Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstocht tijgerkloof AWOL - Forum Wereldfietser

Fietstocht tijgerkloof AWOL

Beste mensen, ik lees regelmatig op dit forum en heb al eens gereageerd, maar mezelf nog niet voorgesteld: Mijn naam is marie-jeanne. Binnenkort ga ik, samen met mn partner, een mini-sabbatical op de fiets doen: we gaan drie maanden fietsen in Azie. We starten in Kunming(China) met de Tijgerkloofroute, daarna terug naar Kunming en dan via Vietnam, laos, ev. Cambodja, naar Bangkok. Allemaal met AWOL.
Ik heb er zin in maar vindt het ook spannend. Op dit moment maak ik me wat zorgen over het fietsen in de bergen in China. Ik vraag me namelijk af hoe zwaar dit is. Afgelopen weekend hebben we drie dagen in Zuid Limburg gefietst. Dit is qua hoogte natuurlijk niet te vergelijken(300 meter tov 3000 meter). Maar ik vond het al best pittig.... Mijn vraag is: wie heeft er ervaring met deze route van AWOL in China en hoe was je voorbereiding wat betreft het klimmen? Gaat je klimconditie snel vooruit, of lig ik elke avond uitgeteld op mn hotelkamer? Ik vind een beetje afzien niet erg, maar het moet wel leuk blijven :D .
Alvast dank voor de reacties, groet, Marie-jeanne
Geen ervaring met die specifieke route, wel met fietsen in de bergen en ook bergen in Azie/tropen. Je klimconditie gaat zeker vooruit, ook omdat ik lees dat de beklimmingen geleidelijk zijn. Waarschijnlijk zijn eerder wegwerkzaamheden, de hitte of de hoogte (tot 3800m lees ik) de uitdaging, maar gelukkig is er op hoogte minder hitte. Zorg in ieder geval dat je fiets een voldoende klein verzet heeft, dan kom je in ieder geval - ooit - fietsend boven. Het geruststellende is dat het in die regionen erg gemakkelijk is om vervoer met fiets te regelen. De kloofroute staat hier trouwens ook nog op het verlanglijstje.
Hoi Marie-Jeanne,

De hoogte is een kwestie van wennen. Je klimt met deze route vanuit Dali langzaam naar 3000m in Sangri La op de Tibetaanse hoogvlakte. De hoogste pas ligt, meen ik me te herinneren, op 3800m en daar moet je gewoon even de tijd voor nemen. Zen!!!

Wat betreft het klimmen, het wordt nergens veel meer dan 5%, simpelweg omdat op die hoogte de vachtwagens steiler niet aan kunnen. De Chinese wegen zijn daar dus op aangelegd. Maar je hebt daardoor al wel gauw een klim van 10-20 km.

Voordeel bij die 5% is dat je ook weer hele lange afdalingen hebt waarbij je nauwelijks hoeft te remmen en relatief veel energie uit je beklimming terug krijgt :wink:

Wij hebben ook in Zuid Limburg "getraind". Dat zijn vaak korte steile stukken van 8-10%. Zoekt misschien de langere minder steile stukken op en doe dat een paar keer achter elkaar; bijvoorbeeld de klim naar het drie-landen punt.

De TLG is een mooie route, geniet er van!
Dankje beiden voor de antwoorden. Dit stelt me wel gerust!
De route naar drielandenpunt hebben we inderdaad gefietst en dat vond ik prima te doen( ook al heb ik het maar een keer gedaan), na de keutenberg en cauberg was dat een verademing. Inderdaad gewoon rustig tempo en zen( haha, die ga ik zeker onthouden).
Lees ik goed dat jij, Smitty, deze route gefietst hebt? Hebben jullie toen malaria-pillen geslikt. Ik moet nog naar de ggd om me te laten informeren, maar wil beetje voorbereiding zijn. De andere vaccinaties heb ik al vanwege eerdere reizen in Azie, moet alleen nog gaan overleggen voor de malaria. Volgens de ggd-website komt malaria voor in Yunnan en in Laos, maar ik heb eigenlijk nu zo'n zin om te slikken, ik vind de (risico op) bijwerkingen niet fijn. Maar ja, malaria is ook niet fijn :cry: dus beetje dilemma. Wat zijn jullie ervaringen?
Yep, wij hebben de AWOL route in oktober in 2013 gefietst. Het laatste stuk naar Dali zijn we iets afgeweken van de route om een veel mooier stuk over een pas terug naar dat meer terug te nemen.

