Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Visum Iran - Forum Wereldfietser

Visum Iran

Hoi,

In de landeninfo konden we het niet terug vinden, maar weet iemand hoe het zit om een visum voor Iran aan te vragen?

We zouden in Turkije en Iran willen fietsen, maar hebben helaas geen hele lange tijd, we denken aan een week of 5.

Kun je het visum dan al van te voren regelen?

Hoe is het stuk eigenlijk vanaf de grens naar Teheran? Beetje de moeite waard?

We hebben de verschillende verhalen op dit forum al gelezen en nu zijn we enthousiast!

Groetjes,
El & El

John & Gudy zijn vorig jaar in Iran geweest en hebben hun visum hier in NL geregeld. Zij weten dus van de hoed en de rand. John, Gudy, laat van je horen.
Groet,
Rena :wink:

Hoi rena,

Dat verhaal hebben we gelezen en gebruiken we om onze ouders ervan te overtuigen dat Iran niet eng is! :lol:

Groetjes,
El & El

Ha Fietsjunks,

wanneer willen jullie naar Iran gaan??

Heb me na m'n laatste midden oosten tocht ook een beetje zitten verdiepen in Iran, en het staat toch wel hoog op mijn lijst om nog eens te gaan fietsen. Wellicht zijn er wat ideeën en plannen te combineren??

Overigens lijkt me dat een visum van tevoren aangevraagd moet worden bij de ambassade/consul.
Het visumbureau in A'dam (www.visumburo.nl) kan daar alles over vertellen; ook hoe duur het is, wat je nodig hebt, hoe lang van tevoren een visum aangevraagd moet worden, etc.

Succes!

Freek

Visum kan je inderdaad in Nederland regelen.

In Turkije kan je een visum aan de grens krijgen maar dit is wél een transitvisum van enkele dagen. Dit kan je in de eerste grote plaats verlengen. De verlengingsduur is afhankelijk van de diensdoende ambtenaar.

Maar.......regels veranderen snel. Controleer dit altijd bij de embassade.

Succes,
Marco

Hallo Fietsjunks
Informeer ook even of je nog een uitnodiging nodig hebt. Wij hadden een jaar geleden een uitnodiging nodig. Het visum vanuit nederland is 30 dagen geldig, maar dit kan in teheran en in ieder geval shiraz verlengd worden. Het kost je een dag de tijd en een hoop heen en weer gerij in een drukke stad. Het visum aanvragen in Nederland kan een lange tijd duren om dit zelf te regelen ivm met een uitnodiging. Wij hebben het toen via een reisburo geregeld. Die regelde meteen voor ons 2 overnachtingen in een hotel in de hoofdstad.

Oja Teheran is echt geen plek om te fietsen. Het beste kan je dat laat in de avond doen of snachts.

In turkije duurt het soms ook een week om een visum te regelen voor Iran, maar dan heb je geen uitnodiging nodig. Hou er rekening mee.
Voor meer vragen mail maar
Groetjes
Gudy

Ps in Iran is het niet mogelijk traveller cheques in te wisselen en te pinnen. Dus contant geld meenemen!
Wij gaan misschien in april voor de tweede keer Iran.

Na onze reis naar de Noordkaap hebben we besloten een soort wereldreis in etappes te starten, aangezien we (nog) niet de luxe hebben om een jaar of twee weg te kunnen. Dus daarom besloten we om in Turkije (waarschijnlijk Ankara) te beginnen, misschien een stukje Iran mee te pakken en dat dan het jaar daarop weer op te pakken, zoiets!

Freek, we denken voorjaar 2006, deze plannen zijn nog pril, dus precies weten we het nog niet! Wanneer had jij willen gaan?
Dit jaar gaat helaas niet, we hebben al bijna 7 weken vakantie verbruikt, misschien dat we nog een weekje weg kunnen, maar dan houdt het toch echt wel op!

John & Gudy: jullie enthousiasme en leuke verhalen hebben onze ouders al een beetje rust gebracht! :lol: Iran lijkt zo eng nog niet!
Wat we begrepen hebben, is dat jullie niet dat stuk van de Turkse grens naar Teheran gefietst hebben, maar andere delen. Wellicht dat we dat dan het jaar daarop willen oppakken.

