Additionally, paste this code immediately after the opening tag: helmplicht e-bike Italy - Forum Wereldfietser

helmplicht e-bike Italy

Er blijkt een helmplicht te zijn op een e-bike in Italy. Heeft iemand ervaring op de handhaving hiervan?

Groetjes Roger Stegen.
Hoe kom je aan die info? Als je een fiets met trapondersteuning hebt tot max. 25 km/u en een vermogen tot 250 W is een helm in Italië niet verplicht, aldus de Italiaanse politie.
Ik kom net terug uit Italie. Daar is een hoop verplicht, maar trekt niemand zich wat van aan.
Vraag TS heeft waarschijnlijk te maken met dit bericht :
http://www.e-bikeandtrekking.nl/nieuws/ ... eslag.html
jumbo schreef:Vraag TS heeft waarschijnlijk te maken met dit bericht :
http://www.e-bikeandtrekking.nl/nieuws/ ... eslag.html
Het gaat daar om een speed-pedelec: http://m.srf.ch/sendungen/kassensturz-e ... izer-velos
peter de rijk schreef:Hoe kom je aan die info? Als je een fiets met trapondersteuning hebt tot max. 25 km/u en een vermogen tot 250 W is een helm in Italië niet verplicht, aldus de Italiaanse politie.
Zoals al aangegeven door Jumbo; E-bike en trekking. http://www.e-bikeandtrekking.nl/nieuws/ ... eslag.html Volgende week vertrekken we naar Italy om daar o.a. met onze elktrische fietsen wat rond te toeren. Van dit berichtje schrok ik toch wel even. Vandaar mijn vraag op dit forum.

Groetjes, Roger.
Aart Veldhuizen schreef:Ik kom net terug uit Italie. Daar is een hoop verplicht, maar trekt niemand zich wat van aan.
Dat zou best kunnen. Maar het zich niets aantrekken van zulke regels is vaak geen probleem tot er wel iets gebeurt en de verzekeringen (en of justitie) zich er met gaat mengen.

Renaat
Roger schreef:Zoals al aangegeven door Jumbo; E-bike en trekking. http://www.e-bikeandtrekking.nl/nieuws/ ... eslag.html Volgende week vertrekken we naar Italy om daar o.a. met onze elktrische fietsen wat rond te toeren. Van dit berichtje schrok ik toch wel even. Vandaar mijn vraag op dit forum.
Groetjes, Roger.
Zoals al aangegeven door eindgebruiker, ging het bij die Zwitsers om speed-pedelecs. In de link van de Italiaanse politie die ik gaf, wordt het allemaal uitgelegd (gebruik Google vertaal).
Misschien is het ook gewoon wel verstandig om een helm op te zetten ?
Ook op een gewone fiets?

Ton
He ja gezellig, laten we het daar weer eens over hebben, dat is al weer veel te lang geleden.
Zet jij een helm op in Amstelveen, Ton?
(In de stad gebeuren de meeste fietsongelukken.)
Ik zie in Amstelveen weinig gewone fietsers met een helm. Maar graag geen helmdiscussie hier, anders moet ik mij moderatorpetje opzetten ;-)
peter de rijk schreef:
Roger schreef:Zoals al aangegeven door Jumbo; E-bike en trekking. http://www.e-bikeandtrekking.nl/nieuws/ ... eslag.html Volgende week vertrekken we naar Italy om daar o.a. met onze elktrische fietsen wat rond te toeren. Van dit berichtje schrok ik toch wel even. Vandaar mijn vraag op dit forum.
Groetjes, Roger.
Zoals al aangegeven door eindgebruiker, ging het bij die Zwitsers om speed-pedelecs. In de link van de Italiaanse politie die ik gaf, wordt het allemaal uitgelegd (gebruik Google vertaal).
Dus als antwoord op Roger: ja, op een e-bike dien je een bromfietshelm te dragen, een WA-verzekering af te sluiten en een nummerplaat aan te brengen. Op een pedelec hoeft dat allemaal niet.
bladerdeeg schreef:Dus als antwoord op Roger: ja, op een e-bike dien je een bromfietshelm te dragen, een WA-verzekering af te sluiten en een nummerplaat aan te brengen. Op een pedelec hoeft dat allemaal niet.
Kun je aangeven hoe je bij deze reactie komt? Want op basis van de link van de Italiaanse politie die ik gaf, concludeer ik dat voor een e-bike tot een vermogen van 250 W ("bicicletta pedalata assistita") een helm, een verzekering en een nummerplaat juist niet verplicht zijn.
peter de rijk schreef:
bladerdeeg schreef:Dus als antwoord op Roger: ja, op een e-bike dien je een bromfietshelm te dragen, een WA-verzekering af te sluiten en een nummerplaat aan te brengen. Op een pedelec hoeft dat allemaal niet.
Kun je aangeven hoe je bij deze reactie komt? Want op basis van de link van de Italiaanse politie die ik gaf, concludeer ik dat voor een e-bike tot een vermogen van 250 W ("bicicletta pedalata assistita") een helm, een verzekering en een nummerplaat juist niet verplicht zijn.

Conclusie http://www.poliziamunicipale.comune.ver ... a_id=41854 komt niet overeen met de info van http://www.e-bikeandtrekking.nl/nieuws/ ... eslag.html

Mochten wij in conflict komen met de polizia zal ik het hier melden.

