Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoeveel brandstof neem ik mee? - Forum Wereldfietser

hoeveel brandstof neem ik mee?

Ik zit te twijfelen over de hoeveelheid brandstof die ik meeneem - ben 3 weken in de UK. Heb nu een 600 ml MSR fles gevuld met wasbenzine voor de Whisperlite international. Ik heb nog een andere 600 ml fles staan en die zou ik ook kunnen vullen. Moet die alleen in de tas mee. Navullingen Coleman fuel/ wasbenzine zijn steeds 1l dus zou bij een navulling steeds ca 400ml overhouden vandaar de twijfel. Ook kan ik me niet meer herinneren hoelang/ hoe vaak ik met 600ml brandstof kan koken (in het verleden met unleaded benzine steeds gedaan maar vanwege de roet nu met wasbenzine in de hoop dat dat een stukje minder is). Als voorverwarming neem ik bio-gel mee - ook een experiment.

Voor volgend jaar staat een 1l. brandstoffles op de planning dus die suggestie kan achterwege blijven :wink: .

Graag jullie gedachten, ideeen en sugesties :D
Twee flessen voor je brandstof en drie bidonhouders zou moeten lukken.
Wellicht kom je na dit experiment weer uit op benzine, heb je in iedegeval minder gedoe met bevoorrading
Hangt natuurlijk ook af van hoe vaak en hoe lang de brander aan staat. Ik kan met 600mL wel 3 weken uit de voeten, maar dan kook ik niet heel uitgebreid (misschien staat de brander 15 a 20 minuten aan). Verder 's ochtends doorgaans geen water voor koffie of thee...

Ik zou het zelf gewoon bij een fles van 600mL houden. Als het op raakt zie je het dan wel weer, toch? Zonde om de hele tocht een extra fles mee te slepen... Overigens heb ik in de UK nooit wasbenzine kunnen vinden in de supermarkten, terpentine wel trouwens. Wellicht dat je bij een "ironmongery" (letterlijk ijzerhandel, maar in de kleine dorpjes vaak een winkeltje met van alles wat) een betere kans van slagen hebt.
@Henk - 3 bidonhouders ja - doch maar 1 voor de brandstoffles. Andere zijn voor mijn waterfles en thermos :D . Dus als hij meegaat wordt het de tas.

@detrage - ik heb hem met koken wel wat langer aan + drink 's ochtends graag thee + neem de rest als warm water mee voor onderweg thee of koffie. Vandaag op de hikingsite gelezen dat koken op terpentine met een Whisperlite ook zou moeten kunnen dus als ik geen buitensportzaak of ironmonger's tegenkom kan ik dat ook proberen. En misschien vind ik het ook wel gewoon in de supermarkt. Neig met wat je zegt over de lengte van koken - zou voor mij dan ca. 1 1/2 week zijn -inderdaad naar 1 fles meenemen. Denk dat ik hem ca. 40 min per dag aan heb. En dan ook niet iedere dag want uit eten is af en toe ook wel erg fijn. Verder zal het koken de ene dag wat uitgebreider zijn dan de andere. Maar zal voor de gein eens proberen bij te houden hoe lang hij brand per dag en hoeveel dagen ik op 1 fles kan koken.
Ja, jouw Whisperlite International werkt ook met terpentine (white spirit in de UK), en anders ook nog met petroleum (kerosene, paraffin). Je moet dan wel een andere sproeikop installeren. Dus genoeg opties als je geen wasbenzine (white gas) kan vinden.
Ik zou gewoon een lege fles meenemen, als je de ruimte hebt tenminste, het gewicht van de lege fles zal het probleem niet zijn. Eventueel mengen van benzine en coleman zou ook geen probleem moeten zijn, vooropgesteld dat je de brander na de trip even goed schoonmaakt om alle roet en aanslag te verwijderen, niet alleen even 5 minuten op de hoogste stand met coleman.
Onzin. Als je na het bijvullen nog een restje overhoud kan je het toch in de fles bewaren waarin het verkocht werd? Die flessen kunnen echt wel tegen een stootje (bedenk je maar eens hoe er mee omgegaan wordt tijdens transport en door personeel in de winkel... niet alsof het porselein is hoor).
Vol zullen die plastic flessen tegen meer bestand zijn dan halfvol of driekwart leeg. Zelf moet ik er niet aan denken als zo'n fles in de tas toch lek gaat, en op deze manier weet je zeker dat je er de ruimte voor hebt. :wink:
Hoe zou de fles beschadigd kunnen raken? Ik zie twee mogelijkheden: abrasie en een impact van buitenaf. Abrasie kan je minimaliseren door rondom de fles wat zachte materialen (kleding) te proppen, zodat de fles niet kan rondschuiven. Een impact van buitenaf kan vanuit verschillende richtingen komen, maar ik denk dat het meestal om een stoot vanaf de zijkant gaat (fiets die omver valt, fiets tegen een muurtje aanleunen, etc). Als je de fles naast een object plaatst die in die richting verder uitsteekt (bijvoorbeeld een pannetje) lijkt het me al behoorlijk goed beschermd.

