Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gebruikersverslag Schwalbe Marathon Almotion banden. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Gebruikersverslag Schwalbe Marathon Almotion banden.

156 berichten
Dit soort totaal niet met onze ervaring. Mijn vrouw heeft er inmiddels duizenden kms mee gereden en er is nauwelijks of geen slijtage te zien. Belangrijker nog is dat ze licht lopen en comfortabel zijn.
voordewind schreef:
zo 06 mei, 2018 15:13
Inmiddels 2000km gereden met de Almotion banden en mijn ervaring met deze banden zijn niet echt geweldig.Als eerste zijn ze redelijk a- symmetrisch en wiebelen de profiellijnen heen en weer.Verleggen of anders monteren heeft geen effect.Verder vertoonde de band eenzijdige slijtage waardoor ze gaan trillen .Volgens mijn fietswinkel het gevolg van eenzijdige belasting van een Vaude tas.De slijtage van deze banden is hoog en , gezien de prijs, zijn het geen duurzame banden . Geen aanrader.
Ik zou mijn beklag doen want dat kan niet zomaar door een tas binnen 2000 km.
Inderdaad.
Ik rij er nu zo’n 2000 km met de almotion evolution maat 55-559. Ze zitten onder mijn ‘gravelfiets’ en de grip is nu pas echt optimaal. Ik fiets ook veel met een zware ketting en andere werkspullen in mijn tas rond en er is niets te zien aan de band.

@wim, dat jij dat nog eens zou zeggen over de almotion band! Ik ben 100+ kg en heb de Ratt Trap Pass banden vervangen voor deze. Ik merkte nauwelijks verschil in souplesse, terwijl nu niet meer lek rijdt.

Na de vakantie geef ik de Rat Trap Pass banden nog 1 kans door mijn velg tubeless te maken. Daarna zal ik ook de Almotions tubeless oprijden.

Wim, rij jij tubeless en hoevaak is je band dan echt plat?
Hebben mensen al ervaring met tubeless almotions?
Mijm vrouw gebruikt haar vakantie fiets het hele jaar door en daar zitten in de winter conti topcontact winter ii banden op. Zomers dus de Almotions in draadbandversie (vroeger Big Apples). De Almotions zijn voor mijn gevoel sneller en comfortabeler dan de Big Apples. En ze hebben een beetje profiel waar mijn vrouw erg blij mee is.
Zelf heb ik een aparte vakantiefiets en daar zitten tegenwoordig de Rat Trap Pass banden op, met xxlight binnenbanden. Onderweg heb ik na zeker een paar duizend km (maar ik hou geen km statistiek bij) nog geen enkele lekke band. Gek genoeg wel twee keer na thuiskomst: je zet je fiets in de schuur en als je een paar uur later kijkt staat de achterband leeg.
Dus ja ze zijn vast kwetsbaarder dan de Almotion maar ik vind ze wel lekkerder rijden. Er zijn vast tochten te bedenken waar ik iets anders zou monteren. In Noorwegen had ik bijvoorbeeld Marathon Extremes.
Het blijft methodologisch moeilijk iets verstandigs te zeggen met zulke kleine steekproeven.
Raar de de band zo snel slijt. Ik heb mijn almotion uit 2015 al zeker een km of 5000 op het achterwiel en er is amper slijtage te zien. Ook kan ik me slecht voorstellen dat een tas effect zou hebben op ongelijkmatige slijtage.
Samen met asymetrisch klinkt het alsof dit een productiefout betreft.
Is ook gewoon gel#l van de fm om verder geen actie te hoeven ondernemen, wat verzinnen ze hierna? Uw ketting zit rechts dus logisch dat uw banden links harder slijten?
Dat een beetje asymmetrisch herken ik - mijn voorband heeft dat - althans daar valt het op. De fietsenmaker (daar waar ik altijd kom en er echt verstand van heeft - staat goed binnen de mn mtb wereld). Heeft hem er zelfs al af gehad en er opnieuw opgelegd maar blijft ietwat asymmetrisch. Merk hier met het fietsen echter niets van. Het snel slijten herken ik niet - liggen er nog niet mega veel kilometers op. Ik denk iets van 1800 en zien er nog op het loopvlak al nieuw uit.

