Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe fiets kopen:Rohloff riem of klassieke derailleur 10 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

nieuwe fiets kopen:Rohloff riem of klassieke derailleur 10

Kwam zojuist deze tegen op marktplaats: http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... =lr&pos=35

Vergeet Rohloff en koop iets moois :wink:
Ik heb 20 jaar met derailleur gereden en de afgelopen 6 jaar met Rohloff waarvan sinds verleden jaar een Avaghon met Rohlof en riem. Voor mij nooit meer die smerige derailleur.
Met derailleur ben je veroordeeld tot iedere maand schoonmaken van het hele aandrijfsysteem. Thuis nog wel te doen maar in de vakantie heel vervelend. Ieder jaar alles vervangen. Vieze kleding en smeer aan je handen als je iets moet repareren.
Rohloff met riem. Nooit meer vet aan je kleding of handen. Makkelijk schakelen, ook vanuit stilstand. Betrouwbaar en weinig onderhoud. Nadeel is natuurlijk dat de riem niet overal te koop is waardoor je op lange reizen een reserve mee moet nemen, maar hij is niet zwaar.
Sinds een half jaar rij ik met Rohloff en ketting en dat bevalt me prima. Aan een riem heb ik geen behoefte. Een ketting is goedkoop, oerdegelijk, vereist geen aangepaste fiets en is makkelijk schoon te houden. Daarvoor sleep ik wel altijd een klein flesje gevuld met biologisch afbreekbare kettingzaagolie en een poetslap mee. Het kost 1 à 2x in de week een paar minuten tijd om de ketting te onderhouden. Mijn fiets vind dat erg fijn, af en toe een beetje aandacht :wink:
Hiervoor heb ik in 37 jaar meer dan 100 000 km met een derailleur gefietst. Ook toen maakte ik regelmatig de ketting even schoon, maar aan de derailleur besteedde ik weinig aandacht. Hooguit eens per jaar haalde ik die van de fiets om een nachtje in de petroleum onder te dompelen en dan was die weer helemaal schoon. Slechts tweemaal - in 1979 en in 2012 - heb ik onderweg een derailleur moeten vervangen (de eerste keer had ik een goedkoop exemplaar dat niet tegen intensief schakelen bestand was, de tweede keer was na 20 000 km de veer gebroken, waardoor ik fietsend alleen nog van zwaar naar licht kon schakelen; van licht naar zwaar moest ik afstappen en de derailleur met de hand boven een kleiner tandwiel positioneren).
Een Rohloffnaaf is een mooi staaltje technisch vernuft als je het geld ervoor over hebt. Heb je een beperkt budget, dan is er niks mis met een goede derailleur.
Ronald van der Perk schreef: Rohloff met riem. Nooit meer vet aan je kleding of handen. Makkelijk schakelen, ook vanuit stilstand.
Ik rijd rohloff met ketting, en de enige olie waar ik vieze handen en kleding van krijg is de olie die uit de Rohloff zweet/lekt en dat probleem zal je met een riem ook hebben. Als je zoveel mogelijk droge smering voor je ketting gebruikt en hem een beetje schoon houdt is een ketting nauwelijks viezer dan een riem.
keesswart schreef:Heb je een beperkt budget, dan is er niks mis met een goede derailleur.
In 1999 was een Rohloffnaaf nog geen optie en kocht ik een vakantiefiets voor (guldens omgerekend) 2000 euro. Dat was een smak geld, maar het was wel een fijne fiets. Toch merkte ik dat ik er erg voorzichtig mee en soms ongerust over was, met name op momenten dat hij getransporteerd of gestald moest worden.
Daarom heb ik toen er vijf jaar geleden een opvolger moest komen besloten om minder geld aan de vakantiefiets te besteden en werd het een derailleurfiets van alles bij elkaar 1000 euro, de helft dus, ondanks 15 jaar inflatie. Die fietst ook lekker en ik merk dat ik me er minder zorgen om (hoef te) maken.