Natuurlijk is een metalen brandstoffles steviger, maar hé, je kan je niet tegen ieder mogelijk scenario indekken...

Als je de plastic fles niet vertrouwd kan je vast op de eerstvolgende camping wel iemand gelukkig maken met een restje benzine...

Overigens vind ik een lege fles meebrengen zodat je ruimte hebt in de tas - enkel voor het geval dat - een vreemd argument. Dan neem je zeker ook een lege broodtrommel mee voor als je bij een bakkertje stopt? Of wat dacht je van een extra tas speciaal voor toiletrollen? Als je die dingen onderweg moet kopen zit je direct met minstens vier van die ondingen opgescheept...

Als iets echt mee moet kan je wel ruimte maken, beetje creatief zijn. In de tussentijd gebruik ik die ruimte liever voor extra rantsoen dan een lege brandstoffles.

Nu bedenk ik me net dat ik zelf een jachtmes en zaag meebreng voor die sporadische keren dat ik een vuurtje stook, dus je moet m'n getier vooral niet te serieus nemen :lol: .
@detrage - dat is mooi dat je dat bevestigd :D . Dat ver ook nog wat anders in kan weet ik maar levert veel roet op en dat betekend iedere dag goed schoonmaken, zwarte handen en regelmatig de sproeierkop ontstoppen en dus alles losmaken - heb nog de voorloper van de huidige kop. White gas/ spirit zoals je het noemt is de Amerikaanse benaming in de Uk wordt het meestal gewoon Coleman fuel genoemd is mijn ervaring. Goed te weten dat benzine en Coleman ook gemengd kunnen worden maar ga proberen benzine te vermijden deze keer.
Ik ga wel met Peter zijn gedachte mee dat ik ook liever niet een gedeeltelijk lege wasbenzine fles in de tas heb zitten "rather safe than sorry". En mocht hij gedeeltelijk vol zijn dan alleen maar tot de 1e camping zodat ik het koken mijn fles weer kan aanvullen en daarna weggeven/ weggooien. Vandaar dat ik komend jaar naar de 1L fles wil gaan - heb ik dit "nagedenk"niet meer.

@Peter - als ik er voor opteer om toch de extra fles mee te nemen dan gaat hij niet leeg mee. Dat vind ik dan weer zonde van de ruimte - weet ook nog niet of ik die wel heb. Neig momenteel nog steeds naar de 1 fles variant en dan bijvullen met terpentine (benzine maar hopelijk weet ik dan gewoon een fles Coleman fuel te scoren.
Inge, niet álles onder controle willen hebben joh! Ik heb zowel in Engeland als 2x in Frankrijk halflege (positief: halfvolle) terpentineflessen in mijn voortas gehad, omdat mijn eigen voorraadje op was. Die flessen kunnen écht wel wat hebben. Ik heb zelfs niet het idee gehad dat ik er extra voorzichtig mee om moest gaan. En er zit ook nog eens een kindveilige sluiting op die ikzelf al bijna niet open kreeg :wink: .
Lang leve de allesbrander! We reden al de halve wereld over. Zelfs in de middle of nowhere rijdt wel iemand brommer en is er dus een litertje benzine of ander spul te koop! ..... Je gaat naar de UK - Ik snap de vraag dus niet helemaal.
Inge is een ietsiepietsie zenuwachtig en wil graag alles onder controle hebben - of in ieder geval zoveel mogelijk. Ik snap dat wel, ik stond ook met twee brandstofflessen in mn handen, thuis op zolder, voor vertrek. Heb er één meegenomen, die van 750ml. En daarmee redde ik het dus niet in drie weken, maar ik gebruik 'm echt veel. Ook voor de kleine, om flessen op te warmen enzo.

En juist in de UK stap je - omdat je níet in het midden van nergens zit - misschien minder gauw op een vreemde af, omdat je het idee hebt dat dat niet nodig moet zijn, je hebt immers overal winkels tot je beschikking?

