Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Degelijke stads/transportfiets - Forum Wereldfietser

Degelijke stads/transportfiets

Beste forumleden

Ik fiets dagelijks naar mijn werk (10 km enkel, vrij vlak), en vervoer met mijn fiets 2 kinderen (4j - 2j) met fietsstoel + fietskar.

Ik heb de laatste 10 jaar 2 fietsen versleten en zit sinds 2,5 jaar aan mijn derde fiets die het ook niet meer zo lang zal trekken.
Voor de duidelijkheid: mijn fiets wordt overdekt gestald, ik rijd verantwoord (geen hoge drempels etc), en kuis en smeer regelmatig mijn ketting.

Mijn eerste fiets:
1.Oxford (weet niet meer welke serie, was met verende voorrem en 7 versnellingen derailleur). Na 4 jaar was deze fiets volledig op, zowat alles zou vervangen moeten worden om hem op de baan te houden.

2. Achielle Ashington. Gekocht zonder versnellingen en met terugtrapnaaf (ik dacht, minder tralala, minder snel kapot) Reed heel comfortabel, maar matige kwaliteit en enorm roest gevoelig. Die was op 4 jaar ook klaar voor het oud ijzer.

3. Gazelle esprit urban. Geen versnellingen, terugtrap. Na 2 jaar eerste roestvorming (fietsenmaker was verbaasd, hij dacht dat gazelle nog kwaliteit maakte maar blijkbaar niet meer), spatborden breken af, kettingkast is niets waard... Trapas is kapot (hangt los). Is blijkbaar een geperste trapas. Volgens fietsenmaker gaan die niet lang mee, hij ging 'm vervangen maar kans bestaat dat hij over 6 maanden opnieuw los hangt.


Dus... ik kijk al weer uit voor een nieuwe fiets. Mijn blik was gevallen op workcycles fr8. Een pak duurder dan mijn vorige fietsen, maar ik zou toch graag eens een fiets hebben waar ik een jaar of 8 mee verder kan. Ik ben het beu om 5 keer per jaar naar de fietsenmaker te moeten om kapotte onderdelen te laten vervangen. Iemand ervaring met deze fiets, of een andere tip voor een duurzame fiets?
Mijn idee is dat een fiets zonder of met weinig versnellingen en wél een kar erachter niet echt een goede combi is... Je gaat op je 'macht' fietsen in plaats van op souplesse en helpt daarmee de aandrijflijn om zeep....

Ik heb toen er kinderen kwamen niet een pappa fiets gekocht maar mijn vakantiefiets, een tweedehandse Koga Randonneur, gepromoveerd (omdat hij gewoon verrekte lekker fietste). Na de promotie is de fiets zo'n beetje 20 jaar geworden met vanaf 2008 bijna dagelijks 3 kinderen naar school brengen (4x5 km/dag,). Eerst kar en later aanhangfiets. Wielsets en de gebruikelijke slijtageonderdelen daargelaten een probleemloze fiets... Bij deze fiets is nooit de trapas vervangen.

Vorig jaar moest ik weer een groot onderhoudsronde gaan maken en ben ik op zoek gegaan naar wat anders. (Ik kwam uit op een Kona Big Rove)

Ik denk dat de huidige Koga's niet meer van de kwaliteit zijn als in de jaren '90, en te duur, maar ik ik zou wel in die richting zoeken. Solide frame, geen vering, en een mtb versnellingsset zoeken. De meeste goedkope versnellingsnaven kunnen de krachten van een kar volgens mij niet aan en ben je beter af met een goede derailleur versnelling.. Hiermee kun je meer terugschakelen en op souplesse fietsen

Voor mij was, toen ik op zoek ging naar wat anders, een van aandachtspunten dat er op het frame ook een traditionele drager moet kunnen voor een drager-aanhangfiets combi.

Dit is de richting die ik op zou denken:
Afbeelding

https://www.12gobiking.nl/crosshybride/ ... tent_specs (géén aandelen, gewoon een denkrichting)

Die papa fiets waar je je oog op hebt laten vallen zou mij te zwaar zijn voor 10 km ww en ik betwijfel of de onderdelen kwalitatief goed zijn...