Ik weet trouwens niet hoe goed de TLG routegids van AWOL nu is maar er zaten toen verschrikkelijk veel fouten in. Gelukkig hadden we een GPS met OSM kaart en screenshots van Google maps bij ons. Goede locale kaarten zijn er namelijk niet :wink:

Noordelijk Yunnan stond in 2013 niet aangegeven als een risicogebied voor malaria. Bovendienis het daar ook niet warm genoeg voor. Wij hebben geen malaria meegenomen. Ook niet voor Noord Vietnam waar we in december/januari waren. Als je die elke-dag malaria pilletjes neemt zijn de bijwerkingen volgens mijn niet zo erg.
Malaria pillen niet nodig - wij zijn drie maanden in China geweest in de periode september tot december en hebben geen mug gezien op onze 13 maandse tocht van Mongolie naar Centraal Azië. Wij hadden een date met Smitty in Shangri La. Hellingspercentages in dit gedeelte absoluut niet moeilijk. Kies vooral je eigen tempo als je in de bergen fietst en ga niet iemand anders proberen bij te houden. En als je naar grote hoogtes stijgt dan moet je jezelf altijd een beetje tijd gunnen om eraan te wennen. Dus inderdaad rustig aan (niet teveel hoogtemeters in een keer) en Zen!

Overigens hebben we geen Awol of andere route gefietst. Wij zijn we vanaf Shangri La via het 'binnenwegje' richting de kloof gereden (dus niet de G214) en hebben vervolgens de kloof letterlijk niet links maar rechts laten liggen en zijn overgestoken met het bootje. Aan de overkant lag een leuk guesthouse. Route was prachtig!
Wit schreef:Malaria pillen niet nodig - wij zijn drie maanden in China geweest in de periode september tot december en hebben geen mug gezien op onze 13 maandse tocht van Mongolie naar Centraal Azië. Wij hadden een date met Smitty in Shangri La. Hellingspercentages in dit gedeelte absoluut niet moeilijk. Kies vooral je eigen tempo als je in de bergen fietst en ga niet iemand anders proberen bij te houden. En als je naar grote hoogtes stijgt dan moet je jezelf altijd een beetje tijd gunnen om eraan te wennen. Dus inderdaad rustig aan (niet teveel hoogtemeters in een keer) en Zen!

Overigens hebben we geen Awol of andere route gefietst. Wij zijn we vanaf Shangri La via het 'binnenwegje' richting de kloof gereden (dus niet de G214) en hebben vervolgens de kloof letterlijk niet links maar rechts laten liggen en zijn overgestoken met het bootje. Aan de overkant lag een leuk guesthouse. Route was prachtig!
Ja, was gezellig in Shangri La :D
En de yaksaté en thee met yakboter op dat marktpleintje was heerlijk 8)

Die binnenweg, die jullie genomen hebben, was toen wel een onderdeel van de AWOL route; wij zijn een dag later vanuit Shangri La achter jullie aan vertrokken. de route was inderdaad prachtig!
yaksate, yakthee? Ik verheug me er enorm op :D .
We hebben Pocket earth op de mobiel en iPad staan en de kaarten gedownload. Ik hoop dat dat genoeg is als ondersteuning van de beschrijving van AWOL.
Of heb je nog een andere app als advies?
Smitty schreef:
Ja, was gezellig in Shangri La :D
En de yaksaté en thee met yakboter op dat marktpleintje was heerlijk 8)

Die binnenweg, die jullie genomen hebben, was toen wel een onderdeel van de AWOL route; wij zijn een dag later vanuit Shangri La achter jullie aan vertrokken. de route was inderdaad prachtig!

@ Smitty - Ja grappig om elkaar te ontmoeten tijdens onze reis.

