Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Heeft iemand ervaring met deze fiets - Forum Wereldfietser

Heeft iemand ervaring met deze fiets

Ik heb een vraag
Heeft iemand ervaring met deze fiets of toch maar door sparen voor een santos.
https://www.rosebikes.nl/bike/rose-acti ... aid:821863
Met vriendelijke groeten M.V.
Ervaring? Nee… maar op basis van het speclijstje: poe-hee, wat een beest! En voor €62 Aufpreis kun je er ook nog je mobiel mee opladen!
Er zijn nog wel alternatieven, ook voor een Santos. Dit is een zwaar opgetuigde fiets voor niet teveel geld, maar de keuze voor een fiets is meer dan de optelsom van onderdelen en het prijskaartje. Het belangrijkste is een frame dat je goed past en lekker rijdt (en dat is heel persoonlijk), en degelijke wielen. Kijk hier ook eens: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2016-2.pdf
marc verhees schreef:... of toch maar door sparen voor een santos.
We hebben geen flauw idee wat je met de fiets wilt gaan doen.
Het zadel is eveneens geschikt voor lange afstanden, de Terry Figura GT Gel past zich dankzij geïntegreerde gelpads perfect aan de gebruiker aan. Ook vele uren op het zadel worden zo niet tot een martelgang.
Welke bil wil dat nou niet.
Persoonlijk zou ik doorsparen voor een Avaghon :wink: of een M-Gineering of een Snel of een stukje fietsen en kijken of het "past".
Leon schreef:
marc verhees schreef:... of toch maar door sparen voor een santos.
We hebben geen flauw idee wat je met de fiets wilt gaan doen.
Ik wil er mee door europa en veel over harde wegen.
Mits ik een keer fout fiets en niet anders kan.
Bepaking is zo 30 kg kampeer spulen.
marc verhees schreef:Bepaking is zo 30 kg kampeer spulen.
Dat is veel, het stelt flinke eisen aan de stjifheid van het frame. Ik weet dat want ik heb meestal ook zoveel bij me. ( :oops: , a.u.b. geen tips, ik ken ze allemaal al :D )
Hoeveel weeg je zelf? Als je 60 kilo weegt is het nog geen punt, als je 100 kilo weegt wil je wel zeker zijn dat het achterwiel door een topvakman is gespaakt. Daar heeft zo'n fiets van Rose een nadeel: op papier is het een prachtfiets, maar bij de merken die minder verschillende types frames en onderdelen hebben heb je een grotere zekerheid dat elk afzonderlijk onderdeel geschikt is voor zo'n reis. En waarschijnlijker heb je ook een fietsenmaker op kleinere afstand, tenzij je in de buurt van Bocholt woont natuurlijk.
Ik heb kennissen die bij Rose een mooie e-Bike gekocht hebben en al twee keer de trip van driehonderd kilometer hebben mogen maken om een probleem gefixed te krijgen.

Overigens ben ik voor onderdelen prima tevreden over Rose. Dat dan weer wel.
Stevige prijs maar wel een mooie fiets. Persoonlijk zou ik geen gel zadel willen hebben maar een Brooks. Ben benieuwd waar de keuze op valt en of je inderdaad 30 kilo aan bagage mee zult nemen?

Gr henk
Leon schreef:
marc verhees schreef:Bepaking is zo 30 kg kampeer spulen.
Dat is veel, het stelt flinke eisen aan de stjifheid van het frame. Ik weet dat want ik heb meestal ook zoveel bij me. ( :oops: , a.u.b. geen tips, ik ken ze allemaal al :D )
Hoeveel weeg je zelf? Als je 60 kilo weegt is het nog geen punt, als je 100 kilo weegt wil je wel zeker zijn dat het achterwiel door een topvakman is gespaakt. Daar heeft zo'n fiets van Rose een nadeel: op papier is het een prachtfiets, maar bij de merken die minder verschillende types frames en onderdelen hebben heb je een grotere zekerheid dat elk afzonderlijk onderdeel geschikt is voor zo'n reis. En waarschijnlijker heb je ook een fietsenmaker op kleinere afstand, tenzij je in de buurt van Bocholt woont natuurlijk.
Mag ik hier op aanhaken? Waarom schrijf je dat over die spaken? Merk je als eerste aan de achterspaken dat de fiets te hoog belast wordt? Ik vraag me dat namelijk af omdat ik vertrok met hele spaken en nu alweer een spaak los had hier in Schotland.
De kwaliteit van een wiel en de kans op spaakbreuk hangen vooral af van de kwaliteit van de wielbouw. Door een goede wielbouwer met de hand gespaakte wielen zijn veel beter, en horen geen problemen te geven. Maar ze zijn wel duurder. Als er eenmaal een spaak gebroken is kun je die spaak nog wel vervangen, maar de kans is heel groot dat de resterende spaken al zo'n opdonder hebben gehad dat ze snel zullen volgen. Sterkte dus.
henk huizenga schreef:Stevige prijs maar wel een mooie fiets. Persoonlijk zou ik geen gel zadel willen hebben maar een Brooks. Ben benieuwd waar de keuze op valt en of je inderdaad 30 kilo aan bagage mee zult nemen?