Succes!
Beste Eric

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Ja, ik denk dat je wel gelijk hebt dat je veel kracht moet zetten om de kar vooruit te krijgen. Nu, met mijn oxford en achielle had ik nog geen kar, en die waren ook naar 3-4 jaar volledig versleten en meerdere keren per jaar de fietsenmaker gepasseerd. Aan de kar ligt het dus niet. Als ik de fr8 zou kopen, dan zou ik uiteraard geen kar meer moeten trekken, de kinderen kunnen op de fiets. Al vraag ik me af of het wel de moeite is, ik ga er van uit dat ze op 5 jaar wel alleen kunnen fietsen, de school is maar een kilometer ver.

Ik houd van de rechte houding, dus die bulls urban is niet mijn ding. 27 versnellingen zijn volgens mij wat overdreven voor een vlak land, en een derailleur vraagt meer onderhoud dan ik wil geven. Ik zou ofwel zonder vernellingen willen, ofwel 8 (naaf).
Ik heb ook een voorkeur voor terugtraprem, omdat dit geen onderhoud vergt al in alle weersomstandigheden werkt.

Waarom denk je dat de fr8 kwalitatief niet goed zou zijn? Hij kost € 1.200 voor de basisversie, daarvoor mag je toch wat kwaliteit verwachten denk ik. Ze worden ook door postbodes gebruikt.

In plaats van de fr8 kan ook de azor PKW of LKW. Volgens mij is dat ongeveer dezelfde fiets als de fr8, alleen is hij een paar honderd euro's goedkoper. Onderdelen van workcycles worden bij mijn weten in de azorfabriek gemaakt.

Tweede keuze: Azor texel, wat minder log.

Derde keuze: de vsf s-300. Die is heel wat lichter dan de fr8 en ook goedkoper. Hij heeft wel geen brede banden.
Wij hebben met dergelijk intensief zwaar gebruik, veel kinderen, veel boodschappen achterop en in fietskar ook diverse stadsfietsen en versnellingsnaven kapot getrapt. Een degelijke stadsfiets blijkt niet echt te helpen, ook wel logisch, want het is niet het frame wat het begeeft, maar de aandrijflijn.

Wij gebruiken nu 'trekking' fietsen waaronder stevens en santos met Deore derailleurs en hoger. Bevalt ons veel beter, een nieuwe, zeker van koga/santos is dan natuurlijk te duur voor dit werk waarbij in fietsenstalling en dagelijks gebruik snel een beschadiging optreedt. Tweedehands is dan ideaal.
StormrotS schreef:Beste Eric
Waarom denk je dat de fr8 kwalitatief niet goed zou zijn? Hij kost € 1.200 voor de basisversie, daarvoor mag je toch wat kwaliteit verwachten denk ik. Ze worden ook door postbodes gebruikt.
Ik heb me eerlijk gezegd niet in de technische specs verdiept van de fr8. Ik heb zelf het gevoel dat het frame relatief duur is en daardoor minder geld overblijft voor een degelijke aandrijflijn... Maar dat is onderbuik gevoel en niet gestoeld op onderzoek.

Maar bij 'hippe' fietsen wordt m.i. vaak op aandrijflijn, banden, handvaten en zadels bespaart... (maar dat hoeft bij de fr8 natuurlijk niet het geval te zijn)

EDIT: ik heb even de specs doorgebladerd en dat ziet er inderdaad wel goed uit. Veel RVS en als je de 3-speed naaf neemt dan kan het wel wat hebben denk ik....
@ blokdoorn Ik heb al regelmatig op tweedehands gekeken, maar waar ik woon (Gent) worden er geen kwalitatieve tweedehands fietsen verkocht. En ik ben niet echt voorstander van een 'trekking', dat is wellicht niet gefundeerd, maar een buikgevoel + het feit dat ik een rechte fietshouding prefereer.

@ Eric enige reden waarom je de 3-speed aanraadt ipv de 8-speed? Workcycles zelf zegt dat de 8-speed steviger is dan de 3-speed.
Omdat de 2e versnelling geen 'versnelling' is maar een 'vast' verzet, dus inwendig geen draaiende krachten.
De 3 versnellingsnaaf redelijk ongevoelig is voor afstelperikelen, mijn kinderen fietsen ook met deze naaf, mijn vrouw met de 8 speed en die is 'gevoeliger'.
En als laatste, maar dat is een aanname, bij de drie versnellingsnaaf kunnen de tandwielen 'breder' zijn waardoor minder slijtage optreed... (disclaimer: assumption is the mother of all f*ck ups)
@ eric bedankt maar weer voor je waardevolle inzichten. Enig idee of een NuVinci CVT naaf minder gevoelig is (buiten voor de geldbeugel dan)?