Schoonmaken doe ik regelmatig: een of twee keer per jaar. De derailleurwieltjes maar ik schoon met een stokje. De ketting schoonmaken doe ik niet; als er een nieuwe op de fiets komt is dat wel een schone. Onderweg beperk ik me tot af en toe olie op de ketting druppelen de fiets inspecteren.

Maar eerlijk is eerlijk: als ik jaarlijks 10.000 km zou fietsen voor grotendeels woon-werk, dan zou ik ook een Rohloffiets (etc.) kopen. Winters zijn nu eenmaal vervelend voor derailleurfietsen.
Ronald van der Perk schreef:Ik heb 20 jaar met derailleur gereden en de afgelopen 6 jaar met Rohloff waarvan sinds verleden jaar een Avaghon met Rohlof en riem. Voor mij nooit meer die smerige derailleur.
Met derailleur ben je veroordeeld tot iedere maand schoonmaken van het hele aandrijfsysteem. Thuis nog wel te doen maar in de vakantie heel vervelend. Ieder jaar alles vervangen. Vieze kleding en smeer aan je handen als je iets moet repareren.
Rohloff met riem. Nooit meer vet aan je kleding of handen. Makkelijk schakelen, ook vanuit stilstand. Betrouwbaar en weinig onderhoud. Nadeel is natuurlijk dat de riem niet overal te koop is waardoor je op lange reizen een reserve mee moet nemen, maar hij is niet zwaar.
Ik snap je verhaal niet. Afgelopen jaar volg je here - http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=26796
want ik rij 80% km minder dan je. 4800km vanaf january op een Nexus/ketting/kettingkast.

Nu begrijp ik dat je toch een riem rijdt

Persoonlijk op vakantie ga ik met een derauler fiets deore 3x9
Nooit ooit op vakantie zorgen voor de aandrijving.

Carbon riem in je tas is niet goede idee. Een keer verkeerd buigen en hij moet naar de prullenbak en no claims bij Gates. Ze kunnen makkelijk detecteren wanneer een riem is afgebroken door verkeerd montage/buigen.
miro schreef:Ik snap je verhaal niet. Afgelopen jaar volg je here - http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=26796
Andere Ronald? :lol:
Leon schreef:
miro schreef:Ik snap je verhaal niet. Afgelopen jaar volg je here - http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=26796
Andere Ronald? :lol:
Ooo ja eene rij met Titanuim cassete, ovale voorblad elke dag door de regen/sneu en zout.
miro schreef:
Carbon riem in je tas is niet goede idee. Een keer verkeerd buigen en hij moet naar de prullenbak en no claims bij Gates. Ze kunnen makkelijk detecteren wanneer een riem is afgebroken door verkeerd montage/buigen.
[/quote]

Er zijn heel manieren om een riem te vervoeren zonder dat hij knakt. Eén van die manieren is een blikje of doos.
Waar sommigen spreken van 'die smerige derailleur' heb ik niet de ervaring dat specifiek de derailleur erg smerig wordt. Nu fiets ik niet door de modder in Patagonië, maar bij Nederlands of Europees verharde weg gebruik valt het wel mee met de vervuiling.
Forensen-gefiets in de gepekelde sneeuw-winter is natuurlijk een ander verhaal, maar hoe vaak sneeuwt het nog in NL? (en ook dan is het eerder de ketting die problemen/roest geeft dan de derailleur)
Met een goed ingevette (geen 'zomer'-smeermiddeltjes) ketting (ook nodig bij een naaf) heeft de (NLse) winter weinig grip op de aandrijflijn, en als er al iets vies wordt is het eerder de ketting zelf. Een derailleur is een vrij eenvoudig stukje techniek en de kwaliteit die nu te koop is is zeer omstandigheden-bestendig.

