Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aanschaf nieuwe fiets - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Aanschaf nieuwe fiets

Ik heb twee kaar geleden een Avaghon 28 gekocht en heb er al heel wat reizen mee gemaakt met forse bepakking. Ik fiets er ook op regelmatig van en naar werk. Ik weeg 100+ kg. Ik zou er over vijf jaar (dus in het 7e jaar) nog probleemloos mee naar Australie gaan. Ik ben ook geen klusser, maar eens per pakweg 10.000 kg een nieuwe ketting en evt kransje zijn echt de kosten niet.

Ik ging oorspronkelijk voor een T400 van VSF Manufaktur, maar kon daar mij goede zit niet op vinden. Jij misschien wel. De T400 is uitstekend, menigeen rijd er de wereld op rond en een kennis van me die ook meer dan 100kg woog reed er een kaar of zes probleemloos mee van Amsterdam naar Jeruzalem. Maar goed, je moet er wel op kunnen zitten en dat is afhankelijk van je lichaamsbouw. Daarom koos ik voor de Avaghon, die trouwens nog net wat sterker is qua wielen. Het is net een tank die nog lekkerder rijd naarmate je er meer bagage aanhangt. Ga maar eens kijken bij Bike4travel in Rotterdam, die heeft ze allemaal staan.

Santos kan natuurlijk ook. Hetzelfde concept en kwaliteit, maar dan aluminium ipv staal.
Aart Veldhuizen schreef:Ik heb twee kaar geleden een Avaghon 28 gekocht en heb er al heel wat reizen mee gemaakt met forse bepakking. Ik fiets er ook op regelmatig van en naar werk. Ik weeg 100+ kg. Ik zou er over vijf jaar (dus in het 7e jaar) nog probleemloos mee naar Australie gaan. Ik ben ook geen klusser, maar eens per pakweg 10.000 kg een nieuwe ketting en evt kransje zijn echt de kosten niet.

Ik ging oorspronkelijk voor een T400 van VSF Manufaktur, maar kon daar mij goede zit niet op vinden. Jij misschien wel. De T400 is uitstekend, menigeen rijd er de wereld op rond en een kennis van me die ook meer dan 100kg woog reed er een kaar of zes probleemloos mee van Amsterdam naar Jeruzalem. Maar goed, je moet er wel op kunnen zitten en dat is afhankelijk van je lichaamsbouw. Daarom koos ik voor de Avaghon, die trouwens nog net wat sterker is qua wielen. Het is net een tank die nog lekkerder rijd naarmate je er meer bagage aanhangt. Ga maar eens kijken bij Bike4travel in Rotterdam, die heeft ze allemaal staan.

Santos kan natuurlijk ook. Hetzelfde concept en kwaliteit, maar dan aluminium ipv staal.

bedankt, ik zal er zeker naar kijken
Klopt kost je ca 1000,-- euro meer. Doch als je over een jaartje of 5 richting of in Australië gaat fietsen is het met al de onverharde zandwegen denk ik wel erg fijn. Scheelt regelmatig ene derailleur schoon maken.

Als je nu een goede en redelijk goedkope gebeukte fiets tegen komt kun je sparen voor een goede fiets (met Rhohloff) - zou ik doen.
almeloo schreef:mocht je binnen dat budget een tweedehands Idworx of een Gaastra vinden direct doen dat zijn altijd goede trekking fietsen maar niet te betalen voor de gewone man.
Ik denk dat als je voor dat bedrag een tweedehands Idworx of Gaastra vindt dat er dan grondig iets aan onderhouden moet worden.
headlight schreef:Maar ik weet niet goed of ik het wel kan, ik heb altijd veel moeite met derailleurs qua afstellen. verder moeten de meeste reparaties wel lukken.
Maar ik ook een fiets kopen en als ik er dan niet uitkom dan kan ik alsnog iemand vragen even mee te helpen natuurlijk
Ga jij dan maar eens op een werkdag op een willekeurige plek op de Veluwe langs de grote weg staan met de vraag hoe de derailleur moet worden afgesteld en beeld je dan eens in hoe dat in een land ver weg gaat :shock:
Linksom of rechtsom, als je op een verre reis gaat moet je de derailleurs zelf kunnen afstellen.
Inge1 schreef:En Rohlof is natuurljjk ook een optie - hoef je geen derailleur af te stellen :D :wink:
Maar niet denken dat een Rohloff onderhoudsLOOS is hé?
Ik zag tweede hands een multicycle leader met rohloff naaf, welke misschien in mijn budget past.

