Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kaitum of Keron - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Kaitum of Keron

@ Leon, heel veel merken, maar gelukkig niet alle. Tarptent is bijvoorbeeld gebouwd op 62cm matten. en zo zijn er gelukkig meer.

@WIm, 50 cm was de standaard, maar dat is de laatste jaren wel aan het veranderen. Large (thermarest) en LW (Exped) zijn niet voor niets populaire matjes. En dat heeft volgens mij niet alleen te maken dat mensen dikker worden, het heeft er ook mee te maken dat door de nieuwe constructies ook lichte brede matten kunnen worden gemaakt (een L van neoair is nog steeds lichter en vooral kleiner verpakt dan de Pro trails, de oude topper). Een Protrail is een flink pakket, een bredere protrail zou inderdaad niet zo handig zijn. Maar een Neoair L is niet meer dan een flinke bidon.

Overigens ben ik 1.71 en ook geen zwaargewicht. Maar alles onder een Large mat is voor mij echt een postzegel. Strek je voeten, leg je armen niet strak langs je lichaam en je past niet meer op een M. Ik hou van mijn vrouw, maar 100cm om met elkaar te delen zou niet goed zijn voor de nachtrust (hebben thuis 90cm p.p.).

Uiteraard snap ik dat voor een grammenjager dit allemaal secondair is, maar Hillie (een Helsports) zijn toch geen lichte tenten. Als je dan weer naar Tarptent kijkt dan zie je een grotere tent voor veel minder gewicht.

Ik weet het, appels en peren, maar ik vind het super jammer dat ze die Black labels niet 20cm groter maken. Dan zou ik er echt met 4 man inpassen ipv jaloers te kijken naar een fantastische tent die eigenlijk voor 3 man is.
Wij hadden vroeger een Keron 4gt en daar pasten prima vier matjes naast elkaar in (wij in het midden en de kinderen aan de zijkanten). Als je zo'n vierpersoons tent nog breder gaat maken krijg je weer extra problemen, want je kunt zo'n tunnel niet ongestraft breder maken zonder hem ook hoger te maken en steviger bogen te gebruiken. Maar er is toch geen probleem? Als je met zijn twee ruimer wilt liggen koop je gewoon een driepersoons - dat zou ik sowieso aanraden. Die Keron 4 gt was een fenomenale familietent.
Wim schreef:Wij hadden vroeger een Keron 4gt en daar pasten prima vier matjes naast elkaar in (wij in het midden en de kinderen aan de zijkanten). Als je zo'n vierpersoons tent nog breder gaat maken krijg je weer extra problemen, want je kunt zo'n tunnel niet ongestraft breder maken zonder hem ook hoger te maken en steviger bogen te gebruiken. Maar er is toch geen probleem? Als je met zijn twee ruimer wilt liggen koop je gewoon een driepersoons - dat zou ik sowieso aanraden. Die Keron 4 gt was een fenomenale familietent.
Ik meen dat de Keron 4GT zelfs zo ruim is dat er 2 fietsen in de tent passend kunnen staan onder de voorluifel. Ik heb 'm overwogen maar het meergewicht, de meerprijs en het relatief kleine beetje extra ruimte tov de kaitum 3GT hebben het moeten afleggen.
Fietsen in de voortent is een maf plan. Waarom zou je?
Wim schreef:Fietsen in de voortent is een maf plan. Waarom zou je?
Dat iets kan wil niet zeggen dat je het moet doen ;)
Wim schreef:Wij hadden vroeger een Keron 4gt en daar pasten prima vier matjes naast elkaar in (wij in het midden en de kinderen aan de zijkanten)
Dat kan dus alleen als je allemaal 50cm matten hebt. Wij hebben 2x 62cm en 2x 50cm, dus Hillies vallen gewoon af.
Die Keron 4 gt was een fenomenale familietent.
Maar alleen als je de smalle maat matten neemt.. hij is in feite qua slapen niet zo ruim als een tarptent, ondanks de vestibule die natuurlijk heel handig is. Wat hier meespeelt is dat de Tarptent geen tunneltent is.

Betreft de breedte van tunneltenten, hoe ronder de boog, des te minder verpeste ruimte (doordat de wanden dan niet zo steil aflopen). Zoals je terecht zegt wordt hij dan hoger wat zowel nadelen heeft voor het gewicht, windvastheid als hanteerbaarheid heeft.

