes wordt niet gerept, maar fietsen met accu mogen onder dezelfde voorwaarden mee, lees ik op het NS-forum.
peter de rijk schreef: In de algemene voorwaarden staat onder 5.4 dat onder fietsen ook tandems worden verstaan. Dus voor een tandem gelden dezelfde voorwaarden als voor een gewone fiets: buiten de spits en met fietskaartje toegestaan. Over e-bikes wordt niet gerept, maar fietsen met accu mogen onder dezelfde voorwaarden mee, lees ik op het NS-forum.
Wel enigszins verwarrend, want als ik wat verder speur zie ik bij de 'huisregels' staan dat er alleen 'gewone fietsen' meemogen:

http://www.ns.nl/binaries/_ht_143194178 ... 201412.pdf

Nu is dat natuurlijk voor interpretatie vatbaar, dus in geval van discussie geven de algemene voorwaarden het helderst uitsluitsel :-)

Roef
In een handomdraai haal je het wiel uit de BoB en is het dus geen aanhanger meer...
Ik ben meer dan eens naar Schiphol gereisd op een fietskaartje terwijl ik een fiets in een zak meenam en een gedemonteerde BoB (wiel, spatbord en dissel er af).
Nooit een opmerking gehad, hooguit verbaasde blikken.
Dank voor jullie antwoorden. Ik ga het er op wagen. En haal voor de zekerheid het wieltje er uit.
Nu nog hopen op een vriendelijke reiziger die even helpt tillen ......
dejongerene schreef: Nu nog hopen op een vriendelijke reiziger die even helpt tillen ......
Mijn ervaring is dat die er heel vaak wel zijn. En als er niemand zich spontaan aanbiedt doet het vriendelijk vragen in de meeste gevallen wonderen :wink:

Renaat
Gelukt !
Wiel eruit, dissel eraf. Vriendelijke conducteur, hulpvaardige medereizigers. Geen centje pijn
Interessant draadje. Een aanhanger mag dus niet. En een 'buggy'? Ik heb een doggyride die ik ook met duwstang heb, dan zou ik een losse fiets en een 'buggy' hebben. Mag dat wel denken jullie?
dejongerene schreef:Gelukt !
Wiel eruit, dissel eraf. Vriendelijke conducteur, hulpvaardige medereizigers. Geen centje pijn
Mooi!
Ik gooi de Bob er altij gewoon zo in; nog nooit klachten gehad.
Gisteren vanuit Le Tréport met fiets en BOB met de trein terug gereisd naar Apeldoorn (na 15 dagen fietsen in Zuid-Engeland, Bretagne en Normandië). Dit keer het wieltje en dissel niet verwijderd. Geen enkel probleem ervaren. Zelfs geen verbaasde blikken. Zowel in Frankrijk, België als Nederland hulpvaardige treinmedewerkers.