Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke plant is dit? - Forum Wereldfietser

Welke plant is dit?

Op onze vakantie passeerden we in Noord Frankrijk honderden hectaren met dit:
Afbeelding

Weet iemand welke plant dit is?
Heb meer foto's? close-up's?

Het is waarschijnlijk iets dat je veel euro-subsidies voor krijgt! :D
De velden waren soms onafzienbaar:

Afbeelding

En zo ziet een individuele plant er uit (ze waren overal even groot helaas):

Afbeelding

Ik hoorde al iets van "mais" maar dat herken ik er in ieder geval niet in.
(En ik geloof niet dat er in Frankrijk iets groeit waar geen EEG-subsidie op zit ..)
Da's vlas denk ik. Iemand uit
Zeeland zou dit direct moeten herkennen ljkt me.

Pieter
Pieter, dank. Het lijkt inderdaad op vlas. Jammer dat we te vroeg waren, als die akkers hadden gebloeid had ik het waarschijnlijk wel herkend uit mijn, lang vervlogen, jeugdjaren.
Da's inderdaad vlas. Prachtig gewas, bloeit in juli met allemaal kleine blauwe bloemetjes. Wordt ook in Zeeuws-Vlaanderen (onder meer door mijn zwager ;-)) verbouwd en daarnaast idd in Noord-Frankrijk. En vroeger door mijn opa verhandeld. Grondstof voor linnen en lijnzaad.
Mooi filmpje over vlas en linnen ...

Bron
Het is inderdaad vlas. Onderstaande foto's heb ik op 29 mei 2011 bij Thaxted in Engeland genomen. Rechts staat mijn fiets. Eerst wist ik nog niet wat 't was; ik deed navraag bij een botanicus en toen kwam het woord vlas eruit. Eind mei bloeien er lichtblauwe bloemen op.
In België staat er in de buurt van Kortrijk een windmolen die vlas verwerkt, een zogenaamde vlaszwingelmolen te Kuurne.

Afbeelding
Afbeelding