Bouwmarkten zijn dan overigens prima voor brandstof.
Inge1 schreef:Whisperlite international
Als voorverwarming neem ik bio-gel mee - ook een experiment.
Ik heb 25 jaar een whispelite international in gebruik en hoor tot degene die erg veel meesjouwen. Twee flessen brandstof op de fiets lijkt mij echter overdreven.
Wij doen 6 dagen met 600 ml, met twee personen, tamelijk uitgebreid koken en veel thee.
Ik heb wel eens gemeten hoeveel benzine het kost om de brander aan te steken; ik kwam op 1 ml, als je redelijk zuinig doet.
Ik ben na een week altijd overgegaan op ongelood. Jammer dat het roet en minder regelbaar is, maar het zij zo.
Ik heb verschillende andere soorten brandstoffen uit de winkels van Frankrijk en Spanje geprobeerd in mijn brander, maar meestal met teleurstellend resultaat, dwz wil niet branden, extreem roet en verstoppingen.
Als ik onderweg ergens geen zin in heb is het op zoek te gaan naar een outdoorwinkel die waarschijnlijk ergens bij of in een grote stad. Een van de doelen van mijn vakantie is namelijk om weg te gaan van grote steden.
Travelmaster schreef:Inge is een ietsiepietsie zenuwachtig en wil graag alles onder controle hebben - of in ieder geval zoveel mogelijk.
Wij namen op onze lange reis door ontzettend verlaten gebieden in o.a. Mongolie, Tibet en Tajikistan slechts een een liter fles mee. Inderdaad de UK met om de zoveel km een winkel. I rest my case ...
Ik zou als de voorraad op dreigt te raken in de 'gewone' brandstoffles
gaan rondkijken naar een nieuwe fles (halve liter als je het kunt vinden, anders een hele).
Een eventueel restje neem je gewoon mee in je tassen (beetje uitkijken met scherpe dingen die een gat kunnen prikken, maar verder niet te veel stressen).

Wij gebruiken op dit moment spiritus om voor te verwarmen, is net iets schoner voor ons gevoel dan voorverwarmen met de benzine/diesel etc.

Wat is die biogel die je gaat gebruiken eigenlijk voor iets?
Een net alternatief voor spiritus zou interessant kunnen zijn.
Een linkje o.i.d. zou fijn zijn, mijn google-fu laat me in de steek en vindt alleen maar medische handschoenen etc.

dank alvast
Jurjan
Travelmaster - je slaat de spijker op zijn kop :wink: Heb graag mijn zaakjes onder controle. Komt vast uit her dagelijkse leven voort :D . Goed te horen dat de plastic flessen een stootje kunnen hebben.

Maar goed met wat jullie allemaal schrijven gaan we voor de 600ml fles. Uit wat
Leon schrijft zou ik er dan toch op zijn minst een dag of 10 mee mogen doen.

De biogel om voor te verwarmen heb ik hier op het forum als tip ergens gelezen. Ik heb hem van de AH - 500ml fles (wit met zwarte dop tenzij de verpakking is veranderd.) Heb geen idee meer in welk topic ik hem ben tegengekomen dus aan een link kan ik je niet helpen. Net ageken er staat bio-ethanol op de fles.

Leon - 1ml om voor te verwarmen klinkt als erg weinig. Denk dat ik vast wat minder zuinig ben :wink: Heb nu een flesje met tuit (75ml) en eentje van 250 ml (navulflesje). Tuut past helaas niet op de 250ml anders zou ik alleen die meenemen - vermoed dat het zonder tuut een zootje met gieten wordt. Ga ook hiervan noteren hoeveel ik nog heb per 7 dagen dan weet ik dat weer voor volgende keren. Als ik uitga van extreem veel voorverwarmen (3ml) dan zou ik voor 20 dagen genoeg aan het tuutflesje moeten hebben. Dus nu besloten de getallen op een rij zettende dat het andere flesje maar gewoon thuis gaat blijven. En mocht ik meer verbruiken - lijkt me niet - dan weet ik dat voor volgende keren.
Ik vind het een geinig testje maar als je om ruimte verlegen zit voor brandstof zou ik die biogel dus achterwege laten. Ik denk niet dat er een vakantiefietser is die levensjaren heeft verloren door voor te verwarmen met de kookbrandstof. En vervolgens kun je gewoon meer normale brandstof meenemen. Lijkt me een beetje gedoe allemaal, maar misschien is dat ook onderdeel van de test: hoe praktisch is het?
Dat van die levensjaren vermoed ik ook. Daar maak ik me niet druk om. Vind de grote hoeveelheid roet (spreek alleen uit benzine ervaring) heel erg niet leuk en hoop zo dit te vermijden. Ruimte heb ik vermoedelijk plenty. Geeft wel de mogelijkheid om het verschil te ervaren tussen wasbenzine of biogel voorverwarmen. En daar ben ik eigenlijk best wel benieuwd naar.

Nu ik alleen het kleine flesje meeneem (naast de msr fles) scheelt dat ook weer gewicht en als plus volume.
Ah zo. Bij wasbenzine/terpentine lijkt het roeten al minder dan bij gebruik op autobrandstof.

Wat overigens voor mij pas later begon te dagen is dat het voorverwarmen een stuk trefzekerder gaat als het koordje onder het cupje (MSR DragonFly) doordrenkt is met een beetje brandstof. Als je wat brandstof uit de brander laat stromen is het niet zomaar zeker dat de brandstof dat koordje bereikt - en dan heb je a)meer brandstof nodig en b) meer kans op roeten en c) meer kans op mislukking van voorverwarmen omdat je vlam makkelijker uitwaait. Dus: na uitstroom van brandstof de brander even een beetje schuin houden zodat het koordje nat wordt.

Tot zover deze ervaring uit het veld;).

Hoe/waar doe jij die biogel op?