Wim - dat van het sneller zijn dan de Apples klopt - althans dat gevoel heb ik ook. Kom van 40mm Big Bens en die rijden voor mijn gevoel hetzelfde als de Big Apples.

Toevoeging - ik heb ook de vouwbanden erop liggen.
We hebben op onze twee koga travellers ook almotion 622-50 gelegd en zien ieder inmiddels ongeveer 1.000 km verder. Op de ene de draadversie en op de andere de vouwversie.

De draadversie is perfect recht te leggen, de vouwversie niet. Ondanks het op maximale druk zetten van de vouwversie en gebruik van zeep, schiet de hiel van de band over een klein deel van de band niet helemaal naar de buitenkant van de velg. Omdat het niet echt storend is tijdens het fietsen hebben we dat maar geaccepteerd. Maar ik denk dat het niet symmetrisch op de velg gelegd krijgen van de vouwversie een "produktkenmerk" is van dat type. Misschien dat het type velg ook wel een rol speelt daarbij.

Pieter
kwootje schreef:
do 10 mei, 2018 09:24
Maar ik denk dat het niet symmetrisch op de velg gelegd krijgen van de vouwversie een "produktkenmerk" is van dat type. Misschien dat het type velg ook wel een rol speelt daarbij.

Pieter
Ik heb sinds kort de vouwversie (26x2.15 55-559) op mijn TM 2.6 liggen. Bij het omleggen was het even halverwege het oppompen er op letten dat de hieldraad overal op de juiste plek kwam te liggen. Iets wat ook nodig was bij mijn vorige vouwband, de marathon supreme. Daarna geen probleem en heb onlangs de banden flink op hun donder gegeven op gravelpaden in Spanje. Ze hebben zich uitstekend gehouden en liggen er netjes recht op de velg.
Ik heb op mijn Idworx All Rohler de Allmotion 622-55 banden en inmiddels zo'n 17.000km gereden (waarvan 15.000 met zo'n 20 kilo aan bagage - ik weeg 60kg - over asfalt maar ook heel veel off-road) en nog nooit een lekke band gehad! Er is wel wat slijtage zichtbaar maar ze zijn nog lang niet aan vervanging toe. Dus ik zou deze band echt aanraden!
M'n vriend is iets zwaarder dan ik (gewicht 90 kg) en die moet nu - ook met 17.000km het hetzelfde aan kilo's aan bagage - zijn achterband vervangen, de voorband kan nog even mee.

Op http://fietsdewereldrond.nl/schwalbe-ma ... tenbanden/ zie je een foto van de slijtage van de band.

Wat wel een nadeel is, is dat de band ontzettend stug is. Met een lekke band moet je echt je best doen om hem weer over de velg te duwen.
Travelmaster schreef:
za 22 apr, 2017 21:12
Ik vermoed dat je een van de weinigen bent die dit model tubeless rijdt, miro. Ik lees er hier nooit wat over, van iemand. Rij je hem dus ook echt zonder binnenband, op een tubeless(ready) velg? Welk tape, ventiel, velg, latex...?
Nu ik 6 weken tubelles fiets vind ik het leuk mijn bevindingen hier te delen.

Montage; dit gaat prima. Nu er geen binnenbanden meer zijn gaat de Schwalbe Almotion 50-622 aanzienlijk makkelijker over de Idworx Darim 2 velg. Er is meer ruimte en de compressor of tire booster is niet nodig. Gewoon met de fietsenpomp. Wel een beetje snel door pompen tot max. bar van band en velg zodat de band zich direct erin zet. Band weer leeglaten. Inzet stuk van de ventiel demonteren. 60 ml. latex door ventiel. Geen geklieder. Dan pompen tot gewenste druk.

