Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weer enkele fietstochten gemaakt - Forum Wereldfietser

Weer enkele fietstochten gemaakt

Ik heb de afgelopen maand weer enkele fietstochten gemaakt. Geen echte fietstochten met bagage erop, maar wat rondgetoerd. Ik heb m'n nieuwe Focus racefiets in m'n auto meegenomen via Denemarken naar Zweden, waar ik een tweede huis heb staan. In Denemarken heb ik in twee jeugdherbergen overnacht en daar m'n fiets uit de auto gehaald en het is heerlijk om op Deens grondgebied rond te trappen! Hierna nog twee foto's in Zweden. De derde foto was ik in gezelschap van een meefietsende vriend, vandaar dat ik twee fietsen even vasthoud. Wel allebei mijn eigendom. Ik heb deze Focus fiets nu in Zweden achtergelaten (het onvermijdelijke NL-bordje wel mee terug naar huis), want ik had wat extra spullen in de auto naar Nederland vervoerd. Namelijk onze Nederlandse overburen hebben hun Zweedse huis verkocht en verhuizen terug naar Drenthe. Ik heb daar meegeholpen om het huis leeg te halen. Bleek dat er geen ruimte meer in hun twee auto's was om de overgebleven spullen mee te nemen, wat ik nu achterna heb gedaan. Maar over een kleine twee maanden ga ik opnieuw naar Zweden om mijn Focus weer terug te halen! :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Zweden blijft een fantastisch fietsland vooral als het asfalt ophoud en de grusväg begint. Eindeloos knisperend gravel onder de wielen.

Afbeelding

Groet Leo Jansen
leoprodeo schreef:Zweden blijft een fantastisch fietsland vooral als het asfalt ophoud en de grusväg begint. Eindeloos knisperend gravel onder de wielen.

Groet Leo Jansen
Ik vond de fietspaden aan de westkust ook prima te verteren, soms een beetje te ver van de rest van de wereld vooral in de bewoonde gebieden. Het lijkt wel of ze daar bang zijn voor fietsers. Ook krijg je daar nog vaker voorrang als je het niet hebt dan elders in Europa.

Ben niet zo gecharmeerd van veldwegen als ik op mijn 3-wieler onderweg ben, je moet dan toch extra inspanning leveren om vooruit te komen. Aan de andere kant hoe vaak kun je tot op 10 meter van een hert komen voor je elkaar ziet. 8) Dat is die inspanning dan ook wel weer waard.
leoprodeo schreef:Zweden blijft een fantastisch fietsland vooral als het asfalt ophoud en de grusväg begint. Eindeloos knisperend gravel onder de wielen.

Afbeelding

Groet Leo Jansen
Helaas is de grusväg, die naar m'n tweede huis loopt (niet die op mijn foto) voorzien van grove en scherpe steentjes, dat ik wel moest lopen om m'n banden niet te beschadigen. Ik ben eigenlijk van de gewone wegen. Dat gaat sneller.
Is ook niet echt terrein voor een racer he. Hoewel je je bandjes er goed op kunt uitkiezen. Welke bandjes heb jij eronder? Meen ik Vittoria Rubino Pro te zien?
Travelmaster schreef:Is ook niet echt terrein voor een racer he. Hoewel je je bandjes er goed op kunt uitkiezen. Welke bandjes heb jij eronder? Meen ik Vittoria Rubino Pro te zien?
Schwalbe Lugano, maat 23-622
23? Mag ik 25 suggereren, of 28 als het past? Ik denk dat je dan met een wat steviger bandje heel wat lekkerder op die gravel rijdt!
@Travelmaster: die "gravel" daar in Zweden bestaat vaak uit een dikke laag uiterst scherpe, heel groffe, niet altijd vastgereden steenbreuk. Ik betwijfel of je daar zelfs met de door jou aanbevolen banden aangenaam fietst ...
"wat lekkerder" en "aangenaam" is niet hetzelfde, maar op mijn fitnessfiets heb ik 28 mm bandjes met antileklaag en hard opgepompt (om kans op stootlek te verminderen) rijd ik daarmee redelijk relaxed over gravelpaden. Bredere banden met minder druk zijn hier natuurlijk aangenamer en hebben als ik vooral op gravel rijd ook mijn voorkeur.
arnob schreef:@Travelmaster: die "gravel" daar in Zweden bestaat vaak uit een dikke laag uiterst scherpe, heel groffe, niet altijd vastgereden steenbreuk. Ik betwijfel of je daar zelfs met de door jou aanbevolen banden aangenaam fietst ...
Ik weet het, ik ben ook wel eens in Zweden geweest hoor;). Breder is aangenamer. Ook daar. Juist daar. Je kunt je nog steeds afvragen of een racefiets de juiste keuze is, maar als je die dan toch wil gebruiken, zou ik zo breed mogelijk gaan.
Travelmaster schreef:23? Mag ik 25 suggereren, of 28 als het past? Ik denk dat je dan met een wat steviger bandje heel wat lekkerder op die gravel rijdt!
Ik heb de fiets in 2014 zo gekocht. Binnenkort komt hij weer terug naar Nederland, hoor! Bovendien is de gravelweg op de foto een private weg, alleen leuk voor de foto. Want achter mij loopt een normale asfaltweg waar ik m'n tocht verder vervolgde. Het is deze hier: https://www.google.nl/maps/@59.8403152, ... 312!8i6656
Afgelopen zomer hebben Hilda en ik na veel jaren elders Zweden weer bezocht. In onze herrinering was het altijd mooi weer.... Helaas dit jaar niet. De route hebben we laten bepalen door openstreetmaps en aangegeven dat we voorkeur hadden voor gravel en Kleine wegen. Tijdens de route bleek dat we inderdaad veel kleine wegen in de route hadden waar we nauwelijks tegenliggers hadden. Heerlijk door de bossen, soms stijl maar meestal goed te doen. Naast gravel ook veel wandelpaden en andere uitdagende omstandigheden. Aan de oostkant hebben we vaker asfalt genomen omdat we behoefte hadden aan zon en ja die was in het zuiden....thuis.

Wat ons is bijgebleven is dat men erg goed omgaat met fietsers , we hebben als we al verkeer tegen kwamen niet onveilig gevoeld. Daarnaast is Zweden wel erg goed georganiseerd mbt winkels en andere zaken die op een fietsvakantie in de categorie "Luxe" vallen. Mochten we nog weer eens naar Zweden gaan denk ik dat we Baltische kust naar boven gaan volgen, daar is meer afwisseling dan meer naar het midden van het land.

Ben je benieuwd naar onze route
http://nl.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=14498925