Wij zijn echte natuurfreaks (getuige onze foto's... :P ) en eigenlijk een beetje cultuurbarbaren... hahaha!

Heeft iemand nog nuttige informatie over Turkse grens - Teheran? Is dit de moeite waard?
misschien een beetje vroeg allemaal deze vragen, maar de voorpret is minstens zo leuk!

Groetjes,
El & El

Hoi El & El,

Iran is fantastisch!
Cultuur, natuur, mooie wegen, mooie steden, mooie opgravingen.....
De bevolking is super aardig en beschaafd.

Het visum hadden we laten regelen door koning aap, hun doen de vereisde uitnodiging vanuit Iran. De procedure neemt veel tijd in beslag maar kan waarschijnlijk wel flexibel worden ingericht, bijvoorbeeld met een entree via Turkije. Deze service heet starters pakket.

Zelf zou ik Turkije niet combineren met Iran. Beide landen zijn reusachtig groot en bieden veel hoogtepunten.

Al het nieuws over kern energie/wapens zou ik negeren. Door het theocratische regime staat de bevolking ver van de regering, en niemand maakt zich er druk om. Buitenlanders zijn bij de meeste mensen zeer welkom, en iedereen doet zijn best om jou verblijf tot een hoogtepunt te maken.

Mochten jullie meer vragen hebben, kom maar op!
Voor iets uitgebreider communiceren lijkt mij het nazomer weekend in Harskamp geschikt.

Groeten, John.

Ha El & El,

fietsen jullie het weekend van 13/14 augustus mee, of zijn jullie op het nazomerweekend op de Harskamperdennen? Dan lijkt het me leuk om de plannen eens naast elkaar te leggen.
Het stuk Ankara-Iraanse grens (bij Dogubeyazit) heb ik (deels) ooit eerder gefietst. Turkije is een geweldig mooi land, groot; maar met ontzettend veel natuurschoon en ook wat oude steden die op een oude zijderoute liggen.

Voor mij zou het ook voorjaar 2006 worden; mijn baas laat me dit jaar na 2 vakanties niet meer gaan :?

Als je meer over Turkije wilt weten, mail gerust (Freek@wereldfietser.nl)

Groet,
Freek

FV schreef:mijn baas laat me dit jaar na 2 vakanties niet meer gaan :?
Andere baas zoeken!!! 8) ??

Tot op het aankomende fietsweekend?

Ik heb ook interesse in Iran voorjaar 2006, pakweg 4 weken. Dat is niet lang, een combinatie van 2 enorm grote landen Turkije en Iran lijkt mij dan ook wat veel van het goede. Is het een idee om met een clubje wereldfietsers tegelijkertijd die kant op te gaan. Ik heb al met Freek, John en Gudy vakanties gedaan, en die zijn uitstekend bevallen.
NB: als we met mensen in Iran contacten willen leggen (voor uitnodigingsbrief, evt. overnachten bij mensen thuis) dan kan dat heel eenvoudig via de HospitalityClub, die heeft in Iran 123 leden waar je tercht kan (93 in Teheran, 13 in Esfehan).

jim

Voorjaar 2006 willen John en ik ook weer naar Iran. Onze dagafstanden zijn meestal niet zo groot, omdat wij niet alleen voor natuurschoon gaan maar veelal voor de mensen en cultuur. Wij vliegen op Teheran maar willen zsm naar het Noordwesten toe. Misschien eind van de trip een bezoekje brengen aan onze vrienden in Shiraz.
Het is een prachtig land met lieve mensen.
groetjes
Gudy
Turkije is fantastisch! Het volk heel gastvrij en het landschap meer dan afwisselend.
Iran is wat monotoner van aanzicht, op het saaie af soms, maar door de warme contacten met de bevolking is het een van de meest bijzondere landen die ik ooit heb aangedaan.
Iran is/was zeker niet eng! Ik ben er in 1999 geweest dus dat is wel ff geleden. Het volk was tot mijn verassing heel westers-georienteerd. Bovendien is het een heel hygienisch land, kraanwater is overal okee en je kunt er zalig eten en er zijn heerlijke bakkertjes.
Ik ben destijds met een maat via de kaspische Zee naar Teheran gefietst. Da's een hele mooie route, alleen dient er twee keer een serieus gebergte overwonnen tee worden.