Iemand een idee van het verschil tussen een workcycles fr8 en een azor PKW of LKW?

Blijkbaar wordt de fr8, gr8, kr8 en bakfietsen door Nijland gebouwd voor workcycles (dus niet door azor, de andere workcycles fietsen worden wel door Azor gebouwd).
NuVinci heeft voor- en nadelen. Het voordeel is dat het systeem traploos is, dus je kunt altijd de juiste trapfrequentie kiezen (binnen het kleinste en grootste verzet natuurlijk). Maar daar staat wat tegenover. Weegt behoorlijk wat, maar op een transportfiets is dat welliicht minder belangrijk. Wat wel telt, is dat het rendement laag is: in de kleinste verzetten voel je gewoon de weerstand toenemen.
Ik denk eigenlijk niet dat de belasting van de naaf zo groot is, dat je een Nexus 8 of Alfine 11 van Shimano moet uitsluiten. Ze moeten natuurlijk ook wel onderhouden worden, minstens jaarlijks.

Indien je liever een rechtere houding hebt, kun je bij aankoop toch het stuur van een toerfiets laten aanpassen? Zo hoef je je niet te beperken tot wat een merk aanbiedt.

Tenslotte: in Gent zijn heel wat fietsenzaken. Ga eens shoppen, vraag advies.
Nog een alternatief:
http://www.gaastrabikes.eu/index_nl.php#fyts4.08
Het is een fiets die wij met de Rohloff voor bepakte vakanties en dagtochten gebruiken, ik ook voor WW-verkeer (30 km per week), waarbij ik ook regelmatig een en ander vervoeren moet, tot een kg of 15.

Specs zijn in orde, en de premium naaf is ook in orde. Stevige fiets, 'onverwoestbaar' met een ontspannen zithouding.
@ CapoJan: Ja, in Gent zijn heel wat fietsenwinkels, maar die hebben zo hun eigen merken en zullen die dan ook aanprijzen. De meeste fietsenwinkels hebben trouwens de 'vertrouwde' merken. Ik ben eerder op merk gaan zoeken wat nu de echt degelijke stadsfietsen zijn, en ben dan op zoek gegaan naar een fietsenwinkel die deze merken verdeeld.
Over Azor en workcycles vond ik de beste reviews. Akkoord, naar toerfietsen heb ik niet gekeken, aangezien deze fietsen behoorlijk duur zijn en meestal meer versnellingen hebben dan ik in principe nodig heb. Ik begrijp dat dit forum een voorliefde voor deze toerfietsen heeft, dat zegt de naam van het forum zelf. Misschien dat ik de vsf 300 wel eens ga uitproberen, er is een winkel in Gent die deze verkoopt. Deze fiets is betaalbaar.

@ Polling Dat ziet er inderdaad een degelijke fiets uit, maar hij kost wel zo'n € 1.900, dat is meer dan ik eraan wil geven (ik wil er namelijk 2, eentje voor mijn vrouw een eentje voor mezelf).
Als ik je beschrijving lees, vraag ik me af of je niet beter af zou zijn met een longtail, zoals een Yuba Mundo, Kona Ute of Surly Big Dummy. Je kan dan beide kinderen achterop nemen + bagage en die frames en wielen zijn bombproof (de groep is een vrije keuze, maar dat beschouw ik als een slijtonderdeel)

We hebben zelf een Yuba Mundo, met Sram groepje op en Avid BB7 remmen. Er staat achteraan op dit moment een Yepp stoeltje op, links hangt een tas van 80 liter en rechts zit een platform voor melkverpakkingen. (12 of 24 liter). Vooraan zat nog een extra yepp stoeltje (nu even niet) en er is ook nog een voordrager. De lagers zijn nu 4 jaar oud en simpel te vervangen, aan de wielen is verder geen slijtage te zien.