Luchtverlies; in een week van 1.80 bar naar ongeveer 1.60 bar. Of dit meer luchtverlies is dan met binnenbanden weet ik niet. Dan had ik, toen de binnenbanden er nog op zaten dit exact moeten meten om te vergelijken. Wekelijks een beetje bijpompen is gewenst. Zeker omdat ik al met lage druk fiets zonder noemenswaardige bagage.

Lekkage; gezien mijn nieuwsgierigheid hiernaar heb ik maar een punaise door het loopvlak van de band gestoken en weer verwijderd. Er kwam inderdaad een beetje latex uit de band, dat snel stolde. Had de druk van te voren opgevoerd tot 2.00 bar. Gefietst. Na 15 km gemeten. Was blijvend terug gevallen tot 1.87 bar. Ik denk dat ik een kleine lekkage niet eens opmerk tijdens het fietsen. Vraag me wel af tot hoeverre de latex bij een groter gat dicht, zoals bijvoorbeeld door een doorn van een Acacia. De tijd zal het leren.

Grip; of ik nu meer grip heb kan ik niet beoordelen, omdat mijn snelheid niet bijzonder hoog ligt en ik geen extreme trails fiets. Af en toe een veldweg of een gravel paadje. Wellicht kunnen mountainbikers of downhillbikers hier meer over zeggen.

Rolweerstand; of deze beduidend verminderd is kan ik ook niet beoordelen. Zal de rolweerstand tubeless al minder zijn, dan is dit mijns inziens in elk geval niet spectaculair.

Comfort; door het ontbreken van de massa van de binnenband en nog iets lagere spanning (voorheen 2.20 bar nu 1.80 bar) plooit de band zich nog beter over oneffenheden. Dit is duidelijk merkbaar bij een weg met kinderkopjes of een onverharde weg met veel stenen en gruis. Als ik tussendoor eventjes op een andere fiets fiets met 37-622 banden met 4.00 bar dan besef ik weer hoe comfortabel mijn tubeless fietsje nu rijdt.

Conclusie; mijns inziens heeft tubeless fietsen zeker meer waarde. Mocht je toch al met tubeless ready banden fietsen zou het mijns inziens jammer zijn niet het volledige potentieel van deze banden te benutten. Ben je achteraf toch niet enthousiast, dan kun je altijd alsnog je binnenbanden monteren.

Groetjes, Roger
1.8 bar lijkt me wel erg weinig. De aanbevolen druk is 2,5-4,5 bar, volgens Schwalbe. Ik pompte mijn Kojak 50-559 op tot 4,5 a 5 bar (gebruik nagenoeg op verhard wegdek voor hoge snelheden). De Almotion heeft een vrij stugge antileklaag dus lijkt me wel op hogere druk gehouden moeten worden anders zal de rolweerstand hoog zijn, aan de andere kant heb je geen binnenband dus kan de druk om die reden weer lager, maar alsnog.
Late reactie, maar..
Wim schreef:
zo 06 mei, 2018 17:35
Zelf heb ik een aparte vakantiefiets en daar zitten tegenwoordig de Rat Trap Pass banden op, met xxlight binnenbanden. Onderweg heb ik na zeker een paar duizend km (maar ik hou geen km statistiek bij) nog geen enkele lekke band. Gek genoeg wel twee keer na thuiskomst: je zet je fiets in de schuur en als je een paar uur later kijkt staat de achterband leeg.
Dus ja ze zijn vast kwetsbaarder dan de Almotion maar ik vind ze wel lekkerder rijden. Er zijn vast tochten te bedenken waar ik iets anders zou monteren. In Noorwegen had ik bijvoorbeeld Marathon Extremes.
Ik had vorige keer Noorwegen brede slicks met weinig lekbestendigheid op lage druk, achter Super Moto 60-559 en voor Vredestein F-Lite 50-406, respectievelijk 3 en 4 bar. Heeft zich voortreffelijk gehouden zonder lekken en loopt erg comfortabel en licht. Lijkt volgens mij op die Rat Trap Pass banden. Ik blijf doorgaans op asfalt en gravelwegen, dit en dit waren ongeveer de slechtste wegdekken. Kan me voorstellen dat als je Rallarvegen afgaat je mss iets ruigers nodig hebt, al zal je dat ook wel overleven.
Als ik komende zomer nog naar Noorwegen ga worden het ws Kojaks, voor en achter de smalle versie, 35mm, en dus hogere druk. Mijn nieuwe fiets heeft niet meer ruimte.