Heeft iemand ervaring met multicyle?
Van een fiets is bijna alles uitwisselbaar. Vervang je de oude spullen door nieuw en op den duur krijg je een fiets waarmee je gerust naar Australie durft te fietsen.
Ik dacht dat ik een aardige nieuwe racefiets had gekocht toen ik met fietsen begon. Echter bij intensief gebruik bleek al snel dat alles wat draaide behoorlijk snel was versleten. Na deze fiets heb ik nooit meer een nieuwe racefiets gekocht. Steeds upgrades gemaakt.
Dit zal tegenwoordig iets lastiger zijn ook in de wereld van de fiets is er minder standaard, maar toch.

Klopt mijn idee dat in de wereld van reisfietsen de frames redelijk standaard zijn?
headlight schreef:Ik zag tweede hands een multicycle leader met rohloff naaf, welke misschien in mijn budget past.
Heeft iemand ervaring met multicyle?
Die van "Sylvia"?
Dan heb je je budget inmiddels wat opgerekt en is de voorgaande discussie wat overbodig geworden. Dat is een mooie fiets.
Volgende keer zelf de link naar Marktplaats plaatsen aub.
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... fnaaf.html
WimB schreef:Klopt mijn idee dat in de wereld van reisfietsen de frames redelijk standaard zijn?
Volgens mij zijn ze redelijk standaard maar zitten er wel flinke verschillen in, vooral in de datails.
(De vaagheid van dit antwoord lijkt me passend bij de vraagheid van de vraag :wink: )
Bedankt, ik had inderdaad de link kunnen plaatsen, sorry.

Ik heb even met familie overlegt en het budget is gisteravond wat omhoog gegaan, ik heb een spaarrekening die ik voor mijn reisplannen gebruik waar ik wel wat kan lenen. maar de multicycle is nog wel boven mijn budget.

Inderdaad zou een rohloff naaf en hoger budget een deel van de discussie overbodig maken, mijn excuus hiervoor maar ik ben nu vooral alle opties aan het bekijken en niks is nog zeker.
Ik weet niet of je met jouw lengte van 194cm op de multicycle (maat M/ 54cm) goed gaat passen. Daar kom je natuurlijk snel genoeg achter.
Friso* schreef:Ik weet niet of je met jouw lengte van 194cm op de multicycle (maat M/ 54cm) goed gaat passen. Daar kom je natuurlijk snel genoeg achter.
Afbeelding

Ik keek nu met deze tabel naar de framemaat

Ik heb tevens even nagezocht wat de oude fiets was, mijn oude fiets is 55cm, dus 54 moet denk ik nog wel kunnen. maar passen is inderdaad altijd het beste
Het wordt wel een sportieve zit vermoed ik.
Als je liever rechter op wil zitten zou ik verder zoeken.
Er staat ook een avaghon op marktplaats voor 1000 euro.
Wel al wat ouder. Maar als hij goed onderhouden is ook geen probleem
Waar komt die tabel vandaan?
Zelf ben ik 1cm voor de 1.80m en een fiets altijd op een frame van 57cm. Op andere tabellen zie ik dat die maat wordt geadviseerd.
Die avaghon had ik inderdaad gezien, ik bel die mensen straks op.
headlight schreef:Die avaghon had ik inderdaad gezien, ik bel die mensen straks op.
Avaghon Rohloff is een mooie fiets. Maar...

Check of de dragers van staal of alu zijn. Alu kan breken...

Check of er geen corrosievorming onder de lak zit. Mijn Avaghon uit 2007 was niet goed gespoten of voorbehandeld... Anyway, het is naderhand opnieuw gedaan.

Bedenk of je echt wel een 26 inch wilt.