In vergelijking met een trekkingfiets is zo'n yuba relatief traag door het hoge gewicht, maar naast de Achilles die ik dagelijks in de stad kruis, ben ik zeker niet trager. Als ik hem opnieuw zou kopen, zou ik misschien wel de ondersteunde versie kopen (die toen nog niet bestond) omdat ik mijn kruissnelheid van 16-18 km/u (dat is geladen met 8 kg werkspullen en 17 kg kind) te traag vind voor langere verplaatsingen. (nu doe ik zo'n verplaatsingen met een aangepaste racefiets en fietskar, waar ik gemiddeld 22-24 mee haal).
Ik heb goede ervaringen met een Highlander van Azor. Dat is mijn stadsfiets met alu frame en stalen voorvork (voorvork is oversized en er zit een dikkere stuurpen in (ik denk 1 1/8 inch i.p.v. 1 inch stuurpendikte).
Het frame is niet heel stijf, maar bijna alles blijft al meer dan 10 jaar heel. Ik neem voor lief dat er regelmatig onderhoud aan dan wel een vervangend tweedehands achterwiel (Nexus 8 met veelal zo'n Airline-achtige aluvelg) nodig is. Dat onderhoud doe ik meest zelf.
Zelf ben ik rond de 100 kg en rij nu al kleine 10 jaar met één à twee kinderen in fietszitjes dan wel op aankoppelfiets en fietszitje en vaak ook tassen aan het stuur. Ik rij met cranks van 180 mm dus de boel wordt aardig belast. In de vakantie heb ik ook nog een dubbele fietstas achterop. Ik rij met wat dikkere banden (40-622 of nu 42-622) en vooral de achterband moet ik goed hard houden (momenteel Schwalbe Road Plus, maar die willen niet gelijkmatig om de wielen (echt waardeloos), dus voortaan alleen nog Vittoria banden, zoals de fijne en lichtlopende Randonneur)
Zeker als je wat groter (en daarbij veelal zwaarder (en sterker?)) bent, heeft je fiets het nodige onderhoud nodig, is mijn ervaring. Duizenden euro's aan zo'n topmerkfiets uitgeven: ik rij dat er nooit aan af (nog los van of ik het geld heb), ook gezien wat er in mijn maat (niet) te koop is.
Een tweedehands koga of andere fiets kan m.i. wel: de wat oudere stalen frames zijn vaak prima en qua onderhoud goed zelf bij te houden.
succes en groet, hoogframe
@ Enrice bedankt voor je suggestie. Zo'n longtail zou nu wel handig zijn, maar over een jaar of 3, als de kinderen zelfstandig fietsen, lijkt het me minder handig.

@ hootframe bedankt voor je ervaring met Azor. Ik zit nu te denken of ik niet beter een Azor Texel neem, ipv een LKW of FR8, die zijn misschien een beetje té vrachtfiets.
Er rust trouwens blijkbaar een taboe op het verschil tussen azor en workcycles. Ik had mijn vraag (verschil tussen de fr8 en de lkw) ook op het forum van de fietsersbond.nl gesteld. Een persoon had geantwoord dat het verschil was dat de fr8 in Amsterdam geproduceerd wordt, en de lkw in Hoogeveen.
Ik had daarop geantwoord dat de fr8 door Nijland voor workcycles gemaakt werd, en gevraagd of de plaats van productie het enige verschil was, en of ze kwalitatief dus hetzelfde waren.
Daarop werd de vraagstaart verwijderd, en werd ook mijn profiel op fietsersbond.nl gewist. Iemand enig idee wat daar aan de hand is? Wordt de fietsersbond.nl gesponsord door workcycles? Ik snap er niet veel van :?
Hmmm, raar... Je zou de vraag ook op het forum van Fiets.nl kunnen stellen. Het is wel een forum die sterk gericht is op race en MTB fietsen, maar in het 'café' is er vast wel iemand die jouw vraag kan beantwoorden. Het is een behoorlijk actief forum.
Ga inderdaad eens kijken bij casa de ciclistas, deze verdelen VSF wat betaalbare en kwalitatieve fietsen zijn :-)
@ Eric bedankt, ik zal het daar ook eens proberen. Probeerde het hier https://www.ouders.nl/forum/huis-tuin-e ... workcycles ook, maar ik kreeg als antwoord dat mijn vraag verdacht veel op reclame leek. Tja...

