Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadel gezocht - Forum Wereldfietser

Zadel gezocht

Waarschijnlijk al meer gevraagd, maar ik kom het op dit forum niet tegen.

Ik fiets veel op een sporthybride met daarop een lookin zadel van selle royal. Een half uur is prima, maar daarna krijg ik toch echt last van wat afgestorven voelende mannelijkheid. Niet echt zadelpijn denk ik, maar gewoon een dode piemel. Een beetje het gevoel dat je hebt als je 's nachts een tijdlang op je arm hebt liggen slapen, wakker wordt en denkt dat je geen arm meer hebt. Verschrikkelijk ellendig dus. Kheb deze week een freedom gel zadel geprobeerd van Selle Royal, maar die is te breed voor mijn fietshouding.

Nou heb ik wat zitten lezen hier en daar en kom bijna overal het advies tegen: 'koop een Brooks zadel'. In vergelijking met een gel zadel veel voordelen, maar mijn probleem wordt niet echt genoemd als iets dat opgelost zou kunnen worden door het gebruik van een Brooks zadel. En als ik naar de vorm kijk is er weinig verschil tussen het Brooks zadel en mijn Lookin. Misschien is een zadel met open stuk over de lengte een goede oplossing, maar ook dat blijft weer een kunststof zadel.

Iemand ervaringen en mogelijk ook oplossingen??? Ik wil er heel graag vanaf.

Groeten
Jord
Beste Jord,

Een paar mogelijke oplossingen in volgorde van eenvoud ;

Staat je zadel horizontaal ? Bij gelijke hoogte van zadel en stuur is dat het uitgangspunt. Zet de punt van het zadel zo ver mogelijk naar beneden, zodat je net niet het gevoel hebt dat je er afglijdt. En op die manier zo weinig mogelijk druk hebt op de voorzijde van je zadel.

Hoe rechterop je zit , hoe breder het zadel.

Draag altijd een fietsbroek met een goede zeem.

Op mijn MTB heb ik na nog veel ernstiger klachten tegenwoordig een Specialized Sport men's zadel volgens het Body Geometric concept zitten en dat bevalt goed, maar ik fiets geen lange afstanden meer op deze fiets.

En als dit allemaal niet helpt, koop een ligfiets. Dit is de oplossing voor alle zadel/zit-, arm/pols/hand- en rugproblemen. En ik heb ze allemaal .

Toen ik in 1999 atrose in mijn linker duim kreeg en binnen 2 maanden niet meer kon fietsen, ik had dus al problemen met mijn zadel en met mijn rug, heb ik een ligfiets aangeschaft. En er sindsdien 26.000km mee gereden zonder problemen . Ondanks een rug operatie 2 jaar geleden.

Wim
Hoi,
Ik had precies dezelfde "gevoelskwestie" toen mij ooit eengelzadel werd verkocht dat bij de fiets hoorde. Na de eerste vacantie heb ik direct de Brooks 66 van mijn oude fiets afgehaald en overgezet.
Dus heb je een oude fiets waarvan het zadel fijn zat, neem dat dan mee naar de nieuwe fiets.
Groeten,
Leon

Ik heb eerst een Brooks 66 op mijn sporthybride gehad maar merkte op lange reizen dat dit zadel iets te breed is en daardoor soms irritatie geeft.
Sinds 2002 rijd ik op een Brooks Conquest en wil niets anders meer (even de tijd nemen om in te rijden 600 a 1000km).

Heb er 14000km op gefietst door Nieuw Zeeland en Australie

Groeten, Marc.

Tussen de B66/67 van 210 mm breed en de Conquest van 160 mm, is er ook nog de (eveneens geveerde) Champion Flyer van 170 mm breed, voor wie iets meer rechtop zit. Daarnaast is er natuurlijk een reeks dameszadels, en zijn er diverse ongeveerde zadels.
Misschien heb je iets aan de informatie op de volgende links:
http://www.wallbike.com/brooks/singlera ... ddles.html
http://www.sheldonbrown.com/harris/saddles.html
Zelf heb ik een B66 op mijn stadsfiets, een Champion Flyer op onze vakantietandem (daarop zit ik toch wel tamelijk rechtop), en een Conquest op mijn snelle randonneur.
Wim

Nou, ik heb hem hoor!! Een Brooks team professional. Fantastisch zadel. Keihard, dat wel, maar het zat meteen beter (en het ziet er ook erg profi uit). Geen last meer gehad van verlamde lichaamsdelen. Nog even wachten tot hij naar mn billen gaat staan en dan is het hemels fietsen......zeggen ze.

Bedankt voor de tips.

Jord