Gr. Roger.
bladerdeeg schreef: Dus als antwoord op Roger: ja, op een e-bike dien je een bromfietshelm te dragen, een WA-verzekering af te sluiten en een nummerplaat aan te brengen. Op een pedelec hoeft dat allemaal niet.
Je maakt hier een roerei met definities...

1. Een Pedelec is een ebike
2. Een fiets met duimgas is ook een ebike
3. Er zijn 25 kmpu ebikes/pedelec en varianten die tot 45kmpu gaan. De laatste heten ook wel Speed-Pedelecs (S-pedelec)

Een koe is een zoogdier, niet alle zoogdieren zijn koeien.

De meeste mensen gebruiken de term e-bike voor de 25kmpu variant en die vat dus juist niet onder de bromfiets regeling. Een S-Pedelec is in de meeste landen een grijs gebied (afhangend van de interpretatie zelfs illegaal).

Ik snap je verwarring overigens wel omdat er een site (Ebikescentre en een pak sites uit dezelfde koker, allemaal hetzelfde bedrijf) met een hele rare definitie komt waarbij een ebike een gashandel heeft. Wikipedia is wat dat betreft een stuk duidelijker, ebike is een mantel begrip voor elke fiets met een electrische motor.

Die sites zijn ook de bron van ruis omtrent de wetgeving die ze werkeljk compleet uit de lucht grijpen (een soort half voorschot op 2017, maar ook dan nog incorrect). Het probleem is namelijk dat er uberhaupt geen wetgeving is.

Ik ben een beetje allergisch voor die koekenbakkers... het is al een veeg teken dat ze zich voordoen als meerdere sites/bedrijven, terwijl het allemaal dezelfde toko is.
Ga je nu met een helm rijden in het altijd hete Italië, en zo ja, met welke soort helm?
aandegracht schreef:Ga je nu met een helm rijden in het altijd hete Italië, en zo ja, met welke soort helm?

Ik fiets hier zonder helm en zal dit in Italy ook doen. Vandaar: Mochten wij in conflict komen met de polizia zal ik het hier melden.

Gr. Roger
loknor schreef:
bladerdeeg schreef: Dus als antwoord op Roger: ja, op een e-bike dien je een bromfietshelm te dragen, een WA-verzekering af te sluiten en een nummerplaat aan te brengen. Op een pedelec hoeft dat allemaal niet.
Je maakt hier een roerei met definities...

1. Een Pedelec is een ebike
2. Een fiets met duimgas is ook een ebike
3. Er zijn 25 kmpu ebikes/pedelec en varianten die tot 45kmpu gaan. De laatste heten ook wel Speed-Pedelecs (S-pedelec)

Een koe is een zoogdier, niet alle zoogdieren zijn koeien.

De meeste mensen gebruiken de term e-bike voor de 25kmpu variant en die vat dus juist niet onder de bromfiets regeling. Een S-Pedelec is in de meeste landen een grijs gebied (afhangend van de interpretatie zelfs illegaal).

Ik snap je verwarring overigens wel omdat er een site (Ebikescentre en een pak sites uit dezelfde koker, allemaal hetzelfde bedrijf) met een hele rare definitie komt waarbij een ebike een gashandel heeft. Wikipedia is wat dat betreft een stuk duidelijker, ebike is een mantel begrip voor elke fiets met een electrische motor.

Die sites zijn ook de bron van ruis omtrent de wetgeving die ze werkeljk compleet uit de lucht grijpen (een soort half voorschot op 2017, maar ook dan nog incorrect). Het probleem is namelijk dat er uberhaupt geen wetgeving is.

Ik ben een beetje allergisch voor die koekenbakkers... het is al een veeg teken dat ze zich voordoen als meerdere sites/bedrijven, terwijl het allemaal dezelfde toko is.
Euh, degene die hier verward is en een roerei aan het bakken is, ben jij.
1. Een E-bike is een fiets met elektrische ondersteuning tot boven de 25 km/u en/of meer dan 250 Watt, hedendaags ook wel 'Speed-pedelec' genoemd. Dit wordt door de meeste mensen zo gehanteerd. (Alleen Nederlanders moeten weer dwarsliggen, vandaar mogelijk je verwarring.)
2. Een fiets met duimgas is mijns inziens een bromfiets.
3. Een fiets met elektrische ondersteuning tot max. 25 km/u en een wattage van max. 250 Watt heet een pedelec.

De wetgeving mag dan momenteel verwarrend zijn, vanaf 2017 wordt dit binnen de EU-landen een stuk eenduidiger. (Fiets = <25 km/u & <250 Watt, bromfiets = > 25 km/u en/of >250 Watt.) Geen idee overigens wat koeien met fietsen te maken hebben, maar daar zal je ook wel weer een logica voor verzinnen.
loknor schreef:Wikipedia is wat dat betreft een stuk duidelijker, ebike is een mantel begrip voor elke fiets met een electrische motor.
Dank voor het heldere verhaal tussen alle verwarring. Zo lees je ook wel in de krant dat het aantal "e-bikes" in Chinese steden waanzinnig groeit. Die term is bedrieglijk, voor wie denkt dat Chinezen opeens weer allemaal sportief bezig zijn nadat ze hun fiets voor een stinkende brommer hadden ingeruild, want het gaat dan nooit over de fiets met trapondersteuning , maar steevast over elektrische brommers/scooters.
peter de rijk schreef:
loknor schreef:Wikipedia is wat dat betreft een stuk duidelijker, ebike is een mantel begrip voor elke fiets met een electrische motor.
Dank voor het heldere verhaal tussen alle verwarring.
Helder, maar feitelijk incorrect.