@jorge Ja, die ga ik misschien ook eens proberen, al vrees ik dat het moeilijk wordt met 2 kinderen en boodschappen op die fiets.
eric190173 schreef:Omdat de 2e versnelling geen 'versnelling' is maar een 'vast' verzet, dus inwendig geen draaiende krachten.
De 3 versnellingsnaaf redelijk ongevoelig is voor afstelperikelen, mijn kinderen fietsen ook met deze naaf, mijn vrouw met de 8 speed en die is 'gevoeliger'.
En als laatste, maar dat is een aanname, bij de drie versnellingsnaaf kunnen de tandwielen 'breder' zijn waardoor minder slijtage optreed... (disclaimer: assumption is the mother of all f*ck ups)
De 3e versnelling is ook pertinent onbruikbaar omdat je 8bf in de rug moet hebben zo zwaar loopt ie, zowel bij Sram/Sachs als Shimano.
De 8 premium is bij goed onderhoud wel de betrouwbaarste naaf in de stadsfietsenprijsklasse, ik heb nog erg zitten twijfelen over een Sturmey Archer 5 speed, maar de berichten op de Engelse fora daarover lopen me te sterk uiteen.
hoogframe schreef:Ik heb goede ervaringen met een Highlander van Azor. Dat is mijn stadsfiets met alu frame en stalen voorvork (voorvork is oversized en er zit een dikkere stuurpen in (ik denk 1 1/8 inch i.p.v. 1 inch stuurpendikte).
Het frame is niet heel stijf, maar bijna alles blijft al meer dan 10 jaar heel. Ik neem voor lief dat er regelmatig onderhoud aan dan wel een vervangend tweedehands achterwiel (Nexus 8 met veelal zo'n Airline-achtige aluvelg) nodig is. Dat onderhoud doe ik meest zelf.
Zelf ben ik rond de 100 kg en rij nu al kleine 10 jaar met één à twee kinderen in fietszitjes dan wel op aankoppelfiets en fietszitje en vaak ook tassen aan het stuur. Ik rij met cranks van 180 mm dus de boel wordt aardig belast. In de vakantie heb ik ook nog een dubbele fietstas achterop. Ik rij met wat dikkere banden (40-622 of nu 42-622) en vooral de achterband moet ik goed hard houden (momenteel Schwalbe Road Plus, maar die willen niet gelijkmatig om de wielen (echt waardeloos), dus voortaan alleen nog Vittoria banden, zoals de fijne en lichtlopende Randonneur)
Zeker als je wat groter (en daarbij veelal zwaarder (en sterker?)) bent, heeft je fiets het nodige onderhoud nodig, is mijn ervaring. Duizenden euro's aan zo'n topmerkfiets uitgeven: ik rij dat er nooit aan af (nog los van of ik het geld heb), ook gezien wat er in mijn maat (niet) te koop is.
Een tweedehands koga of andere fiets kan m.i. wel: de wat oudere stalen frames zijn vaak prima en qua onderhoud goed zelf bij te houden.
succes en groet, hoogframe
Ik ben nog een slagje groter en kan het volledig onderschrijven wat je zegt, ik zou een gebruikte Batavus Stabilo met Sachs 5 of 7 speed naaf pakken, onverwoestbaar, ik ga nu na 21 jaar trappen een update doen in de vorm van nieuwe naven, velgen, stuur, stuurpen e.d. ik heb gekozen voor Nexus 8 premium en Sturmey Archer naafdynamo / 90mm trommelremcombi met Ryde Andra 40's er om heen, ik hoop weer zo'n kogelvrij setje te hebben als met de Sachs naven want die waren toch wel erg goed... (en op...)
jorge_regula schreef:Ga inderdaad eens kijken bij casa de ciclistas, deze verdelen VSF wat betaalbare en kwalitatieve fietsen zijn :-)
Niet de dragers om kinderen mee te vervoeren...meeste Vsf dragers zijn Racktime en 25kg max. Voor een kind heb ik liever 35-40kg en eigenlijk nog meer...
@ Shadow
Niet de dragers om kinderen mee te vervoeren...meeste Vsf dragers zijn Racktime en 25kg max. Voor een kind heb ik liever 35-40kg en eigenlijk nog meer...
Weet je toevallig ook welke fietsmerken dragers hebben van 40kg of meer? Die specificatie heb ik enkel nog maar bij workcycles gevonden.