Ik heb nooit met een Rohloff-naaf gefietst, maar ik heb er wel náást gefietst, en ik was maar al te blij dat mijn volkomen geruisloze derailleur niet klonk als een de Duitse koffiemolen die naast me fietste, in de lagere versnellingen. ;-)
Georg schreef: Ik heb nooit met een Rohloff-naaf gefietst, maar ik heb er wel náást gefietst, en ik was maar al te blij dat mijn volkomen geruisloze derailleur niet klonk als een de Duitse koffiemolen die naast me fietste, in de lagere versnellingen. ;-)
Na zoveel jaren met een derailleur, in zomer en winter, in weer en wind, 200km per week woon/werk verkeer en nog de nodige kilometers fietsvakantie is een Rohloff met riem een weldaad! En dat "lawaai" in versnelling 1 t/m 7 is inderdaad wel irritant maar die versnellingen gebruik je op jaarbasis niet zo heel veel.
Ronald van der Perk schreef:
Georg schreef: Ik heb nooit met een Rohloff-naaf gefietst, maar ik heb er wel náást gefietst, en ik was maar al te blij dat mijn volkomen geruisloze derailleur niet klonk als een de Duitse koffiemolen die naast me fietste, in de lagere versnellingen. ;-)
Na zoveel jaren met een derailleur, in zomer en winter, in weer en wind, 200km per week woon/werk verkeer en nog de nodige kilometers fietsvakantie is een Rohloff met riem een weldaad! En dat "lawaai" in versnelling 1 t/m 7 is inderdaad wel irritant maar die versnellingen gebruik je op jaarbasis niet zo heel veel.
Ronald ik krijg illusie dat je altijd met een verkeerd fiets rijdt.
Met een rohloh naaf – zoals jij zeg jaarlijks weinig gebruikt van 1….7speed
Op vakantie/zomer met extra zorgen zorgen over een reim.
Gelukkig niet iedereen denk hetzelfde. Dat zou onze leven saai zijn.
Eeen rijdt SUV in nederland andere opel corsa, derde een old timer, vierde met de trekker op de straat.

Bij fietsers ook. – een met Rolhoff andere met riem, stadfiets met kettingkast, of omafiets, derauleur of single speed, staal AL of carbon frame, Schijfrem Vbrakes, of magura.
Iedereen zijn blij met hun eigen ding.
In onze familie hebben wij
1. Carbon racer - bij mooi weer maak je met gemak 200…400km/dag
2. MTB 29 – kom ik met gemak overaal heen met de juiste banden.
3. Stadfiets met nexus naaf ketting in kettingkast – zorgeloos forense en vakantie in benelux.Bijv dit jaar gaan wij naar Ameland en ik neem dit fiets mee.
4. De mooie hybride, laat ik mij partner gebruiken - op vakantie of voor sporten
5. Een moederfiets voor twee kinderen/boodschapen etc.

Het bedrag voor alle fietsen – tussen 50 en 250 euro van Marktplaats – wel met de best van de beste banden,zadels en Shimano pedalen.
Bedrag voor kleren en camping spullen – grof 10,000+ euro. Ooit uitgerekend dat mij schoenen en kleren kost 2000 Euro.