@Mjenne In Degen/Shangri La kan je ook heel lekker bbknoeien op een marktplein. Vegetarisch of vlees. Heerlijke paddestoelen en yakvlees. Je betaald per spietje. Hier een filmpje om in de stemming te komen
Smitty schreef: De hoogte is een kwestie van wennen. Je klimt met deze route vanuit Dali langzaam naar 3000m in Sangri La op de Tibetaanse hoogvlakte. De hoogste pas ligt, meen ik me te herinneren, op 3800m en daar moet je gewoon even de tijd voor nemen. Zen!!!
Vanaf 2500 meter hoogte zijn er al mensen die last krijgen van hoogteziekte. Vanaf 3500 meter is het percentage mensen dat last krijgt van hoogteziekte niet te verwaarlozen en kan hoogteziekte zelf levensbedreigend zijn.

Zolang men geen uren op die hoogte blijft is de kans op ernstige problemen klein (al kan men zich wel slecht voelen), maar als men er langer blijft (en zeker overnacht) dan is het wel degelijk iets om rekening met te houden. Ik lees hier over hoogvlaktes op 3000 meter en pieken tot 3800 meter. Om dan te stellen dat 'het een kwestie van wennen is' of er tijd voor nemen vind ik kort door de bocht.

Of om als aanvulling even een bron te citeren: "Een recente studie in Colorado Springs (VS) toont aan dat zowat een kwart van de 'laaglanders' bij aankomst tussen 1.900m en 2.900m geconfronteerd worden met hoogteziekte." (http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... art_id=102)

Renaat
@ wit Wat een mooi filmpje, prachtig. ik word hier al Zen van :wink: Was dit Mongolië en Tibet ?

@renaat: ik weet uit ervaring in Nepal dat als je rustig omhoog gaat de hoogte te doen is, het wennen zit hem dan vooral in het rustig aan doen en af en toe weer lager slapen. Maar ook dan kan je behoorlijk ziek worden( gelukkig ons niet overkomen). Van onze huisarts hadden we medicatie tegen de hoogte meegekregen maar we hebben het nu hoeven gebruiken. Ik heb over deze trip, mensen die in Kunming starten, eigenlijk nog niemand gehoord die ziek is geworden. Ik hoop uiteraard niet dat wij de eerste zullen zijn :roll:
Wij hebben in Ladakh geen last van hoogteziekte gehad, ondanks vele dagen en nachten boven de 4000 m. En bij de meeste laaglanders gaat het ook wel gowd.

Maar... Onze Nederlandse medebewoonster in Leh (3600m) lag dagen in bed vanwege koppijn. Een collega van me krijgt met skien boven de 2500m al last vd hoogte. En uit ons reisverslag van afgelopen september:

"De vriendelijke campingmevrouw vertelt over vloedgolf in de Zanskarrivier van afgelopen voorjaar. Deze heeft niet alleen alle bruggen en laaggelegen wegen weggeslagen, maar ook vele akkertjes. Ze vertelt ook over twee toeristen uit Europa – vader en zoon – die een paar jaar geleden over de Shingo La wandelden. De vader kreeg hoogteziekte en overleed op weg naar beneden. Zijn zoon heeft in Purne afscheid van hem moeten nemen."

Kortom: ook al gaat het meestal goed, lees je goed in.
Google even over hoogteziekte - de gemiddelde hoeveelheid dat je mag stijgen en waar je mag overnachten. Rust, geen alcohol enzv zijn ook belangrijk. Dus ga niet te hard. En eens zonder hoogteziekte wil niet zeggen altijd zonder hoogteziekte. Je kan ook pillen tegen hoogteziekte meenemen maar ook met die pillen op moet je niet verder gaan. Die zijn alleen voor nood. Luister vooral naar je lichaam en zijn signalen. Veel plezier!
willem.m schreef: Kortom: ook al gaat het meestal goed, lees je goed in.
Dat was ook de essentie van mijn boodschap. En ik vind het daarom ook gevaarlijk als mensen op basis van hun eigen ervaring (n=1) zulke zaken als probleemloos voorstellen.

Renaat