Succes!!
Marten.

Turkije en Iran is idd iets teveel van het goede om in max. 4 weken te bekijken. Wat wel kan is in het oosten van Turkije beginnen en dan al fietsend Iran binnen rijden. Dat heeft natuurlijk toch wat meer charme dan vanuit Teheran, een erg drukke stad lees ik zo, te beginnen.

(bovendien heb je in Turkije dan nog mooi uitzicht op de Mt. Ararat, die vlakbij de Iraanse grens ligt :D , prachtig gezicht, 's morgens vroeg!)

Zijn er nog meer mensen met plannen voor Iran komend voorjaar??
HEt idee van Jim is wel leuk om met een groepje Wereldfietsers daar naartoe te gaan. DAt heb ik dit voorjaar in Syrie/Libanon/Jordanië/Egypte ook gedaan en is prima bevallen!

Groet,
Freek

Hoi Freek,

Is Ankara - Teheran wel haalbaar in 5 weken?

Het zit er dik in dat we ons gezicht op het najaarsweekend laten zien, we zijn benieuwd naar ieders plannen en verhalen!

Groetjes,
El & El

Ohja, omdat Teheran niet echt leuk is om te fietsen (begrijpen we) zou de trein misschien een optie zijn voor het laatste stukkie?

Groetjes,
El & El
Beste El en El

Ja, natuurlijk kun je makkelijk in vijf weken van Ankara naar Teheran fietsen, maar dan heb je de mooiste steden niet op je lijstje staan. Ankara is geen bal aan, kan niet op tegen de schoonheid van Istanbul. Erzurum (oost-turkije) is wel weer een hele leuke stad. Maar Esfahan in Iran is absoluut de mooiste stad van het land, mag je niet missen. Veel bijzonderder dan het massaal grote Teheran. Er zijn veel fietsers tot het centrum van Teheran gefietst, ik ook. Is toch het leukste om alles te fieten? Gewoon goed uitkijken en dan: go with the flow.
Voor zo'n bepakte wereldfiets gaan de meeste auto's wel aan de kant.

Groeten, Marten.

Zonde!!!! Je mist zoveel moois om in Ankara te beginnen. De dagafstanden worden heel groot. Ik vind dat je dan met oogkleppen op fietst. Je mist de schoonheid van de cultuur en mensen.

Ook heb je bijna geen tijd om te fotograferen. Toch wel een punt fietsjunks?

Zelf ben ik gek op fotograferen en daar neem ik ook de tijd voor. Ook de tijd om te genieten van het landschap en gewoon een uur rond kijken/lopen.Aangezien het best vroeg donker, is de dag beperkt.

Teheran is gevaarlijk op de fiets maar per trein kun je de stad uit. Wel is het station in Teheran in het zuid teheran een druk en "arm" gebied in de stad.

Maar fietsjunks leuk om jullie te ontmoeten bij het kampeerweekend. Ik neem wel foto's/powerpoint mee van Iran. :wink:

Groet
Gudy

Het landschap is zeker niet monotoom, het is afwisselend. Ik vind een groot verschil als je een wereldreis maakt en de snelste weg pakt of dat je op je gemak 5 weken in een deel van het land gaat rondfietsen. Je kan het niet vergelijken!!!

De bergen zijn mooi en in het voorjaar zeker bedekt met sneeuw.
In het noorden heb je Orumiyah meer en nog een prachtig oude christelijke kerk. Er zijn rotswoningen te vinden in het Noorden, allemaal zonde om er voorbij te fietsen.

Als je een beperkte tijd hebt is teheran handig om daar de trein te pakken.
1 dag er blijven kan ook, want die bergen in het Noorden en de skilift naar bijna 4000 meter hoogte is echt de moeite waard.

Hoi Gudy,

We genieten altijd van de natuur en inderdaad we houden ontzettend van fotograferen! :lol:
We zijn wel een beetje cultuurbarbaren... :oops:

Hoe groot zijn grote dagafstanden eigenlijk?

We kletsen bij tijdens het weekend! We zijn zeer benieuwd naar de foto's!

Groetjes,
El & El