Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spaken Spannen Groningen. Waar= - Forum Wereldfietser

Spaken Spannen Groningen. Waar=

Ik ben op zoek naar iemand die een achterwiel van mij op spanning kan zetten. Een goede wielbouwer die met een spaakspanningsmeter werkt. Het klinkt neurotisch, maar alleen het beste voor mijn fiets. Graag in de omgeving van Groningen, anders rondom Putten-Nijkerk
Dank je voor de reactie. Is zeker een hele goede, maar wegens familie omstandigheden weinig tijd. Liever een alternatief op dit moment.
Patria Dublin schreef:Dank je voor de reactie. Is zeker een hele goede, maar wegens familie omstandigheden weinig tijd. Liever een alternatief op dit moment.
Op zondagmiddag? Je hebt wel haast :D
(Helaas kan ik je niet verder helpen)
Nee Leon, Marten heeft op het moment wegens familieomstandigheden weinig tijd (zie z'n website).
Overigens betwijfel ik of Marten (of een andere ervaren bouwer) iedere spaak met een spaakspanningsmeter nameet.
detrage schreef:Marten heeft op het moment wegens familieomstandigheden weinig tijd
Dat zie ik ook, maar ik heb ook geen idee of het om een paar dagen zal gaan of om een paar maanden. Het staat er nu 2 dagen op.
Als je bij M-Gineering niet terecht kan dan zou ik het bij http://www.gortertweewielers.nl/ proberen. die hebben ook een eigen wielbouwer.
CoolRX schreef:Als je bij M-Gineering niet terecht kan dan zou ik het bij http://www.gortertweewielers.nl/ proberen. die hebben ook een eigen wielbouwer.
En die bouwt goede wielen, met spaakspanningsmeter. Bij BikeLife Roden werkt ook een goede wielbouwer.
En Gorter gaat het worden. Bedankt voor de tip. Terugkoppeling geef ik als het gedaan is.
Tijdrovend klusje geworden dan :wink:
Bedankt voor de herinnering. Het is niet gelukt. Het wiel is nu in Duitsland, want de rohloff naaf krijgt nieuwe dichtingen. Ik laat hem dan opnieuw spaken met nieuwe spaken en nippels. 2e week januari terug?

Het duurt lang, omdat ik tussen het fietsen door werk :)
Bij wie laat je hem straks opnieuw spaken?
Wat voor velg/spaken/nippels?
Had je er veel problemen mee dat je om zwaarder materiaal gaat oid?
Mijn wiel heb ik naar www.flottefietse.de gebracht. Ik heb 10 jaar in Twente aan de grens gewoond en heb in Nordhorn goede ervaringen opgedaan.
De fiets is nooit zwaar belast, het wiel is ook nog mooi recht en heeft nooit problemen gegeven. Twee jaar terug begonnen de spaken te knisperen en dat werd erger. Het duurde even voordat ik tijd had daar iets aan te doen. Opnieuw spannen door twee verschillende fietsenmakers, beetje olie aan de nippels aanbrengen. Als het al hielp, dan slechts tijdelijk. Andreas Oehler raadde aan de spaken tot 1200 nm aan te draaien en tight lock aan te brengen. Aangezien de Rohloff nieuwe dichtingen nodig had, heb ik besloten alles in 1 keer te laten doen.

Polix nippels van sapim en nirosta spaken 1,8- 2 mm, ook van sapim
Patria Dublin schreef:1200 nm
Waarschijnlijk bedoelde hij 1200 N,
een nanometer is wel erg priegelwerk en zelfs dan een vrij onzinnige eenheid in dit geval. :lol:
Aan de andere kant had ik hem een Sapim Race ook wel eens op 1200Nm willen zien zetten :lol:
Maar genoeg gegoocheld in 't metrisch stelsel - de beste man zal idd 1200N bedoeld hebben, ben benieuwd, die je een foto vóór/na?