Gr henk
Ja met de mei vakantie had ik 30 kg bagage met stuurtas.
En wat dat zadel betreft ik heb een brooks en die gaat mee naar welke fiets ik ook koop.
Max2015 schreef:Merk je als eerste aan de achterspaken dat de fiets te hoog belast wordt? Ik vraag me dat namelijk af omdat ik vertrok met hele spaken en nu alweer een spaak los had hier in Schotland.
Aanvulling op Wim: het gewicht dat op het achterwiel rust tijdens het fietsen is veel groter dan dat op het voorwiel. Vaak tot 2x zo veel. Ga maar eens thuis in de weer met tassen op de fiets, ga er op zitten en doe iets met de personenweegschaal.

Nu is de getoonde fiets geen derailleurfiets, maar bij derailleurfietsen is het achterwiel asymmetrisch gespaakt. Dan staan de rechterspaken steiler (en wiskundig noodzakelijk dus in een hogere trekspanning) omdat aan die kant ook plaats moet zijn voor de cassette. Dat is niet gunstig voor het spaaksysteem.

Bij een dikke versnellingsnaaf heb je daarentegen weer last van de hoek waarin spaken op de velg staan. Dat stelt ook eisen aan de wielbouwer als vakman.
Bij derriefietsen hoor dan een gebuste, cq dubbel gebuste velg, bij versnellingsnaven een directioneel geboorde?
Inruilwaarde kan ook een overweging zijn en die schat ik niet zo hoog in bij eigen merken van grootwinkelbedrijven als Rose en Decathlon.

De fiets kent op het eerste gezicht geen zwakke punten, maar het zou mijn fiets niet zijn. Te zwaar, geen voorvering, te veel overbodige onderdelen als slot en standaard.
Wim schreef:De kwaliteit van een wiel en de kans op spaakbreuk hangen vooral af van de kwaliteit van de wielbouw. Door een goede wielbouwer met de hand gespaakte wielen zijn veel beter, en horen geen problemen te geven. Maar ze zijn wel duurder. Als er eenmaal een spaak gebroken is kun je die spaak nog wel vervangen, maar de kans is heel groot dat de resterende spaken al zo'n opdonder hebben gehad dat ze snel zullen volgen. Sterkte dus.
Is ook geen wet van meden en perzen; zeg ik uit ervaring sprekend.
Fausto schreef:
Wim schreef:De kwaliteit van een wiel en de kans op spaakbreuk hangen vooral af van de kwaliteit van de wielbouw. Door een goede wielbouwer met de hand gespaakte wielen zijn veel beter, en horen geen problemen te geven. Maar ze zijn wel duurder. Als er eenmaal een spaak gebroken is kun je die spaak nog wel vervangen, maar de kans is heel groot dat de resterende spaken al zo'n opdonder hebben gehad dat ze snel zullen volgen. Sterkte dus.
Is ook geen wet van meden en perzen; zeg ik uit ervaring sprekend.
Het komt in derdaad wel eens voor dat er in een heel goed gebouwd wiel in de eerste - zeg - duizend - kilometer toch een spaak breekt; ik heb het bij een vriend zien gebeuren bij een splinternieuwe Vittorio. Dat is dan wel heel iets anders dan dat er spaken beginnen te breken in een slecht gebouwd wiel dat in een langere tijd flink op zijn donder heeft gehad. Daarvan kun je de spaken dan beter als afgeschreven beschouwen.
AndreM schreef:Ik heb kennissen die bij Rose een mooie e-Bike gekocht hebben en al twee keer de trip van driehonderd kilometer hebben mogen maken om een probleem gefixed te krijgen.
Een e-bike zou je nog 'speciaal' kunnen noemen, maar een gewone fiets bevat enkel simpele mechanische techniek die bijna iedereen wel kan repareren.

Je kunt deze Rose ook nog laten customizen trouwens.
Jan Eleveld schreef:Inruilwaarde kan ook een overweging zijn en die schat ik niet zo hoog in bij eigen merken van grootwinkelbedrijven als Rose en Decathlon.

De fiets kent op het eerste gezicht geen zwakke punten, maar het zou mijn fiets niet zijn. Te zwaar, geen voorvering, te veel overbodige onderdelen als slot en standaard.
ik vind Rose geen grootwinkelbedrijf. Bovendien goede technikers en baliemedewerkers daar.
Nee maar Santos en Idworx hebben toch meer 'de naam' waar semi-leken op kicken en geld voor neer willen tellen dan Rose.