Samenvatting: in Noorwegen kan je veel beter uit de voeten met niet-offroad materiaal dan veel mensen denken.
bast1aan schreef:
ma 14 mei, 2018 13:42
Ik blijf doorgaans op asfalt en gravelwegen, dit en dit waren ongeveer de slechtste wegdekken.
Dat linkse weggetje? ;-)

Afbeelding
bast1aan schreef:
ma 14 mei, 2018 12:47
1.8 bar lijkt me wel erg weinig. De aanbevolen druk is 2,5-4,5 bar, volgens Schwalbe. Ik pompte mijn Kojak 50-559 op tot 4,5 a 5 bar (gebruik nagenoeg op verhard wegdek voor hoge snelheden). De Almotion heeft een vrij stugge antileklaag dus lijkt me wel op hogere druk gehouden moeten worden anders zal de rolweerstand hoog zijn, aan de andere kant heb je geen binnenband dus kan de druk om die reden weer lager, maar alsnog.
1,8 bar is inderdaad weinig. Tubeless mag je nog met 20% minder druk fietsen. Ik ga voor het comfort en dit bevalt me goed. Uiteraard met serieuze bagage na rato iets meer bar. Almotion heeft voor de wangen een andere rubber samenstelling dan voor het loopvlak, zodat deze maximaal demp. Maar dan moet je ze niet te hard oppompen. Het is natuurlijk altijd een persoonlijke afweging. Zo fiets mijn fietsenmaker tubeless met Panasonic banden met ongeveer 1,4 bar.
Ik denk dat 1,8bar prima te doen is bij de juiste omstandigheden. Er doen altijd factoren mee die meespelen, in dit geval is het gewicht van de rijder en eventuele lading (totale belasting) van belang. Iemand van 60kg zonder bagage zal er makkelijker mee wegkomen dan een persoon van 110kg met nog eens 25kg bagage. Die aanbeveling van Schwalbe is natuurlijk een veilige richtlijn die voor iedereen moet kloppen en in de meeste situaties die je tegen gaat komen, niet alleen de mensen die de uitersten opzoeken.

Ik heb zaterdag m'n eerste korte rit op m'n nieuwe fiets gemaakt die ook de almotion gemonteerd had. Ik heb geen druk gemeten omdat ik de fiets weer bij de FM mocht brengen omdat er nog een forumslader ingebouwd gaat worden, maar ik ben benieuwd met hoe weinig druk ik zelf rond kan gaan fietsen.
Ik begrijp dat het hier om niet-MTB gebruik gaat. Probeer voor de grap eens een ritje op 3 bar en voel het verschil ;)
bast1aan schreef:
di 15 mei, 2018 00:01
Ik begrijp dat het hier om niet-MTB gebruik gaat. Probeer voor de grap eens een ritje op 3 bar en voel het verschil ;)
Het gaat hier inderdaad om niet mountainbiken. Daar zijn andere forums voor. Vertel eens, welk verschil voel jij met 3 bar ten opzichte van hoeveel (?????) andere bar? En met welke type fiets.Dan weet ik wat je bedoelt.
Het kan denk ik geen kwaad verschil te maken tussen voor en achterband. Zonder bagage pomp ik de achterband meestal toch al 1 bar harder op, en met bagage al gauw nog 1 bar meer. Uiteindelijk wil je dat de band voor en achter ongeveer even ver in veert.