Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met de fiets in de trein richting Dijon - Forum Wereldfietser

Met de fiets in de trein richting Dijon

Ik wil graag over en week of 3 deel 2 van de Benjaminse gaan fietsen richting Barcelona. Ik wil van de Belgische Ardennen (in de buurt van Libramont) naar Dijon met de trein, met mn fiets met bagage dus.
Ik ben al een tijdje aan het zoeken geweest maar kan niet goed vinden hoe en waar ik op kan stappen dan.
Ik wil liever niet reserveren en mn fiets in een tas, wiel eraf enzo...
Wie kan me helpen?
Hiervoor kun je de reisplanner van Deutsche Bahn gebruiken. Vink dan 'snelle verbinding' uit en 'regionaal vervoer' aan. Kijk bij de resultaten of er geen busvervoer bijzit, want bussen nemen meestal geen fietsen mee. RE en TER treinen hebben fietsplekken zonder reservering, IC-treinen vaak ook.

Zo vind ik de volgende verbinding:

vrijdag 5 augustus

Libramont V 09:57
Luxemburg A 10:52

Luxemburg V 11:13
Metz Ville A 12:24

Metz Ville V 14:06
Vitry le François Gare A 15:30

Vitry le François Gare V 16:07
Dijon Ville A 18:35

zaterdag 6 augustus is de reis omslachtiger

Libramont V 08:57
Luxemburg A 09:51

Luxemburg V 10:13
Metz Ville A 11:18

Metz Ville V 11:32
Nancy Ville A 12:10

Nancy Ville V 12:55
Epinal A 13:48

Epinal V 14:55
Belfort Ville 16:18

Belfort Ville 17:04
Dijon Ville A 19:50

Op zondag 7 augustus zou je ook vanuit Givet (aan de Maas, iets ten zuiden van Dinant) kunnen reizen:

Givet V 14:42
Charleville-Mezieres A 15:50

Charleville-Mezieres V 16:08
Reims A 17:05

Reims V 17:33
Dijon Ville A 21:02

Voor het verrichten van veldwerk aan de Frontlijnroute heb ik vaak gebruik gemaakt van treinen in het noordoosten van Frankrijk. Tussen Luxemburg en Nancy rijden veel regionale treinen (meestal met een overstap in Metz). Elders, rond steden als Reims en Verdun, rijden vooral bussen en slechts een paar keer per dag regionale treinen.
Je zou ook wél kunnen reserveren en dan zonder overstappen de TGV met gereserveerde fietsplaatsen (zonder verpakken/demonteren) kunnen nemen tussen Luxemburg en Dijon (bijvoorbeeld vrijdag 5 augustus V 11.24, A 15.23). Dat kost momenteel € 93.
Deze trein is een stuk sneller dan al die TER's (of het goedkoper of duurder is weet ik niet). Treinkaart plus fietsplaats kun je online bestellen bij de SNCF. Kaartjes worden toegestuurd.
Dank je wel, ik ga eens kijken of ik hier wat mee kan.
Reserveren is lastig omdat ik niet precies weet wanneer ik wil vertrekken, maar misschien dan toch maar...
peter de rijk schreef:Je zou ook wél kunnen reserveren en dan zonder overstappen de TGV met gereserveerde fietsplaatsen (zonder verpakken/demonteren) kunnen nemen tussen Luxemburg en Dijon (bijvoorbeeld vrijdag 5 augustus V 11.24, A 15.23). Dat kost momenteel € 93.
Deze trein is een stuk sneller dan al die TER's (of het goedkoper of duurder is weet ik niet). Treinkaart plus fietsplaats kun je online bestellen bij de SNCF. Kaartjes worden toegestuurd.
VOYAGES-SNCF biedt online de goedkoopste tickets.
Vandaag bij het loket een enkele reis Parijs--Rijsel 40 euro en 10 euro voor mijn fiets. Via de website 28 euro en 10 euro voor mijn fiets.