Je kan ook lagere bogen gebruiken, maar door het zijwand probleem moet je dan flink breder worden, wat ook weer gewicht en hanteerbaarheid schaadt.

Ik begrijp Hille's overwegingen dus wel, alleen blijf ik erbij dat ze niet zo groot zijn als dat wel wordt gepropageerd. De slaapruimte is op papier eigenlijk heel gemiddeld. Er passen precies 2/3/4 50cm matjes in. That's it.

Vandaar dat iedereen een maatje opschaalt. Helaas kan dat vanaf de 4 niet meer. Heel begrijpelijk, maar hij valt voor ons dus af (first world problem).
Ik blijf me verwonderen over de keuze van de GT-versie: die is erg lang (ik heb even mijn vakantiefoto's van dit jaar nagekeken en er zijn toch best wel locaties geweest waar een grotere tent niet zou hebben gepast).
Onze vorige tent was een Nammatj 3GT (overleden doordat een wilde kat zich een weg door het verweerde buitendoek baande in combinatie met de ritsen die niet meer sloten). We blijken de extra ruimte niet te hebben gemist in de afgelopen 110 dagen kamperen: al onze tassen passen bij de beide voordeuren, koken doe ik NOOIT binnen en de binnentent is royaal van formaat.
Maar zoals ik al eerder schreef: we kwamen ook heel veel grote tenten tegen van minimaal 8x3 meter ... En wij zijn slechts met twee volwassenen.
Ik ben het wel met Arno's aarzeling over de GT variant eens. Ik vind het een heel kruip door sluip door gedoe om erin te komen. De achteringang van de Keron is eigenlijk handiger, vind ik. Maar dan moet je wel wat minder zooi meenemen.
Wel of geen GT is natuurlijk altijd een persoonlijke afweging. Er zitten nadelen aan zoals extra gewicht, hogere prijs en dat je meer plek nodig hebt om 'm neer te zetten. Maar als je bv wel in de tent kookt of gewoon veel zooi mee wilt nemen kan het ook voordelen hebben. Persoonlijk zou ik 'm niet willen missen.
Ik denk ook dat ieder voor zich de afweging mag maken of je het wil en of nodig hebt en of de voordelen opwegen tegen de nadelen.

Ik ben nog een redelijk onervaren fiets-kampeerder, maar wel een ervaren wandel kampeerder maar ik zou terug kijkend naar mijn kampeer geschiedenis eigenlijk niet een plek kunnen bedenken waar een kaitum 3GT niet had kunnen staan. Ik zeg er gelijk bij dat er een hoop plekken geweest zijn waar het erg krap en strak geweest zou zijn, maar met een beetje creatief plaatsen zet je een tent eigenlijk altijd wel neer. Des noods met wat rotsen als make-shift haringen.
Vanmiddag naar Woerden geweest en een Hilleberg Kaitum 3 GT gehaald!
Onno
Wij gebruiken de Kaitum 3 sinds een aantal jaren. Met een voor en achterluifel hebben wij ruim voldoende plaats om alles onderdak te hebben. De GT-versie zou voor ons teveel ruimte zijn. Bij minder weer zitten wij in de binnentent, op de slaapmat met TAR stoeltje erom. Zit prettiger dan in de luifel en door de deur open te houden heb je zicht naar buiten. Bovendien heeft de GT wel veel lengte nodig, niet altijd handig en is natuurlijk iets zwaarder. Alle gewicht telt mee uiteindelijk. Een 3-pers.vinden wij wel heel fijn omdat dit wat meer leefruimte geeft. Bij slecht weer zitten wij toch veel in de binnentent en kun je wat spullen naast je kwijt. Kortom, voor ons is de Kaitum 3 een heel fijne tent.
Misschien heb je al een tent gekocht...

Zelf ben ik 195 cm en redelijk onhandig in kleinere ruimtes . De ervaring die wij hebben met meerdere tenttypes zijn we uitgekomen bij een TNF v25 Een zeer robuuste tent met voldoende binnenruimte bij slecht weer, ik kan mij dan ook omdraaien zonder dat de buiten tegen de binnentent aankomt. Er zitten afstandhouders in de tent.

Wij hebben alleen maar goede ervaringen

Succes
onno# schreef:Vanmiddag naar Woerden geweest en een Hilleberg Kaitum 3 GT gehaald!
Onno
Ik denk dat je er lang plezier van gaat hebben. Wij gebruiken hem met veel plezier.