kortom altijd comfortabel met de juiste fiets/ banden/ kleren/ schoenen en kampeerspulen.
Ik heb maar beperkte ervaring met Rohloff, maar de geluidsproductie in de lagere versnellingen vind ik zeer storend. De derailleurgebruikers spreken alleen over de achterderailleur, terwijl het zwakke punt de voorderailleur is: aanlopen van de ketting, wel wat aan te doen i.t.t. het lawaai uit de Rohloff naaf. Conflict met het spatbord, speling in de draaipunten, verbuigen kooi enz. Indien je onderweg een nieuwe moet kopen, dan zit je met de afmetingen van de klem. 28,6 mm is niet meer te vinden. enz. Met 34,9 mm klem staat de derailleur dan weer te ver naar buiten, enz.
Ik zie one by nine, one by ten als een welkom alternatief. Ga ik uitproberen.
sjefke schreef:... terwijl het zwakke punt de voorderailleur is: aanlopen van de ketting, wel wat aan te doen i.t.t. het lawaai uit de Rohloff naaf. Conflict met het spatbord, speling in de draaipunten, verbuigen kooi enz. Indien je onderweg een nieuwe moet kopen, dan zit je met de afmetingen ...
Ik ken echter aanzienlijk meer mensen die onderweg een kapotte Rohloffnaaf hebben gehad dan dat ik er ken die op reis een kapotte voorderailleur hebben gehad. Niet dat er veel mensen zijn met een kapotte Rohloffnaaf, maar je bent de eerste waarvan ik hoor met een kapotte voorderaileur.
Ik rij nu 55 jaar met derailleur en ruim 6 jaar met Rohloff. Ik heb nog nooit een derailleur vervangen, omdat ie versleten was. Huret, SRAM of Shimano maakt geen verschil. Buiscommandeurs, SRAM draaigrepen of andere bedieningssystemen. Het werkte altijd prima. Meer dan tevreden over derailleur systemen. Jaarlijks, of soms korter, de lagers van de derailleurwieltjes smeren en dat was het.

De Rohloff is het eerste jaar olie gaan zweten langs de keerringen. Nu lekt de naaf en reparatie kan alleen tussen 01-10 en 01-04. Afgelopen winter geen tijd gehad om het wiel naar Bike4travel te brengen. Dus dat wordt oktober a.s.
Min of meer tevreden met de Rohloff. Alleen het geluid is de lage reeks, 1 tot en met 7, had minder gemogen. Rohloff is een leuke ervaring. Voor een volgende fiets geen Rohloff meer, maar een betrouwbare derailleur systeem.

Heb overwogen de Rohloff te spaken in m'n Alleweder A2. Omdat het geluid in een Alleweder wordt versterkt (aluminium klankkast) blijft ie in de Avaghon S28.

Ik ben nooit een voorstander geweest van een riem. Daarbij zijn de voordelen geringer dan de nadelen. Nadeel is dat je aan een duur systeem vast zit. Zowel riem, riemwielen, dure versnellingsnaaf of Pinion. Ook een verstevigd en verzwaard frame is noodzakelijk

Piet.
hoeveel mensen zijn er die met een riemaandrijving hebben gefietst en weer terug zijn gegaan naar kettingaandrijving?

Het valt me op dat de mensen met een riemaandrijving bijna altijd eerst een kettingaandrijving hadden en nooit meer terug willen naar een ketting. En dat de mensen die zeggen dat riemaandrijving onzin is, alleen een fiets met kettingaandrijving hebben gehad. Ik vraag me dus af hoeveel waarde je moet hechten aan de mening (over een fiets met riemaandrijving) van fietsers die alleen met ketting hebben gefietst.
Overigens behoor ik tot de eerste categorie (ketting naar riem). Wat een verademing, nooit meer een vies frame, ketting smeren, etc. En ja, je weet pas wat het verschil is als je een tijdje fietst met een riemaandrijving
peter1980 schreef:hoeveel mensen zijn er die met een riemaandrijving hebben gefietst en weer terug zijn gegaan naar kettingaandrijving?

Het valt me op dat de mensen met een riemaandrijving bijna altijd eerst een kettingaandrijving hadden en nooit meer terug willen naar een ketting. En dat de mensen die zeggen dat riemaandrijving onzin is, alleen een fiets met kettingaandrijving hebben gehad. Ik vraag me dus af hoeveel waarde je moet hechten aan de mening (over een fiets met riemaandrijving) van fietsers die alleen met ketting hebben gefietst.
Overigens behoor ik tot de eerste categorie (ketting naar riem). Wat een verademing, nooit meer een vies frame, ketting smeren, etc. En ja, je weet pas wat het verschil is als je een tijdje fietst met een riemaandrijving
Ik sluit me hierbij aan, Jaren wielerwedstrijden gereden en na een regenkoers als je dan moe thuis kwam moest je altijd weer die hele fiets schoonmaken en daar was je dan anderhalf uur zoet mee. Ik toer nu sinds 2 jaar met Rohloff en riem en heb er zo'n 15000 km mee gereden en ik vind het fantastisch en idd nooit geen vieze vette troep meer.
Die vieze troep, zoals voormalig "ketting rijders" dat noemen, heb ik weinig last van ondervonden. Met goed onderhoud pakt de ketting weinig vuil en vocht aan.