Op de stuurpenbout hoort een dopje. Check of er geen roest onder zit.
headlight schreef:
Friso* schreef:Ik weet niet of je met jouw lengte van 194cm op de multicycle (maat M/ 54cm) goed gaat passen. Daar kom je natuurlijk snel genoeg achter.
Ik heb tevens even nagezocht wat de oude fiets was, mijn oude fiets is 55cm, dus 54 moet denk ik nog wel kunnen. maar passen is inderdaad altijd het beste
Het gaat niet om de hoogte van de fiets het gaat om de lengte. Lees voor uitleg dit:
http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... framematen
multiwgb schreef:Waar komt die tabel vandaan?
Zelf ben ik 1cm voor de 1.80m en een fiets altijd op een frame van 57cm. Op andere tabellen zie ik dat die maat wordt geadviseerd.
Op basis van enkel totale lengte valt er qua maat fiets weinig te zeggen. Het is meer van belang om te kijken naar de zit afgestemd op o.a. eventuele beperkingen, rijstijl, lengte benen, bovenlichaam en armen. Vandaar dat de afstand en hoogte tussen stuur en zadel, en trappers belangrijk wordt geacht.
willem.m schreef:
headlight schreef:Die avaghon had ik inderdaad gezien, ik bel die mensen straks op.
Avaghon Rohloff is een mooie fiets. Maar...

Check of de dragers van staal of alu zijn. Alu kan breken...

Check of er geen corrosievorming onder de lak zit. Mijn Avaghon uit 2007 was niet goed gespoten of voorbehandeld... Anyway, het is naderhand opnieuw gedaan.

Bedenk of je echt wel een 26 inch wilt.

Op de stuurpenbout hoort een dopje. Check of er geen roest onder zit.

Ik ga zondag kijken, bedankt voor de tips!

Hoe zie ik of het alu of staal is?


En wat de maat en wielen betreft:

Ik fiets nu op een stadsfiets van 55cm met 26 inch wielen.

Ik neem dan aan dat 56 met met lengte mischien zelfs beter is, maar dit zal ik vooral zelf moeten zien zondag.

En hoewel voor mij 26 of 28 momenteel om het even is, voor eventueel ruiger werk schijnt 26 in de regel beter te zijn, dus dan lijkt 26 mij juist een goede keus?

-edit-

Maar zoals ik in de link lees hoeft dit inderdaad niet zo te zijn


Ik maak mij nu wel zorgen om de maat, overal lees ik dat 56cm te klein geacht word, maar ik fiets op 55 dus is dit dan echt per fiets verschillend?

de vorige eigenaar van de fiets waar ik ga kijken zei dat hij rond de 172cm was
De maat moet je gewoon proberen. Ik ben zelf ook 1.72 cm
Maar ik fiets prima op fietsen van maat 50 cm. Maar ook op fietsen van 60/61 cm. Het ligt echt aan de geometrie van de fiets.

Of hij van staal of alu is. Neem een magneet mee. Weet je het snel genoeg :)
28" wielen nu ja eigenlijk 29'ers fietsen wat prettiger over obstakels e.d. heen. Ze rollen gewoon wat fijner + sneller bergafwaarts. Verder qua stevigheid - mits goed gespaakt - maakt het niets uit. Verder heb ik me laten vertellen dat er bijvoorbeeld in Latijns Amerika zo goed als geen 26" banden meer te verkrijgen zijn men is daar volledig op 29'er over gestapt en ook hier in Europa (NL) gebeurd dat meer en meer.

Mijn volgende fiets - weer een M-Gineering - over een jaartje of 6 wordt in ieder geval weer een 29'er met de mogelijkheid banden tot 65mm erop te leggen. Dit ivm reisplannen die dan hopelijk in vervulling gaan.
headlight schreef:Ik fiets nu op een stadsfiets van 55cm met 26 inch wielen.
Ik neem dan aan dat 56 met met lengte mischien zelfs beter is,
Ik heb nu al zoveel links naar uitleg gegeven, maar het kwartje valt kennelijk niet.
Nog één keer dan: het gaat om de lengte van het frame, niet om de hoogte.