In mijn Alleweder A2 (Flevobike) blijft de ketting schoon en is derailleur aandrijving efficienter en stiller dan een versnellingsnaaf, door minder weerstand en massa voertuig. Een riem is zelfs onmogelijk.

Met riem zit je vast aan een zwaarder frame en zwaardere transmissie systemen, als versnellingsnaven of Pinion. Die aandrijvingsystemen zijn ook minder effecient dan een derailleursysteem, door transmissie verliezen en hoger gewicht.

De verhouding van de riemwielen veranderen is ook een kostbare zaak. De riem past vaak niet meer en zal vervangen moeten worden. Een ketting is flexibeler.

Ja, een riem is schoner.

Piet.
PietV schreef:

In mijn Alleweder A2 (Flevobike) blijft de ketting schoon en is derailleur aandrijving efficienter en stiller dan een versnellingsnaaf, door minder weerstand en massa voertuig. Een riem is zelfs onmogelijk.

Met riem zit je vast aan een zwaarder frame en zwaardere transmissie systemen, als versnellingsnaven of Pinion. Die aandrijvingsystemen zijn ook minder effecient dan een derailleursysteem, door transmissie verliezen en hoger gewicht.

De verhouding van de riemwielen veranderen is ook een kostbare zaak. De riem past vaak niet meer en zal vervangen moeten worden. Een ketting is flexibeler.

Ja, een riem is schoner.
Mijn Avaghon frame met belt is net zo zwaar als hetzelfde frame zonder belt.
Toen de Rohloff op de markt kwam zijn er talloze metingen gedaan over efficiëntie en het bleek dat een Rohloff naaf even veel transmissie verliezen geeft als een enigszins vervuild derailleur aandrijfsysteem. Verschil is te verwaarlozen
Gewicht verschil is er ook nauwelijks. Nadeel is dat het gewicht geconcentreerd is in het achterwiel (zie hierover artikel van Marten Gerritsen http://www.m-gineering.nl/rohloff.htm )
Verhouding tandwielen vervangen bij riem is inderdaad wat duurder, daar tegenover staat dat riem en tandwielen veel langer mee gaan dan een derailleur/ketting. Ik heb nu met de riem 11000km gereden en van slijtage is nog niets te zien.
Verleden week de hele dag in de regen over gravelpaden gereden. De fiets en riem zagen er niet uit. Even de tuinslang erop en alles is weer schoon.
peter1980 schreef:hoeveel mensen zijn er die met een riemaandrijving hebben gefietst en weer terug zijn gegaan naar kettingaandrijving?

Het valt me op dat de mensen met een riemaandrijving bijna altijd eerst een kettingaandrijving hadden en nooit meer terug willen naar een ketting. En dat de mensen die zeggen dat riemaandrijving onzin is, alleen een fiets met kettingaandrijving hebben gehad. Ik vraag me dus af hoeveel waarde je moet hechten aan de mening (over een fiets met riemaandrijving) van fietsers die alleen met ketting hebben gefietst.
Overigens behoor ik tot de eerste categorie (ketting naar riem). Wat een verademing, nooit meer een vies frame, ketting smeren, etc. En ja, je weet pas wat het verschil is als je een tijdje fietst met een riemaandrijving
i.i.g.één, namelijk ikzelf en zonder spijt. Ik vond de bijgeluiden van de snaar en de juiste afstelling erg vervelend. Rij nu met Rohloff met ketting plús kettingspanner.
Werkt reuze fijn!